Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohtuontelon tähystys Jorvissa

Vierailija
11.03.2015 |

Onko kukaan ollut viimeaikoina. Jorvissa ainakin tehdään ihan vain tavallisten särkylääkkeiden voimin mutta kun googlettaa tuon operaation potilasohjeita niin muissa sairaaloissa toi tehdään yleisanestesiassa. Tai saattaahan se tietenkin olla että noi potilasohjeet eivät ole ajantasalla...

Onko toi ihan kamala toimenpide? Multa poistetaan kohdusta myoomia ja polyyppeja ja gyne sanoi että toimenpiteen jälkeen voi mennä suoraan töihin ja että ei tule edes sairaslomaa. Toivottavasti on yhtä vaivaton ja helppo mitä lääkäri sanoi.

Kestääkö ne mahdolliset kivut oikeasti pelkän buranan ja parasetamolin voimin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia kaipailen edelleen. -ap

Vierailija
2/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=7B0C96EF1511693DEAD3F641FCF0B93A?id=nix00394

Siinä on sulle Käypä Hoito -suositus asiasta. Ei voida tehdä särkylääkkeiden turvin. Spinaalipuudutus tai anestesia ja kyllä siitä sairaslomaa ihan jo puudutuksen tai anestesian vuoksi tulee toimenpidepäivä, todennäköisesti toinenkin.

Soita osastolle ja kysy miten olet sellaisen ohjelapun saanut ja mitä sulle muka ollaan tekemässä.

Pelkästään se kohdunkaulan kypsyttely lääkkeellä avaamista varten voi olla tajunnanräjäyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:54"]

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=7B0C96EF1511693DEAD3F641FCF0B93A?id=nix00394

Siinä on sulle Käypä Hoito -suositus asiasta. Ei voida tehdä särkylääkkeiden turvin. Spinaalipuudutus tai anestesia ja kyllä siitä sairaslomaa ihan jo puudutuksen tai anestesian vuoksi tulee toimenpidepäivä, todennäköisesti toinenkin.

Soita osastolle ja kysy miten olet sellaisen ohjelapun saanut ja mitä sulle muka ollaan tekemässä.

Pelkästään se kohdunkaulan kypsyttely lääkkeellä avaamista varten voi olla tajunnanräjäyttävää.

[/quote]

Vähän turhan vanhentunutta tietoa. Mulla kyllä lukee aivan selvästi potilasohjeissa että tehdään poliknikalla ja että ennen toimenpidettä pitää ottaa kotona särkylääkkeet (ibuprofeeni + parasetamoli). Muuta kivunlievitystä ei tarvita. Gynekologi sanoi viime kerralla että nää kohtuontelotähystykset ja myoominen ja polyyppien poistot on ennen tehty anestesiassa ja nykyään siis tuolain poliklinisesti.

Mietityttää vaan että mahtaako noi peruskipulääkkeet oikeasti riittää ja että miksi muissa sairaanhoitopiireissä toimenpide tehdään edelleen anestesiassa, sikäli kun googlettama tieto ei ole vanhentunutta...

-ap

Vierailija
4/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy ainakin muutama kirjoitus omista kokemuksista kun googlaa. En pysty linkittämään puhelimellani.

Vierailija
5/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:48"]

Netistä löytyy ainakin muutama kirjoitus omista kokemuksista kun googlaa. En pysty linkittämään puhelimellani.

[/quote]

Mä löydän vaan vanhoja ketjuja aiheesta. Niissä tää toimenpide on tehty anestesiassa. Täytyy yrittää vielä etsiä jos löytyisi tuoreempaa keskustelua. -ap

Vierailija
7/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:52"]http://www.kpshp.fi/sivu/media/Ohje+polikliiniseen+hysteroskopiaan+tulevalle.doc/format-pdf/path-L3Zhci93d3cvc2l2dS9yYXBpZGZpcmUvbWVkaWEvZG9jdW1lbnQvZG9jcw==

http://verkkoinfo.kuh.fi/ohjeet/files/100016/207242_1_0.DOCX

Ihan perushomma tehdä polikliinisesti.

[/quote]

Ja nämä siis kahdesta eri sairaanhoitopiiristä.

Vierailija
8/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en löydä muuta kuin kipulääkityskeikkoja kun googlaan "hysteroskopia kokemuksia".

Vierailija
9/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti anestesiasta on haluttu luopua sen haittojen takia. Voit todennäköisesti saada toimenpiteen aikana kipulääkettä myös laskimoon, ihon alle tai lihakseen, mikäli toimenpide on kovin kivulias/ sinun vointisi. Lisäksi lääkärihän voi määrätä toimenpiteen jälkeen syötäväksi kovempiakin kipulääkkeitä, mikäli niille on tarvetta.

Vierailija
10/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa ap hysteroskopia polikliinisesti. Tulee paljon tietoa. T. 7&8

Vierailija
11/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaahan ne humauttaa...

Vierailija
12/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiittää ja alkaa taas googlettamaan. :)

Vierailija
13/13 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty muutama vuosi sitten kohtuontelon tähystys buranan ja parasetamolin voimin (ei tosin Jorvissa). Kun se tehdään vain tuolla esilääkityksellä, niin kohtuun vietävä katetri on todella ohut, eikä ainakaan mulla tuntunut missään. Toimenpiteen aikana tuntui kuukautiskipujen kaltaista kipua, kun keittosuolaliuosta laitettiin kohtuun. Polyyppikin saatiin nätisti pois. Menin toimenpiteen jälkeen takaisin töihin, eikä jälkikäteen ollut mitään kipuja. Muutama tippa verta taisi tulla. Peruskipulääkkeet riitti ainakin mulle oikein hyvin.

Viime syksynä mulle tehtiin sama toimenpide isommalla instrumentilla niin, että kohdunkaula  ensin puudutettiin ja sitten sitä laajennettiin. Sattui ihan saatanasti puudutuksesta huolimatta. Sillä kertaa kohdussa oli vähän enemmänkin poistettavaa. Olin kipeä useamman päivän ajan tähystyksen jälkeen ja verta tuli lähes yhtä paljon, kuin kuukautisten aikana. Jos uudestaan joudun sellaiseen tähystykseen, jossa kohdunkaulaa laajennetaan, niin haluan kyllä nukutuksen tai vähintään jotain opiaatteja suoraan suoneen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan