Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka ette asu Helsingissä tai ole kotoisin sieltä

Vierailija
08.03.2015 |

Kutsutteko myös espoolaisia, kauniaislaisia ja vantaalaisia helsinkiläisiksi? Ja jos teette niin, niin miksi?

t. Tampereelle opintojen takia muuttanut espoolainen joka on kyllästynyt kuulemaan olevansa kotoisin Helsingistä

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:14"]

En tietenkään kutsuisi espoolaista helsinkiläiseksi. Asun Turussa, en kutsu raisiolaisia, kaarinalaisia enkä paimiolaisia turkulaisiksi. Mutta ymmärrän hyvin myös sitä, jos jossain pk-seudulla asuvaa kutsutaan vaikkapa Jyväskylässä helsinkiläiseksi, samaa pk-seutua ne kaupungit siellä on kuitenkin. Vantaa tai Espoo ei ole mitenkään profiloituneet muualla Suomessa asuvien mielessä omiksi kaupungeikseen. 

[/quote]

Asun Oulussa. Sanon olevani alkujaan turkulainen, vaikka oikeasti olen Kaarinasta. En jaksa ruveta selittelemään tarkemmin, että siitä niin ku Turun vierestä ihan, paitsi läheisemmille tuttavuuksille. Niinpä minusta kaikki Kehä 3:n sisäpuolella olevat ovat yhtä ja samaa sakkia.

[/quote]

Näin, ja itse olen syntyjäni turkulainen, sitten asuttu Piikkiö, Naantali, Turku taas, Kaarina... Ihan sujuvasti turkulainen kun puhutaan kotipaikkakunnasta jossakin kaukana asuvan henkilön kanssa, vaikka olettaisin että Naantalin varsinkin kuitenkin kaikki tietää edes hämärästi. Konteksti on lähinnä että missä osassa Suomea asuu, niillä kuntarajoilla ole mitään merkitystä. Mielestäni jopa vähän typerää nillitystä "en ole helsinkiläinen vaan espoolainen", kuule kun ketään ei kiinnosta jos ei ole lähettämässä kirjettä. Kavereille sanoisin kerran tai kaksi että niin oikeastaan olen siitä vierestä, että tietäisivät asian oikean laidan, mutta sen jälkeen antaisin sanoa turkulaiseksi ihan vailla kärsimystä.

Ainoat poikkeukset jotka ymmärrän, on että jos nimenomaan puheena tarkemmin asuinkunta tai -alue TAI jos ihminen on vanha ja koko ikänsä asunut pienellä paikkakunnalla ympäryskunnassa, suku sinne kirkon kupeeseen haudattu ja näin pois päin, hän ei vahingossakaan sano olevansa Turusta/Helsingistä/Tampereelta/Jyväskylästä/Oulusta/muumikä, vaan hän sanoo olevansa nimenomaan sieltä pikkupaikkakunnalta vaikka se olisi kuinka tuntematon.

Vierailija
82/84 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa paskaa oulusta alaspäin. Mitä väliä asuuko helsingissä vai tampereella? Yhtä idiootteja/kaupunkilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin sanotaan aina tamperelaiseksi, vaikka olen Pirkkalasta. Samoin nokialaiset ovat kuulemani mukaan tamperelaisia.

Siis pääkaupunkiseudulla sanotaan että "tamperelaiset" tuli kylään.

Vierailija
84/84 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Espoossa, Vantaalla, Helsingissä ja Kirkkonummella. Täältä Tampereelta katsoen ne ovat kaikki sitä samaa lähinnä puhetyyliistä johtuen;) Snaijaatsä?