Miksi nyt autismi on AINA "kirjo", kun aiemmin se oli ihan vaan autismi?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin että yhden ja saman diagnoosikoodin alle luokitellaan nykyisin sekä täysin itsenäisesti toimeentulevat asperger-henkilöt kuin vaikeasti autistiset ja laitoshoitoa vaativat henkilöt? Tämä kuulostaa mielestäni arveluttavalta, koska diagnoosin saanut henkilö saattaa saada osakseen vääriin oletuksiin pohjautuvaa kohtelua. Ihmiset ovat yksilöitä eikä jokaiselle voi olettaa löytyvän yksilöllistä koodia, mutta mielestäni useampi diagnoosivaihtoehto kuulostaisi hyödyllisemmältä.
https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo
Autismikirjon diagnosointi muuttuu
Autismikirjon diagnoosit on WHO:n kansainvälisessä tautiluokitusjärjestelmässä (ICD) liitetty laaja-alaisiin kehityshäiriöihin. Näitä autismikirjon diagnooseja ovat
autismi (F84.0)
Aspergerin oireyhtymä (F84.5)
Rettin oireyhtymä (F84.2)
disintegratiivinen kehityshäiriö (F84.3)
epätyypillinen autismi (F84.1)
Autismikirjon diagnoosin perässä oleva kirjain- ja numeroyhdistelmä (esim. F84.0) viittaa juuri tähän kansainväliseen tautiluokitukseen (ICD).
Autismikirjon diagnoosit muuttuvat tämänhetkisen tiedon valossa vuonna 2022, jolloin erilliset diagnoosit poistuvat ja tilalle tulee yksi sateenvarjodiagnoosi "autismikirjon häiriö". Näiltä sivuilta voit lukea lisää diagnoosimuutoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä autistinen sana on loukkaavampi kuin asperger, en tajua miksi siitä piti luopua, autismista tulee enemmän mieleen vammainen, vaikken tarkoita vammaiset olisivat pahoja, sana vaan ehkä leimaa enemmän
Mitä loukkaavaa on sairauden nimessä?
No entäpä jos olisi vaikka psykopatia, että olisiko loukkaava, ei tietenkään mutta sen sijaan leimaava, ihmisillä kun on ennakkoluuloja.
Sinänsä autismin kirjo kuulostaa kyllä siltä että on aika paljon poikkeava, eikä ole esimerkiksi työkykyinen ollenkaan.
Suurin osa autisminkirjon henkilöistä ei pysty kokopäivätyöhön, jostain luin sellaisen arvion, että noin 15 prosenttia pystyisi. Nekin, jotka selviytyvät hyvin opinnoistaan, törmäävät rekrytoinnissa syrjintään tai väsyvät työpaineisiin.
Mielestäni näille asioille pystytään aidosti tekemään jotain sitten kun tosiasiat on tunnustettu. Jos autisminkirjon henkilö ei pysty esimerkiksi tekemään täyttä työviikkoa, kuuluu työnantajan räätälöidä työmäärä sopivaksi ja yhteiskunnan tarvittaessa rahoittaa niin, että tuloksena on reilu paketti, jolla elää.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä autistinen sana on loukkaavampi kuin asperger, en tajua miksi siitä piti luopua, autismista tulee enemmän mieleen vammainen, vaikken tarkoita vammaiset olisivat pahoja, sana vaan ehkä leimaa enemmän
Itse taas olen päinvastaista mieltä. Olen autisti (asperger), ja koen asperger-sanan loukkaavammaksi.
Miksi ei autismin kirjo voi olla?
Ajatellaan vaikka dementiaa, joka on yleisnimitys muistisairauksiin, eikä kerro millainen muistisairaus on. Taustalla voi olla Alzheimer, Lewyn kappale tauti, otsalohkorappeuma jne.
Autismin kohdalla löytyy myös useita kuten ylempänä on. Ja pelkästään Aspergerista löytyy isoja eroja lievästä vaikeaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäpä jos olisi vaikka psykopatia, että olisiko loukkaava, ei tietenkään mutta sen sijaan leimaava, ihmisillä kun on ennakkoluuloja.
Sinänsä autismin kirjo kuulostaa kyllä siltä että on aika paljon poikkeava, eikä ole esimerkiksi työkykyinen ollenkaan.
Suurin osa autisteista EI ole työkykyisiä. Lievimmistäkin asseista vain pieni osa kykenee työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Asperger täällä ja kyllä tuota autisti sanaa käytetään loukkaamiseen. Minulle moni vitsaillut jostain erikoisemmasta ihmisestä, että "Onpas autisti". Vitsailija ei ole tiennyt, että minäkin olen.
Paljon yleisempi loukkaava haukkumasana on burgeri eli aspergeriin viittaava.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin… Asperger nimettiin Hans Aspergerin, natsin mukaan. Minun mielestäni natsin nimellä kutsuminen on erittäin loukkaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin että yhden ja saman diagnoosikoodin alle luokitellaan nykyisin sekä täysin itsenäisesti toimeentulevat asperger-henkilöt kuin vaikeasti autistiset ja laitoshoitoa vaativat henkilöt? Tämä kuulostaa mielestäni arveluttavalta, koska diagnoosin saanut henkilö saattaa saada osakseen vääriin oletuksiin pohjautuvaa kohtelua. Ihmiset ovat yksilöitä eikä jokaiselle voi olettaa löytyvän yksilöllistä koodia, mutta mielestäni useampi diagnoosivaihtoehto kuulostaisi hyödyllisemmältä.
https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo
Autismikirjon diagnoosit on WHO:n kansainvälisessä tautiluokitusjärjestelmässä (ICD) liitetty laaja-alaisiin kehityshäiriöihin. Näitä autismikirjon diagnooseja ovat
autismi (F84.0)
Autismikirjon diagnoosin perässä oleva kirjain- ja numeroyhdistelmä (esim. F84.0) viittaa juuri tähän kansainväliseen tautiluokitukseen (ICD).
Autismikirjon diagnoosit muuttuvat tämänhetkisen tiedon valossa vuonna 2022, jolloin erilliset diagnoosit poistuvat ja tilalle tulee yksi sateenvarjodiagnoosi "autismikirjon häiriö". Näiltä sivuilta voit lukea lisää diagnoosimuutoksesta.
Autismin kirjolla olevat ovat kaikki jollain tasolla autistisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismi ei ole sairaus
Äläpä nyt väitä vastaan tai intä,lue ja sivistä:
https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo:
autismi (F84.0)