Lasten HITTINIMET v. 2014. Tuli sitten annettua... :(
Lapsen molemmat nimet on sitten tuolla Hittinimet 2014-listalla top 50:ssä. Harmittaa. Olisko ihan hönttiä alkaa kutsua lasta jollain lempinimellä? Hän ei vielä osaa sanoa omaa nimeään, joten voitaisiin ottaa käyttöön joku helpompi kutsumanimi... mielipiteitä??
Kommentit (58)
Ihme lässynlässy nimiä ollu viime aikoina. Just jostain Aada ja Sofiaa hyi
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:39"]
Olisit lukenut tarkemmin tilastoa; kaikkein suosituimmat nimet Sofia 380 ja Elias 438 ja yhteensä syntyneitä yli 59 500. Vaikka lapsesi nimi olisi Elias, niin mikä on todennäköisyys, että edes samalla luokalle tulee toinen samanniminen? Ja jos nimet ovat jotain muita listalle päässeitä mutta eivät ihan kärjestä, niitä on annettu vielä paljon vähemmän. Aikaisemmin oli paljon kapeampi "nimivalikoima" käytössä ja ne hittinimet olivat oikeasti hittinimiä niin, ettei jäänyt keneltäkään huomaamatta, kun luokalla oli aina vähintään 2 samaa nimeä käyttävää. Lukiossa Satu-nimisiä oli luokallani kolme ja yksi heistä käytti toista nimeään kutsumanimenä.
[/quote]
Mistä sait tuon tilaston? Sofia-nimeä on nimittäin annettu 10 100 viimeisen neljän vuoden aikana (eli 2500 per vuosi). Joka vuosi syntyy 55 000 lasta eli 27 500 tyttöä. Tämä tarkoittaa, että joka 11. tytön nimi on Sofia! Lähes 10% syntyneistä tytöistä on Sofia-nimisiä. Nimissä on alueellista vaihtelua, joten joillain alueilla joka 4. tyttö on Sofia.
[/quote]
Niin, Sofia on tosiaan yleinen TOINEN (tai jopa kolmas) nimi, mutta kuinka moni käyttää kutsumanimenä toista nimeään? Tuossa listassa oli ne, jotka olivat saaneet ensimäiseksi nimeksi Sofia. Eikä sillä ole juuri merkitystä lapsen elämän kannalta, jos alueella asuu muitakin saman nimisiä. Kouluikäiselle se voi olla arkipäivän ongelma, jos on monta samaa nimeä käyttävää samalla luokalla.
[/quote]Sofia ollut vuonna 2011 ja 2014 yleisin ensimmäinen etunimi, 2011 449 henkilöä ja 2014 380 hlöä. Ei tosiaan tuhansia. Oman lapsen päiväkodissa ei taida olla yhtään Sofiaksi kutsuttua.
[/quote]
Meidän 12 lapsen päiväkotiryhmässä on kaksi Liljaa ja kaksi Sofiaa. Helsingissä.
[/quote]Juu Helsingissä mekin, eikä ole kumpaakaan. Listan loppupäässä ne, joita on useampi. Sattumaahan nämä. Se, että nimi on suosituin, ei tarkoita että se on kaikilla.
Pari vuotta sitten yks tuttu totesi, että laittavat tyttärelleen hieman erikoisemman nimen. Kysyin, että minkä. V oli että "Aada". Heh, tuttava ei selkeesti tajunnut, että tuohan on nykyisin annetuimpien joukossa :D samoin myös toinen kaveri totesi, että pojalleen tulee perinteinen nimi. Mä siiihen, että mikä. "Luka". Huhhuh, perinteistä nähnytkään....... Oikein perinteinen muotinimi, jos mikä.
Itse oon tarkasti pitänyt huolta siitä, että lasteni nimet eivät ole sen hetken annetuimpien joukossa. Taatusti ovat ainoita luokallaan. Kuten olin myös minä itsekin, hannojen ja sannojen joukossa :) lapsena se ei niin kivaa ollut, mutta nykyisin kyllä. Kun nimeni mainitaan, kaikki tuttavat tietävät kenestä kyse. Kaimojakaan tuskin mulle tulossa, kun sukunimeäkin kantaa vain muutamankymmentä immeistä.
Mua nauratti kun luin tota listaa. Meidän 1v. muskariryhmän lasten nimet löytyy KAIKKI tuolta listalta: Oliver, Elliot, Matias, Julius, Max, Sofia, Emma, Mila, Ronja, Amanda... :D :D Ja meidän oma tyttö Isabella. :) Moikka tutuille jotka tunnisti!
En tajunnut aiemmin että lapsen etunimi olisi niin suosittu! Toisen nimen tiesin kyllä olevan suosikkinimissä./ap
Mitä välii?? Älkää nyt vaan alkako kutsumaan millään muulla kuin annetulla nimellä.
Minulla virallinen nimi ei ole kutsumanimi. Ja se on ÄRSYTTÄVÄÄ!! Erityisesti töissä aiheuttaa hankaluuksia, kun meiliosoite ja paperit tietysti kulkevat virallisella nimellä. Ja kutsumanimisiä on talossa useita. Aiheuttaa aina sekaannuksia, ja välillä kollegat ihmettelevät, kun meilit ei tule perille osoitteeseen kutsumanimi.sukunimi@yritys.fi .
Meillä on molempien lasten nimet tuolla 50:n suosituimman listalla. Ei ihan kärkipäässä kumpikaan, mutta en ole silti kovin moneen samannimiseen törmännyt. Mielummin on ajan henkeen sopiva nimi kun joku tosi outo minun mielestäni. Oma nimeni on nimittäin sellainen joka tuntui -80 luvulla lapsesta ihan hirveältä! Muilla oli kauniit Johannat, Laurat ja Niinat niminään ja mulla sellainen 60-vuotiaan nimi. Inhosin ja häpesin sitä aina aikuiseksi asti. Nyt oon jotakuinkin sinut sen kanssa, mutta olisin niin paljon mielummin ollut ihan perus Minna.
Minulla on aikakauteni hittinimi. Aika vähän siitä on ollut haittaa, enkä osaa kuvitella itseäni toisen nimisenä, se tuntuisi oudolta. Ei tämä niin kauheaa ole ollut, lähinnä huvittavaa. Minulla on kuva, jossa olen kahden täyskaimani kanssa, siis sukunimikin on sama. Lähinnä siitä on heitetty vitsiä. Ja etunimen kirjoitusasusta ei ole ollut epäselvyyttä, kun on niin yleinen nimi.
Ei se nimen yleisyys haittaa, jos itse pidätte siitä.
Mutta jos asia on sinulle tärkeä, niin mahdollisen seuraavan lapsen nimen osalta kannattaa ehkä tarkistaa se suosio etukäteen. Vrk:n sivuilla on tilastot 50 suosituimmasta ensimmäisestä etunimestä noin 10 viime vuoden ajalta. Niistä näkee hyvin nimen suosion kehittymisen. (Itse olen toiminut näin. Maailmassa on niin paljon kivoja nimiä, että niitä löytyy runsaasti myös suosikkilistojen ulkopuolelta.)
Minulla on aikakauteni hittinimi. Aika vähän siitä on ollut haittaa, enkä osaa kuvitella itseäni toisen nimisenä, se tuntuisi oudolta. Ei tämä niin kauheaa ole ollut, lähinnä huvittavaa. Minulla on kuva, jossa olen kahden täyskaimani kanssa, siis sukunimikin on sama. Lähinnä siitä on heitetty vitsiä. Ja etunimen kirjoitusasusta ei ole ollut epäselvyyttä, kun on niin yleinen nimi.
Ajattele siltä kannalta, että nykyisen nettikulttuurin vuoksi yleisen nimen antaminen lapselle on turvallisempaa sen vuoksi, että googlaamalla Sofia Virtanen* tulee enemmän tuloksia, kuin Metsäkello Cecilia Möttönen*. Itsekkin olen törmännyt muutamaan tapaukseen, joiden kannalta yleisempi nimi olisi ollut parempi.
*Nimet heitetty päästä, tarkoituksena ei ole loukata Metsäkelloja, tai Cecilioita.
t.16v
Olenkohan jotenkin outo, kun en ole ikinä miettinyt onko tyttäreni nimi jotenkin todella suosittu tai ei? Valitsin nimen, joka on mielestäni helppo, kaunis ja sointuu sukunimeenkin. Tuikitavallinen, suomalainen nimi, löytyy monelta aikakaudelta eli ei ole ns. "vanhuksen nimi" tai myöskään "vauvan nimi".
Ja nyt kun tarkistin, ei etunimi ole ollut viime vuonna kovinkaan yleinen mutta toinen nimi menee listan kärkipäässä. Ei herätä kummia tunteita, mielestäni nimi on edelleen yhtä kaunis ja tyttö on niin selkeästi senniminen etten itse tohtisi koskaan edes harkita vaihtoa :D se harkinta on tehty jo kerran ja seison sen takana.
Niin löytyy meidänkin pojan nimet eikä haittaa pätkääkään. Aivan absurdi huolenaihe minusta. Toivottavasti et ole tosissasi.
Tuo nettiaikakausi pointti on kyllä hyvä. Toisaalta itse omistan aikakauteni yleisimmän nimen ja toisin kuin joku aiempi, olen joutunut siitä kyllä kärsimäänkin: luokalla oli samanniminen häirikkö ja osa hänen jutuistaan tuli selvästi minun piikkiini esim yläasteella, jossa opettajat eivät tunteneet niin hyvin oppilaita jne. Tämän vuoksi halusin lapselleni harvinaisemman nimen.
Alkuvuodesta annoimme nimen muutama vuosi sitten. Yllätyksenä tuli, että oli sitten lopulta ko. vuoden hitti. En silti vaihtaisi, sopii kantajalleen ja sukunimeen, ja on ollut jo etukäteen omassa top3 listassa...
Minä olen köyhien kakara, jolla oli 20 vuotta ajastaan jäljessä ollut nimi. Ei estänyt opiskelemasta, saamasta hyvää ammattia ja työpaikkaa. Antakaa sellainen nimi, jonka haluatte. Suomessa kaikki ovat yhtä suurta keskiluokkaa pienillä eroilla ja puheet wt:stä ja vuokralähiöistä kertovat lähinnä siitä, ettei ole tullut missään muualla käytyä tai hävetään omaa taustaa.