Koska pitää lähteä sairaalaan, supistukset noin 5min välein nyt..
välin kestää, mutta supistukset sattuvat aivan sairaasti. Sairaalaan puolen tunnin matka. Auttakaa.
Kommentit (41)
No mulla oli kipeitä supistuksia 5 min välein klo 8.00-20.00, jonka jälkeen tihenivät minuutin väleihin pariksi tuntia ja sit vauva syntyi. On niin yksilöllistä.
Hei, ap! Voithan synnyttää siellä himassa ja me täältä av:ltä laitetaan ohjeita. Eikös tää av juuri siten toimi? Tänne sitä ekana tullaan kyselemään, mitä mun NYT pitäis tehdä, ja täältä ne parhaat vinkin kaikkeen saa, eikö?
Oikeasti. Lähde sairaalaan, kun siltä tuntuu. Ja ota matka huomioon, että ehdit hyvissä ajoin.
Onnea matkaan! Ja tervetuloa pieni tähän maailmaan!
Lasketaanko uudelleensynnyttäjäksi jos viime synnytyksestä 11v?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:25"]Lasketaanko uudelleensynnyttäjäksi jos viime synnytyksestä 11v?
[/quote]
Tottakai.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:25"]
Lasketaanko uudelleensynnyttäjäksi jos viime synnytyksestä 11v?
[/quote]
Ei. Eikös se raja ole sen 10v?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:25"]Lasketaanko uudelleensynnyttäjäksi jos viime synnytyksestä 11v?
[/quote]
No tuskinpa sitä ensisynnyttäjäkään enää on...
Kyllä ne raskauden ja synnytyksen aiheuttanat muutokset naisen lantion rakenteissa ovat pysyviä, eli ensisynnyttäjiä ollaan vain kerran.
Mulla kahdessa synnytyksessä on supistellut 8 min välein. Ihan parin vikan sentin aikana on tihentynyt. Siltikin menin sairaalaan ajoissa, vaikka kätilöt vähän silmiä pyörittelivät. No, ottivat tosissaan sisätutkimuksen tehtyään. En enää muista rulovaiheen senttejä, mutta epiduraalia tarjottiin pyytämättä heti kättelyssä molemmilla kerroilla. Ei niin ne minuutit vaan se tuntuma.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:25"]Lasketaanko uudelleensynnyttäjäksi jos viime synnytyksestä 11v?
[/quote]
No tuskinpa sitä ensisynnyttäjäkään enää on...
[/quote]
Oon kuullut et 6v on joku raja.. Et keho unohtaa/toipuu jo edellisestä niin et menee jo uudelleensynnyttäjästä?
T.se joka kysyi
Minä lähdin tokan lapsen kanssa sairaalaan kun oli tunnin supistellut. Missään välissä ei tullut supistukset säännölliseksi. Pystyin koko ajan puhumaan ja tekemään kaikkea. Just ehdittiin sairaalaan ennen kun syntyi. Kannattaa lähteä ajoissa!
Mulla siinä vaiheessa, kun tuntuu ettei enää kotona pärjäisi, on ponnistusvaihe alkamassa.
Kätilö sanoi, että mulla on korkea kipukynnys. Mä taas ajattelen, että mulla on ihan oikeasti suht helpot supistukset.
Ekalla kerralla menin sairaalaan, koska supistukset tuli alle 7 minuutin välein. Mitä tulee itse supistuksiin, olisin voinut jatkaa kotona oloa. Mulle sanottiinkin, että vauvan syntymiseen voi mennä vielä pitkä aika, ensisynnyttäjä kun olen. No, sairaalaan tultua siirryin saman tien synnyttämään.
Tokassa samalla kaavalla. Supistukset eivät olleet kovin kivuliaita, mutta niiden tiheneminen oli merkki synnytyksen lähenemisestä. Kätilö toppuutteli puhelimessa ja sanoi, että jos supistuksia on tullut vasta tunnin ja välillä epäsäännöllisiä, kannattaa olla vielä kotona ja tulla vasta sitten, kun supistukset tulee tiheämmin ja ovat voimakkaampia. Lähdin sairaalaan joka tapauksessa ja siellä taas siirryin suoraan synnytyssaliin.
Mun kohdallani ei toimi ollenkaan tuo "ole kotona niin kauan kuin pystyt"-neuvo. Onneksi vaisto (?) on laittanut mut liikkeelle, vaikka samalla järkeilen, että ei kai näin helpot supistukset synnytystä käynnistä ja sairaalaan olen mennyt asenteella, että mut sitten varmaan lähetetään takaisin kotiin. Ekalla kerralla jätin sairaalakassinkin kotiin sen vuoksi. Enhän mä nyt synnyttämään vielä mene.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:12"]Kokeilin vessassa käydessäni kohdunsuuta ja se oli auki ehkä reilut 2cm, vauvan pää tuntui ihan siinä suulla. ap
[/quote]
Ei vittu mikä ääliö. Tai sitten yksinkertaisesti provo.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:12"]
Kokeilin vessassa käydessäni kohdunsuuta ja se oli auki ehkä reilut 2cm, vauvan pää tuntui ihan siinä suulla. ap
[/quote]
No yök! Ei kaikkea tarvitse kertoa täällä.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:25"]Lasketaanko uudelleensynnyttäjäksi jos viime synnytyksestä 11v?
[/quote]
Tottakai.
[/quote]
Juu kyllä sinä uudelleen synnyttäjä olet, vaikka siitä olisi 50 vuotta. On vain tutkittua, että noin viiden vuoden kuluttua synnytyksestä olet perjatteessa kuin ensisynnyttäjä siinä ajassa paikat ovat umpeutuneet ja kroppa alkanut vähitellen unohtaa edellisen synnytyksen. Siksi uudelleen synnyttäminen on helpompaa mitä nopeammin se tapahtuu edellisestä.
Ap taitaa vielä konttia siellä vessanlattialla?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 20:57"]
Yleensä toinen synnytys etenee nopeammin, kuin ensimmäinen. Kauan se eka synnytys kesti? Oliko alakautta? Sehän on hyvä nyrkkisääntö, et sairaalaan lähdetään kun kotona ei enää pärjää :)
[/quote]
Toi muuten on harvinaisen huono nyrkkisääntö. Minulla viimeisen kohdalla oli tunne, etten enää pärjää kun kohdun suu oli 10cm auki. Sairaalassa toki olin raskauskomplikaatioiden vuoksi, mutta vuodeosastolla siis ;) Aika lujaa mentiin saliin :D
Edellisen synnytyksen kohdalla oltiin kyllä sanottu, että aikaisemminkin voisi sairaalaan tulla, silloin ei edes tuntunut siltä etten olisi kotona pärjännyt. Kyseessä oli kuitenkin 4. synnytys ja epäsäännöllisiä supistuksia oli ollut aamusta asti. Mies pääsi ko aikaan minut viemään, siksi mentiin sairaalaan. Yhtään ei tuntunut siltä että lapsi olisi vielä syntymässä... ja 6cm olin auki.
Ap:lle tsemppiä, sinulla on varmaan nyytti kainalossa jo :)
Jaaha, taas yksi koti- tai bussipysäkkisynnytys tulossa. Miksei sinne sairaalaan voi lähteä ajoissa? Ja se.joka sanoo että kyllä sen teitää milloin pitää lähteä niin ei pidä paikkaansa. Kaksi syynytystä takana ja jos olisin odottanut siihen etten kestä olla kotona, niin autoon olisi lapset syntyneet