Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko neuloa villasukat?

Vierailija
04.12.2021 |

Itse en osaa, mutta haluan oppia kyseisen taidon vielä tässä jossain vaiheessa.

Rakastan kyllä villasukkia ja mun äiti on aina neulonu mulle villasukat, ku oon pyytänyt, mutta oon nyt päättänyt että pitää itsekin opetella tekemään itselleni sukat.

Mulla se kantapään tekeminen vaan on tuntunut vaikeimmalta hommalta oppia, mutta eiköhän senkin oppisi jos oikein sinnikkäästi yrittäs.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan. Toisinaan on useampi vuosi tai vuosikymmen välissä etten neulo sukkia. Seitsemän veljestä langan mukava tuleva ohje on riittänyt minulle kantapään teon. Yhden kantapään kun tekee niin sitä seuraavat sujuvat jo melkein itsekseen. Minulla on 9 puikkoa, joten teen sukat yleensä samaa tahtia, eli vaihe kerrallaan.

Aika lailla sama. Opettelin itse lapsena ja taisin juuri lankavyyhdistä opetella sen kantapään, vähän äiti auttoi. Neulon kyllä paljon, mutta välillä muuta kuin sukkia. Teen sukatkin pyöröpuikoilla luuppaamalla, käytän sukkapuikkoja vain ihan lopun kärkikavennuksissa. Jokaiselle suosittelen luuppaamista, kun sen oppii, ei enää muuta tekniikkaa haluaa käyttää. Netistä löytyy hyvin ohjeita.

Vierailija
42/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, osaan neuloa villasukat. Muutamat pitäisi taas neuloa itselleni. En kelpuuta muiden neulomia, koska tuttavapiirissäni kukaan muu ei tee samanlaista kärkikavennusta kuin minä.

Kerro, minkälainen kavennus!

Sellainen, että tulee erikseen oikean jalan sukka ja vasemman jalan sukka. Eli aloitan kaventamisen aikaisemmin pikkuvarpaan puolelta, ja kun olen puolet silmukoista (toimii minun jalkaani) kaventanut pois, aloitan pottuvarpaan puolelta kaventamisen.

Oi kiitos! Tätä kokeilen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Eikä se kantapää ole vaikea. Opit kyllä ap.

Vierailija
44/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan. Toisinaan on useampi vuosi tai vuosikymmen välissä etten neulo sukkia. Seitsemän veljestä langan mukava tuleva ohje on riittänyt minulle kantapään teon. Yhden kantapään kun tekee niin sitä seuraavat sujuvat jo melkein itsekseen. Minulla on 9 puikkoa, joten teen sukat yleensä samaa tahtia, eli vaihe kerrallaan.

Aika lailla sama. Opettelin itse lapsena ja taisin juuri lankavyyhdistä opetella sen kantapään, vähän äiti auttoi. Neulon kyllä paljon, mutta välillä muuta kuin sukkia. Teen sukatkin pyöröpuikoilla luuppaamalla, käytän sukkapuikkoja vain ihan lopun kärkikavennuksissa. Jokaiselle suosittelen luuppaamista, kun sen oppii, ei enää muuta tekniikkaa haluaa käyttää. Netistä löytyy hyvin ohjeita.

Kokeilin tuota luuppaamista, mutta puikoilla teen ainakin viisi kertaa nopeammin. Lihasmuistiin kun on harjoitellut 20 vuotta, niin uuden tekniikan omaksuminen on hankalaa. 😉

Vierailija
45/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ranskalaiseen kantapäähän varmasti löytyy ohje googlella, samoin monista sukkakirjoista löytyy ohje, esim. Suuressa sukkakirjassa pitäisi olla ohje kaikkiin yleisimpiin kantapäihin. :)

Jep, löytyi video, aika "luiskan" ( ei pysy paikoillaan ) näköinen.

Ap:ta unohtui tuossa edellä kannustaa, opit sen kyllä!

Oma tarinani sukan neulomisesta: eka sukan tein koulussa, toisen kotona, missä äiti puratti aina löysät silmukat. Neuloin ja purin, neuloin ja purin, mutta opin neulomaan napakkaa. Se toinen sukka olikin opettajan mielestä äidin neuloma... istuin "häpeäpenkillä" lukukauden lopun. 20 vuoteen en sen jälkeen neulonut. -vähän ohi-

Varmasti pysyy paikoillaan. Se on just kantapään muotoinen, kun jalkaan laittaa. Näyttää sivusta luiskalle.

Vierailija
46/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, opettelin pari vuotta sitten ihan Novitan YouTube-videon avulla. Sellainen kuva mulle jäi että koulussa olisi aikoinaan opetettu se kantapään tekeminen paljon vaikeammin mitä tuolla videolla. Nyt osaan neuloa sukat ihan ilman ohjettakin.

Vierailija
47/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan neuloa kantapään, mutta tarvitsen joka kerta ohjeen siihen. Sen sijaan en ole uskaltanut aloittaa islantilaisvillapaitaa tai kaarrokevillapaitaa tms. , koska pelkään, että se olisi liian vaikea ja jäisi kesken. Ja sitten kalliit villalangat jäisi käyttämättä. Tiedän ihmisiä, jotka ovat viikossa neuloneet sellaisen paidan.

Vierailija
48/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa eikä koulussa osattu opettaa tai äiti. Oon vasuri. Nyt aikuisiällä olen opetellut koukkuamista ja yksi henkilö sen osasi opettaa mulle vääräkätiselle. Otti se kyllä aikaa molemmilta hahmottaa etenemissuunta ja silmukointijärjestys. Äiti neuloi ennen mulle sukkia, nykyään ostan tekijöiltä kun hän ei enää pysty.

Vierailija
49/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ja rakastan villasukkia. Siksi harmittaa kaikki tämänkin palstan tyhmät kommentit, että kukaan ei tahtoisi lahjaksi käsitöitä. Kyllä tahtoisi. Ihan parhaita lahjoja.

Vierailija
50/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Minkälaiset vain. Kyllähän Suomessa käytännössä kaikki (naiset/kässässä olleet) saa jonkinlaiset sukat aikaiseksi jos ihan on pakko. Vasenkätisillä ilmeisesti eniten haastetta, kun kukaan ei oikein osaa opettaa.

Suomalaisten ongelma tuntuu käsitöissäkin usein olevan joku koulusta tullut trauma. Monet luulee ettei osaa, koska käsityöopettaja ei ole ollut kannustava (eli kun se 10v tekemä ensimmäinen sukka ei ole ihan priima ja siitä saa ikävää palautetta). Mullakin meni monta vuotta siihen etten muka osaa, vaikka koko ajan osasin.

Sukan kantapää on ihan helppo kun sen keksii. Jälkikin paranee kun vain tekee (mulla jäi alkuun poimitut silmukat liian löysiksi). Jos patenttineuleella tehty kantapää on haasteellinen, niin kokeile muita malleja.

Vierailija
51/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Äitin piti opettaa mutta sairastui ja kuoli ennen kun ehdittiin aloittaa. En juurikaan käytä villasukkia kun en tiedä mihin ja milloin niitä käyttäisin. Miehellä äidin tekemiä vielä reilusti varastossa.

Oon joskus yrittänyt katsoa jotain ohjevideoita mutta meni ihan yli hilseen enkä tajunnut mitään niistä. Luovutin ja ostan sukkani valmiina jos on tarvetta. Ilmeisesti olen vaan yksinkertaisesti niin tyhmä joten en viittii edes yrittää, menis kalliit langat hukkaan.

Vierailija
52/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvä ohje kolmeen erilaiseen kantapäähän.

https://yhteishyva.fi/artikkeli/villasukan-kantapaa-kolme-ohjetta/artic…

Harjoittelua se vaatii, jos ei koskaan ole tehnyt, mutta nopeasti sen oppi. Tsemppiä treenaukseen! 😊

Vierailija
53/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantapääkammoisten kannattaa tutustua almamummon kantapäähän. Tulee istuva, eikä mitään kavenneta missään vaiheessa.

Vierailija
54/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Neulon pitkävartisia kirjoneulesukkia, palmikkosukkia, pitsisukkia jne. Ehkä hyödyllisin taito mitä oon aikuisiällä opetellut tekemään.

Vierailija
55/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääräkätinen kirjoitti:

En osaa eikä koulussa osattu opettaa tai äiti. Oon vasuri. Nyt aikuisiällä olen opetellut koukkuamista ja yksi henkilö sen osasi opettaa mulle vääräkätiselle. Otti se kyllä aikaa molemmilta hahmottaa etenemissuunta ja silmukointijärjestys. Äiti neuloi ennen mulle sukkia, nykyään ostan tekijöiltä kun hän ei enää pysty.

Kannattaa opettaa peilin kautta.

Vierailija
56/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi nykyään jo netistä löytyvän vasureille neulekoulu?

Vierailija
57/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli, ettei vanhaa käspaikan sukkaohjetta enää ole, siinä oli linkit joka asiaan aloittelijalle.

Tuo on sen jatkajan versio https://punomo.fi/tyo-ohjeet-ja-tyoideat/asusteet-ja-vaatteet/sukat/neu…

Vierailija
58/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Minkälaiset vain. Kyllähän Suomessa käytännössä kaikki (naiset/kässässä olleet) saa jonkinlaiset sukat aikaiseksi jos ihan on pakko. Vasenkätisillä ilmeisesti eniten haastetta, kun kukaan ei oikein osaa opettaa.

Suomalaisten ongelma tuntuu käsitöissäkin usein olevan joku koulusta tullut trauma. Monet luulee ettei osaa, koska käsityöopettaja ei ole ollut kannustava (eli kun se 10v tekemä ensimmäinen sukka ei ole ihan priima ja siitä saa ikävää palautetta). Mullakin meni monta vuotta siihen etten muka osaa, vaikka koko ajan osasin.

Sukan kantapää on ihan helppo kun sen keksii. Jälkikin paranee kun vain tekee (mulla jäi alkuun poimitut silmukat liian löysiksi). Jos patenttineuleella tehty kantapää on haasteellinen, niin kokeile muita malleja.

Minä ainakin jätin kaikki käsityöt juuri sen takia, että ikinä käsityöopettajalla ei ollut mitään hyvää sanottavaa. Ihan sama miten paljon yritin, niin työtä katsottiin nenänvartta pitkin ja huokailtiin. Mm tuo kantapää: sen sijaan että olisi opetettu valitettiin vain siitä miten en osaa.

Samalla tavalla monelta tapetaan koulussa innostus liikuntaan, piirtämiseen, kieliin ja moneen muuhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän