50-vuotiaana velaton?
Olen ihminen joka ei ole saanut hankittua asuntolainaa elämänsä aikana - muita kylläkin :)
Olen nyt 41v. Mulla on velkaa n. 16 000e... haluan olla velaton 9 vuoden päästä. Millainen suunnitelma kannattaa tehdä?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:49"]
Useimmat ovat kylläkin velattomia jo 40-vuotiaina jolloin hankitaan sijoitusasunto
[/quote]
Onkos jotain tilastoa tämän tueksi?
Useat muuten hankkivat sijoitusasunnonkin velkarahalla.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:56"]
Ap on Työelämässä..nettopalkka 1800e, muut tulot 500e, vuokra 800e ja muut laskut n. 800 ( sisältää visa-laskut ja kaikki muut). 2 lasta, yh. Toiveissa parempi ammstti - kaupan akalta kun pääsis myyntitykin hommiin oisin iloinen! En ole luottotiedoton ja aloin myös rahastosäästäjäksi! Lapset 15&10
[/quote]
1800+500-800=1500e. 800 euron "muut laskut" pitää sisällään todennäköisesti paljon turhaa. 3 henkeä elää tarpeen tullen noin tonnilla (ruoat, vaatteet sun muut), joten lainojen maksuun irtoaa varmasti vähintään se 500e/kk. Enemmän, kun järkeistät nuo "muut". Sähkö+puhelin+vakuutukset eli pakollisuuksiin pitäisi riittää kyllä noin 300e/kk. Eli todnäk sun todellinen lainanmaksuvara olisi noin 700e/kk, jolla lainat on kuitattu parissa vuodessa. Sen aikaa jaksaa kyllä kärvistellä. Rahastosäästämisessä ei tuossa tilanteessa ole mitään järkeä - maksat lainoistasi todnäk niin kallista korkoa, ettei rahastojen tuotto sitä millään kata. Paljon paremman tuoton saat rahoillesi kun laitat ne lainan lyhennykseen. Tuotto on silloin heti lainankoron verran.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:15"]
Ap on Työelämässä..nettopalkka 1800e, muut tulot 500e, vuokra 800e ja muut laskut n. 800 ( sisältää visa-laskut ja kaikki muut). 2 lasta, yh. Toiveissa parempi ammstti - kaupan akalta kun pääsis myyntitykin hommiin oisin iloinen! En ole luottotiedoton ja aloin myös rahastosäästäjäksi! Lapset 15&10
[/quote]
1800+500-800=1500e. 800 euron "muut laskut" pitää sisällään todennäköisesti paljon turhaa. 3 henkeä elää tarpeen tullen noin tonnilla (ruoat, vaatteet sun muut), joten lainojen maksuun irtoaa varmasti vähintään se 500e/kk. Enemmän, kun järkeistät nuo "muut". Sähkö+puhelin+vakuutukset eli pakollisuuksiin pitäisi riittää kyllä noin 300e/kk. Eli todnäk sun todellinen lainanmaksuvara olisi noin 700e/kk, jolla lainat on kuitattu parissa vuodessa. Sen aikaa jaksaa kyllä kärvistellä. Rahastosäästämisessä ei tuossa tilanteessa ole mitään järkeä - maksat lainoistasi todnäk niin kallista korkoa, ettei rahastojen tuotto sitä millään kata. Paljon paremman tuoton saat rahoillesi kun laitat ne lainan lyhennykseen. Tuotto on silloin heti lainankoron verran.
[/quote]
Muuten samaa mieltä, mutta pikku puskuri on hyvä olla... pesukoneen verran tms.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:21"]
Olen ihminen joka ei ole saanut hankittua asuntolainaa elämänsä aikana - muita kylläkin :) Olen nyt 41v. Mulla on velkaa n. 16 000e... haluan olla velaton 9 vuoden päästä. Millainen suunnitelma kannattaa tehdä?
[/quote]
Helppo homma.Mulla reilusti enemmän ja vuoden päästä velaton. T.: velkajärjestely ;) .
Mulla on pelkästään luottokorttivelkoja 15 000 euroa (Visa, Master, Ikano, Ellos). En edes laske niitä veloiksi, vaan oikeaa velkaa on mielestäni esim asuntolaina. Nettotulot mulla 2300 euroa kuukaudessa. Asuntolaina lyhenee 500 euroa kuussa.
Pitäisin itseäni käytännössä velattomana jos mulla olisi kaikkia velkoja noin vähän mitä ap:lla!
"Muuten samaa mieltä, mutta pikku puskuri on hyvä olla... pesukoneen verran tms."
Tottakai, mutta rahasto ei ole hyvä paikka sellaiselle, sieltä kun ei rahojaan useimmiten saa pois ilman kuluja + rahastojen nosto pitäisi muutenkin pystyä ajoittamaan tilanteeseen jossa se on plussalla. Jos se on hätävarana, niin helposti tulee tilanne jossa rahaa pitää nostaa ns. huonossa tilanteessa eli kun rahasto on esim. miinuksella. Ap:lle todnäk riittäisi parin vuoden kireän jakson ajaksi se, että säästötililllä olisi vaikkapa 3000 euroa hätävarana.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:56"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos vinkeistä. Ruoka on sellainen mihin menee paljon. Olen ruokakaupassa töissä ja voin ostaa tililke. Eli sorrun siihen että syön paljon eineksiä jotka on yleensä keittoja. Siinä on parantamista. Voisin katsoa tiliotteet ja laskea mihin kaikkeen menee..kilpailuttaa vakuutukset jne. Se 40e minkä kuussa laitan rahastosäästämiseen on lähinnä sen vuoksi että pystynkö pitkäjänteiseen säästämiseen. Aion myös luopua kaikesta turhasta roinasta..myymällä ne mistä saa jotain ja antamalla muut oiis. Kiitos vinkeistä!! Ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:21"]Mulla on pelkästään luottokorttivelkoja 15 000 euroa (Visa, Master, Ikano, Ellos). En edes laske niitä veloiksi, vaan oikeaa velkaa on mielestäni esim asuntolaina. Nettotulot mulla 2300 euroa kuukaudessa. Asuntolaina lyhenee 500 euroa kuussa.
Pitäisin itseäni käytännössä velattomana jos mulla olisi kaikkia velkoja noin vähän mitä ap:lla!
[/quote]
Noista ne munkin koostuu..opintolainat ja luottokorttivelat..elloksesta haluun ekana eroon.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:26"]
Kiitos vinkeistä. Ruoka on sellainen mihin menee paljon. Olen ruokakaupassa töissä ja voin ostaa tililke. Eli sorrun siihen että syön paljon eineksiä jotka on yleensä keittoja. Siinä on parantamista. Voisin katsoa tiliotteet ja laskea mihin kaikkeen menee..kilpailuttaa vakuutukset jne. Se 40e minkä kuussa laitan rahastosäästämiseen on lähinnä sen vuoksi että pystynkö pitkäjänteiseen säästämiseen. Aion myös luopua kaikesta turhasta roinasta..myymällä ne mistä saa jotain ja antamalla muut oiis. Kiitos vinkeistä!! Ap
[/quote]
Millaisia keittoja? Pakastekeitot on ihan edullisia, esim. pinaattikeitto (rainbow) taitaa maksaa jotain 1.2e. Mutta jos ostat niitä valmiskeittoja mitkä maksaa tyyliin 3e, niin siinä ei ole mitään järkeä.
Tutustu lainanmaksussa ns. lumipallomenetelmään. Siinä keskitytään maksamaan lainoja pienimmästä päästä pois, jolloin tarkoituksena on pienentää lainojen kpl määrää. Niissä kun on lähes aina isot kulut per maksu, jolloin aina kun saat yhden lainan kokonaan pois, jää sen kulutkin pois. Lisäksi lainojen määrän väheneminen motivoi enemmän kuin se, että jokainen lyhenee vähän. Jos luottokortteja on monta, kannattaa niissäkin katsoa kuluiltaan halvin ja pienentää sen lyhennys minimiin, ja maksaa sillä summalla sitten pois noita pienempiä/kalliimpia lainoja.
Ja ehdottomasti selvitä mihin se "muut" menee. Pienistä parin kympin laskuista kun kertyy helposti kuussa useampi satanen melkein huomaamatta.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:27"]
Noista ne munkin koostuu..opintolainat ja luottokorttivelat..elloksesta haluun ekana eroon.
[/quote]
Jos tää oli ap, niin opintolainaan välittömästi mahdollisimman pieni lyhennys! Se on todella halpaa lainaa, ja sitä ei ole mitään mieltä maksaa nopeasti pois kun on muitakin lainoja.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:26"]
[/quote]
Millaisia keittoja? Pakastekeitot on ihan edullisia, esim. pinaattikeitto (rainbow) taitaa maksaa jotain 1.2e. Mutta jos ostat niitä valmiskeittoja mitkä maksaa tyyliin 3e, niin siinä ei ole mitään järkeä.
Tutustu lainanmaksussa ns. lumipallomenetelmään. Siinä keskitytään maksamaan lainoja pienimmästä päästä pois, jolloin tarkoituksena on pienentää lainojen kpl määrää. Niissä kun on lähes aina isot kulut per maksu, jolloin aina kun saat yhden lainan kokonaan pois, jää sen kulutkin pois. Lisäksi lainojen määrän väheneminen motivoi enemmän kuin se, että jokainen lyhenee vähän. Jos luottokortteja on monta, kannattaa niissäkin katsoa kuluiltaan halvin ja pienentää sen lyhennys minimiin, ja maksaa sillä summalla sitten pois noita pienempiä/kalliimpia lainoja.
Ja ehdottomasti selvitä mihin se "muut" menee. Pienistä parin kympin laskuista kun kertyy helposti kuussa useampi satanen melkein huomaamatta.
[/quote]
Kiitos! Tykkään itsekin tuosta että hoitas yhden kerrallaan pois. Toisen luottokortin pistän hyllylle..ettei tule houkutus käyttää. Pelikoneisiin mulka menee myös..sen haluan lopettaa...koska eipä oo voittija tullu!! Tässä on pohdittavaa kivasti ja aika alkaa tehdä ratkaisuja. Ellokselta mulla on joku rintasyövän vakuutus. Pitäskö se poistaa? Siinä säästäs jo kymppejä...ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:27"]
[/quote]
Jos tää oli ap, niin opintolainaan välittömästi mahdollisimman pieni lyhennys! Se on todella halpaa lainaa, ja sitä ei ole mitään mieltä maksaa nopeasti pois kun on muitakin lainoja.
[/quote]
Oli ap. Opintolainaa lyhennän 100e/kk ja siitä on 2018 yks osuus kuitattu. Tuo summa ok nyt mun mielestä jo minimi.ap
16 tonnin velan kuittaa työssäkäyvä ihminen kyllä alle kahdessa vuodessa jos vain haluaa. Kannattaa ap nyt kiinnittää vähän paremmin huomiota yleisiin kulutustottumuksiin, jos tuollainen pikkulaina tuntuu hankalalta maksaa edes 9 vuodessa! Kuten toinen kommentoija jo sanoikin, niin useat asuntovelalliset maksavat tuollaisen summan jo vuodessa.
[/quote]
No just näin. Piti oikein lukea pariin kertaan toi aloitus että lukiko siinä nyt tosiaan 16000 ja 9 vuotta - aattelin että täytyy olla 160000.
Mä otin autoon jonku 14000-15000 rahoituksen ja maksan sen 1,5 vuodessa. Enkä ole edes ollu koko aikaa töissä.
Vertaapa sitä rintasyöpävakuutuksen hintaa johonkin oikean vakuutusyhtiön sairausvakuutukseen. Todnäk saat suunnilleen samalla hinnalla sieltä vakuutuksen, joka kattaa "kaikki" sairaudet. Yleensä nuo yhden asian vakuutukset on täyttä sontaa, anteeksi nyt vaan suoraan sanottuna. Ja pelikoneet... tiedät varmaan itsekin että niihin on todella typerää laittaa rahaa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:38"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:56"]
16 tonnin velan kuittaa työssäkäyvä ihminen kyllä alle kahdessa vuodessa jos vain haluaa. Kannattaa ap nyt kiinnittää vähän paremmin huomiota yleisiin kulutustottumuksiin, jos tuollainen pikkulaina tuntuu hankalalta maksaa edes 9 vuodessa! Kuten toinen kommentoija jo sanoikin, niin useat asuntovelalliset maksavat tuollaisen summan jo vuodessa.
[/quote]
No just näin. Piti oikein lukea pariin kertaan toi aloitus että lukiko siinä nyt tosiaan 16000 ja 9 vuotta - aattelin että täytyy olla 160000.
Mä otin autoon jonku 14000-15000 rahoituksen ja maksan sen 1,5 vuodessa. Enkä ole edes ollu koko aikaa töissä.
[/quote]
Mitkä sun kk tulot on? Paljon lyhennys?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:40"]Vertaapa sitä rintasyöpävakuutuksen hintaa johonkin oikean vakuutusyhtiön sairausvakuutukseen. Todnäk saat suunnilleen samalla hinnalla sieltä vakuutuksen, joka kattaa "kaikki" sairaudet. Yleensä nuo yhden asian vakuutukset on täyttä sontaa, anteeksi nyt vaan suoraan sanottuna. Ja pelikoneet... tiedät varmaan itsekin että niihin on todella typerää laittaa rahaa.
[/quote]
Joo täytyy seurata. Ja tiedän että pelikoneet on ...pitäs vaan saada se aiviihin tauottua ettei mene koneelle!!! Ap
Kurkkasin paljon niihin koneisiin menee. Helmikuussa korttimaksut 30e ja lisäksi ne mitä kolikoilla pelaan. Mutta nuo koostuu pienistä eristä. Tosta mun on päästävä eroon! Ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:47"]
Kurkkasin paljon niihin koneisiin menee. Helmikuussa korttimaksut 30e ja lisäksi ne mitä kolikoilla pelaan. Mutta nuo koostuu pienistä eristä. Tosta mun on päästävä eroon! Ap
[/quote]
Maksa kaupassa kortilla... ei kolikot polttele taskussa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:07"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:49"]
Useimmat ovat kylläkin velattomia jo 40-vuotiaina jolloin hankitaan sijoitusasunto
[/quote]
Onkos jotain tilastoa tämän tueksi?
Useat muuten hankkivat sijoitusasunnonkin velkarahalla.
[/quote]no me ollaan hankittu velkarahalla kaksikin sijoitusasuntoa kun oltiin 26-vuotiaita. Nyt ollaan 42-vuotiaita ja meillä on kolme velatonta asuntoa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:56"]16 tonnin velan kuittaa työssäkäyvä ihminen kyllä alle kahdessa vuodessa jos vain haluaa. Kannattaa ap nyt kiinnittää vähän paremmin huomiota yleisiin kulutustottumuksiin, jos tuollainen pikkulaina tuntuu hankalalta maksaa edes 9 vuodessa! Kuten toinen kommentoija jo sanoikin, niin useat asuntovelalliset maksavat tuollaisen summan jo vuodessa.
[/quote]
Totta puhut..mut mun vuositulot on vain 30 000 e.ap