Autoton elämäntapa on niin paljon parempi kuin autoilu ruuhkassa päivittäin
Ei ikinä enää autoilua ruuhka-aikaan. Entinen elämäntapani oli suorastaan masentava.
Nyt liikun pyörällä, julkisilla ja pari kertaa vuodessa vuokra-autolla. Onnistuu hyvin, mutta vaati pieniä muutoksia työkuvioihin. Olen aktiivisempi, arkiliikunta on lisääntynyt ja tarkkailen ympäristöäni enemmän, joka tuo arkeen sisältöä.
Ei ikinä enää entiseen!
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Muuta maalle ja tule sitten kertomaan kokomuksistasi. Jostain syystä te kaupunkilaiset luulette, että kaikki muutkin elää tavallanne. Oletteko te jotenkin yksinkertaisia?
Anteeksi, mutta sanoinko, että sinun pitäisi elää tavallani? :) Maalla harvemmin myöskään on samanlaisia ruuhkia kuin kaupungeissa.
Ap
Taitaa valtaosa kaupungissa asuvista omistaa yksityissaastuttimen.
Polkupyöräily halko persiissä ei varsinaisesti vaikuta ilmastoon mutta ympäristöstä tulee hymyjä
Onnistuuhan se niin pitkään kun voi tehdä etätöitä.
Mutta kyllä siinä aika äkkiä tulisi äitiä ikävä jos joka päivä pitäisi työmatka jollain muulla kuin omalla autolla taittaa. Ei nyt saivarrella sitten niistä, jotka käyvät töissä omassa alakerrassaan tai naapurissa. Tarkoitan keskimääräistä työmatkaa, mikä lieneekään 5-15 km?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta maalle ja tule sitten kertomaan kokomuksistasi. Jostain syystä te kaupunkilaiset luulette, että kaikki muutkin elää tavallanne. Oletteko te jotenkin yksinkertaisia?
Anteeksi, mutta sanoinko, että sinun pitäisi elää tavallani? :) Maalla harvemmin myöskään on samanlaisia ruuhkia kuin kaupungeissa.
Ap
Olet siis osa ongelmaa, josta valitat. Aloita itsestäsi.
Julkiset ruuhkassa ärsyttäviä, sitten kun vihdoin pääsis eteenpäin niin pysähtyy taas pysäkille. Ja lähijunat kulkee miten sattuu tai ei kulje ollenkaan, yritä siinä ehtiä vaihtoyhteyteen tai ylipäänsä mihinkään ajoissa. Ja pysäkille hirvee matka kävellä, varsinkin liukkailla keleillä ihmisen kidutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä siinä aika äkkiä tulisi äitiä ikävä jos joka päivä pitäisi työmatka jollain muulla kuin omalla autolla taittaa. Ei nyt saivarrella sitten niistä, jotka käyvät töissä omassa alakerrassaan tai naapurissa. Tarkoitan keskimääräistä työmatkaa, mikä lieneekään 5-15 km?
Hmm, itsehän olen sitä mieltä, että pyörällä alle 10 km menee todella kevyesti ja 15 km on kohtuullinen matka. Ja 5 km on mielestäni todella lyhyt matka millä tahansa kulkuvälineellä ja kohtuullinen matka kävellen. Mutta itse toki olen vielä hyväjalkainen ja alle keski-ikäinen.
Itse en ole etätöissä, vaan vaihtuvissa kohteissa. Aiemmin työmatkat olivat pidempiä, mutta nyt sain siirreltyä työkuvioita niin, että kaikki kohteet ovat max 10 km kotoa ja reitit ovat järkeviä. Näin onnistuu työmatkat useimmiten pyörällä. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, itsehän olen sitä mieltä, että pyörällä alle 10 km menee todella kevyesti ja 15 km on kohtuullinen matka. Ja 5 km on mielestäni todella lyhyt matka millä tahansa kulkuvälineellä ja kohtuullinen matka kävellen. Mutta itse toki olen vielä hyväjalkainen ja alle keski-ikäinen.
Itse en ole etätöissä, vaan vaihtuvissa kohteissa. Aiemmin työmatkat olivat pidempiä, mutta nyt sain siirreltyä työkuvioita niin, että kaikki kohteet ovat max 10 km kotoa ja reitit ovat järkeviä. Näin onnistuu työmatkat useimmiten pyörällä. :)
Ap
Monissa työpaikoissa ei ole edes kunnon suihkutiloja, joissa voisi vielä kuivattaa ne hikiset vaatteet, jotka pitää pukea paluumatkalle. Muutenkin pyöräily pakkasessa, tuulessa ja tuiskussa keskitalvella ei ole erityisen mielekästä.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyöräily halko persiissä ei varsinaisesti vaikuta ilmastoon mutta ympäristöstä tulee hymyjä
En ottanut millään tavalla kantaa ilmastokysymyksiin, vaan siihen, että mielestäni autoton elämäntapa on minulle parempi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Paskaako tässä sitä ole sanottu hölmö selvästi tässä viitataan kaupungissa asumiseen.
Ja kaupungissa todella moni ajelee autolla ne matkat jotka pääsisi kätevästi pyörällä, kävellen tai julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Monissa työpaikoissa ei ole edes kunnon suihkutiloja, joissa voisi vielä kuivattaa ne hikiset vaatteet, jotka pitää pukea paluumatkalle. Muutenkin pyöräily pakkasessa, tuulessa ja tuiskussa keskitalvella ei ole erityisen mielekästä.
Pukeutumiskysymys aika pitkälti. Jos ei kunto riitä polkemaan ilman että tulee tolkuton hiki niin voi harkita vaikka sähköavusteista pyörää niitähän alkaa saada jo aika kohtuullisella hinnalla.
Nautin istua Mersussani lämpimässä, jopa ruuhkassa. :)
Toivotan APlle kylmiä ja tuulisia räntäkelejä.
Kaupungin keskusta-alueella asuessa autolla ei tee arkisin mitään. Kauppoihin yms. pääsee kävellen nopeammin kuin autolla, ja bussilla pääsee kauempana sijaitsevaan työpaikkaan, kouluun tms.
Näin pakkasellakin on kivaa pukea kunnolla päälle ja mennä kävellen kaikkialle.
Maalla asuessa, jossa ei bussejakaan kulje kuin ehkä kerran päivässä, on toki toisin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minä myin heti auton pois etätöiden myötä. Vuokraan myös tarvittaessa tai käytän julkisia. On kyllä jotenkin huoleton olo.
Persaukinen kateellinen julistaa...
Vierailija kirjoitti:
Minä myin heti auton pois etätöiden myötä. Vuokraan myös tarvittaessa tai käytän julkisia. On kyllä jotenkin huoleton olo.
Ei hitto sitä auton kanssa stressaamisen määrää kun ei ikinä tiedä millon se hajoaa ja tulee satojen tai jopa tuhansien eurojen lasku. Tai sitten joutuu ostamaan uuden ja taas tapella hinnan kanssa. Verot, vakuutukset, ja myös se bensan hinta (vaikka kaupunkiajo onkin bensan puolesta turhan halpaa) ikuinen ketutuksen ja stressin aihe.
Polkupyörä on helppo korjata vaikka ihan omin käsin ja jos se hajoaa sen voi taluttaa perille.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa valtaosa kaupungissa asuvista omistaa yksityissaastuttimen.
Meillä on kolme yksityissaastutinta.
Nautin yksityissaastuttamisesta paljon, kesällä ajelen avomallisella saastuttimella.
Talvella aion huollattaa sen perusteellisesti ja vaihtaa siihen isommat turbot jotta se kulkee entistäkin kovempaa, äänekkäämmin ja saastuttavammin.
Arkiajot hoituvat ladattavalla hybridisaastuttimella joten polttoaineen hinnan nousu on ihan yks hailee.
Eipä vaan ole kätevämpää tapaa liikkua keksitty kuin ykstisyissaastutin. Mieti nyt: pihasta pihaan omien aikataulujen mukaan ja kun yksityissaastutin lähtee lämpimästä tallista jossa on kaukosäätöiset ovet niin eipä ole valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut äitiä ikävä vaikka työmatka on yli 8 km suuntaansa, enkä omista autoa. Kuljen pyörällä, juosten ja bussilla. Etätöitä en tee lainkaan.