Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, joilla on pieni lapsi ja isoja parisuhdeongelmia

Vierailija
10.03.2015 |

Jos saisit kelata aikaa takaisin, olisitko jättänyt lapsen tekemättä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ei ole tämän arvoista.

Vierailija
2/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ehkä pahimpien kriisien aikaa kävi mielessä että toista lasta ei siihen tianteeseen olisi tarvinnut 'hankkia', mutta nyt hyvä näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:06"]

En. Ehkä pahimpien kriisien aikaa kävi mielessä että toista lasta ei siihen tianteeseen olisi tarvinnut 'hankkia', mutta nyt hyvä näin.

[/quote]

minkä ikäiset lapset? Vanhako olet ny?

Vierailija
4/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia on jokaisessa parisuhteessa, tehdään lapsia melko pian tai vasta joskus 10 vuoden yhdessä olon jälkeen. Itse olen edennyt nopeasti ja onhan meillä omat ongelmamme, mutta vaikka näenkin eron mahdollisuuden tulevaisuudessa niin en olisi jättänyt lasta tekemättä. Olen iloinen, että olen saanut lapsen tämän henkilön kanssa, vaikka emme tule olemaan yhdessä loppuelämäämme. Nämä meidän ongelmat olisi ihan yhtä lailla vaikka olisimme olleet yhdessä 10 vuotta ennen lapsia....

Vierailija
5/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tod. Vaikka oli esikoisen vauva-aikaan vaikeeta, mies nosti meidät sieltä suosta ylös. Uskon että voidaan selvitä mistä vaan, ollaan edelleen kuin vastarakastuneita :)

Vierailija
6/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:09"]

Ongelmia on jokaisessa parisuhteessa, tehdään lapsia melko pian tai vasta joskus 10 vuoden yhdessä olon jälkeen.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
7/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:06"]

[/quote]

minkä ikäiset lapset? Vanhako olet ny?
[/quote]
Lapset on nyt jo 6 ja 8 ja minä riittävän vanha jo esikoisen syntymän aikoihin, nyt +40. Suurimmat hankaluudet lapsista parisuhteelle aiheutui kuopuksen vammasta/sairaudesta. Aikaa parisuhteen hoitamiseen ei jäänyt silloin kun sitä olisi eniten tarvittu.

Vierailija
8/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just toi vaihtoehto minullekin tuli mieleen. Eli jos yksi parisuhdetta kriisiyttävä tekijä on lapsen vamma tai lapsi muuten vaatii normaalia enemmän panostusta, tukitoimia, niin sitä ei olisi voinut tietää ennen lapsen tekoa. Tai jos jokin vastoinkäyminen tapahtuu lasten syntymän jälkeen.

Vierailija
9/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:19"]

Just toi vaihtoehto minullekin tuli mieleen. Eli jos yksi parisuhdetta kriisiyttävä tekijä on lapsen vamma tai lapsi muuten vaatii normaalia enemmän panostusta, tukitoimia, niin sitä ei olisi voinut tietää ennen lapsen tekoa. Tai jos jokin vastoinkäyminen tapahtuu lasten syntymän jälkeen.

[/quote]

Nuo riskit on kyllä täysin mahdollista tietää, vaikka toteutumista ei voikaan aavistaa ennakolta.

Vierailija
10/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi jäänyt lapset tekemättä.

Meillä on viisi ihanaa lasta ja joskus on hankalaa parisuhteessa. Ollaan oltu yhdessä pian 20 vuotta ja ollaan reilusti alle 4-kymppisiä.

Me hoidetaan parisuhdetta ja taas ollaan nousuvaiheessa.

Me ei olla yhdessä lapsien takia ja elämästä täytyy löytää hyvä arki ja setviä asioita niin että kotona olisi hyvä olla. Mielestäni ollaan selvitty hyvin. Me ollaan yhdessä rakkaudesta toisiimme, ei tavan vuoksi. Joskus se on vaikeaa mutta ollaan pystytty sopimaan ja toinen jaksanut kannattaa kun toinen ei jaksaisi.

Voisin kuvitella eron mahdolliseksi jos arki siihen menisi. Itse vanhempien eron nähneenä en tahtoisi lapsiani siihen samaan laittaa. Ja lapset taas on täysin eri juttu kuin tuo mies. Lapset on parasta mitä olen koskaan tehnyt ja saanut! Jos mies lähtisi tai itse tahtoisin toisenlaista elämää niin lapset jäisi vielä.

Mutta lyhyesti: lapset on aarre ja elämä miehen kanssa ei ole itsestäänselvyys. Joskus se piti ymmärtää itse ja nyt tätä kunnioittaa mahdottomasti.

Vierailija
11/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:06"] En. Ehkä pahimpien kriisien aikaa kävi mielessä että toista lasta ei siihen tianteeseen olisi tarvinnut 'hankkia', mutta nyt hyvä näin. [/quote]   minkä ikäiset lapset? Vanhako olet ny? [/quote] Lapset on nyt jo 6 ja 8 ja minä riittävän vanha jo esikoisen syntymän aikoihin, nyt +40. Suurimmat hankaluudet lapsista parisuhteelle aiheutui kuopuksen vammasta/sairaudesta. Aikaa parisuhteen hoitamiseen ei jäänyt silloin kun sitä olisi eniten tarvittu.

[/quote]

Tuo on sinun kokemus. Meiltä lapsi kuoli ja onnistuttiin tukemaan toisiamme vaikka tavat selvitä alkuvuosista. Ja niinhän se menee: joko siinä juttu natsaa tai ei. Tai mennään yhdessä hammasta purren ja ehkä joskus asiat taas lähtee nousukiitoon, ehkä ei. Eroaminen on kuitenkin se toinen päästö; ei tahdota olla enää yhdessä, mutta minä näen parisuhteenkin valintana -ei pidä toista itsestäänselvyytenä.

14

Vierailija
12/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:06"] En. Ehkä pahimpien kriisien aikaa kävi mielessä että toista lasta ei siihen tianteeseen olisi tarvinnut 'hankkia', mutta nyt hyvä näin. [/quote]   minkä ikäiset lapset? Vanhako olet ny? [/quote] Lapset on nyt jo 6 ja 8 ja minä riittävän vanha jo esikoisen syntymän aikoihin, nyt +40. Suurimmat hankaluudet lapsista parisuhteelle aiheutui kuopuksen vammasta/sairaudesta. Aikaa parisuhteen hoitamiseen ei jäänyt silloin kun sitä olisi eniten tarvittu.

[/quote]

Tuo on sinun kokemus. Meiltä lapsi kuoli ja onnistuttiin tukemaan toisiamme vaikka tavat selvitä alkuvuosista. Ja niinhän se menee: joko siinä juttu natsaa tai ei. Tai mennään yhdessä hammasta purren ja ehkä joskus asiat taas lähtee nousukiitoon, ehkä ei. Eroaminen on kuitenkin se toinen päästö; ei tahdota olla enää yhdessä, mutta minä näen parisuhteenkin valintana -ei pidä toista itsestäänselvyytenä.

14

[/quote] Siis korjaan, jäi sana pois.. Eli meiltä erosi tavat selvitä arjesta ja surra. Silti oli ymmärrystä molemmilla antaa toiselle oma tapansa toimia ja olla.

Vierailija
13/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:19"]Just toi vaihtoehto minullekin tuli mieleen. Eli jos yksi parisuhdetta kriisiyttävä tekijä on lapsen vamma tai lapsi muuten vaatii normaalia enemmän panostusta, tukitoimia, niin sitä ei olisi voinut tietää ennen lapsen tekoa. Tai jos jokin vastoinkäyminen tapahtuu lasten syntymän jälkeen.
[/quote]
Syy kriisiin ei sinänsä meillä ollut lapsissa eikä myöskään vammassa. Ongelmat vain syntyi samoihin aikoihin kuin esikoinen syntyi. Kriisi pitkittyi kun aikaa sen käsittelyy ei ollut. Me itse asiassa olimme olleet yhdessä jo yli 10 vuotta joten siltäkään osin lapset eivät olleet syy kriisiin. 6/11

Vierailija
14/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen tänhetkisessä parisuhdetilanteessa toivonut ettei olis noita rakkaita ihania lapsia että voisin vaan heittää ukon ulos miettimään mitä haluaa. Nyt en halua hämmentää lapsia enempää...

Vierailija
15/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:19"]Just toi vaihtoehto minullekin tuli mieleen. Eli jos yksi parisuhdetta kriisiyttävä tekijä on lapsen vamma tai lapsi muuten vaatii normaalia enemmän panostusta, tukitoimia, niin sitä ei olisi voinut tietää ennen lapsen tekoa. Tai jos jokin vastoinkäyminen tapahtuu lasten syntymän jälkeen. [/quote] Syy kriisiin ei sinänsä meillä ollut lapsissa eikä myöskään vammassa. Ongelmat vain syntyi samoihin aikoihin kuin esikoinen syntyi. Kriisi pitkittyi kun aikaa sen käsittelyy ei ollut. Me itse asiassa olimme olleet yhdessä jo yli 10 vuotta joten siltäkään osin lapset eivät olleet syy kriisiin. 6/11

[/quote]

Varmaan sadoissa tutkimuksissa todettu parisuhdetyytyväisyyden raju huononeminen lapsen saamisen jälkeen on vain sattumaa. :D

Vierailija
16/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:14"]

[/quote]

14
[/quote]
Kysymys tosiaan meillä ei ollut siitä ettei vamman aiheuttaman kriisin joka siis ei ollut kriisi parisuhteessa emme olisi saaneet tukea toisiltamme tms.

Vierailija
17/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:09"]

Ongelmia on jokaisessa parisuhteessa, tehdään lapsia melko pian tai vasta joskus 10 vuoden yhdessä olon jälkeen.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa.
[/quote]

Ei niin. Tietysti joka parisuhteessa on parempia ja vaikeampia aikoja, mutta jotkut parisuhteet tuntuvat olevan yhtä ongelmaa alusta loppuun ja toisissa suhteissa ongelmia tai harminaiheita on hyvin vähän.

Tunnen paljon ihmisiä, jotka rämpivät jatkuvassa suossa, joiden parisuhteet ovat ongelmallisia ja siitä myös valitetaan, mutta yhdessä pysytään, mennään naimisiin, tehdään lapsia, jne enkä ymmärrä miksi. Rakkaudella he sen selittävät, vaikka selkeästi ovat parisuhteissaan keskimäärin onnettomia. Osa pelkää yksinoloa, luulisin.

Vierailija
18/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:09"] Ongelmia on jokaisessa parisuhteessa, tehdään lapsia melko pian tai vasta joskus 10 vuoden yhdessä olon jälkeen. [/quote] Ei pidä paikkaansa. [/quote] Ei niin. Tietysti joka parisuhteessa on parempia ja vaikeampia aikoja, mutta jotkut parisuhteet tuntuvat olevan yhtä ongelmaa alusta loppuun ja toisissa suhteissa ongelmia tai harminaiheita on hyvin vähän. Tunnen paljon ihmisiä, jotka rämpivät jatkuvassa suossa, joiden parisuhteet ovat ongelmallisia ja siitä myös valitetaan, mutta yhdessä pysytään, mennään naimisiin, tehdään lapsia, jne enkä ymmärrä miksi. Rakkaudella he sen selittävät, vaikka selkeästi ovat parisuhteissaan keskimäärin onnettomia. Osa pelkää yksinoloa, luulisin.

[/quote]

Jep. Kommentoin noin, koska meillä on ongelmaton parisuhde. Vuosien varrella on ollut monenlaista henkilökohtaista ongelmaa kummallakin, mutta parisuhde on ollut niissä valtavana apuna. Mitään parisuhteeseen liittyviä kriisejä ei ole ollut.

Vierailija
19/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:21"]

[/quote]

Nuo riskit on kyllä täysin mahdollista tietää, vaikka toteutumista ei voikaan aavistaa ennakolta.

[/quote]

No silloinhan vastaus ap:n kysymykseen on selvä: ihmiset eivät olisi jättäneet tekemättä sitä lasta. Tiedostavat, että on olemassa mm. riski, että lapsi tulee tarvitsemaan normaalia enemmän tukea, tai että tulee jokin vastoinkäyminen -> silti ihmiset tekevät lapsia.

Vierailija
20/39 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:21"]

[/quote]

[/quote]

No silloinhan vastaus ap:n kysymykseen on selvä: ihmiset eivät olisi jättäneet tekemättä sitä lasta. Tiedostavat, että on olemassa mm. riski, että lapsi tulee tarvitsemaan normaalia enemmän tukea, tai että tulee jokin vastoinkäyminen -> silti ihmiset tekevät lapsia.

[/quote]

Sinusta ei ole mahdollista hyväksyä riskiä ja katua myöhemmin, että tuli tehneeksi niin? Tai tehdä asioita tiedostamatta niihin liittyviä riskejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme