Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kurkkukipu, kauanko tällaisella ruokavaliolla jaksaa? (Pelkkiä nesteitä/nestepitoisia)

Vierailija
03.12.2021 |

Minulla on yli kuukauden ollut kurkkukipu niin pahana, etten pysty nielemään mitään kiinteää. Edes raejuusto ei uppoa. Olen nyt n. Kuukauden ajan syönyt päivässä n. 2 jugurttijuomaa, smoothien ja lämpimänä ruokana sosekeiton (bataatti, pinaatti, kasvis) Kurkkukipu ei tunnu paranevan. Kauanko tällaisella ruokavaliolla pysyy terveenä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko painat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko painat?

164cm/62kg

Ap

Vierailija
4/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin, kurkkukipuun on jokin syy.

Vierailija
5/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen elänyt smoothieilla kohta kaksi vuotta. Kyseessä oli aluksi sairauden hoito mutta kun huomasin, kuinka kokonaisterveys koheni, hurahdin ihan täysin blendaamiseen. Lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa on tsekattu, että saan kaiken mitä tarvitsen. En enää ikinä palaa "normaaliin ruokaan".

Jos ostat kaupan smoothieita, huono homma. Jos teet itse hedelmäpommeja, ei niilläkään terveys pysy tasapainossa.

Suosittelen vihersmoothieita, joissa on lehtikaalin, romainen, pinaatin, yrttien yms. seassa vaikkapa banaani ja vähän marjoja makeutta tuomassa. Lisää kannulliseen 0,5-1dl hampunsiemeniä/chiaa/mieleistäsi proteiinia ja öljyä. 2-3 litraa päivässä näitä, niin syöminen ja ravitsemus on hoidettu.

Täydellisen kasviproteiininlähteen kasaaminen vaatii vähän tiedonhankintaa. B-vitamiinien saannista tulee pitää huoli (itse syön ravintohiivaa) ja D-vitamiinia ottaa lisänä. Syöt nyt jogurttia joten se auttaa asiaa. Voihan smoothieen laittaa vaikka nautakollageeniakin.

Jogurttia vielä mietin. Mulla se oli yksi tulehdustilan ylläpitäjistä. Maitotuotteet lisäävät limaneritystä ja kurkun alueen ongelmia joillain ihmisillä.

Vierailija
6/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blender rikkoo hedelmien rakennetta niin ettei ehkä ole kuituja.

Oon myös ollut kipeänä ja suututtaa nopea painon lasku. Toki pitäisi laihduttaa mutta äkillinen laihtuminen ei ole hyvä. Elimistön olis hyvä saada jotain sulatettavaa, päärynät on pehmeitä

Vierailija
7/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen elänyt smoothieilla kohta kaksi vuotta. Kyseessä oli aluksi sairauden hoito mutta kun huomasin, kuinka kokonaisterveys koheni, hurahdin ihan täysin blendaamiseen. Lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa on tsekattu, että saan kaiken mitä tarvitsen. En enää ikinä palaa "normaaliin ruokaan".

Jos ostat kaupan smoothieita, huono homma. Jos teet itse hedelmäpommeja, ei niilläkään terveys pysy tasapainossa.

Suosittelen vihersmoothieita, joissa on lehtikaalin, romainen, pinaatin, yrttien yms. seassa vaikkapa banaani ja vähän marjoja makeutta tuomassa. Lisää kannulliseen 0,5-1dl hampunsiemeniä/chiaa/mieleistäsi proteiinia ja öljyä. 2-3 litraa päivässä näitä, niin syöminen ja ravitsemus on hoidettu.

Täydellisen kasviproteiininlähteen kasaaminen vaatii vähän tiedonhankintaa. B-vitamiinien saannista tulee pitää huoli (itse syön ravintohiivaa) ja D-vitamiinia ottaa lisänä. Syöt nyt jogurttia joten se auttaa asiaa. Voihan smoothieen laittaa vaikka nautakollageeniakin.

Jogurttia vielä mietin. Mulla se oli yksi tulehdustilan ylläpitäjistä. Maitotuotteet lisäävät limaneritystä ja kurkun alueen ongelmia joillain ihmisillä.

Ihan ensiksi, jos kukaan ei ole sitä sulle vielä sanonut: sulla viiraa päässä pahasti.

Tuosta vellistä ei saa kuitua, koska kuten joku tuossa kirjoitti, blenderi vetää kuidut riekaleiksi. Kuitu on elintärkeää ihmisen suoliston toiminnalle.

Vierailija
8/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävä proteiininsaanti turvaa lihasten säilymistä ja sairauden kanssa kamppailukin lisää tarvetta

Mm. erilaiset juotavat maito- tai soijatuotteet hyvä lähde, joista hapanmaitotuotteet, kuten jogurtit saattavat sopia parhaiten.

Runsaasti lihaa/kanaa/kalaa tai jotain kasviproteiininlähdettä sisältävät sosekeitotkin hyviä.

Proteiinijauheilla ja -juomilla voi tarvittaessa täydennellä saantia.

Öljyä kannattaa lorautella energialisäksi ja esim. pähkinät/pähkinävoi sopii smoothien joukkoon. Jos paino laskee on syytä käyttää reilumminkin.

Vitamiinien ja kivennäisaineiden saantien riittävyyttä on hyvä turvata monipuolisella valmisteella sekä kalsiumvalmisteella, jos et käytä maitotuotteita.

Vierailija
9/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittävä proteiininsaanti turvaa lihasten säilymistä ja sairauden kanssa kamppailukin lisää tarvetta

Mm. erilaiset juotavat maito- tai soijatuotteet hyvä lähde, joista hapanmaitotuotteet, kuten jogurtit saattavat sopia parhaiten.

Runsaasti lihaa/kanaa/kalaa tai jotain kasviproteiininlähdettä sisältävät sosekeitotkin hyviä.

Proteiinijauheilla ja -juomilla voi tarvittaessa täydennellä saantia.

Öljyä kannattaa lorautella energialisäksi ja esim. pähkinät/pähkinävoi sopii smoothien joukkoon. Jos paino laskee on syytä käyttää reilumminkin.

Vitamiinien ja kivennäisaineiden saantien riittävyyttä on hyvä turvata monipuolisella valmisteella sekä kalsiumvalmisteella, jos et käytä maitotuotteita.

Lisäksi täysjyväviljaa vellin tai löysän puuron muodossa turvaamaan energian- ja kuidunsaantia, joukkoon rasvaa ja proteiinijauhetta, niin saat ravintorikkaampaa. Jonkin verran kuitua saa kasviksista, marjoista ja hedelmistäkin, mutta ovat muuten vähiten energiaa sisältäviä ruoka-aineita.

Vierailija
10/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensiksi, jos kukaan ei ole sitä sulle vielä sanonut: sulla viiraa päässä pahasti.

Tuosta vellistä ei saa kuitua, koska kuten joku tuossa kirjoitti, blenderi vetää kuidut riekaleiksi. Kuitu on elintärkeää ihmisen suoliston toiminnalle.

Luotan tässä asiassa ravitsemusterapeutin ja gastroenterologin osaamiseen enemmän kuin jonkun nettirandomin. Kyseessä on ruokatorven ja vatsan sairauden hoito. Mielisairautta ei ole todettu.

Tiedoksi, että blenderi ei hävitä niitä kuituja mihinkään, vaikka pilkkoo pienemmäksi. Voin kertoa, että ennen smoothieita en tiennyt, kuinka suoli toimii oikein. Ei todellakaan ole kuiduista pulaa ja kaunista, kiinteää kakkaa pukkaan.

Vierailija
11/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ruokatorviongelmien takia nesteruokavalio. Hurahdin lihakeittoon, josta kaivoin kaikki sattumat pois. Eli lihaliemi. Hyvää!! (Ei siis mistään lihaliemikuutiosta tehtyä vaan oikeasta lihasta ja mausteista).

Smoothieihin laitoin joskus rahkaa sekaan.

Mutta mulla ei se kestänyt kuin 2-3 kk.

Vierailija
12/12 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää sinne sosekeittoon esim linssejä niin saat proteiinia. Raejuustonkin voit soseuttaa keiton joukkoon niin menee paremmin alas. Mutta tosiaan joo ehdottomasti lääkäriin mars mars!