Kiitos isoisät! Olitte Suomen historian kovimmat miehet koskaan....
Molemmat isoisäni palasivat viiden sotavuoden jälkeen hengissä kotiin. Neljä heidän veljeään kuolivat taistelukentälle Suomen kansan puolesta. Te olitte todella kovia miehiä!
Kersantti 24 vuotta, kuolinpaikka Viipuri
Alikersantti 23 vuotta, kuolinpaikka Rautjärvi
Ylikersantti 28 vuotta, kuolinpaikka Pien-Kaljala
Alikersantti 22 vuotta, kuolinpaikka Vuosalmi
Kommentit (176)
Olen kotoisin Virosta ja asunut Suomessa nuoresta lähtien. Olen kokenut Suomessa rasismia ja joutunut koulukiusatuksi taustani vuoksi. Minua on pyydetty menemään takaisin sinne mistä olen tullut.
Harvapa tietää, että virolainen isoisäni taisteli Suomen talvisodassa vapaaehtoisena. Hänelle oli tärkeää mennä veljeskansalle apuun, niinkuin hän aina sanoi.
Joten kaipa minullakin on oikeus täällä elää. Ja kiitos isoisä, lepää rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten V I T U N vanha ap on jos isoisä oli sodassa? 🤣😂
Vastasinkin jo. 49. Eli aika vanha. Boomeri varmaan sinun mielestäsi.
Muista hamstrata vessapaperia ja lataa ne varovasti siihen vetokärryysi.
Vierailija kirjoitti:
Miten kaikkien isät/ukit on muka olleet kaukopartiomiehinä? :D Vähän liikaa luettu poikien seikkailukirjoja..
terveisin Totuuden Torvi
Eihän montakaan heitä tässä ole mainittu. Luetun ymmärtämistä, siinä sinulle totuutta.
En nyt tiedä olivatko sen kovempia miehiä, mutta todella kovia olosuhteita ja asioita he joutuivat kestämään ja moni ei selviytynyt koettelemuksistaan joko fyysisesti tai henkisesti. Kaikki kunnia heille ja heidän saavutuksilleen ja koettelemuksilleen.
"Kyykit juoksuhaudassa 40 asteen pakkasessa. Juoksuhaudan pohjalla havaitset aikaisemmassa viholliskeskityksessä silpoutuneiden taistelutovereidesi suolenpätkiä ja sormenpätkän. Peseytynyt et ole kunnolla kuukausiin ja täit ja kirput kihisevät ja kutittavat joka paikkaa, haju ja löyhkä on sanoin kuvaamaton. Sormet ja varpaasi ovat kovaa vauhtia jäätymässä kuolioon. Entä jos vihollinen nyt hyökkäisi, pystyisinko enää käsittelemään konekivääriäni?. Koko ajan odotat milloin kuolema saapuu tykistökeskityksen, lentokoneen tai vihollistaistelijan muodossa. Liikkeellä ollessa saat pelätä joka askeleella astuvasi miinaan sirpaleiden repiessä alaraajasi/sisuskalusi ulos kuten eilen kävikin parhaalle ystävällesi, jonka jalat ja lonkan palaset keräilit talteen räjähdyksen jäljiltä samalla katsellen ja kuunnellen hänen itkuaan kunnes kuoli verenhukkaan.
Faktaa on se, että nykyajan isoisistä vain aniharva on ollut sodassa.
Talvisota käytiin 30. 11.1939-13.3.1940 ja jatkosota 25.6.1941-19.9.1944. Talvisodassa ja jatkosodassa olivat siis 1900-luvun alussa syntyneet miehet. Ja suurin osa heistä on jo kuollut ja elossa olevat ovat nyt noin 95-100-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin Virosta ja asunut Suomessa nuoresta lähtien. Olen kokenut Suomessa rasismia ja joutunut koulukiusatuksi taustani vuoksi. Minua on pyydetty menemään takaisin sinne mistä olen tullut.
Harvapa tietää, että virolainen isoisäni taisteli Suomen talvisodassa vapaaehtoisena. Hänelle oli tärkeää mennä veljeskansalle apuun, niinkuin hän aina sanoi.
Joten kaipa minullakin on oikeus täällä elää. Ja kiitos isoisä, lepää rauhassa.
Sinunkin pitäisi tietää suomalaisten historia, tämä kansa on ollut kirjaimellisesti orjaskansaa melkein koko historiansa. Onko ihme ettei täällä kaivata "muita" varsinkin kuin ne "muut" ovat totaalisesti valtaamassa koko pienen maan. Suomen historiaa ja meidän omia perinteitä ollaan repimässä auki ja tuhoamassa. Näkeehän sen näistä ajatuspestyistä suomalaisista nuoristakin nykyään(en ole kohdannut muiden maiden nuorissa näin vahvaa omankansan ja perinteen vihaa)
Ja muuten..aivan samalla tavalla virolaiset kohtelevat meitä suomalaisia, olemme aina olleet "huonompia" teidän maassanne että pata kattilaa soimaa. Vaikka olemme oikeasti veljeksiä ja meidän pitäisi pitää yhtä..oikeat finno-ugrilaiset kansat ovat häviämässä.
Kiitän ajatuksissani isoisääsi että taisteli meidän apuna, sankarismies.
Itse olen yli 70. Isäni ja appeni olivat molemmat 5 vuotta, parhaasta miehuusiästään, eturintamalla, molemmat haavoittuvat sekä henkisesti ja fyysisesti. Ihme, että jaksoivat sen rääkin jälkeen tehdä pitkää työpäivää, perustaa perheen, rakentaa talot, saada tämän Suomenmaan nousemaan köyhyydestä ja kasvattaa järjellisiä lapsia. Kaikki kunnia heille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä horiset? Olen 37-vuotias ja isoisäni oli sodassa. Ihan eturintamajoukoissa. Viipurin evakko, joka lähti sotaan 16-vuotiaana. Mitä itse teit siinä iässä? Vai oletko edes niin vanha vielä, jos mielestäsi kolme-neljäkymppiset ovat "V I T U N vanhoja"?
Kovia miehiä ja poikia olivat ja aivan liian paljon joutuivat kestämään. Kiitos heille uhrauksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Talvisota käytiin 30. 11.1939-13.3.1940 ja jatkosota 25.6.1941-19.9.1944. Talvisodassa ja jatkosodassa olivat siis 1900-luvun alussa syntyneet miehet. Ja suurin osa heistä on jo kuollut ja elossa olevat ovat nyt noin 95-100-vuotiaita.
En ymmärrä mitä tarkoitat, vaikka isoisäni onkin jo kuollut ei se poista sitä faktaa että hän taisteli sodissa. Tarkoitatko elossa olevista? Ja vaikka isoisämme olisivatkin jo kuolleita miten se muuttaa sitä faktaa että he taistelivat näissä sodissa ja heidän ansiostaan Suomi pysyi itsenäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Missään vaiheessa en väittänyt, että isoisäni olisivat enää elossa. He ovat silti isoisiäni vaikka ovat jo kuolleetkin. Sodasta he tulivat kuitenkin hengissä. Toisen laskin omin käsin hautaan vuonna 1998.
terveisin ap
Itsenäisyyspäivä on nykyään pelkkä nimi ja muisto vain😭 Suomi pilattu täysin,meno kuin Sodomassa ja gomorrassa,teinipissis hallitusta myöten!
Edesmenneet isoisät olivat sodissa. Nykyajan isoisät eivät ole ikinä sotineet Suomen etujoukoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tarkoitat, vaikka isoisäni onkin jo kuollut ei se poista sitä faktaa että hän taisteli sodissa. Tarkoitatko elossa olevista? Ja vaikka isoisämme olisivatkin jo kuolleita miten se muuttaa sitä faktaa että he taistelivat näissä sodissa ja heidän ansiostaan Suomi pysyi itsenäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajan mielestä suomen sotia ei tapahtunut eikä isoisiämme ole olemassa koska kuolleet?:) En kannata väkivaltaa mutta juuri näitä tapauksia tekisi mieli ottaa riveleistä kiinni ja lätkiä järkeä päähän niin pitkään että se sinne paksuun kalloon uppoaa. Joka ikisestä järjettömästä alapeukusta läpsy naamaan niin oppii ja ennen kaikkea kuuntelee viisaampiaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa nuorin lapsenlapsi on syntynyt 1999 eli on 21v
Isäni oli sodassa 5v eturintamalla joukkueenjohtajana ja syntynyt v 1913
Ja minä olen syntynyt 1957.
Eli nuoremmat sodassa olleen isoisän lapsenlapset saattavat olla vielä alaikäisiä.
Sodassa taistelivat jopa 16-17v,
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä olivatko sen kovempia miehiä, mutta todella kovia olosuhteita ja asioita he joutuivat kestämään ja moni ei selviytynyt koettelemuksistaan joko fyysisesti tai henkisesti. Kaikki kunnia heille ja heidän saavutuksilleen ja koettelemuksilleen.
"Kyykit juoksuhaudassa 40 asteen pakkasessa. Juoksuhaudan pohjalla havaitset aikaisemmassa viholliskeskityksessä silpoutuneiden taistelutovereidesi suolenpätkiä ja sormenpätkän. Peseytynyt et ole kunnolla kuukausiin ja täit ja kirput kihisevät ja kutittavat joka paikkaa, haju ja löyhkä on sanoin kuvaamaton. Sormet ja varpaasi ovat kovaa vauhtia jäätymässä kuolioon. Entä jos vihollinen nyt hyökkäisi, pystyisinko enää käsittelemään konekivääriäni?. Koko ajan odotat milloin kuolema saapuu tykistökeskityksen, lentokoneen tai vihollistaistelijan muodossa. Liikkeellä ollessa saat pelätä joka askeleella astuvasi miinaan sirpaleiden repiessä alaraajasi/sisuskalusi ulos kuten eilen kävikin parhaalle ystävällesi, jonka jalat ja lonkan palaset keräilit talteen räjähdyksen jäljiltä samalla katsellen ja kuunnellen hänen itkuaan kunnes kuoli verenhukkaan.
Hieno inhorealistinen kuvaus siitä, millaista suursotatilanteessa todellisuudessa oli olla.
Sotiamme ja niiden olosuhteita on mielestäni romantisoitu ja kaunisteltu liikaa jopa Tuntemattomassa sotilaassa. Kuvauksista puuttuu se todellinen järkytys, pelko, ahdistus, kipu ja kärsimys lähes kokonaan. On pääasiassa vain urheita taistelevia miehiä ja huulen heittoa.
Samaten nykyisiä ajatuksiamme "sodankäynnistä" mielestäni kaunistaa ja vääristää viime vuosikymmenten "rauhanturvaamis" sodat, joissa sitä todellista sodan kauheutta ja ahdinkoa on rauhanturvaajien puolella koettuna hyvin rajoitetusti ja silti monet heistä traumatisoituvat henkisesti kokemuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Edesmenneet isoisät olivat sodissa. Nykyajan isoisät eivät ole ikinä sotineet Suomen etujoukoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tällä logiikalla päätätte inttää vastaan ja alapeukuttaa kaikkia jotka kertovat isoisiensä olleen sodassa. Voi pyhä yksinkertaisuus sentään, suurin osa nelikymppisistäkin muistaa ukkinsa olleen sodassa. Miksi kuvittelette että tämä paikka on täynnä jotain taaperoita ja teinejä? Jos täällä puhutaan isoisistä jotka sotivat eikö se kerro että paikalla on VÄHÄN vanhempaa porukkaa kuin parikymppiset? ja newsflash monen nelikymppisen pappa oli sodassa, ei siihen tarvita mitään kasikymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida matikkapää olla vahvuutesi?
Viimeinen sota käytiin Suomessa 1940-1945 eli 76v sitten. Ja nuoremmat sodassa taistelleet olivat 16-17v.
Mitä vanhus tekee palstalla? Minulla isovaari oli sodassa.
Itse olen 55 ja isoisä.