Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakko-oireet pahentuneet, eivätkä lievene lääkeannoksen nostamisesta huolimatta

Vierailija
06.12.2021 |

Olen nyt syönyt suurempaa annosta sertraliinia kohta neljä viikkoa ja pakko-oireet vaan jatkuu yhtä pahoina. Oireet olivat vuosia aika hyvin ”hallinnassa” eli oireilin lievänä ja pesemistä esiintyi suhteellisen vähän. Olen siis koko ajan ollut lääkityksellä ja kuvittelin jo tämän sairauden lievittyneen pysyvästi.

Stressaavan elämäntilanteen vuoksi oireet palasivat vähitellen ja hallitsevat elämääni nyt liikaa. Pesen, pesen ja pesen. Päässä pyörii ”tuo kohta minussa on likainen tai tuo esine on likainen ja se täytyy pestä*
Pesen, jonka jälkeen mietin, ”mitä jos en pessytkään tarpeeksi hyvin ja jäi jokin kohta pesemättä? Nyt koskin tällä kädellä jo tuohon.. ja tähän. Nyt nämä kaikki kohdat on pestävä” ja palaan taas pesemään.
Kaikki on märkänä pesemisestä. Vaatteita, pyyhkeitä ja lakanoita lentää koko ajan pesuun, pyyhin esineitä, huonekaluja ja pesen itseäni.

Mä en jaksa. En kerta kaikkiaan enää jaksa, kun päässä ei pyöri enää mikään muu, kuin mikä on likainen ja mikä puhdas ja mitä rituaaleja on suoritettava.

Otin työterveyslääkäriin yhteyttä, kävin psykiatrilla, joka ei ollut lääkityksen vaihdon kannalla vaan sanoi, että katsotaan suuremmalla lääkeannoksella. Suositteli minulle myös terapiaa, mutta mä en terapiaan halua kahdesta syystä: ei ole varaa ja toiseksi, en usko, että joku toinen ihminen saa puollettua pääni sen suhteen, mikä mielestäni on likaista ja mikä ei. Minulle on iskostunut niin pysyvästi mieleen, mikä on likaista ja saastuttaa.

En tiedä mitä tällä purkautumisella edes tavoittelen.. Ehkä vertaistukea? Toivoa, että oireeni jossain vaiheessa lievittyvät? Koitan siedättää itseäni ja olla pesemättä, mutta ääni pään sisällä ei jätä rauhaan ja jos en pese yhtä asiaa, kohta se asia on saastuttanut muuta ja minulla on suurempi pesurumba edessä. Lopulta ratkean pesemiseen, sillä en saa mielenrauhaa, en edes nukuttua.

Tunnen, kuinka todellisuudentajuni hämärtyy. Ahdistaa niin kamalasti. Haluaisin vain olla normaali. Käsiä kirvelee, kun ne ovat niin kuivat, ihottumalla ja haavoilla jatkuvasta pesemisestä, vaikka rasvaankin niitä monta kertaa päivässä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ratkaista mistä stressi johtuu!

Jo pelkästään tämä korona stressaa …

Voimia.

Vierailija
2/10 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka lääkettä sillä annoksella mikä nyt on, sehän vasta alkaa pikkuhiljaa toimia niinkuin pitää, noissa on pitkät ajat että vaikutukset näkyvät.

Käytä ihoa kosteuttavia tuotteita pesussa, kosteusvoide käy myös.

Noilla oireilla vaan yrität saada asiat päässäsi järjestykseen, järjestelmällä ympäristöäsi.

Koita löytää syy stressiin, mieti vaikka joka päivä hetki mikä on se syy tänään miksi oireet ovat taas päällä. Jos ei ole varaa terapiaan, niin pitäisi vaan yrittää itse hoitaa itseänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä tiedät jo mikä stressaa, niin mieti mitä asialle voisi tehdä, jos ei voi enää mitään, niin kirjoita vaikka paperille aina asia on mielessä että olet jo tehnyt kaikkesi asian eteen.

Vierailija
4/10 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt väärin terapian idean. Ei kukaan puhu siellä sulle järkeä. Molemmat osapuolet tietää, että se ei toimi. Siellä opetellaan sietämään ahdistusta. Sulle tehdään analyysi siitä, miten sinun tapauksessasi erilaiset pakkoihin liittyvät asiat sijoittuvat janalle siedettävä-sietämätön. Ja sitten ryhdytään helpommasta päästä sietämään sitä ahdistusta, mitä pakon vastustamisesta tulee. Koska sitähän tulee. Mutta harjoitus harjoitukselta vähemmän. Lisäksi haastetaan omia ajatuksia tyyliin "huomaan, että aivoni tuottavat mulle pakkoajatusta siitä, että lapselleni tapahtuu jotain kamalaa, jos en puhdista tätä. tämä on jo kuudes kerta, kun aivot antavat mulle tänään tämän turhan ajatuksen. Huolimatta tästä ajatuksesta, pystyn valitsemaan toisin ja kestän sen ahdistuksen, mitä minussa herää, kun en puhdista..." 

Siinä sivussa yleensä opetellaan myös epävarmuuden sietämisen taitoa, kun siinä usein on ocd-ihmisillä puutteita.

Näin siis kognitiivisessa terapiassa tehdään. 

Vierailija
5/10 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

siedätyshoito, on tuskallista ja ahdistavaa, mutta kaikki muu on vain oireilun pitkittämistä. oletko miettinyt, mikä ocd:n taustalla on?

Vierailija
6/10 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa. Mikä asia sulle on nyt aiheuttanut stressiä, voiko tätä asiaa muuttaa/poistaa jotenkin? OCD on yhtä helvettiä, olen kärsinyt myös siitä jo vuosia. Välillä oireet ovat lievempiä, välillä ne räjähtävät käsiin. Hoitosuhde on kyllä.

Toivon sulle parantumista!

Vierailija
7/10 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko-oireet johtuvat siitä, että sinulla on joku asia, jota pidät erityisen tärkeänä ja johon liittyvää "likaisuutta" et siedä. Oireet voivat liittyä hygieniaan, seksuaalisuuteen, väkivaltaan, opinto- ja työmenestykseen tai "oikealla tavalla" olemiseen. 

Oireita voi vähentää, jos opit kohtaamaan pelkosi tai antamaan niiden jäädä taustalle. Se on aika raskasta puuhaa. Mielekäs tekeminen ja masentuneisuuden välttäminen on tässä avainasemassa. Lääkkeillä saavutettava apu voi olla suhteellisen tilapäistä. Niissä on myös huonona puolena esimerkiksi painon nouseminen, joka lisää masentuneisuutta.

Vierailija
8/10 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin terapian idean. Ei kukaan puhu siellä sulle järkeä. Molemmat osapuolet tietää, että se ei toimi. Siellä opetellaan sietämään ahdistusta. Sulle tehdään analyysi siitä, miten sinun tapauksessasi erilaiset pakkoihin liittyvät asiat sijoittuvat janalle siedettävä-sietämätön. Ja sitten ryhdytään helpommasta päästä sietämään sitä ahdistusta, mitä pakon vastustamisesta tulee. Koska sitähän tulee. Mutta harjoitus harjoitukselta vähemmän. Lisäksi haastetaan omia ajatuksia tyyliin "huomaan, että aivoni tuottavat mulle pakkoajatusta siitä, että lapselleni tapahtuu jotain kamalaa, jos en puhdista tätä. tämä on jo kuudes kerta, kun aivot antavat mulle tänään tämän turhan ajatuksen. Huolimatta tästä ajatuksesta, pystyn valitsemaan toisin ja kestän sen ahdistuksen, mitä minussa herää, kun en puhdista..." 

Siinä sivussa yleensä opetellaan myös epävarmuuden sietämisen taitoa, kun siinä usein on ocd-ihmisillä puutteita.

Näin siis kognitiivisessa terapiassa tehdään. 

Juuri näin. Terapiassa ihminen itse tekee työn ja pyrkii muuttamaan aivoihin iskostuneita virheellisiä reaktioita, terapeutti on vain ohjaamassa prosessia. 

Vierailija
9/10 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani siitä, että sun tilanne on tällä hetkellä noin hankala. Sulla on kuitenkin jossain kohtaa ollut tilanne jo hyvin hallinnassa joten siihen on varmastikin mahdollista päästä uudestaan, täytyy vaan löytää toimivat keinot siihen. Älä anna periksi!!

Mun oireet ei ikinä olleet noin pahoja, en tarvinut terapiaa enkä lääkitystä, mutta muistan sen syvän ahdistuksen ja pelon tunteen, jota ne aiheutti. Loppujen lopuksi se mikä auttoi tehokkaasti mulla oli:

- Pakkotoiminnoista kieltäytyminen ettei ne kelat ja radat päässä vahvistu entisestään (oli tosi vaikeaa ja pelottavaa aluksi). Pakkoajatuksia en voinut oikein yrittää estää, siitä ne vaan vahvistui, joten niiden kohdalla annoin niiden olla ja yritin hyväksyä niiden läsnäolon. Kun en yrittänyt torjua tai hillitä niitä pakkotoiminnoilla niin vähitellen molemmat hiipuivat vaikka siinä välissä ahdistus oli tapissa.

- Pakko-oireisesta häiriöstä lukeminen jotta ymmärtäisin paremmin mistä siinä on kyse

- ja nykyään jos huomaan että pieniäkään oireita on tulossa takaisin (just usein stressaavina aikoina), havannoin niitä tarkoituksella vähän niin kuin itseni ulkopuolelta, tyyliin "voi aivoparat, nyt taitaa olla stressiä kun ajatus meinaa kiertää kehää, ei hätää, odotetaan vaan rauhassa" ja annan niiden tulla ja mennä omia aikojaan, EHDOTTOMASTI kuitenkin ilman rituaaleja jne. pakkotoimintojen suorittamista.

Nämä keinot on mulla toimineet hyvin jo reilusti yli vuosikymmenen. Toivottavasti niistä voisi olla myös sulle apua. Osaava terapeutti saattais myös pystyä auttamaan jos jossain kohtaa sulle on mahdollista koittaa sitä.

Älä anna periksi!!! Tuo vaiva ei ole sua vahvempi, pystyt päihittämään sen. Toivon sulle parhainta onnea.

Vierailija
10/10 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta jollakin keinolla vähentää stressiä. Toisten seurassa olo voisi auttaa myös keskittymään johonkin muuhun edes hetkeksi?