Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka ette asu Helsingissä tai ole kotoisin sieltä

Vierailija
08.03.2015 |

Kutsutteko myös espoolaisia, kauniaislaisia ja vantaalaisia helsinkiläisiksi? Ja jos teette niin, niin miksi?

t. Tampereelle opintojen takia muuttanut espoolainen joka on kyllästynyt kuulemaan olevansa kotoisin Helsingistä

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin kakkonen. Ja kuule kyllä niiden pk-seutulaisten puheissa usein lempääläläiset, kangasalalaiset ja nokialaiset jne ovat tamperelaisia. Aika monta kertaa täältä on tullut luettua, kun joku lähti Tampereelle kylpylään Eedeniin, tai suositellaan shoppailua Tampereella Ideaparkissa, puhumattakaan Tampereen lentokentästä.

Se nyt on vaan kestettävä, että kun etäisyyttä alkaa olemaan 200 km, naapurikunnat sulautuvat keskuskuntiinsa ihmisten puheissa. Mutta kyllä sä selviät siitä:)

T. Tamperelainen, Helsingissä ja aika monessa muussakin paikassa asunut

Vierailija
42/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nimenomaan landelta kotoisin oleva nainen piti sanomani. -26

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:14"]

En tietenkään kutsuisi espoolaista helsinkiläiseksi. Asun Turussa, en kutsu raisiolaisia, kaarinalaisia enkä paimiolaisia turkulaisiksi. Mutta ymmärrän hyvin myös sitä, jos jossain pk-seudulla asuvaa kutsutaan vaikkapa Jyväskylässä helsinkiläiseksi, samaa pk-seutua ne kaupungit siellä on kuitenkin. Vantaa tai Espoo ei ole mitenkään profiloituneet muualla Suomessa asuvien mielessä omiksi kaupungeikseen. 

[/quote]

No tietenkin espoo ja vantaa on helsinkiä. Ja raisio, kaarina ja paimio ovat ihan perus turkua.

Vierailija
44/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin n. 15 vuotta sitten, kun aikuisiän kynnyksellä lähdin pikku kylästä maailmalle. Yhtä suurta Helsinkiä se vaan oli, ei mulle ollut täysin selvää, että Vantaa ja Espoo ja etenkään Kauniainen (Kuka sen nyt muka muistaa?) olisivat mitenkään erillisiä. Sitten olin enemmän tekemisissä pääkaupunkilaisten ja ympäröivän väen kanssa, ja opin erottelemaan heitä. Silti salaa mielessäni ajattelen Vantaalla ja Espoossa asuvia ystäviäni "helsinkiläisinä". :D Mut en päin naamaa, enkä välttämättä edes sivulliselle puhuessani.

Vierailija
45/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vaan pääkaupunkiseutulaisiksi, tai kotipaikan mukaan.

Vierailija
46/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:20"]Samoin kuin kakkonen. Ja kuule kyllä niiden pk-seutulaisten puheissa usein lempääläläiset, kangasalalaiset ja nokialaiset jne ovat tamperelaisia. Aika monta kertaa täältä on tullut luettua, kun joku lähti Tampereelle kylpylään Eedeniin, tai suositellaan shoppailua Tampereella Ideaparkissa, puhumattakaan Tampereen lentokentästä.

Se nyt on vaan kestettävä, että kun etäisyyttä alkaa olemaan 200 km, naapurikunnat sulautuvat keskuskuntiinsa ihmisten puheissa. Mutta kyllä sä selviät siitä:)

T. Tamperelainen, Helsingissä ja aika monessa muussakin paikassa asunut
[/quote]

Samaa mieltä. Itsekin usein kerron hieman vieraammalle/muualla asuvalle ihmiselle asuvani Tampereella, vaikka oikeasti olen Ylöjärveltä. Ja aivan varmasti kutsun Paimiossa asuvaa ystävääni turkulaiseksi.

Vierailija
47/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Itse ex-oululaisena olen eteläsuomalaisille "lapista kotoisin" ja jyväskyläläisenä olen oululaisille eteläsuomalainen. Kanadalainen kaveri taas kysyi käynkö joka viikko Roomassa ja muissa isoissa Euroopan kaupungeissa "kun ne ovat niin lähellä".

Vierailija
48/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsu, ja Torniossa olen koko ikäni asunut.

Vierailija
49/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ärsyttäisi asua Oulussa, Torniossa, Rovaniemellä tai jollain pikkupaukkakunnalla siellä kun asuisin vaan "jossain Lapissa".

Vierailija
50/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseutua ne minustakin on. Kuinka pitkä matka on Espoosta Helsinkiin

Vierailija
51/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon. Kaikki Kehä 3:n sisällä on Hesaa.

Vierailija
52/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on hesalaisia(Helsingin maalaiskunta). Stadilaiset on stadista! Niiiih....

Vierailija
53/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalaisia kaikki. Eikös se kehä 3 ole teille joku kriittinen raja? T. Tamperelainen

Vierailija
54/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jos on syystä taikka toisesta tarvetta puhua ei-yksityiskohtaisesti siitä suunnasta, puhun pääkaupunkiseudusta.

Vierailija
55/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille jotka puhutte kehä kolmosesta: Entä ne espoolaiset ja vantaalaiset jotka asuvat kehä kolmosen ulkopuolella? :D Espoosta ja Vantaasta molemmista varmaan noin puolet on kehä kolmosen takana.

Vierailija
56/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:51"]

Pääkaupunkiseutua ne minustakin on. Kuinka pitkä matka on Espoosta Helsinkiin

[/quote]

Riippuu ehkä siitä, mistäpäin Espoota lähtee ja mihinpäin Helsinkiä aikoo mennä? Esim. Espoon Kauklahdesta Helsingin Karhusaareen on 50 kilometrin matka. Ja Espoon Westendistä voit heittää keihästä Helsingin puolelle.

Vierailija
57/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:14"]En tietenkään kutsuisi espoolaista helsinkiläiseksi. Asun Turussa, en kutsu raisiolaisia, kaarinalaisia enkä paimiolaisia turkulaisiksi. Mutta ymmärrän hyvin myös sitä, jos jossain pk-seudulla asuvaa kutsutaan vaikkapa Jyväskylässä helsinkiläiseksi, samaa pk-seutua ne kaupungit siellä on kuitenkin. Vantaa tai Espoo ei ole mitenkään profiloituneet muualla Suomessa asuvien mielessä omiksi kaupungeikseen.  [/quote] Ai? Kyllä täällä tämmöinen 26-vuotias nainen on aina pitänyt kaikkia noita erillisinä kaupunkeina. Ei espoolainen ole helsinkiläinen. Sen sijaan näistä voi käyttää nimitystä pääkaupunkiseutu puhumatta puuta heinää, jos tuottaa vaikeuksia päättää mistä oikeasti on kotoisin.

[/quote]

Samaa mieltä!

Vierailija
58/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:56"]Teille jotka puhutte kehä kolmosesta: Entä ne espoolaiset ja vantaalaiset jotka asuvat kehä kolmosen ulkopuolella? :D Espoosta ja Vantaasta molemmista varmaan noin puolet on kehä kolmosen takana.
[/quote]

Ihan yks ja sama missä se kehä menee ja ketkä hesasta, Espoosta tai mistä lie pääkaupunkiseudulta. Ihan totta :D Ei meitä välttämättä kiinnosta täällä muualla Suomessa nämä asiat.

Vierailija
59/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun niin kauan kun minua kutsutaan maalaiseksi eikä edes haluta kutsua muulla nimityksellä. Toki landepaukku, pöndeläinen yms termit on myös tuttuja, mut mikäli minut luokitellaan maalaiseksi sillä, että asun pk seudun ulkopuolella, niin silloin jokainen pk seudulla asuva on mulle helsinkiläinen.

Vierailija
60/84 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:14"]

En tietenkään kutsuisi espoolaista helsinkiläiseksi. Asun Turussa, en kutsu raisiolaisia, kaarinalaisia enkä paimiolaisia turkulaisiksi. Mutta ymmärrän hyvin myös sitä, jos jossain pk-seudulla asuvaa kutsutaan vaikkapa Jyväskylässä helsinkiläiseksi, samaa pk-seutua ne kaupungit siellä on kuitenkin. Vantaa tai Espoo ei ole mitenkään profiloituneet muualla Suomessa asuvien mielessä omiksi kaupungeikseen. 

[/quote]

Asun Oulussa. Sanon olevani alkujaan turkulainen, vaikka oikeasti olen Kaarinasta. En jaksa ruveta selittelemään tarkemmin, että siitä niin ku Turun vierestä ihan, paitsi läheisemmille tuttavuuksille. Niinpä minusta kaikki Kehä 3:n sisäpuolella olevat ovat yhtä ja samaa sakkia.