Tarvitsisin apua 18-vuotiaan ohjeistamiseen
Meillä on selkeästi myöhäinen vahva teini-ikä nuorella miehellä ja 18-vuotta täytettyään täysi-ikäisyyden huuma on täyttänyt pään. Hänen suurin tahtotilansa on muuttaa omaan asuntoon, jossa hänellä ei ole perhettä ympärillä. Olemme hänen kanssaan koittaneet neuvotella, että jos hoitaisi ensin lukion pois alta, mutta sellainen vanhempi, jolla on ollut vahvatahtoinen nuori talossaan ehkä ymmärtää, että eiväthän ne kuuntele. Kuinka siis tulisi toimia?
Ei meillä ole kahden kuukauden takuuvuokraa tilillä, jolla hän saisi itselleen asunnon. Ei meillä ole kuukausittain varaa alkaa maksamaan hänen asuntoaan. Jatkuva kiukuttelu siitä, että hän ei kestä enää asua kanssamme, käy henkisesti hyvin raskaaksi koko perhellemme. Osaisitko sinä auttaa?
Kommentit (36)
Mulla on saman ikäinen ja samat kuviot. Poismuutto tulee puheeksi yleensä silloin, jos joku asia ei mene nuoren tahdon mukaisesti.
Olemme sanoneet, että meillä ei ole mitään sitä vastaan, että hän muuttaa omilleen, kunhan etsii itse asunnon ja huolehtii asumiskuluistaan. Samaan hengenvetoon toteamme, että meidän vanhempien mielestä järkevämpi vaihtoehto on kuitenkin se, että hoitaa ensin kirjoitukset.
Vielä nuori ei ole millään tavalla edennyt puheista tekoihin. Oletan, että tuskin muuttaa ennen kirjoituksia tai ihan heti niiden jälkeenkään. Kunhan purkaa tuntojaan, kun itsenäisyydenkaipuu nostaa päätään.
Muuttaa saa, jos haluaa. Mutta teillä ei ole mitään velvollisuutta antaa rahaa vuokratakuuseen tai maksaa hänen vuokransa.
Sano että menee töihin. Itse lähdin kotoa 16v rahattomana / ilman tukea. Ekaan kämppään opintotuesta vuokrarahat, ja siitä sitten suoraan töihin, enkä ole pyydellyt pennejä kotoa sen jälkeen, enkä pyytele.
-37v
No mikä on esteenä jos hän on itse muuttamassa? Anna muuttaa, hyvä on jo lähteä kun on täysi-ikäinenkin. Ei hän nyt sinulta ole rahoja siihen odottamassakaan, aikuinen mies. (Tai jos on niin jotain on mennyt kasvatuksessa pieleen...)
Ei minun asumisestani ole vanhemmat senttiäkään maksaneet enää peruskoulun jälkeen. Ilmainen sisäoppilaitos oli ensimmäinen ratkaisuni kun kotoa lähdin. Kolmen hengen soluasunnoissa oli omat huoneet ja yhteinen keittiö. Ruoka tuli kolme kertaa päivässä koulun puolelta. Lukio kuului yhdistelmätutkintoon. Tällaisia maatalousoppilaitoksia on Suomessa useita.
Eipä meillä ollut puhettakaan, että vanhemmat maksaa kämpän ja ruuat, jos omaan kotiin haluaa. Porukoilta tuli myös vahva periaate itsellekin, ettei yhteiskunnan tuilla eletä vaan itse tienataan omat rahat. Käsittämätöntä, että täällä heitetään huolettomasti, että kelasta takuuvuokra ja asumistukea, valtio maksaa armeija-ajalta vuokran... No, olen vanhanaikainen ja tottunut tulemaan toimeen omillaan. Asumismukavuus kasvaa tulojen noustessa, itse tehdyllä työllä.
18v olettaa että vanhemmat kustantavat hänen vuokransa ja takuunsa... voi elämä
Aloittaja, I feel you <3 Oma poikani täytti keväällä 18 ja voi sitä uhon määrää, miten etsii nyt asunnon ja muuttaa pois! Koulu meni tuohon aikaan huonosti ja olin hyvin tiukkana, että se pitää saada hallintaan. Se kiristi meidän entuudestaan hyviä välejä. No, juteltiin paljon asioista, kodin etsinnästä ja hankkimisesta. Sanoin, että voi toki muuttaa, mutta tehdäänpä yhdessä hieman laskelmia paljonko asuminen maksaa, paljonko mikäkin maksaa, ja miten paljon voi olettaa saavansa harkinnanvaraisia tukia kun säästöt on käytetty. Tämä säästöjen käyttö elämiseen oli kai se juttu, joka sai nuorukaisen sitten muihin ajatuksiin - siis säästöjä ei voi olla, jos meinaa saada "sossun rahaa". Ja että miten vähän sitä "sossun rahaa" lopultakaan voi saada - ei silloin matkustella, ostella uusia puhelimia tai pelikoneita, puhumattakaan että rahaa voisi sijoittaa (mistä poika haaveilee).
Nyt poika asustelee kaikessa rauhassa kotona. Pelisääntöjä pitää kerrata vähän väliä, kuten kotitöihin osallistumisen määrää, mutta kivasti menee.
Ette maksa. Hakekoot muuttokustannuksiin, elämiseen ja asumiseen ihan itse Kelalta tukia. Äiti eikä isukki soita Kelalle. Väsätköönsä asuntohakemuksia asuntoihin, joihin tuet riittää. Tervetuloa aikuisuuteen!
Itse muutin kesken lukion omilleni. Kyllä siinä tuli äitiä ja isää muutaman kerran ikävä😀 Tällä järjellä en tuota olisi tehnyt, mutta nuorena ei vanhempien järkipuheet auttaneet, kun polte päästä omilleen oli niin kova.
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan järkevää asua vielä kotona. Armeijakin on varmaan edessä, meinaako tällöin maksaa vuokraa, vaikka on kiinni palveluksessa?[/quote
Palvelusajan puolustusvoimat maksavat esim. vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan järkevää asua vielä kotona. Armeijakin on varmaan edessä, meinaako tällöin maksaa vuokraa, vaikka on kiinni palveluksessa?
Valtio maksaa vuokran.
Maksaa vuokran, mutta ei sähköä, vettä ja kotivakuutusta
No johan olin tyhmä nuorena kun en älynnyt pyytää vanhemmilta tai kelalta rahoja itsenäistymiseen. Olin säästänyt kaikki kesärahat ja muutin heti lukion loputtua. Ilmoitin vanhemmille, että muutan ens maanantaina, koska sain jo avaimet. Kyllä ne vähän huusi, että et todellakaan muuta, mutta emmä lupaa heiltä kysynnytkään.
Mut vinkkinä 16-18v nuorille jotka haluavat muuttaa valtion kustannuksella. Rohkeasti vaan vaikkapa lasu itsestään. Kyllä valtio kaiken hoitaa kun oot lastensuojelun piirissä. Jopa kalusteiden osto.
No ei myönnä Kela vuokratskuuta, ellei ole joku perusteltu syy muuttoon. Tämä lähinnä työpaikka tai tutkintoon johtava opiskelupaikka toisella paikkakunnalla.