Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Sote-henkilöstön ”rokotus­pakkolaki” tulossa pian edus­kuntaan

Vierailija
05.12.2021 |

Tartuntatautilain uusi pykälä velvoittaisi työnantajan varmistamaan, että riskipotilaita hoitavat on suojattu covid-19-tautia vastaan. Vaihtoehto voisi olla palkanmaksun katkaisu.
...
Eduskunta päässee jo ensi viikolla puntaroimaan pykälää, joka olisi askel hoitajien, lääkärien ja muidenkin sosiaali- ja terveysalan työpaikoissa työskentelevien ”pakkorokotuksiin” covid-19-tautia vastaan. Lainmuutosesitystä on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä kuumeisesti viime päivinä. Asiassa on kuultu on myös työmarkkinajärjestöjä. Lainmuutoksen on määrä tulla voimaan mahdollisimman pian ja se olisi voimassa ensi vuoden loppuun asti. Siirtymäaikaa tulisi kuukausi, jotta rokotteiden ottamiseen olisi aikaa.
...
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat puoltaa sitä, ettei sääntely rajoittuisi vain sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöön, vaan koskisi kaikkia niitä tehtäviä, joihin liittyisi lähikontaktin aiheuttama tartuntariski asiakkaalle tai potilaalle. Sen mukaan tärkeä täsmennys on soveltaminen myös kotihoitoon.
...
Palkanmaksun lopettamisen pitäisi Jukon mukaan olla viimesijainen vaihtoehto. Jos muuta työtä ei voida tarjota, pitäisi pyrkiä sopimaan lomien, säästövapaiden ja työaikasaldojen käyttämisestä keskeytyksen ajaksi.
Jukon edustamia ammatteja ovat muun muassa lääkärit, hammaslääkärit, ylihoitajat, terveyden- ja sairaanhoitajat, sosiaalityöntekijät, fysio-, toiminta- ja puheterapeutit sekä psykologit.

Kommentit (280)

Vierailija
21/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi teen vain etätyötä.

Vierailija
22/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako päteä myös henkilökohtaisiin avustajiin? Kun henkilökohtaisen avustettajan työnantajahan on avustettava itse. Saako avustettava päättää vai päättääkö laki hänen puolestaan?

Olen avustaja isossa firmassa eli kun työnantaja on firma missä olen töissä ja joka mulle palkan maksaa. Ei kaikki avustajat ole sillein töissä että avustettava on hänen työnantajansa.

Meillä ei ainakaan ole puhettakaan ollut rokotuksista. En aio ottaa ja jos työt loppuu sen takia niin sitten lusmuilen kotona :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkö kirjoitti:

En ymmärrä,miksi sairaanhoitoon on hakeutunut töihin henkilö, joka surutta ja miettimättä ilmeisesti pystyy lykkäämään potilaille piikkejä, troppeja ja lääkettä, mutta itse ei niitä itseensä halua. Arvoristiriita on suuri. Eikö tällaisen henkilön kannattaisi etsiytyä toiselle alalle?

Mitenkäs jos lääkäri on aborttivastainen eikä halua tehdäabortteja+ Onko hänkin väärällä alalla?

Vierailija
24/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli 20% Sote-henkilöstöstä irtisanoutuu aika pian lain tultua voimaan.

Filippiineiltä uudet rokotetut tilalle. Ei kukaan halua, että rokottamaton altistaa omaisen.

Vierailija
25/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään tällä sitten saadaan terveydenhuolto kriisiin kun jo nyt resurssipulaa kärsivästä joukosta pakotetaan irtisanoutumaan 15-20% työntekijöistä. Siinähän niitä ruumiita sitten vasta alkaakin syntyä. Kuinka Suomen päättäjät voivat olla näin käsittämättömän tyhmiä?

Vierailija
26/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tää sosiaalityöntekijöitäkin??

Vierailija
27/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo jättänyt hoitotyön. 37 vuotta tein. Nyt muissa töissä. Mutta laitan lusikkani soppaan. Moni hoitaja olisi onnellinen jos saisi jäädä kotiin lepäämään. Niin turkasen rankkaa on nostella potilaita, olla väkivallan kohteena, olla ilman taukoja joskus 14 tunnin tuplavuorot. Jalat särkevät, selkä särkee. Rannehermokanavat leikattu pinne tilasta. Maskia pitänyt suurimman osan työurasta, iho pilalla.

Kyllä, moni kanssasisar voisi jäädä mielellään lepäämään myös jos passia vaaditaan.

Vierailija
28/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako päteä myös henkilökohtaisiin avustajiin? Kun henkilökohtaisen avustettajan työnantajahan on avustettava itse. Saako avustettava päättää vai päättääkö laki hänen puolestaan?

Olen avustaja isossa firmassa eli kun työnantaja on firma missä olen töissä ja joka mulle palkan maksaa. Ei kaikki avustajat ole sillein töissä että avustettava on hänen työnantajansa.

Meillä ei ainakaan ole puhettakaan ollut rokotuksista. En aio ottaa ja jos työt loppuu sen takia niin sitten lusmuilen kotona :)

Mun työnantaja eikä kun.

Vierailija
29/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämän takana EU:n painostus Suomen hallitusta kohtaan... vai mikä tuota Kiurua vaivaa.

Vierailija
30/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy minulle, jos se tosiaan koskee myös lääkäreitä eikä vain hoitajia. Sekin pitäisi tosin huomioida, jos joku saa haittavaikutuksia tai kuolee rokotteeseen.

- rokotettu hoitaja

Vierailija
31/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkö kirjoitti:

En ymmärrä,miksi sairaanhoitoon on hakeutunut töihin henkilö, joka surutta ja miettimättä ilmeisesti pystyy lykkäämään potilaille piikkejä, troppeja ja lääkettä, mutta itse ei niitä itseensä halua. Arvoristiriita on suuri. Eikö tällaisen henkilön kannattaisi etsiytyä toiselle alalle?

Tällaiset lääkkeet ovat vapaaehtoisia, koska ellet ole 100 % varma siitä, että tämä rokote on 100 % turvallinen 100 %:lle sen ottaneista (et ole), sinulla EI ole moraalista oikeutta pakottaa sitä KENELLEKÄÄN. Itse asiassa tällaisen pakkovalinnan toteuttava toteuttaa tässä äärettömän pahan teon.

Voit lämpimästi suositella sitä. Voit selittää, miksi edut ovat mielestäsi haittojen ja/tai riskien arvoisia. Mitä et voi tehdä - jos haluat pysyä moraalin oikealla puolella, on se, että saat aikaan negatiivisen seurauksen "väärän" valinnan tekemisestä. SE on pakottamista.

Vierailija
32/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään tällä sitten saadaan terveydenhuolto kriisiin kun jo nyt resurssipulaa kärsivästä joukosta pakotetaan irtisanoutumaan 15-20% työntekijöistä. Siinähän niitä ruumiita sitten vasta alkaakin syntyä. Kuinka Suomen päättäjät voivat olla näin käsittämättömän tyhmiä?

Tämä on jo tapahtunut useammassa maassa.

Alan epäillä että tämä on ihan tarkoituksellista.

Amerikassa joutuivat sulkemaan sairaalan sen jälkeen kun erottivat henkilökunnasta 72 henkeä.

Vierailija
33/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo jättänyt hoitotyön. 37 vuotta tein. Nyt muissa töissä. Mutta laitan lusikkani soppaan. Moni hoitaja olisi onnellinen jos saisi jäädä kotiin lepäämään. Niin turkasen rankkaa on nostella potilaita, olla väkivallan kohteena, olla ilman taukoja joskus 14 tunnin tuplavuorot. Jalat särkevät, selkä särkee. Rannehermokanavat leikattu pinne tilasta. Maskia pitänyt suurimman osan työurasta, iho pilalla.

Kyllä, moni kanssasisar voisi jäädä mielellään lepäämään myös jos passia vaaditaan.

Mä allekirjoitan tän kanssa. Mieluusti jään pitkälle talvilomalle tässä kohtaa =)

Vierailija
34/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy minulle, jos se tosiaan koskee myös lääkäreitä eikä vain hoitajia. Sekin pitäisi tosin huomioida, jos joku saa haittavaikutuksia tai kuolee rokotteeseen.

- rokotettu hoitaja

Niinhän tuossa Hesarin jutussa sanotaan: koskee hoitajia, lääkäreitä, psykologeja, fysioterapeutteja, sosiaalityöntekijöitä  jne jne.

Vierailija
35/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän tässä yhteydessä rokottamattomuuden seurauksena puhutaan aina palkanmaksun lopettamisesta eikä irtisanomisesta? Vai jatkuuko työsuhde ilman palkanmaksua? Eihän siinä ole mitään järkeä.

Vierailija
36/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitavatkohan tämänkin lakipykälän ujuttamisen yhtä hienosti kuin koronapassia ajaessaan, jolloin hallitus pimitti tietoa perustuslakivaliokunnalta:

Kyseessä rokotemyönteisen herrasmiehen tekemä haastattelu, jossa toisena osapuolena oikea lakimies.

Pakkorokotukset ovat vastoin kansainvälisiä ihmisoikeuksia ja näin ollen lainvastaisia, mutta tämä faktahan aina sopivasti unohdetaan mainita.

Missään vaiheessa ihmiskunnan historiaa pakottajat, kiristäjät ja uhkailijat eivät ole olleet hyvien puolella.

Hauskaahan tässä on se, että rokotetut hoitajat kyllä saavat aivan rauhassa tartuttaa riskiryhmäläisiä, onhan heillä siihen oikeuttava passikin käytössä.

Vierailija
37/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jo tapahtunut useammassa maassa.

Alan epäillä että tämä on ihan tarkoituksellista.

Amerikassa joutuivat sulkemaan sairaalan sen jälkeen kun erottivat henkilökunnasta 72 henkeä.

Suomessakin uudet sote-sairaalat tai osa niistä on sitten suljettuina... LOL

Kohtalon ironiaa tosiaan :D

Vierailija
38/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on odotettu. Ei tule yhdellekään terveydenhoitoalalla yllätyksenä, influenssarokotteet olleet jo kauan pakollisia.

Vierailija
39/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työkaverini ovat jo rokotettuja. Sekin, joka oli saanut pahat sivuoireet sikainfluenssarokotteesta.

Hirveetä öyhöttämästä taas🙄

-sosiaaliala-

Vierailija
40/280 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli 20% Sote-henkilöstöstä irtisanoutuu aika pian lain tultua voimaan.

Filippiineiltä uudet rokotetut tilalle. Ei kukaan halua, että rokottamaton altistaa omaisen.

Rokotettu altistaa yhtälailla. Surullista että moni ei ymmärrä sitä. Kuten WHO on myös sanonut samaa että rokote ei anna riittävää suojaa ja myös rokotettujen tulisi välttää paikkoja missä paljon ihmisiä, pitää maskeja sekä turvavälejä suojellakseen niitä riskiryhmissä olevia. Mutta kun sitä ajatellaan vaan itseään eikä muita niin kai se nyt tarttuu kun vapaa-aikana mennään pitkin poikin eläen siinä harhaluulossa että rokote ja passi takaa sen ettei tartu ja on turvallista olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi