Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lääkikseen (?)

Vierailija
04.03.2015 |

Selvisi, etten ns. ykköskoulutusvaihtoehtooni voikaan fysiologisista syistä hakea. Back uppina oleb pitänyt lääketieteellistä, ongelmana kuitenkin se, että lukiossa olen lukenut vain biologian. Sen lisäksi olen opiskellut Anatomia ja fysiologia -kirjan.
Olisiko teidän mielestä mahdollista itse opiskella lukion fysiikan ja kemian oppimäärä? Biologian kaikki kurssit olen lukenut, tosin en sitä kirjoittanut. Voisiko kursseja käydä esimerkiksi iltalukiossa? Olen 19-vuotias, joten etuni olisi ainakin se, että lukemis- ja opiskelutekniikat ovat vielä itselle selviä ja hallinnassa.
Voisin esimerkiksi opiskella vuoden fysiikkaa ja vuoden kemiaa, sitten hakea. Mahdollisesti käydä jopa kirjoittamassa ne, eli täydentämässä YO-todistusta.
Mitä ajatuksia herättää? Kokemuksia?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan tämä palsta olla oikea paikka kokemusten kyselyyn tuon suhteen? Täällähän on pääosin kouluttamattomia, mielenterveysongelmaisia tai amiksen käyneitä. Lääkiksen käyneitä tuskin on.

Vierailija
2/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, mutta saattaa olla hyvin vaikeaa. Kemia on helpohko aine, mutta fysiikkaa täytyy oikeasti opiskella jos meinaa menestyä kirjoituksissa/pääsykokeissa. Kirjoititko/luitko pitkän matematiikan? m20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah, tiedän... Olen siitä huolimatta lukenut täältä monia antoisia ketjuja liittyen opiskeluun;D

Vierailija
4/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:35"]On mahdollista, mutta saattaa olla hyvin vaikeaa. Kemia on helpohko aine, mutta fysiikkaa täytyy oikeasti opiskella jos meinaa menestyä kirjoituksissa/pääsykokeissa. Kirjoititko/luitko pitkän matematiikan? m20
[/quote]
Samanlainen käsitys myös minulla näistä aineista. Kirjoitin lyhyen matikan, sain M.
Mietinkin, että fysiikka näistä tulisi vaatimaan kaikista eniten, siitä olen lukiossa lukenit yhden kurssin...
Ap, kuten myös edellinen

Vierailija
5/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tarpeeksi motivoitunut, niin todellakin pääset. Käy valmennuskurssi. Ei ne kaikki lääkiksessä opiskelevat ole huippuälykkäitä. Opiskella pitää ja elämänhallinta ois hyvä olla kunnossa.

Vierailija
6/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet käynyt älyvuodossa? :) itsekin olen lukenut lukiossa vain biologiaa, mutta nyt olen vuoden päntännyt fysiikkaa ja kemiaa. Syksyllä alkaa preppauskurssi ja tavoitteena lääkis 2016. Tosin mulla tuosta lukiosta on "hiukan" kauemmin kuin sulla. Ikääkin on "jo" 26 :)

Vierailija
7/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:35"]On mahdollista, mutta saattaa olla hyvin vaikeaa. Kemia on helpohko aine, mutta fysiikkaa täytyy oikeasti opiskella jos meinaa menestyä kirjoituksissa/pääsykokeissa. Kirjoititko/luitko pitkän matematiikan? m20 [/quote] Samanlainen käsitys myös minulla näistä aineista. Kirjoitin lyhyen matikan, sain M. Mietinkin, että fysiikka näistä tulisi vaatimaan kaikista eniten, siitä olen lukiossa lukenit yhden kurssin... Ap, kuten myös edellinen

[/quote]

Periaatteessa lukion fysiikka onnistuu kyllä lukion lyhyen matikan taidoilla. (Integraalit tulevat fysiikkaan vasta yliopistossa.) Eli jos jaksat laskea kahdeksan kurssia fysiikkaa itsenäisesti, niin mikä ettei. Lisäksi lääkiksessä ei tietääkseni opiskella juurikaan fysiikkaa muuten kuin pääsykoetta varten, ja matikkaahan ei ole edes pääsykokeessa. Sanoisin, että sinulla on ihan hyvät mahdollisuudet lääkikseen kunhan vain jaksat päntätä fyssan ja kemian kurssit :D m20

Vierailija
8/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ainakin samalla jonnekin insinöörialalle tai muuhun vastaavaan, jossa pääsee ensimmäisen vuoden opiskelemaan fysiikkaa ja kemiaa. Sillä valmentaudut parhaiten pääsykokeeseen, jos ei ensimmäisellä yrittämisellä pääse läpi. Opiskelukavereiden mukana on paljon helpompi sisäistää vaikeampiakin asioita.

Vierailija
9/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakee ensin muuhun kouluun, ei lääkikseen voi hakea enää helpossa ensisijaiskiintiössä.

Vierailija
10/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään täällä ei siis ole kokemusta, ainoastaan mielipiteitä?

Vierailija
11/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:31"]

Jos hakee ensin muuhun kouluun, ei lääkikseen voi hakea enää helpossa ensisijaiskiintiössä.

[/quote]

Totta. Mutta täytyy kait silti käydä kaksissa valintakokeissa tänä keväänä, työmarkkinatuen (?) takia.

Kiitos vastauksista. Otan seuraavaksi yhteyttä opon, mietitään mitä tilanteessani voisi tehdä.

Vierailija
12/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmennuskurssin ex-opettaja ja ihan oikea matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opettaja vastaa: On mahdollista. Vaatii paljon työtä. Vaihtoehtoja on:

- Itseopiskelu. Apuna voi käyttää kirjastoja ja nettiä. Työlästä, mutta mahdollista. Vaatii itseohjautuvuutta.

- Iltalukio / etälukio / aikuislukio. Lukio-opintoja on mahdollista täydentää. Samalla saa opettajalta opetusta.

- Valmennuskurssit. Kallista, mutta antaa tukea ja rytmiä omaan opiskeluprosessiin. Toisille hyödyllistä, toisille ei. Tämä riippuu opiskelijasta sekä kurssien järjestäjistä. Kurssin valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ottaa yhteyttä järjestäjään ja kysyä mm. keitä kursseilla opettaa ja millä meriiteillä.

- Yksityisopetus. Yhdistää valmennuskurssin ja itseopiskelun hyvät puolet. Oman opettajan kanssa voi käydä läpi juuri niitä itselle tärkeitä asioita. Valmennuskurssin hinnalla (arvioidaan vaikka 3000 €) voi hyvinkin saada 40-50 tuntia yksityisopetusta ellei enemmänkin. Yleensä oman koulun opettajat eivät saa antaa omille oppilailleen yksityisopetusta, mutta jos olet jo kirjoittanut, voit kysyä opetusta esim. entisen lukiosi opettajilta. Tämäkin tapa vaatii itseohjautuvuutta, mutta opelta saa vastauksia ja tukea.

Kannattaa myös miettiä mihin lääkikseen hakee. Helsinkiin on hankalampi päästä kuin maakuntiin. Myöhemmin yliopistoa on mahdollista vaihtaa.

Ps. Nykyään yliopistoihin pääsee lukemaan ylioppilaana matematiikkaa, fysiikkaa tai kemiaa ainoastaan kyseisen aineen YO-koemenestyksen perusteella. Esim. jos et ole kirjoittanut fysiikkaa, et voi hakea fysiikan laitokselle muutoin kuin avoimen väylän kautta.

Vierailija
13/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin lääkikseen kokonaan ilman lukiota, Galenoksen aikaan. Luin itse kotona lukion kirjoista kemian ja fysiikan, aloitin syksyllä. Keväällä kävin valmennuskurssin jossa keskityttiin Galenoksen asioihin. Yhden lyhyen matikan kurssin kävin syksyllä iltalukiossa mutta sitten totesin etten tarvitse enempää, kemian ja fysiikan laskut pääsykoetasolla on kuitenkin matemaattisesti suht yksinkertaisia. En esimerkiksi koskaan opetellut derivoimaan.

Ekana vuonna jäi 1,5 pistettä puuttumaan. Luin vielä siis seuraavanakin vuonna, tosin en niin tiiviisti sitten enää. Viimeiset 2kk ennen koetta kuitenkin päivittäin jotain, n. 2t varmaan keskimäärin. Tokalla koekerralla sitten pääsin sisään. Kohta jo valmistuminen häämöttää :)

Vierailija
14/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:09"]

Hae ainakin samalla jonnekin insinöörialalle tai muuhun vastaavaan, jossa pääsee ensimmäisen vuoden opiskelemaan fysiikkaa ja kemiaa. Sillä valmentaudut parhaiten pääsykokeeseen, jos ei ensimmäisellä yrittämisellä pääse läpi. Opiskelukavereiden mukana on paljon helpompi sisäistää vaikeampiakin asioita.

[/quote]

Miksei vaan suoraan yliopistoon fysiikkaa? Eikös sinne ole todella helppo päästä?

Vierailija
15/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:59"]

[/quote]

Miksei vaan suoraan yliopistoon fysiikkaa? Eikös sinne ole todella helppo päästä?

[/quote]

Tämähän olisi myös sinänsä hyvä vaihtoehto lääkikseen valmistautumista ajatellen, koska yliopiston fysiikan opiskelu taitaa olla vielä raskaampaa kuin lääkiksessä opiskelu. On sitten jo tottunut hajoilemaan.

Vierailija
16/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:59"]

[/quote]

[/quote]

No kun ei pääse, jos ei ole kirjoittanut fysiikkaa kohtalaisin arvosanoin. Avoimeen yliopistoon toki pääsee. Ja AP:han ei ole kirjoittanut kyseistä oppiainetta, kun ei ole sitä lukiossa opiskellutkaan.

Vierailija
17/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amikseen ensin kun palstamammojen mukaan amis on varmin tie yliopistoon. Lukioon ei kannata mennä.

Vierailija
18/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ensin lukea yksin/iltalukiossa kemmaa ja fyssaa, ja sen jälkeen valmennuskurssi. Valmennuskurssi on suht kallis mutta opetus paljon tasokkaampaa kuin iltalukiossa tms, ja siinä tähdätään ja harjoitellaan suoraan pääsykoetehtäviä. Yksin on mahdollista lukea kaikki kurssit mutta kyllä se valmennuskurssi (ainakin Helsingissä) on rahansa arvoinen jos valitsee tasokkaan kurssin.

Vierailija
19/51 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:13"]Kannattaa ensin lukea yksin/iltalukiossa kemmaa ja fyssaa, ja sen jälkeen valmennuskurssi. Valmennuskurssi on suht kallis mutta opetus paljon tasokkaampaa kuin iltalukiossa tms, ja siinä tähdätään ja harjoitellaan suoraan pääsykoetehtäviä. Yksin on mahdollista lukea kaikki kurssit mutta kyllä se valmennuskurssi (ainakin Helsingissä) on rahansa arvoinen jos valitsee tasokkaan kurssin.
[/quote]

Niin ja siis koska tänä keväänä aika loppuu kesken niin syksyllä vaikka iltalukiossa kursseja, ja tammikuussa tai jo marraskuussa valmennuskurssille :)

Vierailija
20/51 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikkaa ja kemiaa olen tosiaan lukenut n. pari vuotta sitten yhden eli pakollisen kurssin. Uskoisin että voisin kesän aikana tsekata kemian oppimäärän, loppukesästä joulun alkuun tms. aikaa fysiikalle. Se vain tuskin riittää. Eli keväällä 2016 ensimmäisen kerran valintakokeeseen. 2017 vuonna alkaa sitten olla jo tosi kyseessä...

Olen itse kaikista parhaimmillani saadessani opiskella yksin omassa rauhassa. Myös ymmärrän asiat parhaiten, kun itse ne luen jostain. Lukion opetuksesta en juurikaan osannut ottaa kaikkea irti, pänttäsin asiat sitten itsekseni.

Totta puhuen, en ole varma olenko uhraamaan niin paljon, mitä opiskelu (lähinnä pääsykoeprosessi) vaatisi. Nyt alkaa olla hetki päättää. Totta kai jos sen tien valitsen, olen valmis antamaan kaikkeni sille. Sen verran kovan luokan unelma on kyseessä. Harmittaa kuitenkin, etten suhtautunut omiin haaveisiini vakavasti lukion aikana. Naureskelin aina itselleni ja sille, että voisin koskaan edes pyrkiä sisään.

En ole koskaan ollut fiksu, mutta olen itse itselleni todistanut että kovalla työllä kaikki on mahdollista. Hienosti joku sanoikin, ettei kaikki lääkiksessä ole huippuälykkäitä. Toki heitäkin löytyy, mutta saattaa olla pelissä eri motiivit lääkärin tyhön kuin minulla.

Ja tosiaan, Ouluun olisin hakemassa. Paljon kiitoksia vastauksista!

Ap