Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain laulukokeista kuutosia, mutta laulunopettaja sanoi...

Vierailija
06.03.2015 |

...että mulla on hyvä ääni.

Ensin vähän taustaa. 

Olen aina tahtonut laulaa, mutta laulamiseni on ollut aina epävireistä rohisevaa piipitystä. Koulutettu muusikkoveljeni kuitenkin kerran sanoi, että mulla saattaisi olla hyvä pohja laulamiseen. Niinpä vielä sitten vielä yli kolmikymppisenä uskaltauduin ujosti ja häpeilevänä laulutunnille.

Opettaja käski laulaa jotain. Minä lauloin. Opettaja sanoi, että ei tuo ole laulamista vaan laulamisen esittämistä puhumalla. Hän käski antaa tulla, vaikka matkia oopperalaulajia, korostaen ja lyöden yli.

Hävetti aivan hirveästi ja ensin sain ulos vain muutaman sekunnin pätkiä, mutta sitten tajusin, että kun ei pidättele, niin ääni alkaa jotenkin resonoida ja tulee ulos vapautuneesti ja helposti.

Olin tänään kolmannella tunnillani ja opettaja nauhoitti lauluani. Hän sanoi, että minulla on oikeasti hyvä ääni. Kun kuuntelin sitä, niin ensin hävetti niin paljon etten aluksi ollut pystyä kuuntelemaan, mutta sitten kun kuuntelin, tajusin, että pysyn oikeasti vireessä ja että ääneni on vahva ja soi varsin kauniisti.

No, en minä mistään laulajan urasta haaveile, mutta tuntuu tosi kivalta, kun uskalsin häpeästäni huolimatta mennä tunnille ja huomasin itsestäni jotain uutta. Pitäisi uskaltaa muissakin asioissa. Olen vain aina ollut sellainen ujo pupu.

Nyt vain sitten lisää tunteja. Ehkä laulajan urani huippukohta tulee olemaan joku luritus veljeni häissä sitten joskus. Onhan sekin kuitenkin jotain. Jos vain uskallan.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, tosi hienoa, että oot uskaltanut ja rikkonut rajojasi. Ehkä voisit joskus mennä karaokeenkin?

Vierailija
2/6 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tulee täällä ihan varmasti kohta lyttäys, mutta älä välitä niistä. Uskaltaapa ihminen kokeilla rajojaan millä tahansa alueella, niin se on aina hienoa. Minäkin olen kokenut, että ne ovat niitä elämän parhaimpia hetkiä, jotka katkaisevat arjen ja antavat rohkeutta.

Jatka ihmeessä laulamista ja harjoittelua. Oletko ajatellut kuoroon liittymistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että olet löytänyt äänesi!

Minua laulun harrastajana kauhistuttaa se, miten - ainakin ennen - koulussa laitettiin lapsi kylmiltään laulamaan jännittävässä tilanteessa ja sitten sen mukaan arvioitiin osaako vai eikö. Ja jos ei osannut, niin saatettiin sanoa ettei pidä laulaa. Niiiiiin väärin! Ensinnäkin, laulaminen on kaikkien oikeus, oli ns ääntä tai nuottikorvaa tai ei. Toisekseen, lauluääntä ja myös nuottikorvaa (vireessä pysyminen) voi kehittää todella paljon. Eikä kehittyminen lopu koskaan. Itse olen harrastanut aktiivisesti laulamista 30 vuotta, ja koko ajan opin.

Iloitse äänestäsi ja laula paljon!

Vierailija
4/6 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samoja kokemuksia, 34-vuotiaana uskalsin vihdoin karaokeenkin! Ensin kaverin kanssa, ja lopulta jopa yksin. Huh! 

Kannattaa laulaa, ihan jo se parantaa ääntä. Jos laulaa vain vähän ja harvoin, ääni on huonompi. 

Vierailija
5/6 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun olen iloinen puolestasi ap!

Laulun lahja on musta suurimpia lahjakkuuden lajeja, joita ihmisellä voi olla. Olen aina surrut, ettei itselläni sitä ole (siis oikeasti ei ole), mutta iloitsen kaikkien niiden puolesta, joilla se on. Kuuntelen laulua todella mielelläni, oopperassa istuisin vaikka joka ilta, jos se vain käytännössä onnistuisi.

Vierailija
6/6 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa :)

"nuoliele"