Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toivon, että vanhimmat lapset muuttaisivat jo omaan kotin.

Vierailija
07.03.2015 |

Heille en ole kuitenkaan sanonut, mutta miehistä alkaa tulemaan pian mammanpoikia, jos vielä kauan kotona meinaavat asua. Minulla on siis 5 poikaa. Kaikki ovat täysi-ikäisiä. 24, 22, 21, 18 ja 18. Esikoinen käy töissä ja omien sanojensa mukaan säästää mutta edelleen kotona asuu. Viikonloppuisin alkoholi maistuu ja kotiin tuodaan tipuja. Tästä mieheni onkin jo hänelle sanonut ettei homma näin mene. Mitä ne naisetkin ajattelee, kun aikamies asuu vielä kotona? 22-vuotias opiskelee amk:issa eikä halua ottaa opintolainaa. Itse olen jo lukiossa käynyt töissä enkä tarvinnut opintolainaa. Olen tätä pojalle sanonut mutta hänen mielestä pitää keskittyä täysillä opintoihin. 21-vuotias palasi kesällä armeijasta jonka jälkeen on vain laiskotellut kotona. Syksyllä oli sesonkimiehenä töissä. Yöt ajelee kavereiden kanssa ja baareissa ravataan. Kuopukset vielä lukiossa eikä heillä kiire kotoota pois. Nämä kolme vanhinta haluisin jo omaan kotiin. Rakastan heitä mutta pojista kasvaa vielä jotain työttömiä alkoholisteja jos eivät lennä pesästä. Miten otan asian esille? Minusta olisi törkeää sanoa suoraan, että muuttakaa muualle. Jos ehdotan, että pojat hankkii kimppakämpän? Ei olisi äitikään vahtimassa ja itsenäistymistä ;-)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkaise ulos. Isoja ovat jo

Vierailija
2/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vauva-lehden psykologipalstalla aikoinaan neuvottiin (varmaan Sinkkkonen), että sovitte vaan reippaasti muuttopäivän vaikka puolen vuoden päähän. Tai esim kesäkuuhun, kun silloin voi opiskelijoilta vapautua vuokra-asuntoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOI kimppakämppä idea oli kivaZz

Vierailija
4/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:19"]

TOI kimppakämppä idea oli kivaZz

[/quote]

mutta jos jollakin menee liikaa alkoa, niin siinä mielessä tyhmyys voi tiivistyä joukossa. Eivät myöskään pääse kunnolla aikuistumaan eikä itsenäistymään, jos heidän ei ole pakko tehdä asioita yksin.

Vierailija
5/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat suoraan vaan puheeksi. Ja sovitte päivämäärän. That's it.

Vierailija
6/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne. Kuinkahan muut on tällaisen hoitaneet? Entäs, jos kollit ei vaan millään muuta muualle?

Vierailija
7/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksavatko vanhemmat lapset mitään vuokraa, laskuja, kuluja? Ovatko siis tottuneet liian helppoon elämään, äiti maksaa eikä tarvi itse mistään välittää?

Vierailija
8/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat ystävällisesti, mutta tiukasti palvelun loppuvan tiettynä päivänä ja kehotat poikia muuttamaan. Esim. 31.5 on muuttopäivä. Iske kouraan vuokra-asuntovälittäjien yhteystietoja.

Vierailija
9/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:44"]

Ilmoitat ystävällisesti, mutta tiukasti palvelun loppuvan tiettynä päivänä ja kehotat poikia muuttamaan. Esim. 31.5 on muuttopäivä. Iske kouraan vuokra-asuntovälittäjien yhteystietoja.

[/quote]

Mitä jos ne ei vaan muuta? (Itsellä vetelä melkein 17 v.)

Vierailija
10/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai pojat noudattavat teidän sääntöjänne niin kauan kuin asuvat teidän kattonne alla? Ei ryyppybileitä ilman isin ja äiskän lupaa.

Kai täysi-ikäiset maksavat itse oman puhelinlaskunsa, bensat, vaatteet jne?

Alahan periä lapsiltasi 100e kuussa asumiseen, sähköön, kotivakuutukseen.. ja lisäksi 100e kuussa ruokakuluihin. Eivätkös vain lapset syökin kaapista vapaasti mitä milloinkin?

Ilmoita myös lapsille, että nyt on aika etsiä oma asunto, ja lupaa auttaa asunnon etsimisessä ja kalustamisessa. Sovitte muuttoajankohdaksi kesän, silloin vapautuu opiskelija-asuntoja. Kai pojilla on jo hakemukset paikallisessa opiskelija-asuntosäätiössä?

Vierailija
11/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuvat jo aika-ihmisinä, niin itse perisin jo vuokraa, tai jos eivät ole töissä, niin siivous-pyykkäys-ruuanlaittoapua. Samalla oppivat, että se ruoka ei tule itsestään pöytään, eikä asunto pysy siistinä jos ei siivoa, ja puhdasta vaatetta ei ilmaannu, jos itse ei pese... Lisäksi tämä vastuu opettaa oman elämän hallintaa; vastuunkantoa ja -ottoa, ruuanlaittotaitoja, taloushallintaa, arjenhallintaa, siivoustekniikoita, ylipäätään itsenäistymistä, eli niitä taitoja mitä tarvitaan kun muuttaa omilleen asumaan.

Olet AP tainnut pitää poikiasi liian hyvässä? Eivät ne sällit mihinkään muuta, ennenkuin lakkaat heitä ilmaiseksi palvelemasta, syöttämästä ja juottamasta, tarjoat ilmaisen asunnon, ja pyykkäyksen ja siivouksen. Miksi muuttaisivat?

Eli ilmoitat kolmelle vanhimmalle pojallesi, että vuoden kuluttua on muuttopäivä. Piste. Ensiviikosta alkaa kiertävä lista, jossa jokainen lapsesi tekee omat vastuualueensa kotona; yksi pyykkää, toinen siivoaa, kolmas tekee ruuan, neljäs käy ruokakaupassa antamillasi rahoilla ja muut pikkuhommat, viidennellä on vapaaviikko. Listaa siis kaikki arjen hommat; kaupassakäynnit, vessan siivoukset, imuroinnit, lattian luuttuamiset, mattojen tamppaukset, pyykkäyksen, tiskikoneen täytön ja tyhjennyksen, roskien viemiset, ruuanlaitot, jne. Ja hoidat hommat niin, että lapsesi tekevät ne. Piste. Ja työssäkäyvät maksavat vuokraa sinulle, jolloin myös työvelvoite luonnollisesti vähenee. Myös ahkerasta opiskelusta työvelvoite voidaan neuvotella vähenevän, kunhan on osoittaa että se vapaa-aika menee tosiaan opiskeluun, ja tuloksiakin tulee.

Näillä eväillä A) et enää toivo, että lapsesi muuttavat B) lapsesi oppivat itsenäiseksi ja kummasti tulee muuttohaluja kun koti pitää pitää erittäin siistinä, ruuat tehdä, kaupassa käydä ns. toisen hyväksi C) saat rahaa vuokralaisiltasi ja asunto aina siisti. Jos sääntöjä ei noudata tulee häätö. Kolmesta varoituksesta saa häädön. Ja ole kova! Jos nuoret oppivat, että sääntöjä ei tarvitse noudattaa eikä sinua kunnioittaa, niin miten raukat pärjäävät sitten työelämässä missä on oikeasti tehtävä kuten pomo sanoo, ja juuri siten kun vaaditaan.

Vierailija
12/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten häätö toteutetaan? Kokemuksia?

Vierailija
13/28 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kehottaisin muuttamaan sitä 21 ja 24 v. Antaisin vielä sen 22v. jäädä kotiin siihen asti kunnes valmistuu. 24v. on täysin valmis muuttamaan yksin ja se lorvailija 21v. saisi lähteä. 

Tämä 24 ja 21v. voisivat vuokrata yhdessä asunnon. Auta heitä löytämään se asunto ja avusta asuntotuki ja ym. asioisssa.

Vierailija
14/28 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, ootpas kyllä reilu äiti. Ite en maksanut vuokraa, mutta ruuat, auton maksut, bensat, kaikki omat laskut ja tietysti kaiken muun elämisen (vaatteet jne) maksoin itse kunnes muutin 21 vuotiaana kotoa pois. Mun kontolla oli myös vessojen siivous ja talon imurointi kerran viikossa, omat pyykit ja tiskit hoidin myös, ei olisi ollut mitään mahdollisuutta että äiti ois enää tossa vaiheessa niihin puuttunut :D kavereista moni maksoi vuokraa vanhemmilleen (n 200e oli aika perus) jotka asuivat kotona.

Meillä oli myös sääntönä että opiskelut piti hoitaa hyvin tai käydä kunnolla töissä, niin sai asua kotona, ei todellakaan oltais saatu vaan lusmuilla himassa.

Enkä todellakaan raahannut miehiä baarista vanhempieni kotiin, voi luoja :D sen verran piti kunnioittaa ilmasta asumista.

Mun mielestä noi on ihan itsestäänselvyyksiä, et tosiaankaan oo mikään natsimutsi jos ilmotat pojille että vuokra on nyt 200 e kuussa, ja satanen vaikka vielä päälle jos se sisältää pyykki- ja kodinhuollon sekä ruuan. Ja vaadit kunnioittamaan vanhempien majoitusta, eli baarista tullaan hiljaa kotiin ettei muut herää eikä hintaan kuulu random säätöjen majoitus. Eiköhän pojat tajua ihan itsekin alkaa katsoa omaa asuntoa, ja jos eivät tajua niin ihan suoraan sanot että nyt vois olla aika alkaa katsoa omaa asuntoa.

Vierailija
15/28 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehotapa kaikkia 3 vanhinta poikaa muuttamaan. Ei toi ole normaalia että kotona pyöritään. 24v. ei taida edes kaivata omaa kotia, siitä on tullut jo mammanpoika. Vaatteet pestään ja ruoka on valmiina pöydässä? Jos ei vakkari suhdetta ole niin kyllä se on tottunut tohon palveluun. Pistä pihalle, ihan sitäkin ajatellen, ei ne miniä kokelaat kauan sitäkään jaksa passata jos muuttavat omilleen ja tällä 24v. ei ole mitään taitoja omillaan asumisesta. 22v. on myös liian vanha asumaan kotona, ottakoot sen lainan tai menkööt töihin, kivahan se on kotona ilmaiseksi asua? 21v. laiskajaakko voisi etsiä myös oman asunnon, sossun kämpän kuitenkin saa ja tukia, tekee sillekin ihan hyvää kun huomaa ettei se ruoka kävele itse pöytään ja laskut tule maksettua automaattisesti. Lukiolaiset ovat vielä ok, välivuodenkin antaisin asua kotona, jos säästävät samalla rahaa (käyvät töissä) ja hakevat kouluun sitten. Mutta kyllä se 20v alkaa olla raja. Jos et tiedä miten sanoa pojille, niin ehkäpä miehesi voisi. Ei tuon ikäisten miesten kuulu enää kotona asua, ei kyllä naistenkaan. Lapsesi saavat itse etsiä kämppänsä ja töitä, oppivat itsenäiseksi ja ei sitten tule yllätyksenä se eläminen kun myöhemmin muuttaa kumppanin kanssa yhteen. Tai jonkun kanssa.

Vierailija
16/28 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:56"]

Miten häätö toteutetaan? Kokemuksia?

[/quote]

Ei ole kokemusta, mutta jos eivät usko eivätkä tee mitään muuton suhteen vaikka on esim. puolivuotta annettu aikaa muuttaa, ja autettu asunnon etsinnässä, niin ilmoittaisin kylmästi, että kuukauden kuluttua sun kamat on ulkona pakkaessa ja sinä myös. Vaihtaisin lukot, ja sanoisin, että vieraana olet tervetullut. Rakastan sinua poikanani, mutta muuttoasiassa en anna periksi. Se on sen nuoren oma valinta ja kapinaa omia vanhempia vastaan, jos ei ala toimia omaksi parhaakseen. Ei pidä vanhempana olla mikään vässykkä. Lapset pitää opettaa ottamaan tosissaan vanhempien vaatimukset, jos kyse on ihan normaaleista asioista! Jos lapsi ei suostu siivoamaan tulee rangaistus, esim viikkorahan menetys, kotiarestia, pelikieltoa jne. Isompien lasten kanssa sovitaan, että koska olette jo aika-ihmisiä on teidän osallistuttava kotihommiin, ja jos pelisäännöt ei miellytä, tulee pakkomuutto eteen. Tälläaiset lorvailija lapset, jotka työttömänä käyttävät hyväkseen vanhempiaan, niin kysehän on hyväksikäytöstä; lapsi käyttää vanhempiansa oman elämänsä maksattajana. Kyllä aikuistumiseen kuuluu se, että tajuaa, että pitää itse tehdä jotain; joko opiskella tai käydä töissä, eikä se elämä mene niin, että muut maksavat toisen lorvailun... Häädössä heitetään kaikki henk.kohtainen kama ulos, ja otetaan avaimet pois, tai vaihdetaan lukot, jotta asuntoon ei pääse asumaan.

Mielenterveysongelmaiset ymmärrän, esim. masentuneet, että heitä ei voi tällätavalla kohdella, mutta jos kyseessä on täysin terve, kykeneväinen 24 vuotias mies, joka ei kotona laita tikkuaristiin ja asuu ilmaiseksi, alkaisin vaatia jo jotakin korvausta. Muutenhan jotkut vässykät lapset jäävät äitinsä helmoihin koko loppuiäksi, varsinkin kun kumppania ei löydy...

Vierailija
17/28 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että tuon ikäiset eivät mistään hinnasta suostuisi enää asumaan kotona :D Ilmoita pojille, että heidän pitää noudattaa kodin sääntöjä, jos meinaavat siellä asua. Eli ei baarissa yömyöhään, tyttöjä ei tuoda kotiin, ajoissa nukkumaan ja töissä pitää käydä. Sitten alat periä vuokraa ja jaat heille kotitöitä tehtäväksi niin muutamassa kuukaudessa kaikki ovat häipyneet!

Vierailija
18/28 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista!

Vierailija
19/28 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tottuneet liian leppoisaan elämään kun ei ole kiire kotoa pois. Yleensä tuon ikäiset ovat aikapäiviä sitten halunneet lentää pesästä vapauden ja oman päätäntävallan perässä. Eli onko niin, että teillä ei ole kovastikaan vaadittu lapsilta ja rajoja ei juuri ole ollut? Ei vaadittu teininä kotitöitä, ei vahdattu kotiintuloaikoja, rajoitettu teinien kotkotuksia. Siltä vähän kuulostaa, koska ei ole mitään tarvetta lapsilla muuttaa pois. Kyllä normaali teini odottaa kuin kuuta nousevaa, että ei joudu enää siivoamaan vanhempien vaatimusten mukaan, saa tulla ja mennä kuten huvittaa, saa päättää itse jääkaappinsa sisällöstä, kukaan ei vahdi tai moralisoi heiloista tai baarijuoksuista. Joku mättää jos lapsi pitää ihan normaalina, että rahtaa hoitojaan baarista lapsuudenkotiin eikä edes nolostele sitä.

Nyt istutte koko perhe alas ja keskustelette jatkosta. Sanot, että jatkossa tilanne muuttuu ja täysihoito loppuu. Pesevät itse omat pyykit, jokaiselle jaetaan ruoanlaittovuoro 1/viikko, viikkosiivous on aina vuorotellen yhden vastuulla ja pitkin viikkoa tapahtuvat pikkuhommat jaetaan kaikille. Ei luulisi olevan kohtuuton vaatimus, että isompi siivous osuu kohdalle puolentoista kuukauden välein. Asumisesta ei tarvitse maksaa vuokraa, mutta ei se ilmaiseksi voi tulla. Vastikkeena asumisesta saavat osallistua asuntonsa hommiin ja ylläpitoon. Heilojen rahtaaminen vanhempien luokse yöjuoksujen jälkeen loppuu, et halua ventovieraita yövieraita kattonne alle ja ei ole nuoremmille ylipäätään hyvää esimerkkiä, vaivaannuttavaa myös muille. Jos sellaista haluaa harrastaa, niin se tapahtuu omassa kodissa. Tässä talossa on teidän vanhempien säännöt ja niiden mukaan eletään.

Nyt teette säännöistä sen verran epämiellyttävät ja holhoavat, että saavat itse idean muuttaa pois. Jos ei tehoa parissa kuukaudessa, sitten uusi palaveri ja eräpäivä muutolle.

Vierailija
20/28 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on hyviä nää äidin helmoihin jäävät tyypit :) kerran baarissa kysyin yhdeltä 24-vuotiaalta mieheltä, että asutko yksin. Tarkoitin tietysti kysyä, että onko hänellä joku tyttöystävä siellä. Tyyppi vastaa, että en, vaan asun kotona. Meni hetki ennen kuin tajusin, että ahaa, hän tarkoittaa että asuu vanhempiensa luona. Kiinnostus notkahti kyllä aika paljon alaspäin kun tuon kuulin! Muutin itse kotoa 18-vuotiaana ja 24-vuotiaana ostin juuri ensimmäisen oman asuntoni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän