Onko vuohen lahjoittaminen jouluna teistä rätti silmille?
Minusta etenkin lapselle annettuna on. Voisi mieluummin olla reilusti antamatta mitään.
Kommentit (52)
Eikö voi vain ilmoittaa, että aikoo tuhota maapallon resurssit ja edistää ilmaston muutosta? Pitääkö erikseen mainita, että on lähettänyt vuohen kehitysmaahan ja pyrkii näin aiheuttamaan ylikansoitusta ja ilmastopakolaisuutta sillä, että resurssit eivät enää kyseisessä maassa riitä?
Vierailija kirjoitti:
Kivempia lahjoja on minusta jos ostaa jotain konkreettista vaikka SPR:n nettikaupasta. Siinä voi antaa ihan oikean lahjan ja samalla tukea järjestöä. Nuo vuohilahjat tuntuu lähinnä sellaiselta ”katsokaa, minä teen hyväntekeväisyyttä”, mikä on vähän outoa oman kilven kiillotusta. Minäkin teen hyväntekeväisyyttä, mutta en siksi että muut huomaisivat miten jalo ihminen olen.
Suomen SPR vuotaa yli 35% lahjoitusrahoita omille työntekijöilleen ja sivukuluihin. En ole enää 30 vuoteen antanut yhtään. Toi Kirkon apu menee aika suurella prosentilla perille asti. Vaikka en ns. uskovainen olekkaan niin heidän organisaatio tuntuu uskottavammalta.
Hyväntekeväisyyttä voi tehdä omissa nimissään, niin paljon kuin haluaa ja rahaa/aikaa riittää. Mutta turha sitä on muka lahjana toiselle antaa
Vierailija kirjoitti:
VUOHI
VUOHI KEHITYSMAAHANTällä lahjalla vähävarainen perhe saa vuohen. Vuohen ravitseva maito on tärkeää erityisesti lapsille, jotka juovat sitä päivittäin
. Kilien myötä vuohesta saatu hyöty moninkertaistuu ja lisätuloilla vähävarainen perhe voi kustantaa lasten koulu- tai lääkärikuluja. KEHITYSMAAN PERHEELLE vuohi on kuin rahaa pankissa.
Hinta: 42 €Lähde ; WORLD VISION
ELI SUOMI EI OLE KEHITYSMAA!!
Eikä sitä lahjoitetaa kun KEHITYSMAAHAN !
Vuohi maksaa Sudanissa 42€, eli suomalainen ostaa vuohen sudanilaiselle, joka myy sen Saudi-Arabiaan, vuoheen käytetty raha ei saavuta koskaan vähävaraista perhettä, muttä välittäjä vaihtaa SUV,nsä vuosittain uuteen.
Jos joku ostaisi mulle lahjaksi "vuohen" niin siihen loppuisi meidän välinen lahjojenvaihto. Silkkaa vuttuilua tollainen.
On ihan ok sopia, ettei osteta tänä vuonna lahjoja, ja laittaa lahjarahat hyväntekeväisyyteen. Mutta toisen puolesta ostettuna ja lahjaksi naamioituna tuollainen vaikuttaa omahyväiseltä esittämiseltä: "Minä ostin puolestasi hyväntekeväisyyskohteen, koska sinä et ole itse sitä tehnyt eli et ole tarpeeksi hyvä ihminen" ja "katso, miten hyvä ihminen minä olen".
Ja lapsille tuollaisia "lahjoja" ei kuulu antaa. Mieluummin vaikka niin, että antaa lapselle jonkin pienen lahjan, joka ei maksa paljon, ja sen lisäksi aineettomana lahjana jonkun, että tehdään yhdessä jotain kivaa joku päivä - ja sinä samana päivänä voi sitten vaikka yhdessä valita tuollaisen hyväntekeväisyyskohteen ja laittaa sen lahjan yhdessä kehitysmaahan.
Lahjan idea on ilahduttaa lahjan saajaa.
Kukaan muu ei ilahdu siitä, että joku saa vuohen, kuin lahjan antaja itse.
Lapselle en tietenkään antaisi mitään aineetonta lahjaa. No en kyllä itse antaisi kenellekään, mutta jos sellaisen lahjan saisin niin en siitä pahastuisikaan. En tarvitse mitään krääsää. Aikuisena työssäkäyvänä ihmisenä voin itse hankkia sen minkä tarvitsen. En siis erityisemmin toivo mitään lahjoja. En kuitenkaan ymmärrä miten minkään lahjan saamisesta pitäisi pahastua. Jos jotain saan, niin toki osaan ottaa vastaan ja kiittää lahjan antajaa.
Ihmiset ei tarvitse lahjaa, mutta luonto tarvitsee. Siis rahat lahjana luonnonperintösäätiölle.
Vierailija kirjoitti:
Mulle eräs lähisukulainen on "lahjoittanut vuohen" useampana jouluna, jota pidin lähinnä laiskuutena ja vittuiluna. Itse hän kyllä esittää kalliin joululahjatoiveen joka joulu.
Toki ostat hänelle vuohen. Meillä on sukulahjomiset lopetettu jo vuosia sitten. Helpottaa selkeästi joulunviettoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle eräs lähisukulainen on "lahjoittanut vuohen" useampana jouluna, jota pidin lähinnä laiskuutena ja vittuiluna. Itse hän kyllä esittää kalliin joululahjatoiveen joka joulu.
Anna vastalahjaksi rokotuspaketti tai saimaan norppa.
Tai jauhe.
Kehitysmaiden naisten tekemiä käsitöitä voisin ostaa lahjaksi, eikö niitäkin jossain myydä. Oliko ne jotain afrikkalaisia kangaskasseja.
Persuille ei muuta kannata ostaakaan.
No onhan se tehokkaampaa hyväntekeväisyyttä. Nimittäin jos minä saan lahjaksi jotain kippoja ja kuppoja, vien ne hyväntekeväisyyskirppikselle, kun ottavat helposti vastaan. Kaupasta ostaminen ja paketointi ovat aika turhia siinä vaiheessa, kun pari klikkausta riittäisi.
Aikuisena ihmisenä materiaaliset tarpeeni ovat luokkaa; uusi taloja ja auto, jos ei ole näitä hankkimassa niin ei kannata vaivautua.
Vierailija kirjoitti:
Et voi sanoa, että kukaan muu ei ilahdu. Esim. minä ilahdun vilpittömästi saadessani tuollaisen lahjan. Kun seuraavan kerran täytän tasavuosia, ajattelin nimenomaan pyytää, että vieraat toisivat kukkien ja tavarakrääsän sijaan hyväntekeväisyyslahjoja, jos haluavat jotenkin muistaa minua.
Mutta mikään lapsille sopiva lahja tuo ei ole.
Olen "saanut" yhden vuohen, ihan sama minulle, en odota mitään lahjoja ja antanut yhden, kun sellainen lahjatoivelistalla oli. Ei vaikuta mitenkään ihmissuhteisiini, niinkuin ei vaikuta saanko villasukat vai en
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi sanoa, että kukaan muu ei ilahdu. Esim. minä ilahdun vilpittömästi saadessani tuollaisen lahjan. Kun seuraavan kerran täytän tasavuosia, ajattelin nimenomaan pyytää, että vieraat toisivat kukkien ja tavarakrääsän sijaan hyväntekeväisyyslahjoja, jos haluavat jotenkin muistaa minua.
Mutta mikään lapsille sopiva lahja tuo ei ole.
Olet yksi miljoonasta.
Minä lahjoitan hyväntekeväisyyteen tavallista enemmän. On kaksi kuukausilahjoitusta, ja vielä muut päälle. Mutta ikimaailmassa en arvostaisi sitä, että saan vuohen lahjaksi. Osta se vuohi vain itsellesi, jos se sinua ilahduttaa, mutta älä sotke minua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa kaunis ajatus.
En ainakaan loukkaantuisi. Parempi, kuin konvehdit tai muu "pakko"lahja.Voi sopia, ettei anna niitä konvehteja tai muitakaan pakkolahjoja.
Ja lahjoittaa sitten omissa nimissään haluaamaansa hyväntekeväisyyteen, jos haluaa.
Sisarusten perheiden kanssa meillä oli alkuun kauhea lahjarumba kun ostettiin toisillemme ja lapsille lahjoja. Asutaan satojen kilometrien päässä toisistamme niin niiden lähettelykin oli iso ruljanssi. Sitten sovittiin, että jokainen perhe lahjoi itsensä ja yhdessä hankitaan ukille ja mummille lahja. Elämä helpottui huomattavasti kun joulunalus ei kulu turhaa roinaa haaluen ja lahjoista tuskaillen.
Pikkulasten lahjat ymmärrän mutta yli 15v. en.
Siis se raha maksetaan Kirkon Ulkomaan avulle ja he toimittavat vuohen jollekin onnelliselle Afrikassa. Myynnissä on kaikenlaista kanoista, aasiin, vuaheen jne. Poies turha krääsä ja kokeilkaa.