Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen menossa mittauttamaan vitamiiniarvojani + ferrit. Kannattaako syödä vitamiineja purkista ennen labroja?

Vierailija
04.12.2021 |

Olen ollut pitkään väsynyt ja muisti pätkii pahasti. Myös mieliala on ollut ailahtelevainen, olen ollut masentunut pitkään ja ärtynytkin.

Päätin ostaa itselleni joululahjaksi tutkimuspaketin johon kuuluu perusverenkuva, B12-, ja D-vitamiini, folaatti, ferritiini, tsh, parathormoni, kalium jne. Paljon siis erilaisia, tuohon lisäksi oli vielä jotain maksan ja munuaisten toimintaan liittyviä kokeita.

Tähän omaan joululahjaani kuului myös laadukkaat valmisteet, D-vitamiini, B12-vitamiini ja rautavalmisteita on paljon kaapissa, joita en nyt syö.

Kokeet ovat ensi viikolla. Kannattaako tankata mitään ennen kuin saan selville arvot?
En ole koskaan aikaisemmin mitannut vitamiini-tai hivenaineitasoja paitsi ferritiinin jonka tulos oli n. 30.

Olisiko muuta huomioitavaa. Ainakin paastoan ja olen juomatta sinä aamuna.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinaako toimittaja pohjustaa artikelia?

Vierailija
2/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meinaako toimittaja pohjustaa artikelia?

Nyt en ymmärtänyt?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin ilman erityisempää tankkausta katsomaan missä mennään. Jos joku arvo on matala niin sitten ottaisin niitä aineita lisänä ja kontrolloisin tilanteen muutaman kuukauden päästä.

Vierailija
4/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä syödä vitamiineja ennen kokeita. Sinähän haluat tietää, mitkä arvot ovat normaalitilassa. Tulokset saatuasi tiedät sitten, mitä vitamiineja tarvitset purkista. (Yleensä ihmiset eivät tarvitse kuin D-vitamiinilisän talvisin, jos ruokavalio ei ole ihan pielessä.)

Vierailija
5/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tankkaisit? En tajua.

Vierailija
6/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään tankkaa. Silloin et tiedä mikä on lähtötilanne. Kaikenlaisia kysymyksiä sitä esitetäänkin...

Vierailija
7/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään tankkaa noita ravintolisiä, jos haluat saada todenmukaiset tulokset. T.labrahoitaja

Vierailija
8/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankkaa nyt ainakin kaksin kertainen määrä niin tulee hyvä mieli.

Vierailija
9/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat vääristyneet testitulokset, niin tankkaat. Jos haluat todenmukaiset testitulokset, et tankkaa. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
10/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en tiedä miksi kysyin. Minulla kova hoppu voida paremmin ja ajattelin jo aloittaa tärkeiden vitamiinien säännöllisen syömisen, etenkin D-vitamiinin :D

Pahoittelut typerästä kysymyksestä.

En ota mitään vitamiinilisää ennen koetta.

Ap

Vierailija
11/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiiniarvosi 30 on todella alhainen. Odota tuloksia, mutta kyllä noilla luvuilla on tulossa pitkä rautakuuri.

Vierailija
12/12 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pidä syödä vitamiineja ennen kokeita. Sinähän haluat tietää, mitkä arvot ovat normaalitilassa. Tulokset saatuasi tiedät sitten, mitä vitamiineja tarvitset purkista. (Yleensä ihmiset eivät tarvitse kuin D-vitamiinilisän talvisin, jos ruokavalio ei ole ihan pielessä.)

Ei pidä tankata (tajuan tän niin, että otetaan vitamiineja ja lisäaineita normaalia enemmän ennen näyttöön ottoa).

Mutta mielestäni se on ok, että syöt vitamiineja samaan tahtiin kuin olet käyttänyt jo pidemmän aikaa. Mittaustulos sitten näyttää, oletko saanut jotain vitamiinia liikaa (vähennetään jatkossa) vai liian vähän (kasvatetaan annosta jatkossa). Eli pyritään annostelussa siihen, että eri vitamiinien ja muiden aineiden tasot olisivat ns. viitearvoissa.

Itsekin aion mittauttaa arvot tänä talvena. Mutta en muuta( vitamiinien tai ravinnon suhteen) mitään muutamaan viikkoon ennen näytteen ottoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan