Voiko joku selittää, miksi se on ongelma jos ei halua lapsia?
En vaan ymmärrä. Yleensä se on ongelma nimenomaan ulkopuolisille eikä ihmiselle itselleen, jos ei ole kyse tilanteesta, että olisi halunnut lapsia muttei saanut. Silloinkin kommentointi ja painostus on vaan törkeää ja mautonta.
Itse olen tiennyt jo teini-iästä lähtien, etten halua lapsia enkä todennäköisesti tule niitä ikinä hankkimaan. Nyt 20 vuotta myöhemmin mielipide on yhä tismalleen sama. Minulla ei ole mitään vauvoja, lapsia, tai nuoria vastaan. Päinvastoin, olen työelämässä heidän kanssaan ollut tekemisissä ja ihan mukavaa se välillä on. Mutta omia lapsia en koskaan ole halunnut enkä hankkinut. En vaan koe asiaa omakseni millään tavalla.
Kommentit (51)
Yleensä vapaaehtoinen lapsettomuus on vain henkilön vanhempien suru, kun eivät saa lapsenlapsia, mutta en ole kuullut, että se sen suuremmin ketään muuta kiinnostaisi. Puolisoa tietysti myös, jos asia tulee jostain syystä ilmi vasta siinä vaiheessa, kun suhde on jo vakiintunut.
Kaikki tällä maapallolla perustuu lisääntymiseen, aivan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
No jos kaikki ajattelisi noin niin olisihan se aika iso ongelma
Eikä olisi minkäänlainen ongelma. Ihmisiä on aivan liikaa ja voitais ihan hyvin kuolla sukupuuttoon kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä on aivottomia lampaita, jotka lipuvat elämänsä läpi autopilotilla. Asioita tehdään vaan, koska muutkin tekevät. Asioita tehdään vaan, koska "niin kuuluu tehdä". Lammas saa konformista turvallisuuden tunnetta. Pakkohan tämän on olla oikea ratkaisu, kun kaikki muutkin tekevät niin.
Sitten kun joku osoittaa omatoimista ajattelua ja tekee laumasta poikkeavia ratkaisua, lammasta alkaa ahdistaa. Alkaa epäilyttää, että teinkö minä sittenkään oikean ratkaisun?
Eli vela on tehnyt ratkaisun ihan itse, mutta lapsen tehnyt ei? Millä logiikalla? Vela ei kadu päätöstään, mutta lapsen tehnyt aitomaattisesti kyllä? Millä logiikalla?
Näiden logiikka on se, että vain omaan agendaan sopiva on ok, muut on tyhmiä lampaita. He väittävät muiden epäilevän ratkaisuaan vaikka tosiasiassa he epäilevät itseään. Sen näkee jo siitä, että kysymys lapsista koetaan painostuksena. Jos sä olet vela ja tyytyväinen, et sä koe täysin normaalia kysymystä loukkaavana.
Ei loukkaavana mutta painostavana kun sitä joutui kuuntelemaan yli 20 vuotta. Puhutaan sitten kun olet kokenut saman.
Eli sä saat sanoa, että ”puhutaan sit, kun olet kokenut saman”, mutta lapsia tehnyt ei saa todeta että ”Kyllä se sunkin mieli varmasti muuttuu”? Mikä ero näillä lauseilla sun mielestä on? Sun kommentti ei ole painostusta ja jälkimmäinen on, niinkö? Mistä sä tiedät toisen kommentoijan kokemuksista mitään?
Minä en koskaan painostanut ketään tai väittänyt hänelle että mielensä vielä muuttuu. Siinä vissiin ero. Jostain kumman syystä minun valintoja aina kyseenalaistettiin. Sori nyt mut rautalanka loppunut enkä ratakiskoista jaksa enää vääntää.
Jos ”kyllä sä vielä haluat lapsia” on painostusta, on silloin myös oletus siitä, että toinen kokee jotakin. Sinä tässä rautalangasta vääntämistä tarvitset. Et ole kertonut miten kyseenalaistettiin, miksi et?
Vierailija kirjoitti:
"Miksi sinulla ei ole lapsia?" on ok kysymys kun kysyjä on alle 10 v. Sitä vanhemmat vois jo opetella olla kysymättä ja ihmettelemättä.
Miksei omista päätöksistään haluta keskustella? Mikä tossa kysymyksessä on niin väärin? Multa on kysytty minta kertaa samaa ja toki olen osannut siihen vastata, kun päätös on mun. Miksi se on niin paha kysymys? Miksi ei ole paha kysymys kysyä mikset ole rakentanut omakotitaloa?
Kenelle se on ongelma? Jos ei halua lapsia niin sitten etsii samanlaisen kumppanin ja tinderissä kertoo ettei halua lapsia. Sama toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tällä maapallolla perustuu lisääntymiseen, aivan kaikki.
Perustui eli ei mutta oma lisääntyminen on jokaisen henkilökohtainen asia, eikä siihen tule muiden puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, hyvin monelle on ollut isokin ongelma kun en ole lisääntynyt. Kun niitä ikäviä kommentteja ja uteluita on kuunnellut päälle 20 vuotta, nyt vasta 40+ ikäisenä ovat onneksi utelut loppuneet. Tai no, vielä kyllä kysytään onko minulla lapsia muttei enää painosteta niitä hommaamaan.
Minä en usko tuohon! Ihan huhupuhetta! Tai tehdään jako sukulaisiin (jos ovat tyhmiä) ja muihin: Tyhmät sukulaiset saattavat töksäytellä. Mutta muihin ihmisiin tuo ei pidä paikkaansa!
Miksi ap vauvapalstailet julistamassa ettet halua lapsia?
"Miksi sinulla ei ole lapsia?" on ok kysymys kun kysyjä on alle 10 v. Sitä vanhemmat vois jo opetella olla kysymättä ja ihmettelemättä.