Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko lopulta ns herkkä narsisti?

Aloittaja
03.12.2021 |

Teen jatkuvasti itsereflektiota ja en kyllä ole tyytyväinen ajatuksien lopputulokseen. Listaan ensin asiat jotka viittavat narsismiin.

Olen usein kateellinen muille, voin myöskin olla pitkävihainen ja passiivis aggressiivinen. Saatan fantasioida suurista saavutuksista ja salaa toivoa, että muut ihannoivat tekojani. Olen saanut kuulla, että olen herkkä ja huomautan asioista muissa, josta muut eivät ole huomauttaneet. Esimerkisi, jos koen jonkun henkilön töykeäksi. Saatan myös piikitellä käyttämällä ihmisen vanhoja sanomisia häntä vastaan. Olen ajoittain ollut myös äärimmäisen katkera ihminen.

Sitten asiat jotka viittavat pakko-oireiseen häiriöön tai muihin asioihin. Käyn päivittäin tuntien ajan mielessäni läpi asioita joita ole sanonut tai tehnyt muille. Aikasemmin hain paljon varmistelua muilta, mitä tämäkin varmaan osittain on. Koen muiden tunteet vahvasti, jos joku on vihainen, surullinen jne. Saatan tuntea suurta katumusta, jos huomaan jälkeenpäin olleeni kusipäinen jollekin ihmisille. Esimeriksi työkaverilleni, jonka epäilen vaihtaneen työpaikkaa syyllistävän käytökseni takia, puhuimme myös vapaa-ajalla, ja se meni lopulta päin helvettiä. Kun takerruin sanoihin ja uhriuduin. Muita havaintoja on, että olen pahimmillaan silloin kun olen nukkunut huonosti ja stressiä on enemmän. Jostain syystä myös koffeiini lisää impulsivisuutta ja silloin erityisesti voi jokin yksittäinen ihminen ärsyttää. Olen huomannut, että ihmisuhteet toimivat parhaiten, jos olen sopivassa määrässä tekemisessä heidän kanssaan ja en viestittele niin paljon.

Kiitos, jos jaksat analysoida tilanteen.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti.

Vierailija
2/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita havaintoja: Tunteiden vallassa minulla voi olla todella vaikea myöntää, että olen väärässä ja syyllistyn jankuttamiseen. Kun olen rauhoittunut huomaan usein mikäli olin väärässä ja voin myöntää sen jälkeenpäin. Jotenkin menetän loogisen ajattelun täysin välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo suuren katumuksen tunteminen käytöksestäsi muita kohtaan ei kyllä sovi kuvaan.

Vierailija
4/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti.

No höpsis. Ap, on sellainen tubettaja kuin Dr Grande joka nykyään tekee analyysejä kaikenlaisesta, mutta joka teki alussa erittäin hyviä videoita persoonallisuushäiriöistä ja niiden erottamisesta toisistaan. Jos englanti sujuu niin voi suositella lämpimästi esim kahden lähellä toisiaan olevan pershäiriön vertailua.

Vierailija
5/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita asioita jotka voivat viitata pakko-oireiseen häiriöön. Usein kun luen jostain rikoksista tai pahoista ihmisistä, niin alan kuvittelemaan että olen itsekkin syyllistynyt samoihin asioihin ja, että ansaitsen saman vihan kuin he.

Vierailija
6/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo suuren katumuksen tunteminen käytöksestäsi muita kohtaan ei kyllä sovi kuvaan.

Tuon takia tulee mieleen esim estynyt/avoidant.

Vierailija
7/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen epäillyt itsestäni, mutta tullut siihen tulokseen että en ole, ainakaan niin vahvasti että se riittäisi diagnoosiin.

Sinullakin voi olla piirteitä siitä, mutta narsismiin ei kyllä liity katumus käytöksestä tai tuo kusipäisyytensä tunnistaminen ja tunnustaminen.

Vierailija
8/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sitä sanotaan, että jos epäilee olevansa narsisti, silloin ei ainakaan ole.

Vierailija
9/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule, ollenkaan.

Vierailija
10/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä sitä sanotaan, että jos epäilee olevansa narsisti, silloin ei ainakaan ole.

...mikä ei pidä paikkansa. Kyllä moni narsisti tietää ja tunnistaa mikä on.

Vierailija
11/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule, ollenkaan.

Covert narcissism ja avoidant on toisissa asioissa lähellä toisiaan, toisissa ei ollenkaan.

Vierailija
12/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jokin sekamuotoinen persoonallisuushäiriö. En minkäänlaiseksi narsistiksi leimaisi kuvauksen perusteella. Voisiko olla jopa epävakaasta piirteitä, lähinnä tuli noista intensiivisistä vihan tunteista ja riitatilanteissa "laukalle" lähtemisestä mieleen.

Vierailija
13/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tuntuu myös paljon helpommalta avautua tuntemattomille kuin käydä virallisella psykologilla. Yritän miettiä ja korjata käytöstäni, mutta tuntuu siltä ettei ainakaan läheisistä ihmisuhteista tule mitään. Aikasemmin kirjoittelin myös anonymissa sovelluksessa ja sielläkin käytös oli niin sekavaa, että hankin itselleni bannit, jotta pysyisin poissa enkä jatkuvasti tunnustaisi eri asioita.

Vierailija
14/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekeskeinen-marttyyri, voi olla kuningatarsyndroomaa myös.

Vierailija
15/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule, ollenkaan.

Covert narcissism ja avoidant on toisissa asioissa lähellä toisiaan, toisissa ei ollenkaan.

Kyllä, mutta mikä muu tuossa ap:n kuvailussa viittasi estyneeseen persoonallisuuteen, kuin ehkä tuo katuvaisuus? Ei mikään.

Vierailija
16/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Muita havaintoja: Tunteiden vallassa minulla voi olla todella vaikea myöntää, että olen väärässä ja syyllistyn jankuttamiseen. Kun olen rauhoittunut huomaan usein mikäli olin väärässä ja voin myöntää sen jälkeenpäin. Jotenkin menetän loogisen ajattelun täysin välillä.

Et ole narsisti. Aito narsisti ei ikinä myönnä olleensa väärässä. Vika on aina muissa. Narsisti voi valehdella muille ja ehkä jopa itselleen mustan valkoiseksi.

Vierailija
17/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule, ollenkaan.

Kyllä, mutta mikä muu tuossa ap:n kuvailussa viittasi estyneeseen persoonallisuuteen, kuin ehkä tuo katuvaisuus? Ei mikään.

No esim tuo tuntien vatvominen päivässä että pitääkö ihmiset hänestä ja miten keskustelut memi. Se on yksi avoidantin piirre että on vaikea olla ihmisten kanssa tekemisissä jollei ole varma että he suhtautuvat hyväksyvästi. Mutta samaa mieltä olen että tässä on vähän sitä sun tätä piirrettä.

Vierailija
18/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimeriksi työkaverilleni, jonka epäilen vaihtaneen työpaikkaa syyllistävän käytökseni takia, puhuimme myös vapaa-ajalla, ja se meni lopulta päin helvettiä."

Siis onko se työkaveri vahvistanut että vaihtoi työpaikkaa takiasi? Millä lailla meni päin helvettiä?

Vierailija
19/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ruksi narsismibingoon.

Vierailija
20/41 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että kuvaus on todella sekaava. Arjessa nyt eniten kuvaa tuo, että käyn läpi samoja asioita mielessäni, joitain asioita vuodesta toiseen. Arki on helpottuneena sitä myötä, että en tunnusta enää kaikkea tuntemattomille ja haen vähemmän varmistelua. Sekä yritän keksiä sopivasti ohjelmaa, jotta saan ajatukset muihin asioihin. Pahinta on vapaa-aika kun olen yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan