lääkikseen (?)
Selvisi, etten ns. ykköskoulutusvaihtoehtooni voikaan fysiologisista syistä hakea. Back uppina oleb pitänyt lääketieteellistä, ongelmana kuitenkin se, että lukiossa olen lukenut vain biologian. Sen lisäksi olen opiskellut Anatomia ja fysiologia -kirjan.
Olisiko teidän mielestä mahdollista itse opiskella lukion fysiikan ja kemian oppimäärä? Biologian kaikki kurssit olen lukenut, tosin en sitä kirjoittanut. Voisiko kursseja käydä esimerkiksi iltalukiossa? Olen 19-vuotias, joten etuni olisi ainakin se, että lukemis- ja opiskelutekniikat ovat vielä itselle selviä ja hallinnassa.
Voisin esimerkiksi opiskella vuoden fysiikkaa ja vuoden kemiaa, sitten hakea. Mahdollisesti käydä jopa kirjoittamassa ne, eli täydentämässä YO-todistusta.
Mitä ajatuksia herättää? Kokemuksia?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:31"]Jos hakee ensin muuhun kouluun, ei lääkikseen voi hakea enää helpossa ensisijaiskiintiössä.
[/quote]
Kerro toki lisää tästä helposta ensisijaiskiintiöstä.
Pääsee Otaniemeen opiskeleen ilman pääsykokeita jos matematiikka L ja fyke ja kemia L , voi kai pääastä ämmän papereillakin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 18:55"]Kysytäänpä että mikä ykkösvaihtoehtosi oli?
[/quote]
Hauskaa löytää oma vanha ketju etusivulta. Vois vähän päivittää tätä. Tosiaan totesin tolloin että mun ei olis mahdollista päästä opiskelemaan ykkösvaihtoehtooni, puheterapeutiksi sen vuoksi, että itselläni on r-vika. Noh, luovuttuani sekä tästä lääkishaaveesta että puheterapeutin ammatin toteuttamisesta olin hetken aikaa suhkot masentunut kun yhtäkkiä en tiennytkään mitä sitä elämällä tekisi.
Joku sanoi tuolla hyvin niin, että jos ois mikä tahansa muu haave niin lähteä sitä toteuttamaan. Soitin yliopistomme logopedian amanuenssille joka neuvoi ottamaan yhteytta puheterapeuttiin - ja niin tein. Nyt siis yritän parhaani mukaan oppia puhtaan r:n. Kävin tänä vuonna jo logopedian pääsykokeissa eikä jäänyt paljosta kiinni toiseen vaiheeseen pääsy.
Näin siis case closed - ei tullut lääkäriä minusta, se olisi vaatinut minulta liikaa. Tiedän mikä taso lääkiksen pääsykokeissa on, enkä usko että minusta loppupeleissä olisi siihen ollut. Nyt kohti todellista ja mahdollista unelma-ammattiani logopedina:)
ap
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:24"]
Selvisi, etten ns. ykköskoulutusvaihtoehtooni voikaan fysiologisista syistä hakea. Back uppina oleb pitänyt lääketieteellistä, ongelmana kuitenkin se, että lukiossa olen lukenut vain biologian. Sen lisäksi olen opiskellut Anatomia ja fysiologia -kirjan. Olisiko teidän mielestä mahdollista itse opiskella lukion fysiikan ja kemian oppimäärä? Biologian kaikki kurssit olen lukenut, tosin en sitä kirjoittanut. Voisiko kursseja käydä esimerkiksi iltalukiossa? Olen 19-vuotias, joten etuni olisi ainakin se, että lukemis- ja opiskelutekniikat ovat vielä itselle selviä ja hallinnassa. Voisin esimerkiksi opiskella vuoden fysiikkaa ja vuoden kemiaa, sitten hakea. Mahdollisesti käydä jopa kirjoittamassa ne, eli täydentämässä YO-todistusta. Mitä ajatuksia herättää? Kokemuksia?
[/quote]
Lääkiksen pääsykoe oli viime vuonna hupasa. Mä en siis hakenut tuonne, mutta olen netissä katsellut ton alan luentoja usemmankin. Mä olisin niiden perusteella melko varmasti päässyt sisään. Yksikään kysymys ei ollut järin vaikea, mutta en tiedä miten paljon tarvii pisteitä sisään pääsyyn.
[/quote]
Eihän ne sivusilmällä katsellen vaikeilta tunnukkaan, mutta alappa tekemään niitä, niin johan vaikeutuu.
Selvisi, etten ns. ykköskoulutusvaihtoehtooni voikaan fysiologisista syistä hakea. Back uppina oleb pitänyt lääketieteellistä, ongelmana kuitenkin se, että lukiossa olen lukenut vain biologian. Sen lisäksi olen opiskellut Anatomia ja fysiologia -kirjan. Olisiko teidän mielestä mahdollista itse opiskella lukion fysiikan ja kemian oppimäärä? Biologian kaikki kurssit olen lukenut, tosin en sitä kirjoittanut. Voisiko kursseja käydä esimerkiksi iltalukiossa? Olen 19-vuotias, joten etuni olisi ainakin se, että lukemis- ja opiskelutekniikat ovat vielä itselle selviä ja hallinnassa. Voisin esimerkiksi opiskella vuoden fysiikkaa ja vuoden kemiaa, sitten hakea. Mahdollisesti käydä jopa kirjoittamassa ne, eli täydentämässä YO-todistusta. Mitä ajatuksia herättää? Kokemuksia?
[/quote] iltalukioon ehdottomasti, kova työ edessä fysiikka ja kemia, olihan sulla noi pakolliset , tuntuiko vaikeelta?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:45"]
Jos olet tarpeeksi motivoitunut, niin todellakin pääset. Käy valmennuskurssi. Ei ne kaikki lääkiksessä opiskelevat ole huippuälykkäitä. Opiskella pitää ja elämänhallinta ois hyvä olla kunnossa.
[/quote] ei varmasti kaikki oo huippuälykkäitä mutta fysiikka on ihan olennainen pääsykokeissa ja jos se tangertaa niin ei mitään mahiksia lääkikseen.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:48"]
Minä pääsin lääkikseen kokonaan ilman lukiota, Galenoksen aikaan. Luin itse kotona lukion kirjoista kemian ja fysiikan, aloitin syksyllä. Keväällä kävin valmennuskurssin jossa keskityttiin Galenoksen asioihin. Yhden lyhyen matikan kurssin kävin syksyllä iltalukiossa mutta sitten totesin etten tarvitse enempää, kemian ja fysiikan laskut pääsykoetasolla on kuitenkin matemaattisesti suht yksinkertaisia. En esimerkiksi koskaan opetellut derivoimaan. Ekana vuonna jäi 1,5 pistettä puuttumaan. Luin vielä siis seuraavanakin vuonna, tosin en niin tiiviisti sitten enää. Viimeiset 2kk ennen koetta kuitenkin päivittäin jotain, n. 2t varmaan keskimäärin. Tokalla koekerralla sitten pääsin sisään. Kohta jo valmistuminen häämöttää :)
[/quote] kuulut siihen pieneen prosenttiin joka tekee noin
Mene älyvuotoon, siellä on niitäkin jotka yrittää ties kuinka monta kertaa.osa pääse osa ei ja sitten on niitä jotka päässeet kerralla ja viim toisella kerralla. Paljon työtä vaatii kun aloitat fysiikan. Mene ilta kouluun ja sen jälkeen valmennuskurssi. Eikä vielä ole takeita että pääset. Riippuu sinusta oletko nopee oppija vai täytyy kovasti puurtaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksen pääsykoe oli viime vuonna hupasa. Mä en siis hakenut tuonne, mutta olen netissä katsellut ton alan luentoja usemmankin. Mä olisin niiden perusteella melko varmasti päässyt sisään. Yksikään kysymys ei ollut järin vaikea, mutta en tiedä miten paljon tarvii pisteitä sisään pääsyyn. mene ens vuonna pääsykokeisiin niin välkyltä tunnut ja pääset sisään tuosta vaan....... Ei voi kun ihmetellä
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:09"]
Hae ainakin samalla jonnekin insinöörialalle tai muuhun vastaavaan, jossa pääsee ensimmäisen vuoden opiskelemaan fysiikkaa ja kemiaa. Sillä valmentaudut parhaiten pääsykokeeseen, jos ei ensimmäisellä yrittämisellä pääse läpi. Opiskelukavereiden mukana on paljon helpompi sisäistää vaikeampiakin asioita.
[/quote]
Miksei vaan suoraan yliopistoon fysiikkaa? Eikös sinne ole todella helppo päästä?
[/quote] fysiikasta kiikastaa vai ja luulet että pääset opiskelemaan fysiikka ihan yliopistoon