Onko äidin iällä merkitystä raskausoireisiin?
Sain kolme lasta nuorena (19-25v) ja kaikista ihan hirveet raskausoireet. Hyperemeesi pahoinvointi kaikissa, välillä olin tiputuksessakin jokaisen kohdalla. 1 poika ja 2 tyttöä.
Neljännen sain 39v eikä raskausoireita juuri yhtään. Koko raskauden erittäin hyvä olo. Ei lainkaan raskauspahoinvointia. Poika tuli. Nyt 41v raskaana taas eikä lainkaan oireita, ei pahoinvointia ei mitään ja rakenneultran mukaan tyttö tulossa.
Kaikki lapset samalle isälle joten mieskään ei ole vaihtunut.
Kommentit (8)
Onko sinulla siskoja? Ovatko he olleet raskaana, millaista on ollut? Entä äitisi raskaus, kun odotti sinua?
Jokainen raskaus on yksilöllinen. Mutta yleensä ne raskauden riskit kasvaa jos on hyvin nuori tai vanha.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Sekin on mysteeri, kuinka yksi synnytys voi täysin parantaa siltä, että kuukautiset ovat kivuliaat ja runsaat.
Tämä on ehkä outo kysymys, mutta: onko suvussasi saatu lapsia nuorena, niitä haluamatta? Tunnetko sukusi historiaa?
Mulla ainakin paheni vaan.
Nuorena et varmaankaan ole osannu levätä, välttää itselle sopimattomia ruokia/juomia samallatavalla, mitä nyt vanhempana ja viisaana..esim.nestehukan merkitys pahoinvoinnin lisääjänä ymmärretään nykyään paremmin?
Itse odotan just kolmatta, laskettu aika meni pari päivää sitten ja itsellä on taas käynyt ihan päinvastoin. 30.vuotiaana ensimmäistä, poikaa odottaessa olin tosi pirteä ja jaksoin yötyössä hyvin. Synnytyksessä kesti vain 3h54min ja viikkoja oli 38+2. Närästi ja sain reseptilääkkeeksi esomepratzolin.
Tytön kohdalla 4.v myöhemmin alkoi yötyö jo uuvuttaa ja jäin varhennetulle äitiyslomalle niin, että pidin kesäloman ensin..ei vain jaksanut valvoa ja synnytyksessä meni jo melkein puolta kauemmin 7h15min ja viikkoja 39+4. Pahoinvointia ja närästystä, sekä supistuksia jos käveli esim.liian nopeasti.
Nyt kolmannen kohdalla jäätävää oksentelua(11x/vrk jopa), paino on laskenut n.8kg ja sopimattomia ruoka-aineita löytynyt tämän tästä..mm.liha ei sovi minulle missään muodossa, ainoastaan vaalea kala sopii. Myös hedelmät, marjat, vihannekset, kasvikset ja juurekset:sama homma, kaikki ei käy. Ja viikoissa on menty nyt yli, saapi nähdä miten synnytys menee.
Vierailija kirjoitti:
Onko suvussanne autoimmuunisairauksia? 🧐
Mihin tämä perustuu?
Ei ainakaan mulla ollut merkitystä. Eka muksu 20v ja toinen yli 40v eikä kummassakaan mitään raskauspahoinvointia tai mitään ihmeellistä. Molempien raskauksien aikana voin paremmin kuin koskaan muuten. Pystyin hyvin liikkumaan ja harrastamaan ihan viime metreille saakka.
En tiedä. Sekin on mysteeri, kuinka yksi synnytys voi täysin parantaa siltä, että kuukautiset ovat kivuliaat ja runsaat.
Tämä on ehkä outo kysymys, mutta: onko suvussasi saatu lapsia nuorena, niitä haluamatta? Tunnetko sukusi historiaa?