Te jotka ette asu Helsingissä tai ole kotoisin sieltä
Kutsutteko myös espoolaisia, kauniaislaisia ja vantaalaisia helsinkiläisiksi? Ja jos teette niin, niin miksi?
t. Tampereelle opintojen takia muuttanut espoolainen joka on kyllästynyt kuulemaan olevansa kotoisin Helsingistä
Kommentit (84)
Helsinkiläisiä te ootte, mutta jos tarkemmin esitellään, ootte vantaalta/espoosta/whatever.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:51"]
Pääkaupunkiseutua ne minustakin on. Kuinka pitkä matka on Espoosta Helsinkiin
[/quote]
Se on se yksi askel, jolla kunta vaihtuu.
Riippuu ehkä siitä, mistäpäin Espoota lähtee ja mihinpäin Helsinkiä aikoo mennä? Esim. Espoon Kauklahdesta Helsingin Karhusaareen on 50 kilometrin matka. Ja Espoon Westendistä voit heittää keihästä Helsingin puolelle.
[/quote]
[/quote] joo totta. Entä keskustasta keskustaan? Vuokrasin huvilan Espoosta, siinä sanottiin Helsinkiin olevan matkaa 20 km. Mihinhän tuo matka lasketaan.
En tietenkään. Miksi ihmeessä kutsuisin? Ei minulle tuota mitään vaikeuksia muistaa, että pääkaupunkiseudulla on monta kuntaa.
t. turkulainen
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:11"]
Useimpia ihmisiä ei niin hirveästi kiinnosta, mitkä on ne tarkat kaupunginrajat. Aivan samalla kuin Helsingissä ei erotella, onko joku Kemistä vai Tervolasta. Ihminen on jostain sieltäpäin, ja se riittää. Ei kannata ottaa niin itseensä. ;)
[/quote]
No kyllä Helsinkiläisenä erottelen kuka on Kemistä ja kuka Tervolasta. En ymmärrä miksi en erottelisi. Joka kunta on erilainen vaikka olisivat naapureita. En ymmärrä miksi idenfitioisin jonkun Kemiläisen Tervolalaiseksi tai toisinpäin.
Kutsun pk-seutua Pietarin eiskaupungiksi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:24"]
En tietenkään. Miksi ihmeessä kutsuisin? Ei minulle tuota mitään vaikeuksia muistaa, että pääkaupunkiseudulla on monta kuntaa.
t. turkulainen
[/quote]
Koska tykätään saivarrella, haluan korjata. Pääkaupunkiseutu muodostuu useista kaupungeista, ei kunnista.
Itse asiassa Suomessa ei ole yhtään todellista kaupunkia. Samaa ankeaa paskalähiötä kaikki.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:19"]
Noooh... Enemmänkin oon törmännyt siihen ilmiöön, että vantaalaiset ja espoolaiset kutsuvat itseään stadilaisiksi. Mutta kertokaahan maalaistollolle tarkoittaako stadilainen helsinkiläistä vai pääkaupunkiseutulaista?
[/quote]
Stadilainen on Kaupunkilainen. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella ei ole todellisia Kaupunkeja.
[/quote]
Jokainen määrittelee toisen omista lähtökohdistaan. Jos kuuluja tuntee alueen, hänen määrittely osuu tarkemmaksi. Jos ihminen ei tunne, niin hänen oma määritelmänsä hämärtyy.
Usalainen voi määritellä espoolaisen eurooppalaiseksi. Ruotsalainen suomalaiseksi. Helsinkiläinen määrittelee espoolaiseksi ja espoolainen soukkalaiseksi (Soukka on alue Espoossa) yms. Kaikki määrittelee samaa ihmistä, mutta omista lähtökohdistaan. mitä enemän on kokemusta, sen tarkemmin voi määritellä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:24"]
t. turkulainen
[/quote]
Koska tykätään saivarrella, haluan korjata. Pääkaupunkiseutu muodostuu useista kaupungeista, ei kunnista.
[/quote]
Kaupunkikin on kunta. Sitä vaan voi kutsua kaupungiksi, mutta kunta se on myös.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:37"]Itse asiassa Suomessa ei ole yhtään todellista kaupunkia. Samaa ankeaa paskalähiötä kaikki.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:19"]
Noooh... Enemmänkin oon törmännyt siihen ilmiöön, että vantaalaiset ja espoolaiset kutsuvat itseään stadilaisiksi. Mutta kertokaahan maalaistollolle tarkoittaako stadilainen helsinkiläistä vai pääkaupunkiseutulaista?
[/quote]
Stadilainen on Kaupunkilainen. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella ei ole todellisia Kaupunkeja.
[/quote]
En ole kyllä kuullut vantaalaisten tai espoolaisten kutsuvan itseään helsinkiläisiksi. :O Ja en osaa tuohon toiseen vastata kun itse sanon aina että olen Helsingistä. Mutta luulisin että vanhat ihmiset jotka ovat koko ikänsä asuneet helsingin keskustassa kutsuvat itseään stadilaisiksi. Ja sitten ulkopaikkakuntalaisten kuulee käyttävän sanaa stadi ja hesa, en tiedä miksi. En ole muutenkaan tähän ilmiöön ennen törmännyt että ihmiset ei erota kaupunkeja toisistaan, paitsi nyt täällä palstalla.
Mä en nyt näistä pääkaupunkiseutu jutuista nii tiiä kun ei tuu niistä nii puhuttua kenenkää kanssa mutta
kun pitää selittää missä siskon perhe asuu nii sanon aina että Oulussa kun kukaan ei tiedä sieltä mitään pikkukaupunkeja taikka lähikuntia nii sitten kun niille sanoo sen oikean paikkakunnan nimen nii ne on silleen että niin siis missä se asuu? nii sitte mää en jaksa selittää nii sanon että no oulussa. vaikka sieltä ouluun on oikeesti aika pitkä matka. kuuluuhan tuo nyt oulun lääniin mutta kukaan ei oo tähän mennessä tiennyt missä on Liminka, Revonlahti,Pattijoki, Vihanti, Rantsila tai Paavola. eikä todellakaan että missä on Siikajoen kunta.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 11:35"]
Mä en nyt näistä pääkaupunkiseutu jutuista nii tiiä kun ei tuu niistä nii puhuttua kenenkää kanssa mutta
kun pitää selittää missä siskon perhe asuu nii sanon aina että Oulussa kun kukaan ei tiedä sieltä mitään pikkukaupunkeja taikka lähikuntia nii sitten kun niille sanoo sen oikean paikkakunnan nimen nii ne on silleen että niin siis missä se asuu? nii sitte mää en jaksa selittää nii sanon että no oulussa. vaikka sieltä ouluun on oikeesti aika pitkä matka. kuuluuhan tuo nyt oulun lääniin mutta kukaan ei oo tähän mennessä tiennyt missä on Liminka, Revonlahti,Pattijoki, Vihanti, Rantsila tai Paavola. eikä todellakaan että missä on Siikajoen kunta.
[/quote]
nii ja korjaan vielä että Revonlahti ja Paavolahan yhdistyivät kuntaliitoksissa ja niistä tuli Ruukki.
anteeksi nyt tämä epähuomio.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 11:35"]
[/quote]
nii ja korjaan vielä että Revonlahti ja Paavolahan yhdistyivät kuntaliitoksissa ja niistä tuli Ruukki.
anteeksi nyt tämä epähuomio.
Asun Espoossa. Mutta sanon, että monesti ei ole tärkeää erotella, missä päin pk-seutua joku asuu. Itse käytän monesti ilmaisua pk-seutu ja tuossa merkityksessä moni varmaan käyttää Helsinkiä.
Ei tää ihan noin mustavalkoista ole. On paljon jengiä jotka on stadissa syntynyt ja kasvanut mut asuu nyt ympärisrökunnissa ja toistepäin. Mä oon Helsingissä syntynyt, mutta identiteetiltäni Espoolainen ja olin silloinkin kun opiskeluaikoinani Helsingissä asuin. Vaikka olin tuolloin ties monennenko polven paljasjalkainen stadilainen. Toisaalta on väkeä jotka on identiteetiltään Helsinkiläisiä vaikka asuvatkin lapsien teon tms jälkeen Kauniaisissa tms. Porukka Pk seudulla kuitenkin usein muuttaa kunnnasta toiseen. Usei. Identiteetti rakentuu siinä 10-17 ikäisenä.
Mullekin on tärkeää nimenomaan eteläespoolaisuus. Lukion ja yliopistonnkävin keskustassa, ja tunnen sen paljon enwmmän omakseni kuin pohjois-espoon.
Mä oon keski-suomesta ja hyvin harvoin edes käyn helsingissä. Mutta onhan ne nyt erillisiä kaupunkeja kaikki! En mäkään ole jyväskyläläinen vaikka se on tossa naapurissa..
Kehä 3:n sisäpuoli = Helsinki
Kuka niitä kaupunginosien nimiä jaksaa/viitsii kaivella tai muistella.
No en. Espoolainen on Espoolainen, Vantaalainen on Vantaalainen ja Helsinkiläinen on Helsinkiläinen.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:01"]
Ei ole Helsinki, Vantaa ja Espoo kaikki samaa. Kuilu tulee tulevaisuudessa vielä jyrkkenemään kun Espoo ja Vantaa jatkavat kehittymistä autokaupunkeina. Helsinki on ottanut aivan toisen suunnan ja tulee kehittymään miellyttäväksi tiiviiksi kaupungiksi, joka ei ole moottoriteiden raiskaama.
[/quote]
Samassa selkeästi rajatussa apinahäkissä sijaitsevat, joten ei kinnosta, millä nimellä mitäkin koloa kutsutaan.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:51"]
Pääkaupunkiseutua ne minustakin on. Kuinka pitkä matka on Espoosta Helsinkiin
[/quote]
Se on se yksi askel, jolla kunta vaihtuu.
Riippuu ehkä siitä, mistäpäin Espoota lähtee ja mihinpäin Helsinkiä aikoo mennä? Esim. Espoon Kauklahdesta Helsingin Karhusaareen on 50 kilometrin matka. Ja Espoon Westendistä voit heittää keihästä Helsingin puolelle.
[/quote]