Naapurin äänekkäät iltapuuhat häiritsevät
Naapuri tulee töistä n. klo 22 aikaan. Hän paukuttaa ulko-oven aina mennen tullen kovasti kiinni, myös näin illalla/yöllä. Heidän koiransa siinä sitten haukkua räksyttää aikansa. Koiralle huudetaan, että hiljaa ja lopulta hiljeneekin. Sitten naapuri rymistelee portaat yläkertaan, lorottelee pönttöön, vetää vessan, läträä suihkussa, kolistelee tavaroita ja paukuttelee kaapinovia kiinni...Nämä iltapuuhat kestävät tunnin eli ovat vielä käynnissä juuri nyt. Itse olen kymmeneltä juuri nukahtanut tai käymässä nukkumaan, joten joko herään ääniin tai en saa unen päästä kiinni ennen kuin naapurikin hiljenee. Tällainen kuvio melkein joka ilta. ArkiAamuisin on aikainen herätys, joten haluaisin päästä nukkumaan aiemmin. Mitä tekisitte itse? Ärsyttäisikö muitakin?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 22:49"]
Naapuri tulee töistä n. klo 22 aikaan. Hän paukuttaa ulko-oven aina mennen tullen kovasti kiinni, myös näin illalla/yöllä. Heidän koiransa siinä sitten haukkua räksyttää aikansa. Koiralle huudetaan, että hiljaa ja lopulta hiljeneekin. Sitten naapuri rymistelee portaat yläkertaan, lorottelee pönttöön, vetää vessan, läträä suihkussa, kolistelee tavaroita ja paukuttelee kaapinovia kiinni...Nämä iltapuuhat kestävät tunnin eli ovat vielä käynnissä juuri nyt. Itse olen kymmeneltä juuri nukahtanut tai käymässä nukkumaan, joten joko herään ääniin tai en saa unen päästä kiinni ennen kuin naapurikin hiljenee. Tällainen kuvio melkein joka ilta. ArkiAamuisin on aikainen herätys, joten haluaisin päästä nukkumaan aiemmin. Mitä tekisitte itse? Ärsyttäisikö muitakin?
[/quote]
Laita korvatulpat tai muuta pois. Naapuri ei tee mitään kiellettyä, joten turhaan valitat.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 23:14"]Sama tilanne mulla, tosin mun naapuri tulee kotiin vasta nyt klo 23 sekä arkena että pyhänä. Nyt sitten kuunnellaan tota kuvailemaasi rituaalia vajaa tunti, tässä kohtaa se on vasta kolistellut rapussa, paukauttanut oven ja paiskannut avaimet ja veskan lattialle. Ja juu, koira on haukkunut ja riehunut ympäri asuntoa. Kohta se lähtee kusettamaan sitä tohon rapun eteen ja samalla taas tietenkin kolistellaan rapussa. Sitten vähän kokkausta ja kolistelua keittiössä, puolen tunnin suihku ja sitten vihdoin hiljaisuus.
[/quote]
Ymmärrän niin sua! Rupesi ihan hymyilyttämään, miten tarkkaan moni joutuu tahtomattaan jonkun vieraan ihmisen rutiinit oppimaan, kun lähekkäin asutaan. Ap
Otan osaa. Mun naapurin (asunut tuossa kuukauden) rutiinit on tulla kotiin 22:30, kolistella rapussa, kolistella keittiössä, soitella kitaraa kunnes ruoka on valmista, tiskata veden juostessa ja koluuttaa astioita, ottaa pitkä suihku ja usein katsoa vielä elokuvaa (onneksi sentään tuntuis katsovan hyviä leffoja). Joskus kello 1 aikaan hiljenee. En tiedä onko tuosta joku valittanut. Mä en jaksa kun kuitenkin muutan tästä huhtikuussa pois.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 22:50"]Elämisen ääniä. [/quote] Siis eikö itseäsi häiritsisi vastaava? Pystyisit päivittäin heräämään kesken unien ja rennosti vaan ajattelemaan, että "elämisen ääniä". Voi kun itsekin pystyisin. Tai sitten min pitää varmaan muuttaa jonnekin korpeen.
[/quote]
1. Korvatulpat.
2. Asennemuutos.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 23:31"]Otan osaa. Mun naapurin (asunut tuossa kuukauden) rutiinit on tulla kotiin 22:30, kolistella rapussa, kolistella keittiössä, soitella kitaraa kunnes ruoka on valmista, tiskata veden juostessa ja koluuttaa astioita, ottaa pitkä suihku ja usein katsoa vielä elokuvaa (onneksi sentään tuntuis katsovan hyviä leffoja). Joskus kello 1 aikaan hiljenee. En tiedä onko tuosta joku valittanut. Mä en jaksa kun kuitenkin muutan tästä huhtikuussa pois.
[/quote]
Sun naapurin iltaäänet ovat paljon häiritsevämpiä kuin minun. Toivottavasti uudessa kodissasi on rauhallisempaa. Meillä ei ole muuttoa suunnitelmissa, koska tämän on ajatus olla pidempiaikainen koti. Olosuhteisiin siis totuttava. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 22:50"]Elämisen ääniä. [/quote] Siis eikö itseäsi häiritsisi vastaava? Pystyisit päivittäin heräämään kesken unien ja rennosti vaan ajattelemaan, että "elämisen ääniä". Voi kun itsekin pystyisin. Tai sitten min pitää varmaan muuttaa jonnekin korpeen.
[/quote]
Tulee helpommaksi ja halvemmaksi ostaa apteekista korvatulpat. 10 parin pussillinen keltaisia tulppia maksaa vähän alle 5 euroa.
Ärsyttävää! Tuttua! omakotitalosiat ovat aina oikeassa.
Ei voi olla totta miten huonot äänieristykset teillä on! Anteeksi vain, ei saisi nauraa toisten ongelmille, mutta kyllä mä vähän tyrskin kun ajattelin että kuinka tarkkaan olette toisten rutiinit joutuneet oppimaan. Nyt se jättää laukun ja avaimet pöydälle, nyt se menee vessaan ja onko iso vai pieni hätä ja nyt sillä on uusi poikaystävä... :DD
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 02:43"]Ei voi olla totta miten huonot äänieristykset teillä on! Anteeksi vain, ei saisi nauraa toisten ongelmille, mutta kyllä mä vähän tyrskin kun ajattelin että kuinka tarkkaan olette toisten rutiinit joutuneet oppimaan. Nyt se jättää laukun ja avaimet pöydälle, nyt se menee vessaan ja onko iso vai pieni hätä ja nyt sillä on uusi poikaystävä... :DD
[/quote]
mietin kyllä samaa. mun kämppään ei kuulu naapureista hiiskaustakaan ikinä, oli sitten yö tai päivä :D ja nyt siis puhun ihan normaaleista elämisen äänistä. tottakai jos joku siellä kurkku suorana karjuisi niin varmaan kuuluis tännekin.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 02:59"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 02:43"]Ei voi olla totta miten huonot äänieristykset teillä on! Anteeksi vain, ei saisi nauraa toisten ongelmille, mutta kyllä mä vähän tyrskin kun ajattelin että kuinka tarkkaan olette toisten rutiinit joutuneet oppimaan. Nyt se jättää laukun ja avaimet pöydälle, nyt se menee vessaan ja onko iso vai pieni hätä ja nyt sillä on uusi poikaystävä... :DD [/quote] mietin kyllä samaa. mun kämppään ei kuulu naapureista hiiskaustakaan ikinä, oli sitten yö tai päivä :D ja nyt siis puhun ihan normaaleista elämisen äänistä. tottakai jos joku siellä kurkku suorana karjuisi niin varmaan kuuluis tännekin.
[/quote]
Ei noi tuollaiset äänet ole kyllä mitenkään normaaleja elämisen ääniä. Ihan jo senkin takia, että silloinhan niitä pitäisi kuulua jokaikisestä asunnosta oikeastaan kokoajan ja näinhän ei ole. Kyllä se vika on silloin vain ja ainoastaan siinä meluavassa naapurissa, kun ei osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja eikä ymmärrä kuinka kerrostalossa asutaan.
Itse kävelen aina asunnossani päkiöilläni, niin ettei kantapää kosketa juuri ollenkaan lattiaa. Kusen istualtaan tai jos on pakko kusta seisaaltaan niin lorotan kusen posliiniin (kjäh, kjäh).
Minun mielestäni Suomessa on liian kauan rakennettu huonoja/olemattomia äänieristyksiä. Näitä ongelmia tuntuu olevan hirveän paljon ja vaikka minkä ikäisissä taloissa. Ei todellakaan ole asenneongelmasta kysymys vaan ihan konkreettisesta äänieristyksen puutteesta.
Kannattaa alkaa vaatimaan taloyhtiöltä äänieristyksiä tai teettää vaikka omaan makuuhuoneeseen itse. Sellaiset jotka ei tästä ongelmasta kärsi, eivät sitä ymmärrä, eivätkä luonnollisesti halua maksaa äänieristys-remontin kustannuksista. Toiset elää hiljempää ja toiset kovempaa, se on fakta jota on vaikea muuttaa. Totta kai kerros- ja rivitaloissa pitäisi ottaa muut asukkaat huomioon, mutta ei ihmisiltä voida vaatia mitään huopatossutehdas-elämää koko ajan.
Tosta oli muuten lehdessä juttu, että seksin harrastamisen äänet on normaalia elämää, eikä niihin puututa vaikka olisi hiljaisuus. Myös peseytyminen, pesukoneen käyttö ja hiljainen musiikinkuuntelu on sallitua.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 22:58"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 22:50"]Elämisen ääniä. [/quote] Siis eikö itseäsi häiritsisi vastaava? Pystyisit päivittäin heräämään kesken unien ja rennosti vaan ajattelemaan, että "elämisen ääniä". Voi kun itsekin pystyisin. Tai sitten min pitää varmaan muuttaa jonnekin korpeen. [/quote] Kuvitteletko ettei naapuria häiritsisi se että joutuu koko ajan hiiviskelemään kotonaan, tapattamaan koiransa, suihkuun ei sais mennä töitten jälkeen ja mikä pahinta edes vessassa ei sais käydä kun se häiritsee sua. Olisitko itse valmis samaan naapurin takia? [/quote] Koiraa en ottaisi kerrostaloon tai rivitaloon etenkään haukkuherkkää rotua. Sen verran myös kunnioitan naapureitani, että ovia ei meillä saa kukaan paiskoa mihinkään aikaan vuorokaudesta. Vessassa käyn vaikka yöllä, jos on tarve. Suihkussa kävisin kymmenen jälkeen, jos olisi ilta- tai yötyö. Otan naapurit itse huomioon mahdollisimman hyvin, joten ehkä siksi toivon sitä vastavuoroisesti heiltäkin.
[/quote]
Eli vastavuoroisuuden nimissä naapurisi pitäisi nyt luopua koirastaan?
Luulin, että nyt meidän naapurit kirjoittelee seksielämästämme. Kun tuli ostettua uusia leluja ja ääni on sen mukainen, eilen saatiin kuulla kun yläkerta koputti lattiaan, että oltaisiin hiljenpaa.