Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen harrastus vaatii koronapassia

Vierailija
05.12.2021 |

Mitä mieltä olette? Harrastan 2-vuotiaan lapseni kanssa taaperouintia. Kyseessä on yksityinen vauvauintiallas (ei uimahalli). Uintia järjestävältä yritykseltä tuli viesti, että he edellyttävät koronapassia uinnissa, vaikka kyseessä on lapsen harrastus. Minä en valitettavasti saa toista rokoteannosta, koska ensimmäisestä rokotteesta sain vakavan rokotehaitan ja jouduin sairaalaan.

Olin ymmärtänyt, että esim. Thl ei halunnut rajata koronapassilla lasten harrastuksia, koska lapset ovat jo kärsineet pandemiasta tarpeeksi. Minä olen lapseni ainut huoltaja eli esim. lapsen isä ei voi mennä puolestani.

Koen, että viikottain koronatestissä ravaaminen ja siihen menevä rahasumma on kohtuutonta. En tietenkään pääse esim. ravintolaan ja olen sen hyväksynyt, mutta tuntuu ikävältä, että minun terveyteni vaikuttaa näin paljon lapsen mahdollisuuteen harrasyaa. Ikävä kyllä joudumme lopettamaan lapsen rakkaan harrastuksen.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ne toisenlaiset rokotteet saataisiin käyttöön mahdollisimman pian.

Ei ne tietenkään tähän hetkeen vielä apua tuo.

Vierailija
62/63 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mIkä muka on niin vakava koronahaitta, jonka takia ei voi ottaa toista rokotetta?

En usko pätkääkään koko aloitukseen.

Pelkkää rokotevastaisuuta varten onkin aloitus tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä aloittaja. Toivottavasti asia järjestyy, muussa tapauskessa täytyy yrittää olla luova ja miettiä jotain muuta hyvää vaihtoehtoa.

Minua oksettaa suorastaan kaikkien rokottamattomien leimaaminen hulluiksi. Minä sairastuin pandemrixista narkolepsiaan enkä ikinä päässyt julkisen puolen kautta jatkotutkimuksiin.  Diagnoosin saaminen viivästyi pahasti. En ole tähänkään päivään mennessä saanut mitään korvauksia, vaan yritän suorittaa arkea siinä missä muutkin.

Saan edelleen lokaa niskaan sairauteen liittyvistä oireista. Olen ottanut molemmat koronarokotteet, mutta pelottiko minua? Kyllä, koska tiedän millaista on jäädä yksin elämään seurausten kanssa jotka kestävät loppuiän. Unihalvauksia on pahimpina aikoina yli 5/vrk ja hallusinaatiot ovat toisinaan vähintään yhtä sairaita kuin mitä voi pahimmillaan kuvitella. Unihalvauksen aikana voit suunnitella vaikka kauppalistaa, mutta et pysty liikuttamaan raajojasi ja päätäsi voidaan hallusinaatiossa sahata samalla. Toisinaan leijailet jossain ja mietit pääsetkö takaisin. Se kaikki on niin absurdia että ei siitä voi puhua muille saamatta hullun leimaa. Narkolepsia on järkyttävä sairaus ja paljon muutakin kuin voimakasta päiväväsymystä ja nukahtelua.

On helppoa arvostella muita kun huono tuuri ei ole osunut omalle kohdalle. Huonoimpina hetkinä toivoo että pahimmat ilkkujat saisi kokea millaista on olla toisen epäonnisen osapuolen saappaissa. Epäilen vahvasti että ääni kellossa muuttuisi kun harvinainen, pysyvä haittavaikutus ulottuisikin omaan napaan. Narkolepsiaan sairastumisen lisäksi sain tämän vuoden sisällä erittäin harvinaisen reaktion lääkeaineesta leikkauksen yhteydessä. Tuntuu epäreilulta että tällaisia asioita ei oteta huomioon. Hyöty-haittasuhde ei ole kaikille sama, mutta ketään ei kiinnosta. Tilannetta tarkastellaan vain kansanterveyden näkökulmasta, eikä ketään kiinnosta yksittäisten ihmiset kohtalot. Ikävää, mutta siltä se ainakin minun mielestäni vaikuttaa.

Kurjaa, mutta yksittäisten ihmisten kohtaloita on nekin, kun yritykset menee konkurssiin. Tai kun teholta loppuu paikat, leikkauksia joudutaan perumaan, hoitajia määrätään hätätyöhön ja he uupuvat jne. Tiedäthän itsekin, miltä tuntuu, kun sairauden hoito lykkääntyy? Rokote pelottaa, mutta eikö yhtään pelota se sairaus? Eikö "kaltaistesi" juuri kannattaisi olla kiitollisia rokotteesta tai vaihtoehtoisesti muutenkin vältellä isoja ihmisjoukkoja? Tai ap, jos pelkästä rokotteesta on tullut veritulppa niin eikö ne uinnit olisi järkevä jättää nyt muutenkin väliin, kun tautitilanne on taas pahempi? Todella erikoista jos passin saa kuitenkin jollain lääkärin todistuksella, että ei voi ottaa rokotetta. Silloin nimenomaan he ovat niitä ihmisiä joiden muutenkin pitäisi noudattaa rajoitteita, koska ovat sairastumisen suhteenkin suurimmassa riskissä.