Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kurkku ihan jumissa, mitä tämä on, pelottaa?!

Vierailija
10.03.2015 |

Auttakaa minua. Eilen tuli eka kohtaus. Olin normaalisti kotona ja aivan yllättäen nieleminen ei onnistunutkaan. Kurkku tuntui siltä kuin olisi ihan lukossa eikä enää pystyisi niellä edes omaa sylkeään. Tunne oli niin voimakas että meinasin soittaa jo ambulanssin! Hengitys kyllä toimi mutta nieleminen ei. Tätä kesti joitakin minuutteja ja pahin helpotti. Sitten oire jäi päälle lievempänä, sellaisena kuin olisi joku kuiva pala kurkussa. Jokunen tunti ja pystyin syödä ihan normaalisti ja nielu tuntui normaalilta. Limaa tosin oli paljon ja on ollut jo joitakin päiviä. Kurkku on ollut samaan aikaan kuiva ja limainen (flunssaa ei ole). Röyhtäilen myös paljon ja pahaa oloa on riittänyt.

Närästyslääkkeitä söin muutaman viikon ja sitten tuli allergisia oireita ja lopetin niiden syömisen pari päivää sitten. Närästys helpotti ehkä vähän tuon parin viikon aikana. Viime yönä heräsin kun kurkku oli kipeä ja "karrella". Jotain varmaan tullut sinne. Närästysvaivaa siis ainakin löytyy. Tänään sitten kohtaus iski uudestaan. Yhtä kamalaa ja paniikkiin menin. Kurkku ihan lukossa, jokaisen työlään nielaisun jälkeen tuntui siltä kuin nielu liimautuisi kiinni. Nyt tuosta on reilu tunti aikaa ja edelleenkään nieleminen ei ole normaalia vaan tuntuu. Kurkku on taas limainen ja kuiva samaan aikaan! Toivottavasti tämä menee ohi mahdollisimman nopeasti.

Mikä mua vaivaa? Voiko närästys tehdä tämmöistä, vai olenko sekoamassa kun nielemisrefleksi menee näin jumiin? Tosi pelottava kokemus ja seuraavaa kohtausta jo pelkään että millonka alkaa :( Kiitos jos joku vastaisi. Ja kerrottakoon vielä tähän loppuun että sairastelua ja stressiä on ollut jo pidempään ja niska-alue on aika jumissa. Jos nyt ne voisivat tämmöstä aiheuttaa??? Lääkäriin pitäs tietty varata aika...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisen jälkeen, aikana kirkasta limaa tulee paljon ja sitä sitten saakin nieleskellä jatkuvasti. Tässä sekoo kohta pää kun tuo "pala" on ja pysyy kurkussa. Että piti vielä tämmönenkin vaiva tulla. MÄ en kohta enää jaksa :(

ap

Vierailija
2/12 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt ihmeessä lääkäriin. Sieltä saat avun. Vaikuttaa siltä, että olet saanut paniikkikohtauksen. Se aiheuttaa juuri tuollaisia tuntemuksia. Olen kokenut saman, lääkkeet auttoivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako paniikkikohtaus näin? Ja miksi ihan tuosta noin vain kun jotain mukavaa olet tekemässä? Pitääköhän lääkäri mua ihan pöpinä jos menen näitä vaivoja sille kertomaan? Tosin montaa päivää en näin ikäviä tuntemuksia kyllä pysty sietämäänkään että pakko kait käydä näytillä... Mutta on vaan niin outoa että tuota limaa riittää ja kuitenkin kurkku on kuiva samaan aikaan.

ap

Vierailija
4/12 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on monta paniikkikohtaukselle tyypillistä piirrettä. Olen valmiiksi jo stressaantunut, sitten tulee kurkkuun tuntemus, jota et osaa tulkita. Kurkku on ehkä vain ärtynyt ja limaa täynnä, mutta koska et osaa tulkita outoa tuntemusta, menet paniikkiin ja alat pelätä jotakin vakavampaa sairautta. Alat myös pelätä uutta samanlaista kohtausta, kuten paniikkihäiriöpotilaat pelkäävät. Pelko ruokkii uusia kohtauksia ja kierre on valmis.

Vierailija
5/12 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että refluksi aiheuttanut tuon palan tunteen ja jotenkin jouduit paniikkiin kun nieleminen "tuntuu".
Mene toki lääkäriin, niin saat avun.

Vierailija
6/12 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää mitään sairautta tai siis se ottais kyllä tosi paljon päähän jos taas jotain uutta löytyisi. Vaan eilisestä lähtien olen pelännyt tätä nielemistä. Sillon kun se ollut tosi häiritsevää ja tuntuu voimakkaasti. Kun nielasee niin ihan kuin kurkkua painettais tosta yhdestä kohdasta. Aamulla olo oli ihan ok mitä nyt vähän kurkussa tuntui poltetta, närästystä. Ei kuitenkaan mitään ihmeempää tuntunut. Nyt on tämä iltapäivä ja ilta näköjään tätä nieleskelyä jatkuvasti. Hemmetin hemmetti :(

ap

Vierailija
7/12 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään kokemuksia taikka tietoa tämmösestä?

Vierailija
8/12 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita lääkäriin.

Vierailija
9/12 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:19"]

Soita lääkäriin.

[/quote]

Mene lääkäriin/hoitajan vastaanotolle. Ruokatorven tulehdus?

Vierailija
10/12 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaulan lihakset pahasti jumissa. Yritä venyttää niitä ja jos se edes vähän helpottaa niin johtuu niistä.

Vierailija
11/12 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaulan alue on kyllä tosi jumissa ja kireänä. Puren öisin hampaita yhteen. Täytyypä yrittää venytellä tuota aluetta. Kiitos vinkistä :) Löytyskö täältä ketään jolla pahoja närästysvaivoja, onko tämmönen nielemisoire mitenkään tuttu?

ap

Vierailija
12/12 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sitten lääkärissä. Kiireellinen lähete sisätautilääkärille ja allergialääkkeet pitäs hakea apteekista. Tähystys pitäisi tehdä. Myös oikealta suoliston kohdalta löyty erittäin kipeä kohta, mikä lie... Epäili että ainakin nielussa jotain häikkää, ehkä närästyksestä johtuvaa?

Näinhän se menee että pitäisi aina ensin käydä lääkärissä eikä jäädä kotiin murehtimaan vaivojaan. On vain iso kynnys mennä kertomaan yhtään mitään.

ap