Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten HITTINIMET v. 2014. Tuli sitten annettua... :(

Vierailija
06.03.2015 |

Lapsen molemmat nimet on sitten tuolla Hittinimet 2014-listalla top 50:ssä. Harmittaa. Olisko ihan hönttiä alkaa kutsua lasta jollain lempinimellä? Hän ei vielä osaa sanoa omaa nimeään, joten voitaisiin ottaa käyttöön joku helpompi kutsumanimi... mielipiteitä??

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:03"]

ihmiset aina luulee, että meidän onni ja helmi on jotain pikkulapsia :)

vaikka ovat täysi-ikäisiä olleet jo pitkään

aivan sama

[/quote]Miksi luulee, onko ne jotain erityisen lyhytkasvuisia?

Vierailija
22/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:16"]

aivan sama

[/quote]

Olettaisitko itse, että Sari on kaksivuotias?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:53"]

Minun nimeni on Maria, kaikkien aikojen yleisin nimi. Ei haittaa yhtään! Luokallani alakoulussa oli kolme Mariaa. Nykyään ei edes suosituimpia nimiä anneta paljoa! Syntymävuotenani tuhansia Marioita, nyt yleisin nimi Sofia n. 300:lla. Minä pidän nimestäni.

[/quote]Samaa mieltä, lisäksi Maria on maailman kauneimpia nimiä.

t. toinen Maria

Vierailija
24/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:17"]

aivan sama

[/quote]

[/quote]Jos se on alle metrin, niin joo. Jos on vaikka pankissa töissä, en.

Vierailija
25/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:12"]

Mä olen turhautuneena kantanut oman syntymävuoteni ykkösnimeä nyt jo aika monta vuosikymmentä. Ja inhonnut sitä aina. Sukunimikin on erittäin yleinen, niin kokonimikaimoja on pilvin pimein.

Äitini on myöntänyt, että jos silloin olisi ollut käytettävissä jokin tilasto (kuten nykyään vrk:n tilastot yleisimmistä ensimmäisistä etunimistä vuosi vuodelta, ja netistä on vielä niin helppo tsekata), olisivat laittaneet jonkun muun nimen. Mutta asuimme pienessä kylässä eikä siellä ollut toista samannimistä, niin eivät arvanneet nimeni yleisyyttä.

[/quote] Olet vuosikymmeniä liikkunut nimellä jota inhoat! Mikä ihmisiä oikein vaivaa.

Ei se niin vaikeaa ole sitä vaihtaa (vaikka toinen nimesi kutsumanimeksi, jos sinulla sellainen on ja pelkäät tuttujen reaktiota).

[/quote]

Ei ole vaikea vaihtaa nimeä enkä pelkää tuttujen reaktioita. En silti ole hennonnut tehdä vaihtoa siitä syystä, että nimen oli valinnut isäni, joka sitten kuoli nuorena. (Nyt jo vanha) äitini on jotenkin vaalinut sitä mun nimeäni muistona isästä, joka oli tykännyt nimestä hirveästi. Toinen syy on se, että olen tehnyt urani tällä nimellä, mut tunnetaan ammattipiireissä sillä ja kaikki julkaisuni ovat sillä. Tuntuisi oudolta ja myös hankaloittaisi monia asioita, jos nimi äkkiä vaihtuisi kesken uraa.

Vierailija
26/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:39"]

Olisit lukenut tarkemmin tilastoa; kaikkein suosituimmat nimet Sofia 380 ja Elias 438 ja yhteensä syntyneitä yli 59 500. Vaikka lapsesi nimi olisi Elias, niin mikä on todennäköisyys, että edes samalla luokalle tulee toinen samanniminen? Ja jos nimet ovat jotain muita listalle päässeitä mutta eivät ihan kärjestä, niitä on annettu vielä paljon vähemmän. Aikaisemmin oli paljon kapeampi "nimivalikoima" käytössä ja ne hittinimet olivat oikeasti hittinimiä niin, ettei jäänyt keneltäkään huomaamatta, kun luokalla oli aina vähintään 2 samaa nimeä käyttävää. Lukiossa Satu-nimisiä oli luokallani kolme ja yksi heistä käytti toista nimeään kutsumanimenä.

[/quote]

Mistä sait tuon tilaston? Sofia-nimeä on nimittäin annettu 10 100 viimeisen neljän vuoden aikana (eli 2500 per vuosi). Joka vuosi syntyy 55 000 lasta eli 27 500 tyttöä. Tämä tarkoittaa, että joka 11. tytön nimi on Sofia! Lähes 10% syntyneistä tytöistä on Sofia-nimisiä. Nimissä on alueellista vaihtelua, joten joillain alueilla joka 4. tyttö on Sofia. 

[/quote]

Niin, Sofia on tosiaan yleinen TOINEN (tai jopa kolmas) nimi, mutta kuinka moni käyttää kutsumanimenä toista nimeään? Tuossa listassa oli ne, jotka olivat saaneet ensimäiseksi nimeksi Sofia. Eikä sillä ole juuri merkitystä lapsen elämän kannalta, jos alueella asuu muitakin saman nimisiä. Kouluikäiselle se voi olla arkipäivän ongelma, jos on monta samaa nimeä käyttävää samalla luokalla.

Vierailija
27/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkii onko Veronique tai Teronique listalla? 

Vierailija
28/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyään tosiaan suosittuja nimiä anneta paljon. Omakin viime vuonna syntynyt tuolta listalta löytyi sijalta 16 (Lilja) ja nimikaimoja alle kolmesataa. Tuskin montaa tulee vastaan.

Vierailija
29/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hittinimi mitään haittaa. Jos kuitenkin tahdotte, voihan sen kertaalleen vaihtaa ihan pelkällä ilmoituksella.

Vierailija
30/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen nimi mitä on annettu yhteensä vähän yli 2000 kertaa vrk:n mukaan koko aikana kun tuo tilasto on. Ja arvatkaapa vain, kuinka moni sen muistaa oikein. Sen takia käytän usein lempinimeäni, koska kukaan ei oikeaa etunimeäni oikein muista kumminkaan. Monelle se on hankala nimi, koska siitä saa nopeasti eri nimen kirjainta vaihtamalla. Suosituin näyttää olevan juurikin 80-99luvuilla, 2010-2015 nimen on saanut 13, että ei ainakaan yleinen ole :D

Vierailija
31/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikki 2014 vuoden hittinimet ovat kivoja. Ei ihme että monet pikkuiset ovat ne saaneet :)

Vierailija
32/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun molempien lasten molemmat nimet löytyy listoista. Syntyneet 04 ja 09. Ei suomessa niin älyttömästi ole nimiä. Suosikit pysyy vuodesta toiseen ja vanhat tutut keikkuu aina listoilla. Uusia hittinmiä tulee sillointällöin.
En minä anna lapselle nimeä sen mukaan onko se suosittu vai ei.

Vierailija
33/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:12"]

Mä olen turhautuneena kantanut oman syntymävuoteni ykkösnimeä nyt jo aika monta vuosikymmentä. Ja inhonnut sitä aina. Sukunimikin on erittäin yleinen, niin kokonimikaimoja on pilvin pimein.

Äitini on myöntänyt, että jos silloin olisi ollut käytettävissä jokin tilasto (kuten nykyään vrk:n tilastot yleisimmistä ensimmäisistä etunimistä vuosi vuodelta, ja netistä on vielä niin helppo tsekata), olisivat laittaneet jonkun muun nimen. Mutta asuimme pienessä kylässä eikä siellä ollut toista samannimistä, niin eivät arvanneet nimeni yleisyyttä.

[/quote] Olet vuosikymmeniä liikkunut nimellä jota inhoat! Mikä ihmisiä oikein vaivaa.

Ei se niin vaikeaa ole sitä vaihtaa (vaikka toinen nimesi kutsumanimeksi, jos sinulla sellainen on ja pelkäät tuttujen reaktiota).

[/quote]

Ei ole vaikea vaihtaa nimeä enkä pelkää tuttujen reaktioita. En silti ole hennonnut tehdä vaihtoa siitä syystä, että nimen oli valinnut isäni, joka sitten kuoli nuorena. (Nyt jo vanha) äitini on jotenkin vaalinut sitä mun nimeäni muistona isästä, joka oli tykännyt nimestä hirveästi. Toinen syy on se, että olen tehnyt urani tällä nimellä, mut tunnetaan ammattipiireissä sillä ja kaikki julkaisuni ovat sillä. Tuntuisi oudolta ja myös hankaloittaisi monia asioita, jos nimi äkkiä vaihtuisi kesken uraa.

[/quote]

Olisi kannattanut vaihtaa se jo ennen kuin aloit julkaista sillä ja luomaan uraa, jos olet kerran inhonnut sitä aina. Ja äitisikin varmaan ymmärtäisi, jos on jopa myöntänyt että pieleen meni. Mutta toki tilanteesi on jo tässä vaiheessa luisunut hankalamman puolelle. (Ehkä sitten eläkkeellä?)

Vierailija
34/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän ne hittinimet ole olleet alusta lähtien selviä, kun jokaisessa nimikyselyssä/blogissa esiintyy Väinöt, Aadat ja Sofiat ;)

Itseäni top15- nimet eivät yllättäneet yleisyydellään.

Vierailija
35/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 3/5 lapsen nimi löytyy listalta, mutta ovat syntyneet jo 1993, 1996 ja 2000.

eihän sitä kukaan voi tietää, kuinka suosittu nimestä joskus tulee. ja jos nimi on suosittu, onhan se silloin hyvä.

Vierailija
36/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:17"]

aivan sama

[/quote]

[/quote]Jos se on alle metrin, niin joo. Jos on vaikka pankissa töissä, en.

[/quote]

Etkö tajunnut pointtia? Tietyt nimet tuovat mielleyhtymän tietyn ikäisestä ihmisestä. Jos sinulla ei ole muuta koordinaattia asiaan, niin minkä ikäisiksi oletat Pentin ja Pirjon? 

Et varmasti parivuotiaksi. 

Mutta jos kyseessä on Veeti ja Venla? Miten suu pannaan? Pitkälle ihmisen nimestä voi arvioida iän. Toki joskus erehtyy...

Vierailija
37/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:18"]

Meillä on molempien lasten nimet tuolla 50:n suosituimman listalla. Ei ihan kärkipäässä kumpikaan, mutta en ole silti kovin moneen samannimiseen törmännyt. Mielummin on ajan henkeen sopiva nimi kun joku tosi outo minun mielestäni. Oma nimeni on nimittäin sellainen joka tuntui -80 luvulla lapsesta ihan hirveältä! Muilla oli kauniit Johannat, Laurat ja Niinat niminään ja mulla sellainen 60-vuotiaan nimi. Inhosin ja häpesin sitä aina aikuiseksi asti. Nyt oon jotakuinkin sinut sen kanssa, mutta olisin niin paljon mielummin ollut ihan perus Minna.

[/quote]

Nyt ihan jäin miettimään mikä oma nimesi on jos pidät noita mainitsemiasi parempina! En itse antaisi noin rumaa nimeä lapselle edes maksusta (tosin varmasti ikävät mielleyhtymät nimissä vaikuttavat myös - en ole ikinä tavannut esimerkiksi mukavaa Lauraa).
[/quote]
No nää oli niitä mun lapsuuden ajan suosikkinimiä, jotka oli mun mielestä silloin niin kauniita mun omaan vähän erikoisempaan ja vanhan tädin nimeltä kuulostavaan verrattuna. En mäkään nyt nimeäisi lastani noilla nimillä, mutta silloin lapsena ne tavalliset nimet kuulosti mun mielestä niiiin paljon kauniimmilta.

Vierailija
38/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:30"]

Alkuvuodesta annoimme nimen muutama vuosi sitten. Yllätyksenä tuli, että oli sitten lopulta ko. vuoden hitti. En silti vaihtaisi, sopii kantajalleen ja sukunimeen, ja on ollut jo etukäteen omassa top3 listassa...

[/quote]

Ei nimien suosio koskaan tule yllätyksenä, jos vain tutustuu vrk:n tilastoihin etukäteen. Nimi ei ikinä pomppaa hitiksi tyhjästä, vaan kipuaa listalla pikkuhiljaa. Kun vertaa tilastoja vuosi vuodelta, näkee selvästi, mikä nimi nousee kohti huippua.

Täältä voi ne nimet katsoa (skrollaa sivua riittävän kauan alaspäin):

http://www.vrk.fi/default.aspx?id=279
[/quote]

Yllätyksenä kuitenkin, että teki suht voimakkaan nousun. Enkä valitse nimeä ulkopuolisten seikkojen vuoksi, vaan oman tykkäämisen vuoksi. Toisaalta, kun on harvinainen sukunimi, erottuu ilman suurempia kikkailujakin. Hyvässä ja pahassa.

Vierailija
39/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:23"]

Olisit lukenut tarkemmin tilastoa; kaikkein suosituimmat nimet Sofia 380 ja Elias 438 ja yhteensä syntyneitä yli 59 500. Vaikka lapsesi nimi olisi Elias, niin mikä on todennäköisyys, että edes samalla luokalle tulee toinen samanniminen? Ja jos nimet ovat jotain muita listalle päässeitä mutta eivät ihan kärjestä, niitä on annettu vielä paljon vähemmän. Aikaisemmin oli paljon kapeampi "nimivalikoima" käytössä ja ne hittinimet olivat oikeasti hittinimiä niin, ettei jäänyt keneltäkään huomaamatta, kun luokalla oli aina vähintään 2 samaa nimeä käyttävää. Lukiossa Satu-nimisiä oli luokallani kolme ja yksi heistä käytti toista nimeään kutsumanimenä.

[/quote]

Mistä sait tuon tilaston? Sofia-nimeä on nimittäin annettu 10 100 viimeisen neljän vuoden aikana (eli 2500 per vuosi). Joka vuosi syntyy 55 000 lasta eli 27 500 tyttöä. Tämä tarkoittaa, että joka 11. tytön nimi on Sofia! Lähes 10% syntyneistä tytöistä on Sofia-nimisiä. Nimissä on alueellista vaihtelua, joten joillain alueilla joka 4. tyttö on Sofia. 

[/quote]

Niin, Sofia on tosiaan yleinen TOINEN (tai jopa kolmas) nimi, mutta kuinka moni käyttää kutsumanimenä toista nimeään? Tuossa listassa oli ne, jotka olivat saaneet ensimäiseksi nimeksi Sofia. Eikä sillä ole juuri merkitystä lapsen elämän kannalta, jos alueella asuu muitakin saman nimisiä. Kouluikäiselle se voi olla arkipäivän ongelma, jos on monta samaa nimeä käyttävää samalla luokalla.

[/quote]Sofia ollut vuonna 2011 ja 2014 yleisin ensimmäinen etunimi, 2011 449 henkilöä ja 2014 380 hlöä. Ei tosiaan tuhansia. Oman lapsen päiväkodissa ei taida olla yhtään Sofiaksi kutsuttua.

Vierailija
40/58 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Sofia ollut vuonna 2011 ja 2014 yleisin ensimmäinen etunimi, 2011 449 henkilöä ja 2014 380 hlöä. Ei tosiaan tuhansia. Oman lapsen päiväkodissa ei taida olla yhtään Sofiaksi kutsuttua.

[/quote]

Meidän 12 lapsen päiväkotiryhmässä on kaksi Liljaa ja kaksi Sofiaa. Helsingissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän