Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paksusuolen tähystys, apua!

Vierailija
05.03.2015 |

Sattuuko se? Puudutetaanko, saako särkylääkettä tai rauhoittavaa? Minulla on julmat peräpukamat, jotka ovat aika usein kipeät ja rasvaan niitä käsikaupparasvalla. Miten niiden kanssa voi tähystää? Ei helvatti!

Ja kuulemma se tyhjennys vasta rankkaa on. Picoprep-nimistä valmistetta käsketään lähetteessä ostamaan. Onko se pahaa? Oletteko noudattanneet noita ruokarajoituksia jo viikkoa ennen? Minä kuolen nälkään, jos jollain liemillä pitäisi viikko elää ja teen raskasta työtä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle jo ajatuskin, että peräpäähäni tungetaan pitkälle jokin laite, on kidutusta. tiedän ihan kokeilemattakin että se olisi kauheaa. joten onneksi nukuin. 10

Vierailija
2/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää puolinukutus. Heräät leikkauspöydällä kun toimenpide tehty. Saman tien kotia jos kyyti odottaa. Ei tuntunut missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei kannata nukutuksessa hoitaa kyseistä toimenpidettä. Silloinhan osaamaton lääkäri voi vaikka puhkaista suolesi.

Tosiasia on ettei toimenpide satu paljon, vaikka tuntuu epämukavalta. Pahimmat ovat suolen mutkakohdat.

Jos joku satuttaa sinua julmetusti koko toimenpiteen ajan, niin mielestäni siitä pitäisi tehdä valitus. Tutkimuksen tekijä saattaa olla silloin osaamaton.

Helsingissä HYKSin toimipisteessä Meilahdessa oli ainakin viime vuonna todella osaava naislääkäri.

Itse en antaisi itseäni nukuttaa kyseisen toimenpiteen ajaksi. Haluan olla hereillä, jos joku meinaa työntyä suolesta läpi sisuskaluihin. Hereillä pystyn huutamaan ja nukutettuna en pysty seuraamaan tilannetta.

Vierailija
4/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on puolinukutus? Tähystettävä peräpää nukutetaan, mutta yläpäätä ei vai päinvastoin?

Vierailija
5/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:09"]

Mikä on puolinukutus? Tähystettävä peräpää nukutetaan, mutta yläpäätä ei vai päinvastoin?

[/quote]lonkasta alaspäin puudutetaan ja nuppi on elossa.

Vierailija
6/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:09"]

[/quote]lonkasta alaspäin puudutetaan ja nuppi on elossa.
[/quote]riittääköhän se jos se kamera kurkistaa jo melkein suusta ulos??

Vierailija
7/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävältä se tuntuu, mutta ei kohtuuttomasti satu. Mutta tämähän on yksilöllistä. Minulle on aina laitettu kanyyli valmiiksi käteen, että tarvittaessa voi saada kipulääkettä suoraan suoneen. En ole tarvinnut lääkettä.

Vierailija
8/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko niille peräpukamillekin tehdä samalla jotain poistoa? Inhottava toimenpide. Kannattaa tyhjentää suoli päivää aikaisemmin. Minulla on välillä ummetusta joten suolen tyhjentämiseen menikin odotettua kauemmin aikaa.

Vierailija
9/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monta kertaa, ja menee jo rutiinilla. Olen saanut toimenpiteeseen rauhoittavan lääkityksen. Joskus suonensisäinen, joskus pillerin. Jo tuo vie kivut pois kun ei jännitä kroppaansa vaan pysyy rentona. Nukutus on omasta mielestäni turha.

Nälkää ei tarvitse nähdä. Olen syönyt viikon ajan vähän tuota miettien, eli ei ihan grillipihvejä viitsi vetää, vaan helpommin sulavaa ruokaa ja tietysti niitä siemeniä on vältettävä. Usein tyhjennystä edeltävän päivän olen syönyt sosekeittoja, pehmeää leipää, rahkoja jne, mutta joskus myös lähes normaalisti. Nälkä ei ole tullut tyhjennyspäivänäkään, kun on juonut mehuja ja limsaa jne joissa riittää kaloreita.

Tyhjennys ei ehkä ole mukavaa, mutta ei niin kauheatakaan. Juokset vain pöntöllä tiuhaan. Tähystyskään ei ole mukavaa, mutta ei kauheaa, ja on paljon kurjempia ja kivuliaampiakin hoitoja. Itselläni oli kasvain, joka saatiin toimenpiteen vuoksi ajoissa pois, ja käyn ihan mielelläni vuosikontrolleissa tietäen, että sillä estetään syöpä. Tsemppiä matkaan. Muistan myös itse panikoineeni ensimmäistä kertaa, mutta se oli turhaa.

Vierailija
10/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on ja ihan hyvillä mielin olen menossa 3 vuoden päästä uudestaankin. Täysin ongelmattomia oli tyhjennys ja itse tähystys. Ei tuntunut missään. Sen sijaan sen liemen juominen oli minulle todella vaikeaa, tuntui, että se paksu kiisselimäinen neste vain kellui takahampaissa eikä halunnut mennä alas. Mitä kylmempi liemi, niin sitä helpompi juoda ja sit välillä otin hivenen mehutiivistettä (pelkkää tiivistettä neuvoivat sairaalasta), niin meni ihan jees alas sit.

Vierailija
11/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennys kamalaa, tähystys ei oikestaan edes paha osaavan lääkärin tekemänä. Mä oksensin sitä tyhjennyslitkua viimeset puol litraa pihalle kun ei vaan pystyny pitää sisällä... Nätisti oli silti tyhjentyny kuukemma! Mä sain ihan tablettikipulääkkeen ja rauhoittavat, ja kattelin näytöltä koki operaation kulun. Oli mielenkiintoista eikä kiinnittänyt kipuun niin huomiota :D

Vierailija
12/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litkun juominen todella vaikeaa. Kellotin koko homman että sain tehtyä. Tähystys sattui paljon. Mutkakohdat eniten sattui. Hoitaja avusti lääkäriä. Itkin kun kidutus loppui. Sattui niin paljon. Tuntui etten pysynyt pystyssä. Näin minulla toivon että pääset helpommalla.

Vierailija
13/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennys oli aivan kamalaa, oksensinkin sitten aamulla. Tähystys oli myös kamalaa, mutta kyllä se tyhjennys vei voiton. Sain rauhoittavia. Silloin kun se tähystysvehje meni suolen mutkasta, sattui kamalasti. Mutta kyllä siitä selvisi. Se siis sattui kun mentiin "eteenpäin", mutta kun tuli poispäin niin ei sattunut enää ja pystyin ruudultakin katselemaan niitä suoliani. Auttoi kun oli mukavat työntekijät ympärillä. Olen synnyttänyt 2 lasta ja mielummin synnytän kun menen uudelleen tähystykseen :D

Vierailija
14/26 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:46"]

Sattumisen määrä riippuu tekijän ammattitaidosta/potilaasta välittämisestä, skaala on "ei tunnu missään" - "tappakaa jo"

[/quote]

Tämän kirjoittaja on selkeästi veteraani kolonoskopiassa ja osasi hyvin kiteyttää kyseisen operaation vaikutukset ja tuntemukset, eli vaihtelee suuresti riippuen niin potilaasta itsestään, kuin sen tekijöistäkin.

Itse olen ollut muutamaan kertaan kyseisessä operaatiossa ja minulle haastavinta on ollut kyseisen litkun juominen ennen operaatiota. Viimeiset  pari litraa ei meinannu mennä yrjöömättä alas.

Itse operaation sattuminen taas on eniten kiinni lääkärin ammattitaidosta ja välittämisestä. Itselleni operaation on tehnyt kaksi eri lääkäriä ja ensimmäisen lääkärin  tekemänä se oli todella tuskainen kokemus, kun taas jälkimmäisen tekemänä ne meni lähes kuin vettä vaan. Tietysti jälkimmäisiin tuntemuksiin vaikutti sekin, että ensimmäisistä operaatioista oli muodostunut pieni pelko ja kun jälkimmäiset menikin aiemmin koettua paljon helpommin, niin ne tuntui lähes läpihuutojutuilta.

Kyseinen operaatio itsessään ei tunnu oikeastaan lainkaan, eli sen "jöötin kulkemista suolessa ei tunne oikeastaan ollenkaan, vaan kipu aiheutuu suoleen pumpattavasta ilmasta, jota siis pumpataan mutkakohdissa. Mitä enemmän ilmaa pumpataan, sen enemmän sattuu. Tuntuu siis vähän siltä, kuin olisi kunnon vatsan poltteita potenssiin monta, etkä kykene pieremään. Operaation jälkeen sitten piereskelläänkin oikeen tuelta. Sekin hieman häiritsi, kun ei saanut operaatiohuoneen vessassa pereskellä rauhassa, vaan ovi piti pitää raollaan.

Vierailija
15/26 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rasvaan niitä käsikaupparasvalla", sori, mutta lensi kahvit näppäimistölle. :D Tuo termi "käsikaupparasva" on jotenkin huvittava, melken kuin meijerivoi.

Vierailija
16/26 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun itse tarvikaan tähystää niiden pukamien kanssa, lääkäri tekee sen.

Vierailija
17/26 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräpää kuulemma puudutetaan. Suosittelen tekemään tyhjennyksen vuorokautta suositeltua aiemmin, jotta päersiisi ehtii edes vähän parantua. Se tyhjennys nimittäin vie verille ihan terveenkin ahterin.

Vierailija
18/26 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnu viikkoa elää liemillä. Vähäkuituista ja siemenetöntä ruokaa, niin hyvin menee.

Vierailija
19/26 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu. Kipulääkettä ja rauhoittavaa joskus mahdollista saada. Noudata ruokavalio-ohjeita. Toissapäivänä olin taas itsekin.

Vierailija
20/26 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ikävä kyllä ! ilkeä toimenpide mutta saat varmaa tietoa joskus tieto lisää tuskaa mutta auttaa pelastamaan ihmishenkiä joten on vaivan arvoinen !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän