Kiitos isoisät! Olitte Suomen historian kovimmat miehet koskaan....
Molemmat isoisäni palasivat viiden sotavuoden jälkeen hengissä kotiin. Neljä heidän veljeään kuolivat taistelukentälle Suomen kansan puolesta. Te olitte todella kovia miehiä!
Kersantti 24 vuotta, kuolinpaikka Viipuri
Alikersantti 23 vuotta, kuolinpaikka Rautjärvi
Ylikersantti 28 vuotta, kuolinpaikka Pien-Kaljala
Alikersantti 22 vuotta, kuolinpaikka Vuosalmi
Kommentit (176)
Kaikki kunnia sotasankareille. Yhtenä heidän joukossa isoäitini ilmavalvonnassa. Kiitos mitä teitte ja anteeksi mitä sen jälkeen teidän verellä hankkimallenne itsenäisyydelle on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä. Olen 39 vuotias ja isoisä.
Erikoista. Minun isoisäni olivat syntyneet v. 1877 ja 1885, minä itse v. 1965, he molemmat kuolivat nuorina vuosikymmeniä ennen minun syntymääni. Äidinäidinäitini oli syntynyt v. 1861, minulla on tallella äidin säilyttämä lehdestä leikattu mummunsa kuolinilmoitus vuodelta 1942.
Näin erilaisista perheistä me ihmiset olemme kotoisin. Meidän suvussa on peräkkäisissä sukupolvissa paljon ikäeroa, toisilla taas ei.
Juu niinhän se on, että jos 20v. saa lapsen, joka saa 20-veenä lapsen, joka saa 20-veenä lapsen... Suku on hyvin erilaista kuin meillä!
Tosiaan toinen isoisistäni syntyi 1920, tätini 1956, ja serkkuni 1998. Samassa ajassa joku toinen suku olisi lisääntynyt n. v. 1920, 1940, 1960, 1980, 2000... Ja nyt olisi varmaan jo se 2020 vauvakin jo :D.
Taitavat Baranovin pojat olla alapeukuttelemassa ja haastamassa riitaa tästä aihepiiristä. Olen ymmärtänyt niin, että teidän puolellanne nämä Suomen sotaan osallistuneet eivät taida olla siellä veteraanien joukossa siellä sankarillisimpien joukossa? Jo sodan aikana taisi niissä teidän joukoissa olla ihmetystä, että miksi me olemme täällä ja siksi nkvd:n miehet olivat rintamalinjojen takana kovat piipussa varmistamassa, että miehet etenevät oikeaan suuntaan?
Höpö höpö, jos miehet eivät sotisi ja olisi ahneita ollenkaan, mitään maata ei tarvitsisi puolustaa. Miehet kehuvat kun tuhoavat hiekkalinnan ja rakentavat uudestaan. Miehet sen itsenäisyyden alunperin uhmasivat.
Itse olen iloinen että niin moni mies kaatui. Oikein lämmin olo, kun miehet kärsivät. Minusta on ihanaa että kuolleet on laitettu pylly pystyssä asentoihin. HAHA. Oikein miehille.
Ja miehet itse vihaa naisia, täältä pesee. Miehet itse käyttää naisia seksissä ja epäinhimillistää. Minäpä epäinhimillistän miehiä, ärsyttääkö? En arvosta yhtäkään sotahullua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktaa on se, että nykyajan isoisistä vain aniharva on ollut sodassa.
Talvisota käytiin 30. 11.1939-13.3.1940 ja jatkosota 25.6.1941-19.9.1944. Talvisodassa ja jatkosodassa olivat siis 1900-luvun alussa syntyneet miehet. Ja suurin osa heistä on jo kuollut ja elossa olevat ovat nyt noin 95-100-vuotiaita.
Ap kyllä puhuu nimenomaan niistä isoisistä, jotka olivat sodassa.
Saivartelu ei ole tässä asiassa kovinkaan sivistynyttä.
Omien lasteni kavereiden kaikkien isät olivat sodassa, joten olivat lastenlapsilleen isoisiä huolimatta siitä ovatko vielä elossa vai ei.
Niiden täytyy olla 120-130 vuotiaita jos sota oli 40-44 niin sotaan joutui 18-25 vuotiaat ja nyt on 2021 vuosi . Iso iso isät . Sodassa tuli haavoittuneita sirpaleista ja heitä on hoidettu Suomessa myös neuvostoliittolaiset Suomen sairaaloissa ja virolaisia. Siviilit ja sotilaat sai ammuksista irtoavista metallin palasista vartaloonsa sirpaleita mitä ei siihen aikaan osattu poistaa eikä ollut vielä lääkkeitä nukutus aineita kuten nykyään on. Antibiootti tuhoaa nämä tulehdusbakteerit niistä. Siihen aikaan ihmiset nukutettiin eetterillä. Varokaa myös näitä sukuluetteloita sotkevia nimittäin saman nimisiä on tuhansia eri paikkakunnilla eri kirkoissa ja eri uskonnoissa. Sitten on vääriä passeja väärällä nimellä esiintyviä. Kun on menty naimisiin nimet on muuttunut.Eli jonkun niminen voi olla sama nimi mutta eri sukua.Ihan eri sukua.
Kaikki tänään Panu Huuhtasen johdolla 612 kulkueeseen kunnioittamaan isiemme tekemiä uhrauksia!
Kyllä,miettikää nyt jos tulisi,niitä tulisi 170t,sotilasta oli yksin ilta vahvuus jossain naapurissa,eikä siinä kaikki.,Suomal.piti hoidella yhden jo 10-30..10hengen Suomal.korsu,sotilaat, olisinko ollut tuotiin just omanmaan multiin.Nyt muuttunut sodan käynti..Kyllä ukki ja sedät,enot taisteli,appiukkoni 14v,sotaan selvisi kaikki sodat hengissä,kaunis koti meni.Venäjä vei ensin Suomen toisen käden.Sitten tiesi vei parhaan Suomen .Edistyksellinen Karjala oli kaikkea,itselläni en tiedä onko sinne esijuuuria,hurrilaan on.Muutenkin olemme tulokkaita tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä. Olen 39 vuotias ja isoisä.
Erikoista. Minun isoisäni olivat syntyneet v. 1877 ja 1885, minä itse v. 1965, he molemmat kuolivat nuorina vuosikymmeniä ennen minun syntymääni. Äidinäidinäitini oli syntynyt v. 1861, minulla on tallella äidin säilyttämä lehdestä leikattu mummunsa kuolinilmoitus vuodelta 1942.
Näin erilaisista perheistä me ihmiset olemme kotoisin. Meidän suvussa on peräkkäisissä sukupolvissa paljon ikäeroa, toisilla taas ei.
Mikä on erikoista? Tarkoitatko ettei isäksi voi tulla 18 vuotiaana? Lapsenlapsi syntyi tänä vuonna.
Ketjussa on taas lähtenyt homma ihan laukalle. Oiotaanpa muutamia juttuja.
Viimeiset rintamalle joutuneet olivat vuoden 1926 ensimmäisellä puolikkaalla syntyneet. Hekin olivat pääasiassa tykistössä, eivät jalkaväen etulinjassa jatkosodassa. Lapin sodassa he olivat partiointitehtävissä, kun aktiiviset sotatoimet olivat päättyneet. He ovat nyt siis noin 96 vuotiaita.
16-17 vuotiaat eivät olleet rintamalla etulinjan tehtävissä, kutsuntaikä oli jatkosodassa 18-vuotta ja koulutus kesti puoli vuotta koulutuskeskuksissa. Joitakin 17-vuotiaita oli toki lähetteinä ym, mutta eivät etulinjan tehtävissä kuin äärimmäisen harvoin ja sekin oli poikkeuksellista.
Talvisodan nuorimmat veteraanit olivat 1918 syntyneitä. 1919 syntyneet kutsuttiin, mutta he olivat pääasiassa koulutuksessa sodan ajan (kuten Kalle Päätalo). Joitakin vapaaehtoisia toki oli nuoremmistakin ikäluokista, mutta ei ne olivat max 1921 syntyneitä ja olivat sodassa muutaman viikon.
Välirauhan aikaan 1940 palvelukseen kutsuttiin 1920 (kuten Väinö Linna) ja seuraavana vuonna 1921 syntyneet. Nämä olivat se elävä voima, jotka olivat joukkojen keihäänkärkenä vuoden 1941 hyökkäyksessä. Heitä myös kaatui ja haavoittui eniten. Hyökkäysvaihe oli verisempi kuin talvisota.
1922 syntyneet tulivat rintamalle täydennyksensä kun hyökkäysvaihe oli päättynyt ja asemasota alkanut (kuten Tuntemattoman Hauhia).
Viimeiset etulinjan sotilaat jotka taistelivat suurhyökkäyksessä 1944 olivat 1925 syntyneitä alokkaita.
Aina on jotakin poikkeuksia, sattumia ja tällaisia, mutta nämä ovat faktaluvut.
Hyvää itsenäistä Suomea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktaa on se, että nykyajan isoisistä vain aniharva on ollut sodassa.
Talvisota käytiin 30. 11.1939-13.3.1940 ja jatkosota 25.6.1941-19.9.1944. Talvisodassa ja jatkosodassa olivat siis 1900-luvun alussa syntyneet miehet. Ja suurin osa heistä on jo kuollut ja elossa olevat ovat nyt noin 95-100-vuotiaita.
Ap kyllä puhuu nimenomaan niistä isoisistä, jotka olivat sodassa.
Saivartelu ei ole tässä asiassa kovinkaan sivistynyttä.
Omien lasteni kavereiden kaikkien isät olivat sodassa, joten olivat lastenlapsilleen isoisiä huolimatta siitä ovatko vielä elossa vai ei.Niiden täytyy olla 120-130 vuotiaita jos sota oli 40-44 niin sotaan joutui 18-25 vuotiaat ja nyt on 2021 vuosi . Iso iso isät . Sodassa tuli haavoittuneita sirpaleista ja heitä on hoidettu Suomessa myös neuvostoliittolaiset Suomen sairaaloissa ja virolaisia. Siviilit ja sotilaat sai ammuksista irtoavista metallin palasista vartaloonsa sirpaleita mitä ei siihen aikaan osattu poistaa eikä ollut vielä lääkkeitä nukutus aineita kuten nykyään on. Antibiootti tuhoaa nämä tulehdusbakteerit niistä. Siihen aikaan ihmiset nukutettiin eetterillä. Varokaa myös näitä sukuluetteloita sotkevia nimittäin saman nimisiä on tuhansia eri paikkakunnilla eri kirkoissa ja eri uskonnoissa. Sitten on vääriä passeja väärällä nimellä esiintyviä. Kun on menty naimisiin nimet on muuttunut.Eli jonkun niminen voi olla sama nimi mutta eri sukua.Ihan eri sukua.
Iltapäivää! Onko Pietarissa kova pakkanen?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tänään Panu Huuhtasen johdolla 612 kulkueeseen kunnioittamaan isiemme tekemiä uhrauksia!
Kuka hän on ?? Nythän on niin että suomalaiset on täällä ja ruotsalaiset omalla maallaan muut on vieraalla maalla täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ja nykyään ei suomi-mies vaivaudu laittamaan edes maskia kasvoilleen suojellakseen omaa kansaansa. Ukit kääntyy haudassaan tätä seuratessa.
Huuuutista taas kääntyi maskeihin tämäkin keskustelu. Miksette käytä ffp2 ja 3 maskeja, jos haluatte suojautua koronalta? Muut haluamme hengittää normaalisti.
Minä olen 44v mies. Minun toinen isoisäni taisteli jatkosodassa ja toinen oli sotimisikäinen jo sisällissodan aikaan. Niin että siinä teille perspektiiviä sukupolviin. Toki molemmat ovat jo edesmenneitä mutta selvisivät sodista.
Molempia arvostan suuresti. Toinen oli tarkka-ampuja, toinen ei osallistunut sotimisiin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset rintamalle joutuneet olivat vuoden 1926 ensimmäisellä puolikkaalla syntyneet. Hekin olivat pääasiassa tykistössä, eivät jalkaväen etulinjassa jatkosodassa. Lapin sodassa he olivat partiointitehtävissä, kun aktiiviset sotatoimet olivat päättyneet. He ovat nyt siis noin 96 vuotiaita.
16-17 vuotiaat eivät olleet rintamalla etulinjan tehtävissä, kutsuntaikä oli jatkosodassa 18-vuotta ja koulutus kesti puoli vuotta koulutuskeskuksissa. Joitakin 17-vuotiaita oli toki lähetteinä ym, mutta eivät etulinjan tehtävissä kuin äärimmäisen harvoin ja sekin oli poikkeuksellista.
Talvisodan nuorimmat veteraanit olivat 1918 syntyneitä. 1919 syntyneet kutsuttiin, mutta he olivat pääasiassa koulutuksessa sodan ajan (kuten Kalle Päätalo). Joitakin vapaaehtoisia toki oli nuoremmistakin ikäluokista, mutta ei ne olivat max 1921 syntyneitä ja olivat sodassa muutaman viikon.
Välirauhan aikaan 1940 palvelukseen kutsuttiin 1920 (kuten Väinö Linna) ja seuraavana vuonna 1921 syntyneet. Nämä olivat se elävä voima, jotka olivat joukkojen keihäänkärkenä vuoden 1941 hyökkäyksessä. Heitä myös kaatui ja haavoittui eniten. Hyökkäysvaihe oli verisempi kuin talvisota.
1922 syntyneet tulivat rintamalle täydennyksensä kun hyökkäysvaihe oli päättynyt ja asemasota alkanut (kuten Tuntemattoman Hauhia).
Viimeiset etulinjan sotilaat jotka taistelivat suurhyökkäyksessä 1944 olivat 1925 syntyneitä alokkaita.
Lisätään vielä että mielisairaaksi tulleita oli sotien aikana ainakin 15 tuhatta ja karkureita yli 20 tuhatta. Ehkä myös teidän isoisänne olivat tässä porukassa?
Kunnia kaikille. Myös niille, jotka eivät kestäneet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhus tekee palstalla? Minulla isovaari oli sodassa.
Ehkä varmaan siksi, kun nämä "vanhukset" ovat perustaneet tämän av-palstan, joskus 90-luvun alussa ja lankapuhelimen avulla luoneet internet-yhteyksiä. Äitini on ollut koukussa tähän palstaan jo 30v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodassa olleet taitaa olla jo vähintään isoisoisiä.
Haista V! Isäni oli sodaassa
Ja minä olen työelämässä.
Kylläpä meni tunteisiin isämmaalaisella.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Vuosikausia hengenvaarassa pahimmillaan 40 asteen pakkasessa jossain korsussa. Nykyajan plusuhousua ei saa pyytää edes pitämään maskia Suomen kansan puolesta. Halveksin.
Samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nykyään ei suomi-mies vaivaudu laittamaan edes maskia kasvoilleen suojellakseen omaa kansaansa. Ukit kääntyy haudassaan tätä seuratessa.
Huuuutista taas kääntyi maskeihin tämäkin keskustelu. Miksette käytä ffp2 ja 3 maskeja, jos haluatte suojautua koronalta? Muut haluamme hengittää normaalisti.
Mitä helvetin "huutista"? Vuotaako se toinen paskafoorumi tänne vai miksi tuollaista kielenkäyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Minun v. 1923 syntynyt isäni kyllä oli sotimassa 1941-44 eikä hän ollut asuinalueeltaan ainoa, koko hänen ikäluokkansa oli mukana. Jotkut tulivat takaisin, toiset jäivät reissulleen. Asemasodan aikana hän oli Viipurissa, oli käynyt siellä mm. elokuvissa katsomassa Katariina ja Munkkiniemen kreivi -elokuvan. Sanoi, että aika siellä oli kummallista, ihan kuin ei olisi ollut sotaa ollenkaan. No, asiat muuttuivat aika pian siitä sitten toiseen suuntaan...
Jumalauta mitä saivartelua iästä. Taitaa monia ahdistaa ja näiden sankarien uhrauksille suorastaan syljetään päin naamaa ja ajetaan Suomi tuhoon. Nykyisistä soijapojista ei ikinä olisi puolustamaan itsenäisyyttämme. Tai sitä vähää mikä siitä on jäljellä.