Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äitiysloma kouluaikana

Vierailija
10.03.2015 |

Opiskelen lähihoitajaksi ja jään kesäll äitiyslomalle eli opintoni keskeytyvät. Koulu pitää suorittaa kolmessa vuodessa, ja nyt mietinkin että ei kai vuoden äitiys- ja vanhempainvapaa vähennä tuota opiskeluoikeutta? Entäs jos olen lisäksi vuoden kotona kotihoidontuella?

Kokemuksia?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myönnetä, kun nyt 08/15 muuttuu niin että kolmannen vuoden jälkeen muuttuu koulutus maksulliseksi ja se ei mikään parinkympin lukukausimaksu ole.. :D

Jos seiskalla on näin, niin tosi ihanaa. Elättelen toiveita että saisin itsekin asian näin järjestettyä..

Isovanhemmat ja muut sukulaiset asuu 230km päässä, mies töissä 8-16 ma-pe. Meillä on tähänkin asti ollu paljon kahdeksan ja välillä kursseista riippuen 10h päiviä koulussa ja viimeisen vuoden opiskelijoilla on vielä paljon enemmän muita paperijuttuja ja työhommia kuin meillä (monet ystävät viimeisellä vuodella opiskelemassa) joten satunnaiset vapaapäivät ei oikein pelasta sitä että niin pieni joutuisi päiväkotiin ja saisin silloin tällöin olla hänen kanssaan kotona vapaapäiviä viikonloppujen lisäksi. Pakkohan se tietysti on jos tilanne niin sanelee, kun ei kyllä ole varaa lopettaa kouluakaan ja taas uudestaan hakea sitten takaisin sinne tietämättä hyväksymisestä..

Harmillista! :/

Ap

Vierailija
2/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö suorittamaan jotain kursseja vauvan kanssa. Otat vauvan mukaan tunneille, teet etätehtäviä yms. Itse tein mm. opinnäytetyön äitiyslomalla. Ja kävin joitain tenttejäkin tekemässä. Vauva oli joko hoidossa tai sitten mukana. Pienen vauvan kanssa liikkuminen on vielä helppoa kun nukkuu paljon. (jos nukkuu hyvin)

Mä menin takasin kouluun kun vauva oli 1v2kk. Ja siitä jatkoinkin suoraan töihin. Kyllä ne hoitopäivät vaan kouluaikana oli lyhyempiä. Tehtäviä pystyi tekemään kotona ja välillä oli lyhyitä koulupäiviä. Ja jos ihan totta puhutaan niin ei ne lähihoitajan tehtävät niin vaativia ole etteikö niistä vauvan päiväuniaikana tai illalla selviäisi.

Ja kyllä luulen, että äitiysloman ja hoitovapaan ajan saat opinnot tauolle. Varmaan kannattaa koululta selvittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:03"]Pystyisitkö suorittamaan jotain kursseja vauvan kanssa. Otat vauvan mukaan tunneille, teet etätehtäviä yms. Itse tein mm. opinnäytetyön äitiyslomalla. Ja kävin joitain tenttejäkin tekemässä. Vauva oli joko hoidossa tai sitten mukana. Pienen vauvan kanssa liikkuminen on vielä helppoa kun nukkuu paljon. (jos nukkuu hyvin)

Mä menin takasin kouluun kun vauva oli 1v2kk. Ja siitä jatkoinkin suoraan töihin. Kyllä ne hoitopäivät vaan kouluaikana oli lyhyempiä. Tehtäviä pystyi tekemään kotona ja välillä oli lyhyitä koulupäiviä. Ja jos ihan totta puhutaan niin ei ne lähihoitajan tehtävät niin vaativia ole etteikö niistä vauvan päiväuniaikana tai illalla selviäisi.

Ja kyllä luulen, että äitiysloman ja hoitovapaan ajan saat opinnot tauolle. Varmaan kannattaa koululta selvittää.
[/quote]

Minä vuonna olet tehnyt noin? Meidän oppilaitoksessa ei nimittäin vauvaa saa luennoille mukaan ottaa, tästä sain tiedon jo ennen raskautta. Voi olla toki että jotkut opettajat saattais ottaakkin, who knows. Teen äitiysloman aikana jo 6 viikon opinnäytteen, silloin mies on lomalla töistä. Tenttejä yms en voi tehdä koska mulla keskeytyy koulu niin että jää vaan sitten opinnäytteen jälkeen suoritettavaksi viimenen vuosi ja enhän mä niistä suuntautumisopinnoista voi etukäteen tenttejä tehä (äitiysloman aikana). Tehtäviä on helppoja ja vaativia, siihen päälle väsymys ja perhearki niin ei se kaikille ole yhtä helppoa kuin jollekkin toiselle on voinut olla.

Ap

Vierailija
4/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi yksi luokkalainen äitiyslomalle ja on sen vuoden verran poissa.. Koulupäivät meillä on pääsääntösesti ton kaheksan tuntia tai oikeesti paljon etätehtäviä joita ei puolessatunnissa tosta noin vaan pikasesti tehdä. Opetussuunnitelmat muuttuu kokoajan ja koulu on nykyvuosina rankempaa kun esim 4-5v sitten kun mun sisko kävi lähärikoulun.. Tsemppiä kuitenki!

Vierailija
5/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin lisäys äskeiseen, et voihan sen koulun toki käydä ns. "vasemmalla kädellä" eli puolihutiloiden ja päästä kehnommilla arvosanoilla läpi. Meillä ainakaan ei vaan kursseja pääse ees korvaavilla tehtävillä ja tenteillä kaikkia läpi jos ei oo ollu läsnä tiettyä prosenttimäärää tunneista.

12

Vierailija
6/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan on pitkälti niin, että työn oppii tekemällä. Harjoitteluihin kannattaa panostaa. Toki tehtävät ja tentit kannattaa tehdä hyvin, mutta ei niistä nyt tollasta stressiä tarvitse ottaa. Hyvät perustiedot saa koulusta, mutta kyllä siellä aika paljon on kaikkea turhaakin ja sitten kuitenkin hyvin pintapuolisesti käydään joitain asioita läpi.

Kun olet työelämässä tiedät mistä puhun!

Ja pikkasen täytyy nyt olla ilkeä, mutta olisiko asiat kannattanut selvittää ennenkuin ryhtyy lapsen tekoon? Jos lasta ei halua 1v laittaa päiväkotiin, niin eikö olisi kannattanut opiskella ensin loppuun?

Vierailija
7/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu no mä mielelläni pääsisin koulun kunnialla läpi eli hyvin arvosanoin ja siihen panostaen kun arvosanat vaikuttaa sinne amk:iin pääsyyn ja tavote olis suunnata sinnekkin sit.. Ja meilläki on juu toi läsnäolopakko jokasella kurssilla, en muista paljoko se on.

Ap

Vierailija
8/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten suoritat sen koulun kunnilla ja laitat lapsen päiväkotiin. Kaikkea ei voi saada.

Ja muutenkin jos suunnitelmissa vielä jatko-opinnot niin luulisi, että aika nopeasti haluat tuon lähihoitaja koulun suorittaa, että joskus pääset työelämäänkin.

Ei siellä AMK:ssa homma ainankaan helpommaksi muutu.

Vierailija
9/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoi että muuttuisi helpommaksi? Ajankohta on myöhäisempi sillon ja lapsetkin vähän vanhempia. Ja juu, kun lasta yritettiin niin oli toisella alalla mahdollista olla kaksi vuotta kotona jos huvitti mutta vasta sain kuulla että tämäpä ei uudistuksen takia olekkaan ehkä mahdollista nyt sitten hoitoalalla.

Olen työskennellyt 2.5 vuotta hoitoalan hommissa (lähinnä apulaisena hoitajalle toimenpiteissä, pyllyjen pesijänä, suihkuttelijana ja juoksevia asioita hoitaen) joten tiedän mitä se on ja mitä siellä oppii, ja teoriapohja on tärkeä että ne tehdyt asiat jää tonne pääkoppaan. Kuten sanottu, meitä on monta ja yhtä monta oppimistapaa ja tapaa elää. :)

Ap

Vierailija
10/18 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppaan jos jollakin olis tietoo eikä aihetta yrittää päteä :) :D

Ap

Vierailija
11/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no tässä taisi aloittaja kysyä nimenomaan äitiysloma-asiaa eikä mitään miten kenenkin koulu on ollu rankkaa tai mikä on järkevää.

Harmi sanoa, mutta meillä kaikki jotka on äitiyslomalla olleet ovat olleet poissa sen yhden lukukauden (ketä tiedän siis).. Päättelisin tästä että joko se on luvallista "lomailla" vuoden, tai he kaikki ovat halunneet pian valmistua.

Vierailija
12/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös koulusta voi olla omalla ilmoituksella yhden lukukauden pois? Muistelen, että näin on ainakin amk:ssa, muutama luokkakaveri sai opiskeluaikana lapsen. Varmistahan asia vielä opintotoimistosta :)

Vierailija
13/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä lähihoitajana "oikeita syitä" olla pois ovat juurikin mm. asevelvollisuus ja äitiysloma, nämä eivät siis mene opiskeluajasta. Muitakin syitä oli mutta niitä en muista.

Vierailija
14/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis lapsi on oikeasti laitettava päiväkotiin juuri vuoden täytettyään? Ei kiva eikä yhtään hyvä. Esikoisenkin jouduin laittamaan 1,5-vuotiaana ja oli aivan liian pieni päiväkotiin. Varmistelen asiaa opintotoimistosta mutta kun tapaamisaika on viikkojen päästä ja asia on mietityttänyt jo tovin.. Mieskään ei kotiin kyllä voi jäädä kun tuo leivän taloon.

Ap

Vierailija
15/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei välttämättä tarvi laittaa :) Onko isovanhempia, jotka vois katsoa lasta muutaman tunnin päivässä? Millanen työ miehellä, onko perus 8-16 vai tekeekö myös iltavuoroa? Näin mies vois olla lapsen kanssa ennen kun menee töihin. Ja osan opinnoista voi ehkä suorittaa myös etänä? Ainakin amk:n puolelta löytyy joustoa. Tai sitten vaihdat monimuoto-opintoihin? Siinä on vaan muutama lähipäivä viikossa. Kyllä ne asiat selviää, tsemiä ;)

T:nro 2

Vierailija
16/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellessa kuitenkin on yleensä paljon lyhemmät päivät kuin työssä. Eli päiväkotipäivän ei tarvitse luultavasti olla täyspitkä.

Vierailija
17/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Minulla ainakin "luvallinen poissaolo" jatkuu vielä, vaikka hoitovapaa on jo vaihtunut kotihoidontueksi. Itse sanoin, että pyrin palaamaan kouluun lapsen ollessa 1,5- tai 2-vuotias eikä tämä siis koskaan herättänyt ajatuksia koulun puolella :) t. 3

Vierailija
18/18 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä neljäs opiskeluvuosi yleensä aina myönnetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme