Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummiudesta

Vierailija
09.03.2015 |

Miten olette kokeneet itse kummiuden? Ei mitään niin pahaa sanottavaa, mutta joskus tuntuu, että olen rahasampo, jota käytetään hyväksi. Kolme kummilasta ja olen voinut aktiivisemmin seurata ja olla läsnä vain yhden elämässä. Kahden muun kummilapsen kohdalla yhteyedenpito on ollut vähäistä. Kyselen kummilasten kuulumisia, mutta olen todennut, että mitä tupata, jos ei tykätä. Vanhemmat ovat laitelleet vain joulukortteja ja ajanmukaisen luokkakuvan + ilmoittaneet juhlista, kuten konfirmaatio, ylioppilasjuhlat jne. Eipä siinä oikein muuta arvaa tehdä kuin lähettää rahaa. Kerran yksi kummilapsista totesi ostamastani lahjasta, että se on ihan paska. MIelelläni olisin antanut aikaa, tukea jne, mutta sitä ei ole tuntunut löytyvän ja sitä en ole sitten tyrkyttänyt. Ymmärrän kiireisen elämänrytmin jne, mutta kuitenkin?

Miten te muut olette kokeneet kummiuden ja mitä te vanhemmat toivoisitte kummilta?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyrin kummina olemaan lapseen ja perheeseen yhteydessä ja näkemään muulloinkin kuin pakollisina syntymäpäivinä. Haluan tutustua lapseen ja olla jollain tavalla elämässä mukana. Mielestäni olen tässä onnistunut niin hyvin kuin ruuhkavuosia elämä ihminen voi onnistua. Samaa toivon lapseni omilta kummeilta. Kalliit lahjat eivät ole tärkeitä vaikka toki lahjoillakin muistan kummilapsiani.

Vierailija
2/4 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on pyydetty usean lapsen kummiksi, mutta olen suostunut ainostaan yhdelle, siskoni lapselle. Minulla on häneen todella suuri tunneside ja haluan olla mukana hänen elämässään ja tuhlata häneen rahaa. En usko että olisin kenellekään ystävän lapselle samanlainen kummi.

En ymmärrä miksi kummiksi ryhdytään sellaisille lapsille, joista ei oikeasti välitä. Ainakin omassa lähipiirissä ne, jotka ovat kummeja sukulaistensa lapsille, suhde kummilapseen on hyvä. Mutta ne jotka ovat kavereidensa lapsien kummeja, suhteet ovat enemmänkin näitä "lahja-automaatti" kummisuhteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esikoista odottaessa ja lapsen tulevia kummeja miettiessä aloin pohtimaan mikä se kummin virka edes on? Siis alkujaan kummien tehtävänä on ollut tukea lapsen kasvatusta uskoon, mutta eipä minunkaan kummini tuntuneet kuin lahjoja ostavan merkkipäivinä. Ja vähän normaalia arvokkaampia lahjoja, esimerkiksi Arabian astiaston osasia ja lapsena sain vielä lelunkin lahjaksi. Enhän niitä astioita osannut arvostaa kuin vasta kotoa muuttaessani ja muksuna kiukutti miten huono kummi minulla onkaan :D.
.
Olisin kyllä esikoisen kohdalla ollut sitä mieltä, ettei sille mitään kummeja tarvita mutta kummeitta kastaminen ei ole mahdollista. Jos vanhemmat eivät nimeä kummeja itse, niin seurakunta nimeää jotkut random-kummit. En tosiaankaan osaa sanoa mitä tulevilta kummeilta odottaisin, luultavasti jonkin asteista läsnäoloa ja kiinnostusta lapsen elämään. En mitään hevosleirien lahjoittamista tms, en kummeja heidän varallisuutensa vuoksi valitse.
.
Vastaavasti olen itsekin vähän hukassa oman kummiroolini kanssa. Kummityttöni täyttää kesällä vuoden, joten mitään kovin suurta vahinkoa en ole vielä saanut roolittomuudellani aikaiseksi :D. Lapsella on kolme muutakin kummia, joten niiden perinteisten astioiden ja lusikoiden ostokin on vähän huono ratkaisu sopimatta asiasta muiden kummien kanssa ensin. Tarkoitus on kuitenkin olla lapsen ja vanhempiensa elämässä mahdollisuuksien mukaan mukana, välimatkasta riippumatta.

Vierailija
4/4 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummius on minulle tosi tärkeä asia. Kummilapset on yhtä tärkeitä kuin omat lapseni. Se miten paljon heihin rahaa menee on sivuseikka. Olen heidän elämässään mukana niin paljon kuin pitkistä matkoista johtuen voimme. Olen onnellinen siitä että saan olla heille kummina.

Mielestäni kummilapeen pitää luoda hyvät ja lämpimät välit vanhemmista riippumatta.