2 aikuista 1 lapsi, pärjäisittekö tällä rahalla?
Eli pärjäisittekö, jos teille jäisi elämiseen n. 900 -1000e laskujen jälkeen? Meillä tällä hetkellä jää noin tämän verran kuussa elämiseen ja tilanne tuntuu sietämättömältä, kertokaa kokeneemmat miten pärjäätte?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:31"]Jos asuminen ja laskut on jo maksettu, tuo on iso summa. Eihän siitä tarvitse maksaa kuin ruuat, bensat ja huvitukset. Meillä on kaksi aikuista ja yksi lapsi, ja laskujen ja asumisen jälkeen jää kuukaudessa 300. Tilanne helpottuu, kun palaan töihin kesällä. Sitten jää ruokaan sun muuhun 1400. [/quote] En kyllä ymmärrä, miten pärjäätte. Ehkä tämä avaa hieman silmiäni, kun lukee muiden kirjoituksia.
[/quote]
Teen aina tarkan suunnitelman kuukauden aterioista. Palkkapäivänä (tukipäivänä) ostan kaapit ja pakastimet täyteen koko kuukauden edestä (150 €). Satanen varataan bensaan, yhtään turhia ajoja ei tehdä vaan mennään paljon pyörällä ja kävellen. Viisikymppisellä tehdään maito- ym. ostoksia kuukauden aikana. Lapsi käyttää kestovaippoja ja syö samaa ruokaa kuin me.
Minulla on vielä 500 euroa säästössä pahan päivän varalta, jos on pakko päästä hammaslääkäriin tms. Pitää olla tosi tarkkana rahan kanssa, mutta tosiaan onneksi tämä ei kestä enää kauan. Minä tienaan paremmin kuin mies, mutta halusin olla vuoden hoitovapaalla. Minun jälkeeni mies jää vuodeksi kotiin, mutta silti taloutemme tulee olemaan paljon tukevammalla tolalla paremman palkkani ansiosta.
Meillä taloudessa vain kaksi aikuista. Asumisen ja laskujen jälkeen käteen jää 80-300e/kk riippuen kuukaudesta. Hyvinkin tiukkaa tekee välillä, mutta jos sitä kohta löytäisi kunnon töitä.. Kyllä ap:n tuloilla siis pitäisi pärjätä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:31"]Jos asuminen ja laskut on jo maksettu, tuo on iso summa. Eihän siitä tarvitse maksaa kuin ruuat, bensat ja huvitukset. Meillä on kaksi aikuista ja yksi lapsi, ja laskujen ja asumisen jälkeen jää kuukaudessa 300. Tilanne helpottuu, kun palaan töihin kesällä. Sitten jää ruokaan sun muuhun 1400. [/quote] En kyllä ymmärrä, miten pärjäätte. Ehkä tämä avaa hieman silmiäni, kun lukee muiden kirjoituksia.
[/quote]
Teen aina tarkan suunnitelman kuukauden aterioista. Palkkapäivänä (tukipäivänä) ostan kaapit ja pakastimet täyteen koko kuukauden edestä (150 €). Satanen varataan bensaan, yhtään turhia ajoja ei tehdä vaan mennään paljon pyörällä ja kävellen. Viisikymppisellä tehdään maito- ym. ostoksia kuukauden aikana. Lapsi käyttää kestovaippoja ja syö samaa ruokaa kuin me.
Minulla on vielä 500 euroa säästössä pahan päivän varalta, jos on pakko päästä hammaslääkäriin tms. Pitää olla tosi tarkkana rahan kanssa, mutta tosiaan onneksi tämä ei kestä enää kauan. Minä tienaan paremmin kuin mies, mutta halusin olla vuoden hoitovapaalla. Minun jälkeeni mies jää vuodeksi kotiin, mutta silti taloutemme tulee olemaan paljon tukevammalla tolalla paremman palkkani ansiosta.
[/quote]
Kiitos paljon vinkistä, pitää kyllä kokeilla samaa ruokien kanssa!
Meitä on 2 aikuista+3 lasta, joista yksi vauva. Meillä jää n.1200€/kk . Hyvin pärjätään, vaatii toki suunnitelmallisuutta ostoksissa, mutta kyllä tosta välillä huvitellaankin, käydään välillä syömässä ulkona ja kyllä tuo budjetti antaa tilaa myös heräteostoksille jonkin verran. Mies polttaa tupakkaa, joten siihenkin menee yli 100€ kuussa. En nyt ihan käsittänyt, että miten voi olla teillä _sietämätön_ tilanne...?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:16"]
Täh? Tuolla summalla maksetaan vaan ruuat, hygieniavälineet, vaipat yms? Helposti! Meitä on 2 aikuista ja vauva. Noihin menee reilu 100€/kk! Mitä te syötte?
[/quote]
Ruokaan ja kaikkeen muuhun 100€/kk kolmelta hengeltä? Saanko hieman epäillä laskelmiasi. Olen itsekin tehnyt joskus ruokaa halvalla, mutta edes kaikkein halvin mahdollinen ruoka ja itse leivottu leipä ei synny kolmelle hengelle sadalla eurolla kuussa. Jos ostaa vaippoja menee mainitusta sadasta eurosta useampi kymppi niihin, jos taas käyttää kestovaippoja rahaa menee pesukoneen käyttöön (sähkö + pesuaine). Jollei omista pesukonetta menevät rahat varmaan sitten pesulassa koneen vuokraan tai sitten pitää olla aika tavalla aikaa nyrkkipyykkiin. Tämän päälle sitten vaikkapa saippuat, pesuaineet, vessapaperit yms. Kyllä tiukkaa tekee sadalla eurolla.
Ymmärrän että on tehokasta vetää hieman ala- tai yläkanttiin noita omia arvioita, mutta joku raja näissäkin. Tuolla tuhannella eurolla kyllä varmasti pärjää, mutta sadan euron kanssa ollaan kaukana "helposti" selviämisestä.
[/quote]
Huh! Joo hyvä kun epäilit. Piti kirjoittaa 100€/vko. :D Ei todellakaan satasella kuussa pärjätä. Ja siis vähemmälläkin varmaan pärjättäisiin, vaan ei ole nähty tarpeelliseksi. Siis 100€/vko.
Meitä on 2+ekaluokkalainen ja tuon 1000€ jätän palkkapäivänä tilille. Siitä menee 1 auton bensa, ruuat ja muut ostokset. Toki autonhuollot ja yllätykset hoituu säästötililtä....mutta tuossa tonnissa on aivan varmasti tinkivaraa esim ruokakaupassa.
Tupakat ja kaljat pois, turhat ulkona syömiset ja herkut pois, kyllä tuolla summalla pitäisi pärjätä.
Mulla jää 1000€ omaan käyttöön (ei ruokaa ja laskuja, bensaa) ja ei sekään tahdo riittää...töihin on pakko ostaa välillä "parempia"vaatteita, kampaaja jne...säästöön jää max 300€/kk...
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:43"]Tupakat ja kaljat pois, turhat ulkona syömiset ja herkut pois, kyllä tuolla summalla pitäisi pärjätä.
[/quote]
Emme juo tai polta, emme myöskään syö ulkona. Toki panostetaan puhtaaseen ruokaan ja laatuun. Mieluusti luomu/lähiruokaan
Me pärjätään tuolla summalla neljänkin lapsen kanssa...
Meitä 2 aikuista ja vauva+ kaksi koiraa. Kaiken jälkeen jää rahaa noin tonni kuussa ja joka kuusa jää pari sataa säästöön. Syödään hyvin ja monipuolisesti, käydään usein ulkonakin syömässä ja mitään vaatetta ym ei puutu. Miten ette muka pärjää..?!
Mulla jää 200-400 euroa. Miehestä en tiedä kun ei se kerro.
Siis laskujen jälkeen tuon verran. Sillä siis ostetaan ruokaa, tavalliset hygieniakamat, joskus vaatetta? Minusta tuo summa riittää kyllä kolmelle.
2