Potilasas.mieheen yhteyttä?hermovaurio?
G50.8. alveolaris... hermovaurio. (hermo joka kulkee alaleuassa). Teenkö ilmoituksen, otanko potilasasiamieheen yhteyttä? On poistettu viisurit pari vuotta sitten nukutuksessa yksi kerrallaan ja nyt yksi poskihammas kun ei juurihoidot auttaneet. en tiedä minkä viisurin poiston takia alkoi, tajuton särky, viiltävä ja tuikkiva, alkaa yhtäkkiä (juo vähänkin viileää/kuumaa, sekä talvisin viima ottaa "suuhun"). Luulivat pitkään tätä haamusäryksi ja miettivät jo onko särky oikeaa...kävin vuoden lääkäreillä kunnes menin neurologille asiasta. hän sanoi että hermo on poikki, menee hermot ja juuret todella lähekkäin niin on iso riski että hermo vaurioituu toimenpiteitä tehdessä. en edes itse huomannut mutta toiselta puolelta kasvoista, tunto lähtenyt. lähinnä kitalaesta ja poskesta, sisäpuolelta. sitten aloitettiin kova lääkehoito (loppuelämäksi jos ei satu paranemaan,mikä harvinaista), ei ole noita pillereitä kiva popsia. sanoi tämä nrogi ettei ole kenenkään hammaslääkärin vika (tai kirurgit nuo poistot teki kun haasteellisia olivat), jätin asian sikseen. sanoi myös että muuten tekisi leikkauksen mutta hermo on jo poikki ja sitä ei voi ns. korjata yhteen noin vaan, yleisintä on hermovaurio jossa on korjattava "pienempi" vaurio. jännä juttu vaikka tuo hermo poikki niin silti sitä tavallaan särkee, yleisintä on että aluksi se alue mikä puudutetaan, puutuu yhtäkkiä,ihan kuin olisi taas puudutettu suu (tapahtuu kerran päivässä ainakin nykyään),kuola alkaa valumaan ja kieli menee väkisin kiinni kitalakeen. se kestää joskus pari minuttia joskus 12 tuntia. kipulääke annosta nostettiin niin se estää nuo kauheimmat kipukohtaukset mutta on silti aina jatkuva pieni särky, viiltää toisen puolen leukaa hampaiden juuresta eikä se tee hirveen hyvälle tuulelle. on myös lohdutuksena paikka yliopistollisesta sairaalasta osastolle jos särky menee sietämättömäksi, kuka sinne haluaa mennä makaamaan. sen tietää että kipukohtauksia tulee ja mielummin kotona perheen kanssa olen vaikka menenkin silloin siihen tilaan ettei ole muuhun kuin istumaan,pyyhe kädessä mihin suuri sylkymäärä valuu. nyt tämä tuorein poskihampaan poisto, teki taas jonkun tempun, epäilee uutta hermovauriota tai sitä että tämä hampaan poisto provosoi jo ennallaan olevaa h.vauriota. Mitä teen? Minulla ei ole vakuutusta, sitä tuskin tässä tarvitaan. Teenkö valituksen potilasasiamiehelle,voiko sieltä kysyä neuvoa? Jos kukaan ei tiedä mikä sen aiheutti noista neljästä (nyt viidestä) leikkauksesta kun joka kerta eri lääkäri ja toimenpiteet tehtiin kuukauden välein, voiko silti sairaalaa syyttää kun ei tiedä mikä lääkäreistä sen "sai aikaan"? Mitä tekisitte teidän kohdallanne? Pitkä teksti mutta en tiedä enää mitä tehdä, en viitsi läheisiä ja perhettä enempää vaivata. Päivisin en pysty tekemään mitään työtä,jos saan keskenkaiken kohtauksen, lapset onneksi sen ikäisiä että pärjäävät suurimman osan ajasta keskenään. Eli nyt olen kovalla hermokipulääkekuurilla, sillä suurin kipu peittyy, lääkkeeseen liittyy tietysti haittavaikutukset kaupan päälle, en voi ilmankaan olla... kiitos jos joku haluaa jakaa kokemuksen/antaa vinkin.