Mitä te muut +35v äidit harrastatte? Itse en nuorenakaan ole harrastanut kuin jatkuvaa biletystä, joten lasten myötä elämä "tylsää"
Luen kirjoja, kävelen pakkasessa, kesällä yrintän pyöräillä. Tätä tein myös teininä, nuorena aikuisena ei ollut pyörää.
Siinäpä se
Tuntuu että kaikilla elämä, paitsi minulla. Vain lapset ja niiden huolto.
Kaipaan harrastusvinkkejä ikäisiltäni?
(ei sali tai ryhmäliikunta, niissä liikaa nuoria ja laihoja naisia, tulee vain itku)
Kommentit (40)
Joku vapaaehtoistyö, pääsetkö yksin? Niitä on laidasta laitaan ja jokaiselle jotain. On sellaistakin, mitä saa tehdä yksin. Vaikka leipoa yhdistysten myyjäisiin, itse teen tätä. Tykkään leipoa, mutta en halua syödä määrääni enempää, eikä ole työkavereitakaan, joille viedä, kun olen ainoa palkattu työntekijä yhden omistajan firmassa ja perhe on pieni. Myös käsitöitä teen yhdistyksille, siinä sama että oma porukka ei tarvitse niin paljon kuin jaksaisin tehdä.
Aina voi harrastaa piirtämistä ja maalausta, vaikka ei olisi taitavakaan. Ei niitä tarvitse kenellekään esitellä. Lasten kanssa voi askarella. Itse en ole koskaan pitänyt askartelusta, mutta lasten kanssa oli ihan kiva näperrellä, vaikka meillä jo kolmevuotias sai parempia aikaan kuin minä. Sanaristikoita on tarjolla pilvin pimein ja monen tasoista, ristikkolehdet eivät ole hirveän kalliitakaan ja kirppareilta niitä löytyy pilkkahintaan. Itse en koskaan osallistu niiden kilpailuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyit mitä muut +35v äidit harrastavat, osa harrastaa ratsastamista eikä kommentoijan idea varmaan ollut tässä loukata. Ps. ratsastaa voi tukevammatkin, siihen vain tarvitaan kookkaampi hevonen että ratsastaminen on turvallista sekä hevoselle että ratsastajalle.
En loukkaantunut, ylipaino ja köyhyys on vain arka paikka. Ap
Miten arvasinkin että olet ylipainoinen. Kunnan ylläpitämät kuntosalit ovat yleensä edullisia ja sitten tietysti lenkkeily on ilmaista huvia. Joka tapauksessa kuntosi on 70v tasolla johtuen elämäntavoistasi. Muutos kyllä tapahtuu mutta älä mieti edes ensimmäiseen 6kk tuloksia. Tee vain.
Mitä väliä vaikka se olisi 70 vuotiaan tasolla? Mun oma valinta, en kysynyt siihen neuvoja. Itse päätän olla tekemättä epämiellyttäviä asioita (, kuten hikiliikuntaa.)
Kysyin mukavia harrastusvinkkejä, jotta saa tämän elämän kulumaan nopeammin
Ap
Vierailija kirjoitti:
No mä oon jo 52 vuotta, ja kyllä, käyn salilla, vaikka siellä käy myös pyllyä treenaavia teinejä. Teen salilla omia saliohjelmiani ja minulle on aivan sama, mitä ne muut minusta ajattelee, kunhan pysyn itse hyvässä kunnossa. Tänä vuonna on tulossa kunnon talvi, joten tilasin itselleni syntymäpäivä- ja joululahjaksi liukulumikengät, jotta pääsen metsiin hiihtelemään. Olen käynyt myös työporukalla baarissa (pari viikkoa sitten pikkujouluissa) ja keski-ikäisten kavereitteni kanssa leffassa ja syömässä (eilen).
Siis, miksi? Olet jo mummo iässä, mitä väliä miltä näyttää tai miltä tuntuu
Ostin ukulelen (n.35e) ja tilasin myös sellaisen julisteen, jossa on kaikki soinnut listattuna (n.10e, mutta toki tällaisen voi itsekin askarrella ja katsoa soinnut netistä tms.), ja opettelen nyt iltaisin sointuja ja helppoja kappaleita. Pianoa soitan myös, mutta se on toki aika kallis instrumentti, ukulelen taas saa vähemmälläkin rahalla. Musiikki on kiva harrastus :)
Toinen ei-liikuntaharrastus on palapelien kokoaminen miehen kanssa, ehkä viinilasien kera.
Jotkut tykkää myös piirtämisestä, neulomisesta tms., jos vaikka säkin pitäisit sellaisesta?
Ja kavereita koitan nähdä aina, kun ehtii ja jaksaa, ei se ehkä harrastuksesta käy mutta on kiva tapa viettää aikaa.
Luen tosi paljon, lenkkeilen ja joogaan. Tykkään myös leipoa ja laittaa ruokaa. Ennen koronaa olin kurssilla jossa opeteltiin valmistamaan thairuokaa. Kesällä uin, talvella laskettelen.
Vierailija kirjoitti:
Ostin ukulelen (n.35e) ja tilasin myös sellaisen julisteen, jossa on kaikki soinnut listattuna (n.10e, mutta toki tällaisen voi itsekin askarrella ja katsoa soinnut netistä tms.), ja opettelen nyt iltaisin sointuja ja helppoja kappaleita. Pianoa soitan myös, mutta se on toki aika kallis instrumentti, ukulelen taas saa vähemmälläkin rahalla. Musiikki on kiva harrastus :)
Toinen ei-liikuntaharrastus on palapelien kokoaminen miehen kanssa, ehkä viinilasien kera.
Jotkut tykkää myös piirtämisestä, neulomisesta tms., jos vaikka säkin pitäisit sellaisesta?
Ja kavereita koitan nähdä aina, kun ehtii ja jaksaa, ei se ehkä harrastuksesta käy mutta on kiva tapa viettää aikaa.
Koitin aloittaa kutomisen, viimeksi alakouluiässä kutonut.
Todella, todella vaikeaa, sain 5 senttiä kudottua kaulahuivia, reikiä jne täynmä, tuossahan se on odottanut jatkoa 2kk
Jos joku asia ei onnistu heti, niin suutun itselleni ja luovutan
Ap
Kannattaa mennä sinne ryhmäliikuntaan tutustumaan! Minullakin oli aluksi paljon ennakkoluuloja ja huonoja koulumuistoja. Valitsen oikeastaan vain sellaisia jumppia joissa käytetään jumppamattoa ja ollaan kokoajan siinä omalla paikalla, ei mitään ympäri salia juoksemista tai koko tunnin jotain missä kaikki menee samaa tahtia. Käyn erilaisissa venyttelevissä jumpissa ja "rankin" varmaankin bodybalance. Näissä minun jumpissa ohjaaja sanoo että jokainen tekee omaa tahtia eikä saa tehdä sillein että alkaa sattua. Olen siis se nuori "fitti" nainen siellä keski-ikäisten naisten joukossa.. en siis oikeasti ole fit, vaan laihaläski, joka ei jaksa tehdä vatsalihaksia yhtä kovalla temmolla kuin itseäni vanhemmat ja pyöreämmät naiset, mutta voisin kuvitella että joku ajattelee minun olevan fit 😅
Osta kotiin kahvakuula, parit käsipainot ja muita välineitä. Sitten etsit sopivan treeniohjelman (vaikka pt:ltä) ja aloitat treenaa lihaskuntoa. Lisäksi lenkkeilyä (kävelyä), luet kirjoja, laitat ruokaa (terveellistä), venyttelet, katsot teeveetä, juot hyvää teetä, rentoudut.
- Huonekalujen maalailu ja tuunaus
- Neulominen
- Jooga
- Lenkkeily ja metsissä samoilu
- Äänikirjat
- Marjastus
- Kasvimaa ja kasvihuone, viherkasvit
- Palapelit ja erilaiset pienoismallit
- Leipominen
Kyllähän sitä ajan saa helposti kulumaan, enemmän tuntuu ettei ehdi tehdä kaikkea 🙂
Mä olen Lionseissa. Meillä on kivoja hyväntekeväisyystempauksia ja olen saanut sieltä myös uusia ystäviä. Lisäksi luen, uin, lenkkeilen ja mökkeilen.
Jos tykkäät tapahtumista niin voithan käydä joka viikko jossakin luennolla, konsertissa tms. Entä opiskelu kansalaisopistossa tai avoimessa yliopistossa?
Minä käyn kiipeilemässä (boulderointia ) ja geokätköillä. Miehen ja ystäväperheen kanssa pelaillaan aikuisten lautapelejä, kun lapset leikkii keskenään. Lisäksi mies vetää kerran viikossa etäroolipeliä, jossa olen yksi pelaajista. Pelataan, kun lapset on sängyssä. Sitten perus lenkkeily, lukeminen, kutominen telkkarin ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä sinne ryhmäliikuntaan tutustumaan! Minullakin oli aluksi paljon ennakkoluuloja ja huonoja koulumuistoja. Valitsen oikeastaan vain sellaisia jumppia joissa käytetään jumppamattoa ja ollaan kokoajan siinä omalla paikalla, ei mitään ympäri salia juoksemista tai koko tunnin jotain missä kaikki menee samaa tahtia. Käyn erilaisissa venyttelevissä jumpissa ja "rankin" varmaankin bodybalance. Näissä minun jumpissa ohjaaja sanoo että jokainen tekee omaa tahtia eikä saa tehdä sillein että alkaa sattua. Olen siis se nuori "fitti" nainen siellä keski-ikäisten naisten joukossa.. en siis oikeasti ole fit, vaan laihaläski, joka ei jaksa tehdä vatsalihaksia yhtä kovalla temmolla kuin itseäni vanhemmat ja pyöreämmät naiset, mutta voisin kuvitella että joku ajattelee minun olevan fit 😅
Piti kuitenkin päästä tähän ketjuun lällätelemään omaa laihuuttaan ja elämässä onnistumista
Vierailija kirjoitti:
Työmatkakävely. Kävelen kaikki alle 5km olevat siirtomatkat esim. kaupalle kävellen ja loppumatka ostoksien kanssa bussilla (työmatka on 10km/suunta). Töihin menen julkisilla toki matkan vuoksi. Samoin iltaharrastuksiin tässä lähiseudulla kuljen kävellen. Työväenopistoilla on kivoja ryhmiä, joissa kaikenikäisiä. Harrastan mm. pilatesta ja luen kieliä, joihin kävelen.
Mukava harrastus sulla. "luen kieliä, joihin kävelen."
Mulla on kuoro ja vesijumppa. Se porukka ei oo nuoria ja timmejä nähnytkään. Vedessä ei edes näe muiden suorituksia ja itseä voi rääkätä tai tehdä laiskemmin. Niitäkin ryhmiä on monenlaisia, itse käyn tehoryhmässä. Myös vesijuoksu on mukavaa. Kotona luen paljon.
Eiköhän aika hyviä vinkkejä jo tullut? Mitä muuta kaipaat?
Ryhmäliikuntatuntipelko on kyllä niin turha. Olen käynyt vaikka millä saleilla, enkä koskaan ole ollut huoneessa missä vain nuoria ja fittejä kauniita naisia merkkivaatteet päällä nauramassa kaikille normimammoille. Aivan täysin normaaleja av-mammoja niissä käy, kaiken ikäisiä, kokoisia ja näköisiä.
Mutta, itse kysymykseen. Itse kuuntelen äänikirjoja kävelyillä, tosi kiva harrastus! Ei vaadi rautaista kuntoa eikä ole mitään hc-urheilua, saa raitista ilmaa ja pakokeinon arjesta kun laittaa jännän kirjan soimaan.
Minä olen 44-vuotias. Soitan pianoa, luen, ompelen ja neulon. Talvella hiihdän jos säät sallivat, kesällä kävelen ja hölkkään. Haluaisin harrastaa kaikkia näitä paljon enemmän sekä myös piirtää, maalata, tehdä keramiikkaa, opetella puutöitä ja kirjoittaa, mutta työ ja pienet lapset rajoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatkakävely. Kävelen kaikki alle 5km olevat siirtomatkat esim. kaupalle kävellen ja loppumatka ostoksien kanssa bussilla (työmatka on 10km/suunta). Töihin menen julkisilla toki matkan vuoksi. Samoin iltaharrastuksiin tässä lähiseudulla kuljen kävellen. Työväenopistoilla on kivoja ryhmiä, joissa kaikenikäisiä. Harrastan mm. pilatesta ja luen kieliä, joihin kävelen.
Mukava harrastus sulla. "luen kieliä, joihin kävelen."
Eikö olekin. Sitä sanotaan hyötyliikunnaksi. Ajan puutteen vuoksi ei arjessa ehdi kaikkea tekemään, mitä haluaisin. Suosittelen sullekin. Siitä tulee hyvä mieli ;)
Ainakin meidän salilla ryhmäliikuntatunneilla näyttäis käyvän todella vähän nuoria ja timmejä naisia... suurin osa on ihan tanakasti keski-ikäisiä, joiden seassa 35-vuotias on oikeastaan aika nuori.