Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko neuloa villasukat?

Vierailija
04.12.2021 |

Itse en osaa, mutta haluan oppia kyseisen taidon vielä tässä jossain vaiheessa.

Rakastan kyllä villasukkia ja mun äiti on aina neulonu mulle villasukat, ku oon pyytänyt, mutta oon nyt päättänyt että pitää itsekin opetella tekemään itselleni sukat.

Mulla se kantapään tekeminen vaan on tuntunut vaikeimmalta hommalta oppia, mutta eiköhän senkin oppisi jos oikein sinnikkäästi yrittäs.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä se patenttineule silottuu käytössä. Mulla se tulee niin automaattisesti, että jos yritän neuloa sileää kantapäätä, pitää oikeasti keskittyä siihen tekemiseen. Teen yleensä sukat ohuesta langasta, niin kantapää kuluu muuten rikki.

Vierailija
22/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Toisinaan on useampi vuosi tai vuosikymmen välissä etten neulo sukkia. Seitsemän veljestä langan mukava tuleva ohje on riittänyt minulle kantapään teon. Yhden kantapään kun tekee niin sitä seuraavat sujuvat jo melkein itsekseen. Minulla on 9 puikkoa, joten teen sukat yleensä samaa tahtia, eli vaihe kerrallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se voi olla vaikeaa, kun minäkin opin joskus kymmenvuotiaana. En ole koskaan käsittänyt, mitä vaikeaa voi olla kantapäässä. Kudotaan ikään kuin patalappua, sitten ja jaetaan silmukat kolmeen yhtä suureen osaa. Keskimmäiseen eniten, jos ei mene tasan. Sitten keskimmäisiä kudotaan edestakaisin ja aina kavennetaan reunasilmukan kanssa kummallakin puolella, kunnes jäljellä ovat vain ne keskimmäiset.  Sitten poimitaan lapun reunoista yhtä  monta silmukkaa kummaltakin puolelta, kavennetaan vaikka joka toisella kierroksella niitä poimittuja silmukoita, kunnes jäljellä on oikea määrä silmukoita.

Tämä on ehkä vaikea selittää, mutta aika paljon on erilaisia kantapäävaihtoehtoja, ja tämä vain yksi niistä. Kun teet ensimmäiset sukat, seuraa ohjetta mahdollisimman tarkkaan.

Kantalappu ei voi olla liian korkea, sillä   kavennuksella siitä saadaan istuva. Kun sukan tekee itselle, voi aina sovittaa ja vaikka purkaa, jos ei tunnu hyvältä. Kantapään voi kutoa aina oikein-neuleena.

Vierailija
24/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, osaan neuloa villasukat. Muutamat pitäisi taas neuloa itselleni. En kelpuuta muiden neulomia, koska tuttavapiirissäni kukaan muu ei tee samanlaista kärkikavennusta kuin minä.

Kerro, minkälainen kavennus!

Vierailija
25/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan.

Vierailija
26/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin nyt syksyllä 30-vuotiaana ja olen innoissani! Koulussa opettaja ei osannut vasenkätistä opettaa ja klassisesti kantapää tuntui vaikealta, mutta nyt on villasukat tehty kahdelle lapselle, miesystävälle ja työn alla siskon sukat.

Vierailija
27/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, osaan neuloa villasukat. Muutamat pitäisi taas neuloa itselleni. En kelpuuta muiden neulomia, koska tuttavapiirissäni kukaan muu ei tee samanlaista kärkikavennusta kuin minä.

Sellainen, että tulee erikseen oikean jalan sukka ja vasemman jalan sukka. Eli aloitan kaventamisen aikaisemmin pikkuvarpaan puolelta, ja kun olen puolet silmukoista (toimii minun jalkaani) kaventanut pois, aloitan pottuvarpaan puolelta kaventamisen.

Vierailija
28/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ja olen niitä varmaan useamman sata paria neulonut.

Veljelläni on kaksi lasta ja kummipoikia on kolme. Silloin, kun olivat varhaisteinejä eikä jalan koon arvioiminen ollut niin helppoa etukäteen (siis neulon niitä kesällä valmiiksi, jos sattuu huvittamaan), tein putkisukkia:

https://www.novitaknits.com/fi/putkivillasukat-novita-nalle-tai-novita-…

Olen noita tehnyt myös itselleni.

Vierailija
29/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Lahjaksi menee muutamat sukat tänäkin jouluna.

M30

Vierailija
30/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen, että tulee erikseen oikean jalan sukka ja vasemman jalan sukka. Eli aloitan kaventamisen aikaisemmin pikkuvarpaan puolelta, ja kun olen puolet silmukoista (toimii minun jalkaani) kaventanut pois, aloitan pottuvarpaan puolelta kaventamisen.

Myös minä teen "muotoon neulotun" kärkikavennuksen! Kiva, kun sukka istuu heti jalkaan ilman "ilmataskua" pikkuvarpaan puolella.

Kiinnostaisi tuo "ranskalainen kantapää", löytyiskö guuglettamalla, jos kommentoija 20 ei ole enää vastaamassa?

Vierailija
31/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ranskalaiseen kantapäähän varmasti löytyy ohje googlella, samoin monista sukkakirjoista löytyy ohje, esim. Suuressa sukkakirjassa pitäisi olla ohje kaikkiin yleisimpiin kantapäihin. :)

Vierailija
32/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ranskalaiseen kantapäähän varmasti löytyy ohje googlella, samoin monista sukkakirjoista löytyy ohje, esim. Suuressa sukkakirjassa pitäisi olla ohje kaikkiin yleisimpiin kantapäihin. :)

Jep, löytyi video, aika "luiskan" ( ei pysy paikoillaan ) näköinen.

Ap:ta unohtui tuossa edellä kannustaa, opit sen kyllä!

Oma tarinani sukan neulomisesta: eka sukan tein koulussa, toisen kotona, missä äiti puratti aina löysät silmukat. Neuloin ja purin, neuloin ja purin, mutta opin neulomaan napakkaa. Se toinen sukka olikin opettajan mielestä äidin neuloma... istuin "häpeäpenkillä" lukukauden lopun. 20 vuoteen en sen jälkeen neulonut. -vähän ohi-

Vierailija
33/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ja teen kuvioilla ja useammalla langalla, kantapäitä osaan tehdä erilaisia, ei mitään ongelmaa. Tilauksesta en enää tee kun ei ihmiset tajua että panostan siihen myös aikaa enkä pelkästään halvimpia lankoja.

Vierailija
34/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin jos haluaisin, eihän se ole kuin youtubesta video pyörimään ja tekemään.

Vierailija
35/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni ensimmäinen villasukka valmistui tänään! Tuttava vinkkasi Facebookissa Taimitarha -ryhmästä ja sen joulusukkakalenterista. Ekan päivän ohje vaikutti yksinkertaiselta, niin uskalsin kokeilla. Samoin toinen päivä. Siitä sitten innostuin niin paljon, että joulukalenterisukkaprojektin lisäksi aloitin toiset, pitkävartiset kirjoneulesukat ja niiden tekohan oli helppoa kuin heinänteko! :D

Suosittelen tuota faceryhmää, mun mielestä tekijän ohjeet on helppoa aloittelijankin ymmärtää. Ja youtubesta löytyy sitten videoita hankalimpiin paikkoihin. Ja olen vasenkätinen neuloja, niin sekin tuo omat kommervenkkinsä.

AP, rohkeasti vain kokeilemaan. Itseänikin jännitti tuo kantapää, mutta sehän olikin tosi yksinkertainen kun hoksasi jujun. Voin huomenna linkittää tähän sen youtube videon, joka oli suureksi avuksi. Nyt oon kännykällä täällä, niin en jaksa alkaa etsimään tuota videota.

Vierailija
36/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tässä tämä video kantapään teosta. Oli musta todella selkeä ja helppo ymmärtää.

Vierailija
37/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi villasukan kantapään neulomista pidetään vaikeana. Sehän on ihan helppoa, kun on kerran ymmärtänyt periaatteen. Ja vaikka ei olisi ymmärtänytkään, niin seuraa vain ohjeita.

Olen kyllä ihan ohjeita noudattaen saanut silti neulottua kantapään väärin, kuten kässänope kertoi jälkikäteen arvostellessaan. Yläasteelaisille annetut ohjeet olivat varmaan vielä enemmän idioottivarmoja kuin normaalin neuleohjeen lista lyhenteitä. Mukavaa, että sinusta kantapää ei ole vaikea, mutta hyvin monesta on :)

38/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan nyt, kun muutama kk sitten opin sen kantapäänkin youtubesta. Ei ollu edes vaikea 😃

Vierailija
39/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi villasukan kantapään neulomista pidetään vaikeana. Sehän on ihan helppoa, kun on kerran ymmärtänyt periaatteen. Ja vaikka ei olisi ymmärtänytkään, niin seuraa vain ohjeita.

Olen kyllä ihan ohjeita noudattaen saanut silti neulottua kantapään väärin, kuten kässänope kertoi jälkikäteen arvostellessaan. Yläasteelaisille annetut ohjeet olivat varmaan vielä enemmän idioottivarmoja kuin normaalin neuleohjeen lista lyhenteitä. Mukavaa, että sinusta kantapää ei ole vaikea, mutta hyvin monesta on :)

Joskus vaatii enemmän harjoittelua vaan. Oli tökerö opettaja.

Vierailija
40/58 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän erityisesti kantapään kutomisesta 😆 Kudon paljon sukkia, tänä jouluna vain muutaman parin joululahjaksi. Olen kokeillut nuo tiimalasikantapäät ja ranskalaiset ja ei, ei ne vaan istu meidän suvun jalkaan. Ihmekoipia meillä. Ja tosiaan täytyy olla vahvistettu kantapää, ei ne käytössä muuten kestä yhtään. Parikymmentä vuotta sitten nettituttu kertoi tekevänsä vahvistetun kantapään vuorottelemalla kutomisesta jätettyä silmukkaa. Siitä tulee sellainen verkkokuvio, vaaleissa sukissa kivan näköinen.

Saapassukissa sinänsä aivan sama minkä näköinen on, kunhan istuu hyvin jalkaan ja kestää käyttöä. Nyt tein ensimmäistä kertaa (pyynnöstä) koko jalkapohjan vahvistettuna. Vaati pohtimista ja testaamista. Vaikuttaa olevan ihan ok. Koska sukat menevät yleensä aina saapas/kenkäkäyttöön, en tee niihin mitään pintakuvioita, palmikkoa tms jalkapöydän päälle. Varteen voi tehdä.

Kudon napakkaa, mutta en liian tiukkaa. On tässä 40+ vuosia tullut opeteltua. Osaan kutoa perussukat liki silmät kiinni, yhdessä päivässä tulee yksi pari, jos ovat normaalikokoisia. Lastensukkia vähän enemmän, kanoottijalkoihin vähemmän. Koko 52 oli aika.... pitkäpiimäistä.

Koulun käsityötunneista ei jäänyt traumoja, vaikka opettajana oli ihan aito kansakoulun vanhapiikaopettaja. Sekä ala-asteella että yläasteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi