Vauvan perätilasta kokemuksia?
Laitan kyselyn tännekin, jos joku sellainen tietää, joka ei odotus-puolella tällähetkellä vieraile.
En ole ihan varma, mutta saattaa olla, että vauva on kääntynyt pari päivää sitten perätilaan ja viikkoja on nyt 35+. Tunsin eilen selkeästi pään kokoisen kovan pallon ylävatsalla. Voiko pylly tuntua päältä? Siis voiko niitä sekoittaa toisiinsa? Vauva kyllä potkii mahan sivulle. Missä potkut tuntuu perätilassa? Jos vauva olisi perätilassa, niin voinko odottaa seuraavaan neuvolaan viikolle 36+ vai kannattaisiko käydä tällä viikolla varmistamassa asia? Terkka on sanonut, että vauva on laskeutunut jo monta viikkoa sitten ja lääkärikin sanoi niin 2 viikkoa sitten. Silloin pää oli ihan alhaalla. Voiko vauva edes päästä kääntymään, jos se on jo laskeutunut?
Kommentit (5)
Tytär kääntyi vielä viikolla 39 perätilaan, niin että tähän perustuen kaikki on mahdollista :)
Ulkonen kääntöyritys ei tuottanut tulosta, joten lapsi syntyi sektiolla - päivää aikaisemmin kuin oli suunniteltu.
siihen saakka olivat kaikki, jopa lääkäri olleet sitä mieltä että vauva on oikein päin. Itse olen varma, että oli koko ajan ollutkin perätilassa. Ylävatsalla ei tuntunut juurikaan minkäänlaisia isoja potkuja missään vaiheessa tai muuta touhuamista, vain kyljissä ja vähän ihan alavatsalla. Siinä sitten yritettiin käännöstä, mutta oli niin kivuliasta, että ei onnistunut. Sain itse päättää synnytänkö alakautta vai sektiolla, valitsin sektion. Ensimmäisessä alakautta tapahtuneessa synnytyksessä vauva, joka ei ollut perätilassa, jäi loppujen lopuksi kiinni ja jouduin kiireelliseen sektioon. Ajattelin että parempi mennä suoraan sektioon, joka tehdään rauhassa kuin kiireessä. Molemmista sektioista on erittäin hyvät muistot, imukupeista ei niinkään.
Epäilin itse kyllä 36viikolla lääkärissä että näin olisi, muttä lääkäri oli aivan varma, että on oikeinpäin ja sen jälkeen terkka koitteli moneen kertaan, kun olin itse eri mieltä. Lopulta synnytykseen mennessäni, kun lapsivettä alkoi tihkua lääkäri tutki ja sen jälkeen opiskelija, joka epäili vasta jotain outoa. Sitten tutkittiin lisää ja ultrattiin ja sitten synnytettiin perätilavauva maailmaan. Ei sekään niin kamalaa ollut, kaikki meni kuitenkin ihan ok.
Kaksi kertaa on pää ponkottanut ylhäällä, välillä puskenut kylkeä. Liikkeet tuntuivat kyljissä tai ylävatsalla tai virtsarakossa. Eka perätilavauva kääntyi istumaan 35. viikolla, toinen istui koko ajan. Ekaa yritettiin kääntää 36. viikolla, toista 38. viikolla, mutta kumpikaan ei kääntynyt ja jouduin leikattavaksi. Minulle sanottiin kummastakin lapsesta, että on hyvin jo laskeutunut, vaikka itse epäilin, että toinen istui koko ajan. Tunsin pään niin hyvin ylhäällä. Terkkari ei etuseinämässä olevan istukan läpi tuntenut vauvan asentoa.
Mun vauva kääntyi joskus viikon 36 aikana, ja syntyi sit perätilassa vajaa viikko möhemmin.
Perätila vauvan liikkeet tuntuu erilaisilta kuin oikein päin olevan. Musta tuntuu ainakin et ne tuntuu hiljasempana. Mut toki mahan sivullakin voi tuntua liikkeitä, onhan vauvalla kädetkin =) Mä itse oon miettiny, et jalat ei varmaan pääse liikkumaan ihan yhtä hyvin perätilassa, ja siks liikkeet tuntuu erilaisina.
Peppukin voi olla aika kova möykky, mut se on tosi pieni päähän verrattuna. Huomaat sen sit kun vauva on syntynyt. Peppu on ihan olematon. Ulkokäännös tehdään yleensä viissiin n.rv 36-37... joten tuskin sulla on kiire sinne neuvolaan, ehdit ensi viikolla. Mulla ainakin tuli silloin aika ihan seuraavaks aamuks, kun neuvolassa havaittiin perätila. Vauva vaan päätti syntyä siinä välissä.