Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko neuloa villasukat?

Vierailija
04.12.2021 |

Itse en osaa, mutta haluan oppia kyseisen taidon vielä tässä jossain vaiheessa.

Rakastan kyllä villasukkia ja mun äiti on aina neulonu mulle villasukat, ku oon pyytänyt, mutta oon nyt päättänyt että pitää itsekin opetella tekemään itselleni sukat.

Mulla se kantapään tekeminen vaan on tuntunut vaikeimmalta hommalta oppia, mutta eiköhän senkin oppisi jos oikein sinnikkäästi yrittäs.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita you tubeen villasukan neulonta Novita, saat hyvän videon jolta oppia.

Vierailija
2/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen oppii, eikä ole vaikeaa kun on kerran oppinut. Tuossa edellä jo vinkattiin mistä ohje, tai kysy neuvoa äidiltäsi kun hän kerran neuloo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä neuloa, mutta kantapää on se ongelma.

Vierailija
4/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi villasukan kantapään neulomista pidetään vaikeana. Sehän on ihan helppoa, kun on kerran ymmärtänyt periaatteen. Ja vaikka ei olisi ymmärtänytkään, niin seuraa vain ohjeita.

Vierailija
5/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu osaan, neulon n. 50 paria vuodessa.

Se kantapää ei ole mitenkään mahdoton, opit kyllä! Jos osaat jakaa silmukkamäärän kolmella, osaat tehdä myös kantapään :).

Vierailija
6/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi villasukan kantapään neulomista pidetään vaikeana. Sehän on ihan helppoa, kun on kerran ymmärtänyt periaatteen. Ja vaikka ei olisi ymmärtänytkään, niin seuraa vain ohjeita.

Minun mielestäni taas on todella vaikeaa tehdä istuva kantapää, jossa kantalappu ei ole liian korkea, matala tai väärään tahtiin kavennettu. Yleensä ostan sukkani ja neulon itse jotain helpompaa (tällä hetkellä työn alla kirjoneulevillatakki), mutta ostetutkaan sukat harvoin ovat oikeasti hyvin istuvia.

Vierailija
7/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni taas on todella vaikeaa tehdä istuva kantapää, jossa kantalappu ei ole liian korkea, matala tai väärään tahtiin kavennettu. Yleensä ostan sukkani ja neulon itse jotain helpompaa (tällä hetkellä työn alla kirjoneulevillatakki), mutta ostetutkaan sukat harvoin ovat oikeasti hyvin istuvia.

Tähän ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu: mittaa jostain hyvin istuvista sukista, kuinka korkea kantapää niissä on, ja neuloo itse yhtä korkean.

Vierailija
8/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vinkki niille, joiden mielestä kantapää on vaikea: kantapäätä ei ole mikään pakko neuloa patenttineuleena (jossa siis oikealla puolella joka toinen silmukka nostetaan neulomatta), vaan voi ihan hyvin neuloa kantalapun oikealla puolella kaikki silmukat oikein ja nurjalla kaikki nurin, siis ihan tavallista sileää neuletta. Näin pystyy ekoilla kerroilla keskittymään pelkästään kantapään kavennuksiin. Kun ne on kunnolla tajunnut, voi sitten seuraavia sukkia neuloessaan ottaa patenttineuleen mukaan, jos haluaa sukan olevan vähän paksumpi (ja kestävämpi) kantapään kohdalta.

Vierailija
9/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu: mittaa jostain hyvin istuvista sukista, kuinka korkea kantapää niissä on, ja neuloo itse yhtä korkean.

Mutta kantapää on kolmiulotteinen, eli käsiala vaikuttaa kahteen suuntaan. Oikeastaan ainoa keino, jolla olen saanut tyydyttäviä sukkia, on että koko jalkapöytä on valepalmikkoa tai muuta joustavaa neuletta.

Vierailija
10/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joille kantalappu on vaikea syystä tai toisesta: kokeilkaa tehdä esim. tiimalasikantapää. On minusta helpompi oppia kuin se perinteinen kantalappu, en itse asiassa edes osaa tehdä muunlaista kantapäätä kunnolla. Tiimalasikantapäässä ei tarvitse miettiä kantalapun mittoja kun siitä pitäisi ainakin teoriassa tulla automaattisesti sopivan kokoinen. Mulla ei ainakaan ole koskaan ollut ongelmia istuvuuden kanssa.

Vierailija
11/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Neulon noin 20 paria vuodessa. Nyt on joululahjasukat miesystävälle teon alla. Sen jälkeen paras ystävä saa sukat ja joulun vapailla syön suklaata ja neulon itselleni sukat. Langat on postitse vasta tulossa. Piiiitkät varret tulee.

Vierailija
12/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vinkki niille, joiden mielestä kantapää on vaikea: kantapäätä ei ole mikään pakko neuloa patenttineuleena (jossa siis oikealla puolella joka toinen silmukka nostetaan neulomatta), vaan voi ihan hyvin neuloa kantalapun oikealla puolella kaikki silmukat oikein ja nurjalla kaikki nurin, siis ihan tavallista sileää neuletta. Näin pystyy ekoilla kerroilla keskittymään pelkästään kantapään kavennuksiin. Kun ne on kunnolla tajunnut, voi sitten seuraavia sukkia neuloessaan ottaa patenttineuleen mukaan, jos haluaa sukan olevan vähän paksumpi (ja kestävämpi) kantapään kohdalta.

Neulon aina kantapään sileänä. On kauniimpi ja mahtuu paremmin kenkään kuin se ns kaksinkertainen neulos.

Vierailija
13/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen kommunikaatiosuhde sinulla on äitisi kanssa? Onnistuisiko, että hän opettaisi sinulle kädestä pitäen, kuinka se sukan kantapää tehdään? Vai olisiko vain ajan kysymys, kummalla menee ensimmäisenä hermot?

Vierailija
14/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joille kantalappu on vaikea syystä tai toisesta: kokeilkaa tehdä esim. tiimalasikantapää. On minusta helpompi oppia kuin se perinteinen kantalappu, en itse asiassa edes osaa tehdä muunlaista kantapäätä kunnolla. Tiimalasikantapäässä ei tarvitse miettiä kantalapun mittoja kun siitä pitäisi ainakin teoriassa tulla automaattisesti sopivan kokoinen. Mulla ei ainakaan ole koskaan ollut ongelmia istuvuuden kanssa.

Sen kantapään voi neuloa myös aina oikein -neuloksena. Tulee paksumpi kuin patenttina.

Vierailija
15/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, osaan neuloa villasukat. Muutamat pitäisi taas neuloa itselleni. En kelpuuta muiden neulomia, koska tuttavapiirissäni kukaan muu ei tee samanlaista kärkikavennusta kuin minä.

Vierailija
16/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan neuloa mitä vain, jos on ohje. Pipot, kaulahuivit, sukat, lapaset ym. osaan neuloa myös ilman ohjetta.

Vierailija
17/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neulon aina kantapään sileänä. On kauniimpi ja mahtuu paremmin kenkään kuin se ns kaksinkertainen neulos.

Minä myös. En tykkää niistä paksuista kantapäävahvistuksista. Sileä tuntuu jalassa hyvältä.

Vierailija
18/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Olen joskus opetellut sen taidon yksin jostain ohjeesta silmukka silmukalta. Tosin osasin kyllä sen silmukoiden luomisen ja oikeat ja nurjat silmukat, joten ihan alusta ei tarvinnut kaikkea opetella. Nykyisin neulon 6-10 sukat aina syksyisin.

Vierailija
19/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Äiti ei saanut oppimaan ja opettajakin luovutti.

Vierailija
20/58 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alkanut neuloa ranskalaisen kantapään, se on tosi istuva ja helppo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän