Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksanterille hurjasti onnea synnytykseen!!

Ja Saskulle onnea nyytistä, nauttikaahan vauvantuoksuisista päivistä:)

Sitten neuvolakuulumisia..

paino: 140g/vko eli yhteensä tullut 12.6kg (oli kyllä eri vaaka nyt)

verenpaine: 140/80

turvotus: -

hb: 147 (saa heittää hyvästit Obsidaneille)

sf-mitta: 34cm (kasvua kahdessa viikossa 3 cm)

tarjonta: rt

syke: 150

kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituus 3 cm. Eli sama tilanne kuin viikolla 11+5..

Ens viikolla sitten taas oman terveydenhoitajan luokse.

Ikävää Jeni, kun sulla oli tuollanen neuvolakäynti. Itte ainakin odotan kovasti käyntejä ja sitten jos jää peen maku suuhun niin ei kiva.

Tässä on muutama yö mennyt hyvin mutta taas viime yö oli yhtä vessarallia ja lisäks kävelyä ympäri taloo, kun sattui alavatsalle. No meninkin aamulla takas nukkumaan, kun lapset lähti kouluun. Heräsin sitten kamalaan kuumuuteen, kun aurinko paistoi suoraan sänkyyn.. Sais kyllä jo nämä " syyshelteet" helpottaa!

Kiva, kun tänne on tullut paljon uusia kirjoittajia=) Saa nähä, et miten tää porukka alkaa tästä harvenee, onhan syyskuu pian puolessa välissä. Kiva muuten lukee noitten syyskuisten juttuja, siellähän ollaan jo tositoimissa.

Täytyy mennä tekee kalakeittoo ja sit ajattelin tehä omppupiirakkaa, nuo puut notkuu omenaa..

Jakselemisia!

myttynen 36+5

Vierailija
42/51 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zimpura: Seinäjoella ei ainakaan tehdä mitään synnytystapa-arviota, jos ei mitään häikkää oo. Ainoastaan np-ultra ja rakenneultra on polilla, muuten ei sitten enää oo. Painoarvionkin tekee th vaan käsikopelolla vattan päältä.

Itte pääsen synnytystapa-arvioon, saan lähetteen seuraavalla neuvolakäynnillä ens maanantaina, koska sf-mitta kokoajan kulkenut yläkäyrällä ja ylikin.

bernuski ja edelleen ne 35 + 2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Je_Ni: mä en tiedä tuosta kiinnittymisestä. vaikka kolmatta odotan :D mullakaan vaavi ollut viel kiinnittynyt mut lääkäri sanoi että voi kiinnittyä vasta myös ihan pari päivää enne synnytystä.

paikathan mulla oli pehmeät mutta kohdun kaulaa se 3cm. mut oli sit paikat auki jopa 1cm :D

hexu ja poju rv 37+2

Vierailija
44/51 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään neuvolassa käyty ja lääkärillä myös: tuloksena ärtyisyys! Terveydenhoitajani on mitä ihanin ihminen, mutta se lääkäri on kaamee (onneksi tämä oli 1. viimeinen kerta tässä raskaudessa kun hänet tapasin) Asiakaspalvelijana täysi nolla, suorittajatyyppiä!!!! Sisätutkimuksessa on kovakourainen kuin mikä, sf mitan vain huitaisi, samoin sydänäänet. ei kyllä jäänyt mitään käteen itselleni. No onneksi pääsen taas ensiviikolla oman terveydenhoitajani mittaukseen, niin saadaan nuo OIKETA mitat ym.

Tässä kuitenkin viikon tulokset (suluissa 3vkoa sitten):

Hb 99 (92)

Verenpaine 114/56 (108/58)

paino 68 (67)

fundus 30 (31)

tarjonta rt

Tuosta funduksesta muuten näkee oikein että oli tosi hätäinen!!!! Ärsyttävä muija koko lekuri!!!! Ensinmäisestä raskaudesta sanoi muuten että " jaa te olette sitten raskaana, no ei tässä sitten muuta kun ei sitten tupakkaa, alkoholia eikä huumeita heh, heh" (ääliö!)

Joo mutta se siitä. En valittele yleensä, mutta tuo otti vähän päähän. Mutta muuhun asiaan (kokoan tähän muutaman päivän viiveellä näitä keskustelunaiheita, kun en ole ehtinyt kirjoitella):

TURVOTUKSESTA: ei ole onneksi muualla kun nilkoissa jonkinverran iltaisin. Mutta kaikkimkengät kyllä mahtuvat ihan normaalisti. samoin sormukset.

RASKAUSARVISTA: ei ole eikä ollut esikoisetakaan. muutenkin tämä raskaus aika samanlainen kun edellinen. pallo ilmestynyt tuohon eteen...

RINNOISTA: olen varmaan tässäkin asiassa " kummajainen" kun tuskin ovat kamalasti edes kasvaneet. Ehkä vähän pyöristyneet, mutta samoilla liiveillä mennään kuin muutenkin. Maitoakaan ei ole näkynyt.

KANTOLIINASTA: joku antoi nuo hyvät sivut liinailusta, eli suosittelen niiden koluamista myös. Ja TRIKOINENLIINA on ehdoton vastasyntyneelle. Painavammalle lapselle sitten kudottu parempi. Ja rengasliina on mielestäni hyvä pikaliina.

1. LOKAVAUVASTA: Onnea kovasti koko perheelle! Aikamoinen köntti! Meille veikattu n. 3kg vauvaa vaikka mieheni kanssa olemme pitkiä (171cm ja 194cm) Mutta eihän se siihen syntymäpainoon vaikutakkaan. Esikoinen syntyi rv 41+5 ja oli 51cm/3450g

Joo mutta nyt tuli vieraita joten lopettelen. Sitten vielä yksi SISÄPIIRINTIETO ; D Hannalla ei ole ainakaan vielä nyyttiä (aamupäivän tieto)...

Vierailija
45/51 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

JE-NI: Ei tuosta painonnoususta kannata stressata. Joillakin nousee tasaisesti koko raskausajan ja joillakin saattaa tulla pyrähdys loppuvaiheessa. Siis ilman mitään erityisempää syytä. Mulla ainakin on ihan luottavainen mieli sen suhteen että kilot lähtee synnytyksen ja imetyksen myötä. Niin mulla kävi ainakin noiden edellisten raskauksien jälkeen. Ja yks kaveri " turposi" n. 30kg raskausaikana mutta 3kk:n jälkeen ylimääräistä oli enää 3kg, ilman mitään laihduttamista. meillä on kyllä äidin puolella suvussa taipumusta siihen että raskausajan kilot jäävät pysyäkseen ja toivon että itse tälläkin kertaa vältyn siltä. Anyway, ei raskaana ollessa kannata murehtia painosta. Mun mielestä sitten vasta on laihduttamisen aika kun imetys loppuu ja vauvakin on kasvanut.

ZIMPURA: Ei kaikkien välttämättä tarvitse käydä synnytystapa-arviossa. Mulla oli se siksi että edellinen lapsi syntyi sektiolla perätilan vuoksi. Esikoista odottaaessa ei sitä ollut eikä silloin tehty mitään painoarviotakaan. Eli jos raskaus sujuu ihan nomaalisti ilman ongelmia, niin ei noita yleensä tehdä.

KIINNITTYMISESTÄ: Meilläkään ei siis vauva ole vielä kiinnittynyt, mutta sehän voi tapahtua tosiaan vasta kun synnytys alkaa. Ja toisaalta taas vauva voi kiinnittyä jo useita viikkoja ennen h-hetkeä (niin kuin meillä esikoinen teki). Ja vaikka meillä tuo esikoinen oli siellä tosi alhaalla jo monta viikkoa ennen laskettua aikaa niin yli ajan meni silti. Saapa nähdä milloin tuo tulokas nyt päättää " humpsahtaa" lähtöasemiin. Sitten ainakin olon pitäis toisaalta helpottua. Nyt vauva painaa ikävästi tuossa ylhäällä niin että välillä hengästyn tosi helposti ja muutenkin on hankala hengittää ja yleensäkin olla.

Mutta nyt vuoro muille...

MaryJ taas

Vierailija
46/51 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä PAINOSTA että mulla oli edellisellä nla-käynnillä paino noussut eka käynnistä n. 16,5kg. Aiemmissa raskauksissa on tullut painoa 17-18 kg. Eli luultavasti nyt mennään tonne 20 kg:n pintaan, mutta mulle se on ihan sama...Niin kuin sanottu, kyllä ne kilot aikanaan karisee...

Vierailija
47/51 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeni tästä kyselit. Meille sanottiin perhevalmennuksessa, että pään ei välttämättä tarvitse ikinä kiinnittyä. Eli synnytys saattaa käynnistyä ilman sitäkin. Minullakaan ei ollut vielä eilen kiinnittynyt, vaikka menen jo viikolla 38+3, eikä viime viikosta ole mennyt yhtään alemmaksi. Mutta sen verran neuvolantäti sanoi, että hänellä on sellainen tunne, että vielä ainakin ensi viikolla tavataan, mutta ikinä ei voi tietää.

Hirveän pitkät pinot on nykyään. En enää pahemmin kerkeä kirjoittamaan, kun pinon lukemiseen menee koko päivä. Käyn vieläkin töissä, vaikka äitiysloma onkin alkanut jo virallisesti aikoja sitten. Mutta en tee enää pitkiä päiviä yleensä, enkä edes tule joka päivä välttämättä.

Kantoliinasta. Ostin miehelle Hug-a-bubin ja annoin sen hänen " isyyspakkauksessa" viime lauantaina. Tykkäsi liinasta ja heti kokeili sidontaa vauvanuken kanssa. Olin saanut opastusta Bebesin ystävälliseltä myyjältä, joten ainakin nuken kanssa sujui. En tiedä sitten, miten sitä elävää vauvaa uskaltaa liinaan runnoa:)

Mutta kysymys jos joku vielä tätä lukee: pitäisikö liina pestä ennen käyttöä? Aion kokeilla liinaa heti sairaalassa tai sieltä päästyä ja vauvan päähän on sitten aivan liinan sisällä siinä ' kehtosidonnassa' . Ei tullut kysyttyä kaupassa.

Uskomatonta, että tänään ilmeisesti toinen lokavauva tulee maailmaan tai ainakin alkaa tekemään tuloaan. Paljon tsemppiä aleksanterille!!!

Itsellä laskettuun aikaan 11pv, mutta ei mitään merkkejä synnytyksestä, eikä edes sellainen olo, että mitään voisi tapahtua lähiaikoina. Mutta antaa pikkulikan vain kasvaa mahassa sen verran, kuin on tarkoitettu. Nyt on vielä ilmeisesti aika pieni, eilen neuvolassa arvioitiin n. 2700 grammaa.

Iloista loppuodotusta kaikille!

Vierailija
48/51 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin äitipolilla käyty ja kaikki oli ihan ok. Hemppa 117, paineet pikkaisen kohonneet 130 ja jotain, tuo pää kun on niin hatara ettei muista enää, mut ei kuitenkaan mitään järisyttävää nousua. Ajettiin ensin käyrää ja kun tuo pikkukaveri oli pitkän automatkajumpan jälkeen unten mailla niin eihän se hyvältä näyttänyt, piti sitten lääkärireissun jälkeen ajaa vielä uusiksi, meinas jo lääkäri jättää osastolle mutta ei sitten tarvinnutkaan, virtaukset ja muut oli hyvät ja toinen käyräkin sitten riittävän vaihteleva. Painoarvio oli n.2,9 eli ei hirveesti olis kasvanut viime reissun jäljiltä (silloin 2,7) olihan tuo kyllä eri lääkärikin eli mitatkin voivat vaihdella. SF-mitaksi saivat huiman 36 (oli kyllä harjoittelija joka mittasi), sitä ei kyllä ole mitattukaan kuin joskus tositosi kauan sitten ja silloin se meni keski- ja alakäyrän välissä... Ja sitten harmikseni alapäässä ei ollut tapahtunut mitään uutta, edelleen sormelle auki mutta kanavaa jäljellä ja nyt oli sitten kohdunsuu kiinteä vaikka viimeksi oli jo pehmeä... Nooh viikon päästä uudelleen ja katsotaan sitten taas miten jatketaan, aiemminhan jo suunniteltiin käynnistystä sinne kahden vkon päähän, voisin kyllä vaikka jo ens viikolla käydä " pyöräyttämässä" pullan ulos... Noh saa nyt sitten nähdä!

Kamala kun taas tenavat olleet päivän hoidossa ja nyt on yhtä tappelua koko aika! Ukkokultakin iltavuorossa joten täytynee virittää lastenohjelmat kohta näkyviin niin jos sais itse hieman huilia. Hommia olis kyllä vaikka muille jakaa, mökki on taas niin sekaisin kun vain olla ja voi, mutta eivätpä nuo lelut ja koirankarvat mihinkään katoa, päivä se on huomennakin. Rankkoja nuo omat reissut kun kuitenkin koko päivä menee tuolla polilla siihen lisäksi sitten matkat 1,5 h per sivu.

Suloista kun tuo meidän prinsessa on nyt ihastunut " laittautumaan" hienoksi, kimalteleva prinsessahame päällä ja korut kaulassa, ranteissa sekä joka ikisessä sormessa ;o) Ja tähän asti kun on mieluiten pitänyt isoveljen vaatteita. Pojan synttäreilläkin eka vieraat sai nähdä neidin mekko päällä mutta sitten hän kävi omien sanojensa mukaan vaihtamassa " siistimmät vaatteet" jotka olivat siis pojan vanhat shortsit ja vanha t-paita :D

Turvotusta on muuten tullut nyt ihan turhan paljon, ja ehkäpä siitä syystä painokin näyttää nousseen hieman liiaksi...

Siitä gragon AUTOBABYSTÄ joku kyseli ja me ostettiin nyt tälle tulokkaalle se, ainakin meillä se tuntui asettuvat ihan hyvin, aiemmin meillä oli myös grago/aktan kaukalo ja hyvin samankaltaiseksi näyttäisi asento muodostuvan, ei tietty ole nyt vauvan kanssa kokemusta tästä uudesta mutta minusta oli niin kätevää just se ettei tarvi vöitä olla joka välissä laittamassa, esikoinen osaa onneksi itse laittaa mutta kakkonen istuu vielä istuimessa josta ei saa itse kiinni joten joutuu senkin köyttämään aina liikkeelle lähtiessä...

Mutta nyt pötköttämään kun alkaa nuo lastenohjelmat!

angie 36+4

Vierailija
49/51 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittajia tuntuikin olevan tosi vähän.

Pari pientä kommenttia ennen pyykkihommia..

MIES tuntuu vielä paskemmalta kuin aamulla. Asiasta ei sen enempää, mutta ihan oikeesti ei oo varmaan KOSKAAN vituttanu näin paljo.

TURVOTUKSESTA: Mulla on sitä kans jaloissa IHAN SIKANA! Siis nilkat on ihan puupökkelöt ja tosiaan mulla on ollu sitä reilusti joka raskaudessa. Lohdutuksesti JENILLE, että pelkkä turvotus (ilman verenpaineen nousua tai muita raskausmyrkytyksen oireita) on hyvä merkki; istukka toimii silloin kuulemma hyvin tjn :) Minä kuulun niihin, joilla turvotus tai muut raskauskilot ei todellakaan vaan häviä, vaan ne roikkuu mukana vaikka koko loppuelämän, jos ei TODELLA tee asialle jotain. Esim. esikoista odottaessa painoa tuli 16kg, joista suurin osa viimeisen 1-2kk aikana ja th lohdutteli, että nestettä se vaan on, se katoaa kyllä heti synnytyksen jälkeen. No, kävin vaakalla, kun menin synnyttämään ja sitten 3 päivän päästä ja erotus oli tasan -4kg. Siis haloo, vauvakin paino jo 3310g, siihen istukka, lapsivesi yms ja SILTI oli vaan 4kg lähteny. Sama homma jälkitarakstuksessa, painoin silloin 12kg enempi kuin raskauden alussa.

Minulla on huomenna klo 11 lääkärineuvola. Ja eri th, joka kuulemma on aika tarkka painosta.. Ja kotivaakan mukaan on tullu reilusti yli 2kg 2 vkon aikana. Vituttaa jo valmiiksi...

No mutta, jospa tämä riittäs tältä päivältä.

Vierailija
50/51 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni kyllä TOSI pitkä aika lukiessa, vieläköhän sitä muistaa, mitä kaikkea piti kommentoida....

Aleksanterille nyt ainakin tsemppejä, on varmaan päässyt ihan tositoimiin, kun ei ole mitään enää kuulunut. Jännää!!! Kohta kai ollaan itsekin menossa, toivottavasti viimeistään 3 viikon päästä ;)

Coe kyseli niistä äänistä. Tämä vaavi ainakin reagoi kaikkiin ääniin. Viimeksi pilkoin porkkanaa leikkuulaudan päällä ja jo sekin ääni sai vaavi potkimaan melkein samaan tahtiin veitsen kanssa;) Isompien lasten ääniin ei ole pahemmin reagoinut, mutta jos iskä alkaa juttelemaan ja silittelee masua, niin rauhoittuu (tai säikähtää) eikä enää liiku ollenkaan. Taitaa kuulla isukkia liian harvoin ;)

Muuten meidän vaavi on kyllä TOSI vilkas ja välillä tuntuu ettei vatsa yksinkertaisesti voi venyä enempää. Tänään on lisäksi alkanut tuntua ikävästi tuolla alapäässä. Joku kuvailikin, että tuntuu ihan siltä kuin veitseä väännettäisiin. Sattuu kyllä varmasti juuri niin paljon. Elättelenkin toiveita, että tarkoittaisi sitä, että vauva olisi laskeutumassa lähtöasemiin. Viime torstaina ei siis vielä ollut kiinnittynyt.... Mutta kai se tosiaan voi tapahtua vasta synnytyksen käynnistyessä. Yhtään en edellisistä kerroista muista tuotakaan....

Mulla ei onneksi juuri koskaan ole ollut turvotusta ja tuntuu tosi ikävältä nuo Jenin kuvailemat oireet. Toivottavasti ei tarvitse niistä enää kauaa kärsiä! Ja mitä kavereilta olen kuullut, niin on yleensä synnytyksen jälkeen aika nopsaan sitten hävinnyt. Että varmasti sullakin suurin osa siitä painon noususta johtuu siitä. Eikä musta tuo kovin suuri vielä ole. Aiemmilla kerroilla mulla on aina tullut sellaiset 20 kiloa!!!

Meillä kävi tänään tosi pieni vaavi kylässä. Kaveri kävi näyttämässä 3 viikon ikäistä tyttöä ja voi että olikin pieni! En sitten voinut millään muistaa, että ovat nuin pieniä! Ja oli niin ihanan suloinen niissä vaaleanpunaisissa vaatteissa, että tuli ihan haikea olo! Sen jälkeen tuli kyllä niin malttamaton olo tämän meidän vaavin suhteen. Onneksi ei ole tosiaan pitkälti aikaa.

Masusta piti vielä kommentoida, kun mulle on niin monet sanoneet, että VAIN 3 viikkoa jäljellä ja noin pieni masu! Musta tämä on jo aivan tarpeeksi iso. Tulee välillä aina tällaisia harhakuvitelmia omista ulottuvuuksista, kun ei tuota masua muista huomioida. Tänäänkin onnistuin jäämään tuolin ja jääkaapin oven väliin ;) Muuten kyllä masussa voidaan hyvin, ei oikeastaan muuta negatiivistä sanottavaa ole kuin nuo yölliset vessareissut kolmen tunnin välein ja ne pakolliset kyljen kääntämiset tunnin välein!

Mutta nyt täytynee päästää muitakin tähän koneelle...

Tuittuli ja pikkuinen 36+5

Vierailija
51/51 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä meen synnytystapa-arvioon koska edellinen lapsi tuli sektiolla perätilan vuoksi. Painoarvio taas mun kohdalla tehdään, koska vauva oli tosi pieni (2,5kg) ja tämäkin tulokas on käsikopelolla ja sittemmin myös ultralla arvioituna pieni. Nyt seurataan, että vauva kasvaa tasaisesti ja kaikki on muutenkin ok, istukat ym.

Tuohon arvioon voi joutua/päästä myös jos vauvaa epäillään erityisen suureksi, mutta ei se meilläkään päin mikään rutiininomainen käynti ole. Eikä kaikilla tuota vauvan painoakaan sen tarkemmin arvioida, jos vatsa kasvaa ok ja vauva ei th:n käteen tunnu poikkeuksellisen kokoiselta suuntaan tai toiseen. Eihän kaikki th:t edes tee (osaa tehdä) käsin painoarviota, ei ainakaan mun edell. raskauden aikana mua hoitanut osannut antaa mitään arviota.

Onko se niin, että uudelleensynnyttäjällä kohdunkaula voi olla ihan h-hetkeen saakka ennallaan ja lyhenee sitten yhdellä romahduksella, kun synnytys käynnistyy? Itse en kylläkään tähän porukkaan kuulu, kun esikoinen tosiaankin tuli maailmaan sektiolla, kunhan kyselen. Entäs kohdunsuun aukeneminen, onko mitään väliä onko aiemmin synnyttänyt? Ja vielä vauvan laskeutumisesta ja kiinnittymisestä, liittykö ne siihen onko aikaisempia (alatie)synnytyksiä?

Terv. Kyselyikäinen Lillis=)