Onko työpaikassasi tehty useita organisaatiomuutoksia?
Minun työpaikassani alkaa ensi vuoden alussa jo kolmas organisaatiomuutos kolmen vuoden sisällä ja joka kerta on työviihtyvyys ja -ilmapiiri mennyt entistä huonompaan suuntaan. Pitää ilmeisesti alkaa etsiä uutta työpaikkaa.
Kommentit (17)
Valtiolla olen ollut nyt 8 vuotta ja tänä aikana on vedetty läpi 6 organisaatiomuutosta. Meille tarjotaan koko ajan tukea muutoksenhallintaan, vaikka työkaveri totesikin, että muutokseton tila se ylläri olisi, että saisi tehdä töitä ihan rauhassa edes 6 kk ajan.
Onhan noita ollut. Säästötoimenpidehän se oikeasti on.
Kyllä on ja yleensä se on ainoa järkevä tapa saada vapaamatkustajat pois. Itse olen ollut mukana järjestelemässä toistakymmentä uudelleenorganisointia ja lopussa aina kiitos seisoo.
Avokonttorimalliin siirtyminen oli meillä viimeisin tuollainen muutos. En introverttinä ihmisenä siitä oikein tykännyt.
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikassani alkaa ensi vuoden alussa jo kolmas organisaatiomuutos kolmen vuoden sisällä ja joka kerta on työviihtyvyys ja -ilmapiiri mennyt entistä huonompaan suuntaan. Pitää ilmeisesti alkaa etsiä uutta työpaikkaa.
Taidetaan olla samassa työpaikassa.
Irvokkaita toimenpiteitä. Ja sitten vielä kehdataan niiden päätteeksi toteuttaa työtyytyväisyyskyselyitä.
Kolmessa vuodessa kolme organisaatiomuutosta.
Ja aina vain tilanne huononee, työntekijöitä lähtee ja asiaa aletaan ratkaisemaan milläs muullakaan kuin organisaatiomuutoksella.
Suomessa ei ymmärretä sanontaa 'if it's not broken, don't fix it'
Tammikuulle katson jaksanko tätä jatkuvaa käymistilaa, sitten alan katsella uutta työpaikkaa, jatko-opiskeluja tai ulkomaille lähtöä tai kaikkia kolmea kerralla.
Joo, kuvioon kuului myös fuusio ja sen päälle vielä kaksi organisaatiomuutosta. Aika meni muutoksia edeltäviin huhuihin, politikointiin ja asemien varmistamiseen, organisaatiomuutoksen jälkeen taas epäselvyyksiin, yleiseen sekoiluun ja turhautumiseen. Osallistaminen oli ihan näennäistä. Johto ilmeisesti tosissaan uskoi, että tosi johtamista on piirtää uusia himmeleitä ja luoda päälle usvaisia kehittämishanketta, perustehtävästä viis. Onnistumista ei tietenkään seurattu. Vaihdoin työpaikkaa eikä ole tuota hulluutta ollut päivääkään ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ja yleensä se on ainoa järkevä tapa saada vapaamatkustajat pois. Itse olen ollut mukana järjestelemässä toistakymmentä uudelleenorganisointia ja lopussa aina kiitos seisoo.
Eli lopussa palkataan projektiluonteisesti väkeä tekemään niiden työt, jotka juuri heivattiin pois ja ihmetellään, miksi ei saada mitään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kolmessa vuodessa kolme organisaatiomuutosta.
Ja aina vain tilanne huononee, työntekijöitä lähtee ja asiaa aletaan ratkaisemaan milläs muullakaan kuin organisaatiomuutoksella.
Suomessa ei ymmärretä sanontaa 'if it's not broken, don't fix it'
Tammikuulle katson jaksanko tätä jatkuvaa käymistilaa, sitten alan katsella uutta työpaikkaa, jatko-opiskeluja tai ulkomaille lähtöä tai kaikkia kolmea kerralla.
Kuulostaa siltä ja veikkaan että työnantajasi toimii Turussa merenrannalla. :-D
On tehty. Osittain hyvät työntekijät pistetty pihalla kun uudet ei tykännyt uudesta väestä. Sen seurauksena sitten lähti fiksua porukkaa ihan omasta halusta perään. Jäi sitten lauma tompeloita ketkä ovat tyytyväisiä kun saavat olla keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lopussa palkataan projektiluonteisesti väkeä tekemään niiden työt, jotka juuri heivattiin pois ja ihmetellään, miksi ei saada mitään aikaan.
No heitettäisiinkin! Valtiolla ei välttämättä edes irtisanota ketään, vaan parhaat lähtevät näihin uudistuksiin kyllästyttyään, koska pääsevät muualle. Siksi ei näitä kannattaisi tehdä kevyin perustein. Omasta entisestä yksiköstäni häipyi viisi ihmistä, jäljelle jäi mm. työnvieroksuja, pari osaamatonta, riitapukari ja yksi muuten vaan yhteistyötaidoiltaan rajoittunut.
Ryli sanottua kehityskeskusteluissa pari sanaa organisaatiomyllerryksestä. Esihenkilö ei hihkunut riemusta, mutta sainpas sanottua, mitä oikeasti ajattelin siitä.
Kyllä oli, 10v aikana varmaan 6 tai 7x.
Joskus niistä oli hyötyä oikeasti, saatiin rivit järjestykseen ja vapaamatkustajat vex.
Aina vaan jaksan ihmetellä miten kamalasti ex työnantajani käytti rahaa ja aikaa näihin. Kun yt:t alkaa porukalta tipahtaa hanskat tiskiin, odotetaan vaan jatkuuko duuni ja ketkä lähtee. Osa voi niin huonosti että jää saikulle. Joskus on menetetty hyviä osaajia ku ne lähtee yt prosessin aikana itse kun heillä on kysyntää muuallakin.
Sitten kun uusi organisaatio on saatu käyntiin ostetaan useilla kymmenillä tuhansilla muutoskonsultteja coutseja.
Viimesissä kick offeissa jo sanoin että voisinko sivuuttaa nämä ja keskittyä työn tekoon kun oon ollu jo varmaan 6x millon missäkin kickoffailemassa. Joka kerta aletaan keksimään pyörä uudelleen. Ja qina kestää muutama kk että uusi organisaatio on vireessä ja työnsä säilyttäneet saa edes jonkinmoisen työmotivaation takaisin.
Voi hyvää päivää, ihan älytöntä touhua.
Olen nyt yksityisyrittäjä eikä mun firmassa tuu ikinä olemaan organisaatiouudistusta eikä yhtään kick offia 🤭
Meillä oli aikoinaan yt:t ja organisaatiomuutokset 2x vuodessa
Onko nyt tullut uudistuksia? Vaikuttaako taloustilanne vai muu?
Muutatteko organisaatiota, tiloja, liiketoimintaa vai mitä?
Et taida uskaltaa kuitenkaan kun tänne siitä kirjoittelet.