MeToo sairaalamaailma
Nyt kun monien alojen epäkohtia on tuotu julkisuuteen, on myös aika nostaa sairaaloissa tapahtuva kiusaaminen ja epäasiallinen kohtelu esiin. Itse olen nähnyt ja itsekin kohdannut kiusaamista ja simputtamista opiskelijana, harjoitteluissa ja työelämässä. Varsinkin esimiesten kohtelu alaisiaan kohtaan on monesti kyykyttävää. Opintoihin ei hoitoalalla kuulu johtamisen opintoja ja tämä on varmasti osa ongelmaa. Johto ummistaa silmänsä kiusaamiselta. Sairaaloissa ei ole neutraaleja, ulkopuolisia ihmisiä, joille voisi kertoa kokemuksistaan. Hr:ää ei ole. Ihmisiä itketetään kokouksissa, nolataan julkisesti, nimitellään, eristetään työyhteisössä yms. Itse lähdin pois sairaalatyöstä tästä syystä. Lähihoitajien, sairaanhoitajien ja lääkäreiden opiskelijamäärien nostaminen ei tule auttamaan, jos mikään ei muutu sairaaloissa. Kerro kokemuksistasi. Varsinkin, jos lähtenyt muualle töihin tästä syystä.
Kommentit (3)
Samoja kokemuksia. Kiusaamismeininki saa jatkua sairaaloissa vuodesta toiseen. Kukaan ei joudu vastuuseen huonosta käytöksestä. Äänestin jaloillani.
Olen siivoojaa terveysasemalla ja minut on pakotettu peppupanoon lääkärisedän kanssa jo useita kertoja vuosien varrella. Jos joku muukin uskaltaisi kertoa julkisesti näistä jutuista, niin minäkin voisin.