Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole nelikymppisenä enää cool?
Mistähän tämä johtuu? Vai eivätkö nelikymppiset ole siistejä enää muutenkaan?
Tuntuu, että vähän päälle 30 veenä vapaaehtoinen lapsettomuus oli omassa tuttavapiirissä jotenkin siistiä. Oli pareja, jotka uskalsivat sanoa etteivät halua lapsia ja että haluavat pitää elämäntyylistään kiinni. Nyt lähestytään neljääkymppiä, ja nämä samat parit eivät jotenkin ole enää yhtään cool. Pikemminkin tulee olo, että kuka jaksaa matkustaa joka viikonloppu ja miten joku lumilautailu voi olla edelleen niin tärkeää.
Minusta on siis täysin ok, ettei halua lapsia. Ei sellaisten pidä hankkia niitä, jotka eivät halua. Mietin vain tätä omaa tunnetta, miksi nelikymppiset reppureissaajat yms. tuntuvat vähän erikoisilta.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta nelikymppiset lapsettomat.
Eikä meitä kiinnnosta tällaiset mielipiteet. Vihdoinkin saa olla rrauhassa "kyllä sulla mieli vielä muuttuu"-sanojista.
Miksi vela=bilettäjä?
Itse olen vela. Koskaan en ole ollut edes humalassa ja baarissakin olen ollut varmaan 10krt elämäni aikana. :D Ei voisi vähempää kiinnostaa.
N30
Aikuisten ihmisten ideologiset kohkaamiset nyt vain ovat noloja, riippumatta aiheesta. Teineiltä vielä ymmärtää että halutaan toitottaa omaa ideologiaa, puhua siitä jatkuvasti ja kaikille, mutta aikuinen osaa olla omaa mieltä ja tehdä omat päätökset ilman ideologista hapatusta. Jos ei halua lapsia, niin ei tee niitä, jos ei halua syödä lihaa, niin ei syö sitä, eikä tarvitse asiaa kuuluttaa kylillä ja kirkoissa. Nelikymppoinen ymmärtää tämän, ja tekee omat ratkaisut itse, ja antaa muiden tehdä omansa, sitä se aikuisuus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan pandemia-aikaan reppureissaa muutenkaan, tol lo. Eikä velautta valita muodikkuuden tai coolilta näyttämisen halusta vaan siksi, että ei haluta lapsia. T. VelaN53
No kuule tol lo, ihan tasan reissaa. Taidat olla liian vanha, että tietäisit tästä.
Torvelot reissaa riippumatta siitä onko vela vai ei.
Jep, paljon on lapsiperheitä ollut reissussa, kun se on niin "cool".
Mikä hiton cool? Olen viisikymppinen ja jätin lapset hankkimatta vain siksi etten halunnut enkä halua lapsia. Mun elämä kato. Mun hyvä, lapseton elämä. Cool...
Vain epäkypsä kynnysmatto tekee elämänvalintansa sen mukaan mikä on "siistiä" - ja vielä muiden mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton cool? Olen viisikymppinen ja jätin lapset hankkimatta vain siksi etten halunnut enkä halua lapsia. Mun elämä kato. Mun hyvä, lapseton elämä. Cool...
Ap on jäänyt yläaste-ikäisen tasolle, jo sanavalinnat heijastelevat sitä. Pitää kato olla inessä lifessä. Ihan kuin yläasteella erilainen penaalivalinta herätti ihmetystä ja määritti paikan coolien joukossa, sama edelleen aikuisuuden valintojen kanssa, lapset, elämäntapa, ammatti... erilaisuutta on vaikea sietää, jottei joudu kyseenalaistamaan omia valintoja. Muut kyllä kertoo mitä pitää tehdä ja mikä taas näyttää oudolta. Coolit tyypit muuten oikeasti tekee omia valintoja, aloittaa trendejä eikä seuraa niitä. Ap:lle taas on kerrottu, mitä ihmetellä, koska ei vissiin ole tähän päivään mennessä tullut omaan mieleen, että ihmiset ovat erilaisia ja se on ihan ok.
Me ollaan veloja ikäryhmässä 45 ja 55. En ymmärrä aloitusta, miksi ap ajattelet että velat vain matkustelee ja hengailee baareissa ja lumilautailee? Lapsettomuus on valinta jonka kanssa eletään loppuelämä, ei mikään sen hetken "in"-juttu ollakseen "cool".
Kyllä meitäkin haukuttiin aikoinaan että olimme itsekkäitä ja kaikkea siitä väliltä. Ei kuitenkaan mieltämme muuttanut, lapsia emme tehneet, eikä se tarkoittanut että olisimme matkustelleet tai mitään muuta sellaista mistä lapsettomia pariskuntia haukutaan niin palstalla kuin tosielämässä.Haukkujat oli niitä perheellisiä jotka riensivät baareissa ja heiluivat kännissä vaikka pikkulapsia oli kotona mummon kanssa. Pidin heitä outoina jo silloin.
En koskaan ajatellut olevani lapseton jotta olisin toisten silmissä cool, en missään vaiheessa. No, hyvä tietää että edelleen ihmiset eivät ole päässeet ennakkoluuloistaan. Ehkä teidän kannattaa väsätä niitä lapsia vielä nelikymppisinä niin saatte olla "cool"-vanhempia vielä.