Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos isoisät! Olitte Suomen historian kovimmat miehet koskaan....

Vierailija
06.12.2021 |

Molemmat isoisäni palasivat viiden sotavuoden jälkeen hengissä kotiin. Neljä heidän veljeään kuolivat taistelukentälle Suomen kansan puolesta. Te olitte todella kovia miehiä!

Kersantti 24 vuotta, kuolinpaikka Viipuri
Alikersantti 23 vuotta, kuolinpaikka Rautjärvi
Ylikersantti 28 vuotta, kuolinpaikka Pien-Kaljala
Alikersantti 22 vuotta, kuolinpaikka Vuosalmi

Kommentit (176)

Vierailija
41/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolleet tietävän vain yhden asian: "elävänä on parempi".

No kuolleet eivät tiedä kyllä yhtään mitään, haloo.

Vierailija
42/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. tuota eikö kuitenkin ollut kyseessä isoisoisät. Nykyiset isoisät on pullamössö boomerit.

Mitenhän nuori sinäkin olet, kun isoiisosistä puhut. Parikymppisten lasteni isoisoisä oli sodassa, isoisä on boomeri ja isänsä kohta 50v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kumarrus ja syvä kunnioitus teille kaikille veteraaneille. Hyvää itsenäisyyspäivää.

Vierailija
44/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hyvä. Olen 39 vuotias ja isoisä.

Vierailija
45/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhus tekee palstalla? Minulla isovaari oli sodassa.

nelikymppinen on vanhus?? teillä penikoilla on mielenkiintoinen ajantaju. On vain penskoja ja...vanhuksia. heh. Edes me teineinä ysärillä emme olleet näin va jaita, kyllähän jokainen nyt tajusi ettei 30-40 v ole mikään vanhus ihmisiässä. No eipä ihme että yhä nuoremmat poitsut hyväksikäyttävät lapsia, heidän logiikallaan kun 10 vuotias on jo täysi-ikäinen. 

Miksi ihmeessä muistoketju itsenäisyyspäivänä edes täyttyy näistä pentutrolleista? Ylläpito hoi, voisitteko vähän siivota. 

Vierailija
46/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edesmenneet isoisät olivat sodissa. Nykyajan isoisät eivät ole ikinä sotineet Suomen etujoukoissa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktaa on se, että nykyajan isoisistä vain aniharva on ollut sodassa.

Talvisota käytiin 30. 11.1939-13.3.1940 ja jatkosota 25.6.1941-19.9.1944. Talvisodassa ja jatkosodassa olivat siis 1900-luvun alussa syntyneet miehet. Ja suurin osa heistä on jo kuollut ja elossa olevat ovat nyt noin 95-100-vuotiaita.

En ymmärrä mitä tarkoitat, vaikka isoisäni onkin jo kuollut ei se poista sitä faktaa että hän taisteli sodissa. Tarkoitatko elossa olevista? Ja vaikka isoisämme olisivatkin jo kuolleita miten se muuttaa sitä faktaa että he taistelivat näissä sodissa ja heidän ansiostaan Suomi pysyi itsenäisenä. 

Elossa olevia sotaveteraaneja, jotka taisteli talvisodassa on elossa noin 1300 ja he ovat isoisiä.

Lähde: Wikipedia

"

Joulukuussa 2019 Suomen Sotaveteraaniliiton tiedottoja Ariela Säkkinen on arvioinut talvisodan veteraanien määräksi noin 1300. Yhteensä rintamalisän saajia oli tuolloin 8500. Vuoden 2021 alussa veteraanien määrä oli enää 6000.3.8.2021"

Vierailija
47/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin Virosta ja asunut Suomessa nuoresta lähtien. Olen kokenut Suomessa rasismia ja joutunut koulukiusatuksi taustani vuoksi. Minua on pyydetty menemään takaisin sinne mistä olen tullut.

Harvapa tietää, että virolainen isoisäni taisteli Suomen talvisodassa vapaaehtoisena. Hänelle oli tärkeää mennä veljeskansalle apuun, niinkuin hän aina sanoi.

Joten kaipa minullakin on oikeus täällä elää. Ja kiitos isoisä, lepää rauhassa.

Tämä. Virolaisten sotilaiden merkitystä Suomen sodassa ei varmasti ole yksikään veteraani tai lotta tai heidän lapsensa unohtaneet. Kiitollisuus säilyy läpi sukupolvien, ainakin meidän suvussa.

Vierailija
48/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä olivatko sen kovempia miehiä, mutta todella kovia olosuhteita ja asioita he joutuivat kestämään ja moni ei selviytynyt koettelemuksistaan joko fyysisesti tai henkisesti. Kaikki kunnia heille ja heidän saavutuksilleen ja koettelemuksilleen.

"Kyykit juoksuhaudassa 40 asteen pakkasessa. Juoksuhaudan pohjalla havaitset aikaisemmassa viholliskeskityksessä silpoutuneiden taistelutovereidesi suolenpätkiä ja sormenpätkän. Peseytynyt et ole kunnolla kuukausiin ja täit ja kirput kihisevät ja kutittavat joka paikkaa, haju ja löyhkä on sanoin kuvaamaton. Sormet ja varpaasi ovat kovaa vauhtia jäätymässä kuolioon. Entä jos vihollinen nyt hyökkäisi, pystyisinko enää käsittelemään konekivääriäni?. Koko ajan odotat milloin kuolema saapuu tykistökeskityksen, lentokoneen tai vihollistaistelijan muodossa. Liikkeellä ollessa saat pelätä joka askeleella astuvasi miinaan sirpaleiden repiessä alaraajasi/sisuskalusi ulos kuten eilen kävikin parhaalle ystävällesi, jonka jalat ja lonkan palaset keräilit talteen räjähdyksen jäljiltä samalla katsellen ja kuunnellen hänen itkuaan kunnes kuoli verenhukkaan.

Hieno inhorealistinen kuvaus siitä, millaista suursotatilanteessa todellisuudessa oli olla.

Sotiamme ja niiden olosuhteita on mielestäni romantisoitu ja kaunisteltu liikaa jopa Tuntemattomassa sotilaassa. Kuvauksista puuttuu se todellinen järkytys, pelko, ahdistus, kipu ja kärsimys lähes kokonaan. On pääasiassa vain urheita taistelevia miehiä ja huulen heittoa.

Samaten nykyisiä ajatuksiamme "sodankäynnistä" mielestäni kaunistaa ja vääristää viime vuosikymmenten "rauhanturvaamis" sodat, joissa sitä todellista sodan kauheutta ja ahdinkoa on rauhanturvaajien puolella koettuna hyvin rajoitetusti ja silti monet heistä traumatisoituvat henkisesti kokemuksistaan.

Jep. Minun isäni (s. 1923, by the way, minä 1965) oli kolme vuotta sodassa, ikää hänellä oli silloin 18-21 vuotta. Elämänsä viimeisenä viikkona marraskuussa 2005 keuhkosyövän heikentämänä näki hallusinaatioita ruumiskasoista sodan peräytymisvaiheessa. Niitä oli kerätty teiden varsiin odottamaan kuljetusta, samanlaisia nuoria suomalaismiehiä kuin hän itse, he vain silmät auki toistensa päällä pelkkinä kasoina enää. Herkälle nuorelle miehelle ne jäivät mieleen ja alitajunta kiskoi ne esiin elämän viime hetkiin vuosikymmeniä myöhemmin. Sota ei koskaan ole kaunista ja sankarillista, se on kaikkea muuta. Toisenlaisen lopun olisin toivonut rakkaalle isällenikin, ei tällaisia muistikuvia ja suurta hätää ja kauhua.

Vierailija
49/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edesmenneet isoisät olivat sodissa. Nykyajan isoisät eivät ole ikinä sotineet Suomen etujoukoissa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvisota käytiin 30. 11.1939-13.3.1940 ja jatkosota 25.6.1941-19.9.1944. Talvisodassa ja jatkosodassa olivat siis 1900-luvun alussa syntyneet miehet. Ja suurin osa heistä on jo kuollut ja elossa olevat ovat nyt noin 95-100-vuotiaita.

En ymmärrä mitä tarkoitat, vaikka isoisäni onkin jo kuollut ei se poista sitä faktaa että hän taisteli sodissa. Tarkoitatko elossa olevista? Ja vaikka isoisämme olisivatkin jo kuolleita miten se muuttaa sitä faktaa että he taistelivat näissä sodissa ja heidän ansiostaan Suomi pysyi itsenäisenä. 

Elossa olevia sotaveteraaneja, jotka taisteli talvisodassa on elossa noin 1300 ja he ovat isoisiä.

Lähde: Wikipedia

"

Joulukuussa 2019 Suomen Sotaveteraaniliiton tiedottoja Ariela Säkkinen on arvioinut talvisodan veteraanien määräksi noin 1300. Yhteensä rintamalisän saajia oli tuolloin 8500. Vuoden 2021 alussa veteraanien määrä oli enää 6000.3.8.2021"

Tänä vuonna heistä on poistunut ainakin appeni, s. 1924. Ja jos joku alkaa iästä naputtaa: mieheni, s. 1963, oli vanhempiensa ainoa lapsi ja syntyi 11 vuotta avioliiton solmimisen jälkeen.

Vierailija
50/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla historia ja matikka vahvuutesi.

Sodassa taistelleen isoisän lapsenlapset saattavat olla vielä alaikäisiä.

Meidän suvussa, isoisän nuorin lapsenlapsi on syntynyt v. 1999 eli on 21v.

Tuskin 21v on vielä vanhus?

Vierailija
51/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi vanhuksilla on kansalaisoikeudet.

Vierailija
52/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään marssimme perinteisessä 612 kulkueessa muistamassa näitä miehiä sekä Suomi Maidaninnveteraaneja jotka vaivoja säästämättä taistelivat Suomen itsenäisyyden puolesta 2015 kun raakalaismainen joukko vyöryi kohti Suomea!

Vierailija
53/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten V I T U N vanha ap on jos isoisä oli sodassa? 🤣😂

No esim. meidän suvussa minä olen 38, pikkusiskoni 31, ja esimerkiksi nuorin serkkuni on vasta 23, ja kyllä ihan meidän omat isoisät olivat siellä sodassa. Olivat syntyneet 1914 ja 1920. Mitä ihmeellistä tässä on?

Vierailija
54/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu vähän miten vanhoina ne on lapsia tehnyt onhan monilla naisilla lapsia vielä 40-50 vuotiaana ja miehillä 60-80 v. tosin useimmat nykyajan "sodassa" olleet on syntyneet sotien jälkeen tai sen aikana olleet vauvoja vasta. Nimittäin monet sekoittaa sen sotaan ja myös armeijan kun kaikki miehet käy armeijan ajatellaan että on ollut sodassa. Armeija on koulutus eikä sota. Opiskellaan sotaan liittyviä asioita ei tarkoita että olisi ollut sodassa. No kyllä meidän 60 luvulla armeijassa käyneet on syyllistetty myös sotaan mutta tiedoksi 50-60-70 luvuilla ei Suomessa ole ollut yhtään sotaa. Ja Suomi haluaa pysyä vapaana orjuudesta kuten muiden kansojen vihasta ja kielestä. Meillä on tämä rakas Suomen kieli ja naisten vapaus siksi mikään uskonto ei saa tätä vapautta vaarantaa täällä. Ei naiset ei miehet . Voitte elää Egyptin Arabiassa täysillä orjuudessa mutta ei suomen alueella sama koskee ruotsia norjaa meillä on naisen lasten oikeudet ja vapaudet joita ei arabiasta tulla sortamaan/pilaamaan ja tästä on kuulkaa taisteltu älkää antako pilata sitä.

Vierailija
55/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten V I T U N vanha ap on jos isoisä oli sodassa? 🤣😂

No esim. meidän suvussa minä olen 38, pikkusiskoni 31, ja esimerkiksi nuorin serkkuni on vasta 23, ja kyllä ihan meidän omat isoisät olivat siellä sodassa. Olivat syntyneet 1914 ja 1920. Mitä ihmeellistä tässä on?

Iso iso isät !

Vierailija
56/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä. Olen 39 vuotias ja isoisä.

Erikoista. Minun isoisäni olivat syntyneet v. 1877 ja 1885, minä itse v. 1965, he molemmat kuolivat nuorina vuosikymmeniä ennen minun syntymääni. Äidinäidinäitini oli syntynyt v. 1861, minulla on tallella äidin säilyttämä lehdestä leikattu mummunsa kuolinilmoitus vuodelta 1942.

Näin erilaisista perheistä me ihmiset olemme kotoisin. Meidän suvussa on peräkkäisissä sukupolvissa paljon ikäeroa, toisilla taas ei.

Vierailija
57/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen sodassa ollut ikäluokka oli 1926 ja ikäähän on tällöin heillä 95-vuotta. Oma isoisäni oli rintamalla, tavallinen alikersantti, mutta hoiti hommansa.

Itsenäisyyspäivänä kunnia heille joille kunnia kuuluu eli sukupuoleen katsomatta ikäluokille jotka uhrasivat henkensä, elämänsä, terveytensä ja nuoruutensa jotta vainolainen ei saisi haluamaansa.

Se onnistui, Suomi taipui sotien jälkeen suomettumisen siltaan, mutta ei katkennut.

Vierailija
58/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kyllä puhuu nimenomaan niistä isoisistä, jotka olivat sodassa.

Saivartelu ei ole tässä asiassa kovinkaan sivistynyttä.

Omien lasteni kavereiden kaikkien isät olivat sodassa, joten olivat lastenlapsilleen isoisiä huolimatta siitä ovatko vielä elossa vai ei.

Vierailija
59/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdin Seriffi kirjoitti:

Tänään marssimme perinteisessä 612 kulkueessa muistamassa näitä miehiä sekä Suomi Maidaninnveteraaneja jotka vaivoja säästämättä taistelivat Suomen itsenäisyyden puolesta 2015 kun raakalaismainen joukko vyöryi kohti Suomea!

Egyptin orjuuttajajoukko kivet kourassa varastettu matkalaukku ja arabihuivi kyllä ovat sodassa kaikki vastaan.

Vierailija
60/176 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhön sitå ameriikassakin sanotaan että II maailmansodan käynyt sukupolvi on kautta aikain saavutuksellisin, ns kultainen sukupolvi.

Ja heidän lapsensa, boomerit, ovat grasshopper generation. Koska syövät edeltäjiensä tekemät jättämättä mitään jälkeensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän