Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin olette laitaneet rahanne, kun asuntolaina on maksettu?

Vierailija
06.03.2015 |

Meillä tilanne se, että saatiin yllättävän paljon perintöä. Niin paljon, että saamme sillä asuntolainan maksettua lähes kokonaan pois. Luulin maksavani lainaa vielä pitkästi toistakymmentä vuotta. Mihin te asuntovelattomat laitatte rahanne?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie ostan karkkia.

Vierailija
2/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faijan perinnöllä maksoin osan asuntolainaa pois, sitä ei ole jäljellä kuin 20 t.  Nyt näyttää siltä, että musta voi tulla lopullisesti velaton, kun saan isänpuoleisen mummoni perinnön. En vaan ole vielä päättänyt, myynkö mummolaani ollenkaan vai jatkaisiko asuntovelallisena. Tunnesyyt, tunnesyyt. Mutta jos olisin velaton, luultavasti säästäisin ja ajaisin läpi USA:n....mutta mummolan myyminen tuntuu vaan niin pahalta, vaikka välimatka on 400 km. Siitä on niin valtavasti muistoja. Ja mummin hautakin on siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:20"]

Säästöön, osakkeisiin, matkustamiseen. Meillä ei niin isot tulot ole että olisi vaikea keksiä mihin rahat käyttää. :)

[/quote]

Meilläkään ei ole keskimääräistä suuremmat tulot, mutta olemme aina olleet melko vähällä toimeentulevia ja säästeliäitä. Meillä melko suuri asuntolaina tuloihin nähden, joten sen takaisinmaksuun on mennyt iso osa tuloista. Osakekaupasta en taas ymmärrä mitään, eikä kyllä miehenikään. Matkusteluun saa kyllä menemään rahaa, mutta sitä olemme tehneet aiemminkin ihan riittävästi. -ap
[/quote]

Nyt vaan kaikkeen kivaan niitä rahoja tietysti! Aika unelmatilanne minusta :) Itse matkustelisin, ostaisin välillä vaatteita, ehkä päivittäisin elektroniikkaa heti kun tulee tarve ja ihan mitä vaan kivaa, söisin laadukkaampaa ruokaa. Elämä on tässä ja nyt.

Vierailija
4/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi auto, kesämökki, vene, matkustelua paljon. Nuo haaveena sitten kun talo msksettu

Vierailija
5/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteon vähentäminenkin voi olla yksi mahdollisuus, jos se työpaikan puolesta onnistuu.

Vierailija
6/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:20"]

Säästöön, osakkeisiin, matkustamiseen. Meillä ei niin isot tulot ole että olisi vaikea keksiä mihin rahat käyttää. :)

[/quote]

Meilläkään ei ole keskimääräistä suuremmat tulot, mutta olemme aina olleet melko vähällä toimeentulevia ja säästeliäitä. Meillä melko suuri asuntolaina tuloihin nähden, joten sen takaisinmaksuun on mennyt iso osa tuloista. Osakekaupasta en taas ymmärrä mitään, eikä kyllä miehenikään. Matkusteluun saa kyllä menemään rahaa, mutta sitä olemme tehneet aiemminkin ihan riittävästi. -ap

[/quote]

Kolmonen aloitti sijoittamisen satasella kuussa samaan aikaan kun hoitovapaalta palasi töihin.... tarkoituksena se, että kun se asuntolaina joskus loppuu on jo jonkinlainen näppituntuma rahamarkkinoihinkin. Jos yhtään kiinnostaa, niin tutustu vaikka Nordnetin kk-säästämiseen ja lue pörssisäätiön opas. 

[/quote]

Tuo sijoitustoiminta on tuntunut tähän asti niin kaukaiselta, olen mielummin laittanut rahaa matkusteluun ja pahan päivän varalle myös jonkin verran. Täytyy varmaan lukaista nuo oppaat. En tunne ketään joka harrastaisi sijoitustoimintaa, tai sitten siitä ei vaan puhuta. Mistä keksin sen mihin haluan sijoittaa?

Sille, joka sanoi että matkustella ei voi liikaa, olen osittain samaa mieltä, mutta meillä kouluikäiset lapset, ja se rajoittaa jonkin verran matkailua, jota olemme kyllä harrastaneetkin keskivertoa enemmän, tosin viimeisinä vuosina lähinnä koulun loma-aikoina. Itse teen mielummin pidempiä matkoja (noin kuukausi kerralla) - kuten olemme melkein joka vuosi tehneetkin, kun jatkuvia viikonloppureissuja. Toki voimme nyt elää matkoilla huolettomammin, vaikka hienoista hotelleista emme ole koskaan välittäneet. -ap

Vierailija
7/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ryhdyttiin samantien maksamaan anopin hoitolaitosmaksuja. 1000 e/kk menee nyt ja kun tuo loppuu, aletaan säästämään omiin hoitomaksuihin.

[/quote]

Missä hoitolaitoksessa omaiset maksaa?Yleensä maksut otetaan potilaan eläkkeestä ja/tai kunta maksaa. Hoitomaksuthan määräytyvät usein juurikin tulojen mukaan, eli pitkäaikaishoidossa olevat voivat olla laitoksessa hyvinkin erilaisilla itae maksetuilla summilla. Esim. äidilläni on hyvä eläke, joten hänen hoitomaksunsa on lähes koko eläke, yli 2000€/kk ja viereisessä pedissä saattaa olla kunnan maksusitoumuksella potilas. Ja tämä yksityisessä, sairaalatasoisessa paikassa.

Vierailija
8/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ryhdyttiin samantien maksamaan anopin hoitolaitosmaksuja. 1000 e/kk menee nyt ja kun tuo loppuu, aletaan säästämään omiin hoitomaksuihin.

[/quote]

Miksi te maksatte anopin maksuja?

Vierailija
9/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on jo asuntolainat maksettu (iso uusi okt), velaton iso kesämökki, kaksi velatonta autoa. Tällä hetkellä elämme vain leveämmin. Olemme molemmat hieman alle 40v.

Elämme nyt vain leveämmin ja se on mukavaa, koska olemme aiemmin velallisina olleet tosi nuukia ja tarkkoja rahan kanssa. Nyt matkustellaan viiden tähden hotelleissa lasten kanssa, ostetaan kaupasta just sellaista ruokaa kun halutaan ja just sellaisia vaatteita kun halutaan. Silti meillä jää joka kuukausi noin 4000 euroa säästöön. Tällä hetkellä rahat makaavat säästötilillä, kun ei ole keksittu mihin rahaa käyttäisi. Eli kyllä, tällainenkin tilanne voi oikeasti olla.

Olen ehdottanut, että ostettaisiin sijoitusasunto. Joku yksiö varmalta paikalta.Sen voisi sitten joskus antaa jollekin lapselle opiskelukämpäksi eikä lapsen tarvitsisi maksaa meille vuokraa siitä. Lisäksi olen miettinyt, että ostettaisiin loma-asunto etelä-euroopasta Välimeren rannalta.

Ja sitten jonakin päivänä saamme perinnöt lisäksi. Meille on tulossa pörssiyhtiöiden osakkeita, kiinteistöjä, asunto-osakkeita ja käteistä rahaa. Jos nuo perinnöt tulevat ennen omaa eläke-ikää niin lopetan työnteon ja rahoitan elämäni osinko- ja vuokratuloilla.

Vierailija
10/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hetken sormi suussa, kun viimeinen erä läpsähti joulukuussa tililtä. Mulla on jo jokunen kappale sijoitusasuntoja, perintönä tulleita. Olen tottunut elämään nuukasti. Puolisolla on vielä velkaa, kun ollaan uusioperhe.

Otin Planilta kaksi kummilasta. Ei ne ole kun ropoja, mutta menee hyvään tarkoitukseen. Saatan ottaa lisääkin, kunhan ensin katson, että miten tämä menee. Olen harkinnut että rakentaisin uuden hirsimökin. Nyt on mummonmökki ja se on vähän ahdas kuudelle. Purkaisi sen vanhan pois...

terv. kolmen yh

Vierailija
11/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväntekeväisyys on tietenkin vaihtoehto, mutta niistäkin järjestöistä tiedän varsin vähän. Itse olen aina auttanut ennemmin kavereita ja sukulaisia, kellä tiukkaa rahan kanssa.

Vanhuuden varalle on myös fiksua säästää, mutta olen ajatellut että onhan meillä sitten tämä iso velaton talo, joka jossain vaiheessa pitäisi sitten myydä pois, kun lapset muuttaa omilleen. Mutta se on totta, että moni ei tule ajatelleeksi että miten paljon rahaa voi mennä lääkkeisiin ja hoitokustannuksiin, jos sellaisia tarvitsee vanhempana. Jos vaikka haluaakin asua kotona, mutta ainakin tällä hetkellä kunnallinen kotihoito on tosi huonoissa kantimissa, ja haluaakin ostaa yksityiseltä erilaisia palveluita, niin kyllähän niihin saa rahaa menemään. -ap

Vierailija
12/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkusteluun, parempaan ruokaan, säästöön...

Vierailija
13/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin pitää asuntolainan (marginaali 0,5) ja ostaa perintörahoilla rivarinpätkän kesämökiksi miehen kotiseudulta (kuitenkin sen verran isosta kaupungista kyse ettei mahdollinen myyminen joskus tule olemaan ongelma).

Vierailija
14/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parvekkeelta viskelen alas kadulle.

Vierailija
15/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:18"]

Parvekkeelta viskelen alas kadulle.

[/quote]

Pisä sitten osoite ja päivämäärä tänne?

Vierailija
16/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:20"]

[/quote]

Vierailija
18/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempaan elintasoon.

Vierailija
19/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:11"]Meillä tilanne se, että saatiin yllättävän paljon perintöä. Niin paljon, että saamme sillä asuntolainan maksettua lähes kokonaan pois. Luulin maksavani lainaa vielä pitkästi toistakymmentä vuotta. Mihin te asuntovelattomat laitatte rahanne?
[/quote]ostamme osakkeita ja pari asuntoa lisää

Vierailija
20/28 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:20"]

[/quote]

[/quote]

Eikä kuitenkin kannattaisi sijoittaa edes osa perinnöstä? Asuntolainoissa on olemattomat korot, joten saisitte paremman tuoton sijoittamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan