Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kukaan ei tajua, miten hankalaa on olla minä

Vierailija
04.12.2021 |

Kun kaikkiin pankki, tietokone yms asioihin ei järki riitä ja kun pyydät apua, niin nauretaan ja pilkataan, kuinka yksinkertainen olet. Itse nauran aina mukana mutta sydämeeni sattuu. En halunnut syntyä tällaiseksi.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta liiketoimintasuunnitelmat on silti suuret. Ei voi kuin ihailla.

Vierailija
22/27 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tyhmä, olet tännekin löytänyt kirjoittamaan.

Maailma on vain tehty insinööreille, joiden älykkyys ei riitä tekemään käyttäjäystävällisiä ohjelmia tai laitteita.

Viisasta puhetta mummolta. Itse ilmaisisin asian mieluummin niin, että useiden insinöörien oma ajattelutapa on niin mekaaninen ja laite-/ohjelmakeskeinen, etteivät he siksi osaa ottaa huomioon käyttäjäystävällisyyttä. Siitäkin huolimatta, että laitteet ja ohjelmat tulevat suureksi osaksi ns. tavisten käyttöön.

Hahmotushäiriö on ikävä ongelma, jos sellainen itsellä on mutta en tiedä, onko aina viisasta lähestyä jokaista pulmaa jonkin diagnoosin kautta. Diagnoosin avulla on mahdollista saada apua ja se voi auttaa itseymmärryksen lisäämisessä mutta se voi myös lannistaa ja leimata ihmisen turhaan. "Ei mun kannata edes yrittää, kun mulla on tää hahmotushäiriö". Suomessa myös arvostetaan tällaista teknistä ja insinöörimäistä ajattelutapaa muiden vahvuuksien kustannuksella. Hyvät sosiaaliset taidot, taiteellinen luovuus, verbaalinen lahjakkuus ja vaikkapa kyky saada kontakti eläimiin ja tulla niiden kanssa toimeen ovat monien mielestä "hömppää" ja "lohtua niille, jotka eivät ole oikeasti älykkäitä". Lisäksi yhä edelleen unohdetaan se, että ihmiset eivät ole vahvimmillaan kaikilla alueilla ja joidenkin tehtävien omaksuminen voi kestää pidempään kuin toisten. Ei se ole aina merkki mistään neurologisesta tai hahmotushäiriöstä, vaan normaali osa ihmisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aruballa kaikki sujuisi varmasti ilman ongelmia.

Vierailija
24/27 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi kerralla sanot, että sinulla on hahmotushäiriö kun pyydät apua. Siinä vaiheessa vain ne kaikista tyhmimmät ja yksinkertaisimmat nauraa. Näiltä voi kysyä, mitä hauskaa toisen vaikeuksissa muka on.

Muista kiittää niitä, jotka auttavat.

T: kultakalan muisti ja ameeban hahmotuskyky

Mulla ei ole muuta auttajaa kuin lapseni isä. Hänkin auttaa vain äärimmäisessä hädässä ja naureskelee sitten aina että voi kun olet yksinkertainen. ap

En tiedä missä asut, mutta etsi, jos paikkakunnalla toimii digikummeja. Nämä siis auttavat älylaitteiden ja verkkoasioinnin kanssa meitä, jotka emme vain osaa. Voi käydä sinullekin lopulta niin, kuten joillekin käy, että selviää sen aikaisemman auttajan olleen vain surkea auttaja, joka ei osaa neuvoa selkeästi. Kultakalan muistilla ja ameeban hahmotuskyvyllä opin puolessa vuodessa lopulta sen verkkopankin käytön itsenäisestikin, lapsen isän auttamisella en olisi oppinut koskaan.

Siis tämä on niin totta! Tosi moni ihminen on vain surkea neuvomaan ja auttamaan ja vielä purkaa ärsyyntymisensä sen neuvottavan niskaan, kun tämä ei tajua. Isäni oli ja on tällainen eikä itse sitä ymmärrä tai halua ymmärtää. Kummasti opin esimerkiksi ajamaan polkupyörällä heti, kun minua opetti kärsivällinen ja ymmärrettävästi ohjeita antava naapuri tiuskivan, huutavan ja helposti hermostuvan isäni sijaan.

Vierailija
25/27 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa? Tee joku step-by-step esimerkkitapaus jossa kerrot vaiheet mitä teet ja missä vaiheessa loppuu kyky.

En mä osaa antaa esimerkkiä. Ei mun järki vaan riitä. Osaan esim maksaa käteisellä mutta en käyttää verkkopankkia, kaikki appien lataamiset on liian vaikeita. On vaikka kuinka monta mutkaa aina matkassa.

Tee vaikka seuraavalla kerralla kun joudut käyttämään verkkopankkia. Kirjoita jokainen vaihe lyhyesti ranskalaisella viivalla. Sitten kun saat sen täydennettyä ja toimimaan sinulla on toimiva ohje seuraavaa kertaa varten.

Juu, onhan tuo ihan hyvä ohje.

Mutta arvaa vaan, onko elämä raskasta ja stressi päällä koko ajan, kun kaikki on kovin monimutkaista ja vaatii hirveästi keskittymistä.

Tätähän ap:kin tarkoitti, että elämä on hankalaa ja vie mehut.

Haluaisin olla täysin ilman elektroniikkaa, ja elää kuin 50-luvulla.

Vierailija
26/27 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa? Tee joku step-by-step esimerkkitapaus jossa kerrot vaiheet mitä teet ja missä vaiheessa loppuu kyky.

En mä osaa antaa esimerkkiä. Ei mun järki vaan riitä. Osaan esim maksaa käteisellä mutta en käyttää verkkopankkia, kaikki appien lataamiset on liian vaikeita. On vaikka kuinka monta mutkaa aina matkassa.

Tee vaikka seuraavalla kerralla kun joudut käyttämään verkkopankkia. Kirjoita jokainen vaihe lyhyesti ranskalaisella viivalla. Sitten kun saat sen täydennettyä ja toimimaan sinulla on toimiva ohje seuraavaa kertaa varten.

Juu, onhan tuo ihan hyvä ohje.

Mutta arvaa vaan, onko elämä raskasta ja stressi päällä koko ajan, kun kaikki on kovin monimutkaista ja vaatii hirveästi keskittymistä.

Tätähän ap:kin tarkoitti, että elämä on hankalaa ja vie mehut.

Haluaisin olla täysin ilman elektroniikkaa, ja elää kuin 50-luvulla.

Tätä juuri tarkoitin. Sinä sen sanoit. ap

Vierailija
27/27 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaat tehdä aloituksen, teksti ja ajatuksen kulku on ymmärrettävää. Tee ne "tietsikkahommat" rauhassa, lue infot äläkä häslää siellä. Onnistuu siinä missä muillakin.