Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Instagram storyt katoaa arkistosta?

Kääk
03.12.2021 |

Joskus vuonna 2017 tms. Instagram alkoi tallentamaan storyja IG:n omaan arkistoon, arkisto löytyy sovelluksesta oman profiilin takaa. Käyn aina välillä katsomassa arkistoa ja muistelemassa elämäntapahtumia, ja nyt huomasin että vanhimmat storyni ovat kadonneet. Alkuvuosi 2018 on ainakin kadonnut, ja toki jos olen jotain postaillut 2017 (en muista milloin olen alkanut tekemään storyja) niin nekin. Onko muut huomanneet samaa vai onko tää mun henkilökohtainen bugi? Olen päivittänyt appin mutta ei palaudu.
Niidenhän piti tallentua tuonne ikuisesti, tai ainakaan en ole missään nähnyt infoa että ne pysyisi "vain kolme vuotta" tai että "vain 100 storya mahtuu arkistoon"
Tosi harmillista koska se on ollut mun oma digitaalinen valokuva-arkisto jonka oletin säilyvän ikuisesti. Täytyy varmaan alkaa tallentamaan niitä Driveen jos tää on pysyvä feature / laajempi ongelma eikä storyt enää palaudu.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne on, jotai tarinoitako? KIrjota ne paperille käsin tai vaikka kirjotuskoneella, niin ei katoa.

Vierailija
2/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Instagram stories eli tarinat. Ne pysyy Instagramissa nähtävillä 24h toisin kuin feed postaukset jotka on staattisia, eli pysyy näkyvillä aina. Instagram alkoi tallentaa näitä tarinoita omaan arkistoonsa, taustalla ilmeisesti se että aiemmin ne tallentui kännykkään tai ne piti tallentaa kännykkään ja se vei tietenkin käyttäjän laitteesta tilaa. Nyt ne tallentuu Instagramin pilveen ja niiden pitäisi pysyä siellä ikuisesti, mutta ei pysy, ainakaan minulla. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, en ole itse aktiivisesti käynyt urkkimassa arkistoa mutta mielestäni kuvasin storyja veljenpojan syntymän aikoihin 2017 ja niitä ei tosiaan näy. En ole tästä satavarma mutta väittäisin että storyja tein sillon. 2018 storyja näkyy olevan tallessa.

Vierailija
4/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei :( Mä en oo katsonut omaa arkistoani, mutta musta on hauskaa, kun niitä vanhoja tarinoita tulee vastaan. Katson joka päivä, onko arkistossa jotain tälle päivälle.

Vierailija
5/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein nyt bugi raportin Instagramille ainakin tästä omasta ongelmastani, jos te muut huomaatte samaa, että muistatte jonkun storyn historiasta joka siellä on ollut ja nyt ei enää ole, niin kandee varmaan raportoida myös. Yhden ihmisen bugi raportti ei välttämättä vielä tee asialle mitään mutta ehkä jos useampi ottaa yhteyttä arkisto saataisiin vielä palautettua. Tai ainakin saataisiin tieto kuinka pitkältä ajalta niitä hillotaan. Aion nyt itse varuilta käydä jäljelläolevat läpi ja tallentaa puhelimeen ne mitkä on merkityksellisiä. -ap

Vierailija
6/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, Instagram stories eli tarinat. Ne pysyy Instagramissa nähtävillä 24h toisin kuin feed postaukset jotka on staattisia, eli pysyy näkyvillä aina. Instagram alkoi tallentaa näitä tarinoita omaan arkistoonsa, taustalla ilmeisesti se että aiemmin ne tallentui kännykkään tai ne piti tallentaa kännykkään ja se vei tietenkin käyttäjän laitteesta tilaa. Nyt ne tallentuu Instagramin pilveen ja niiden pitäisi pysyä siellä ikuisesti, mutta ei pysy, ainakaan minulla. -ap

Ihana AP kun vastaat noin sivistyneesti ❤

Vierailija
7/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä, voiko niitä kirjoittaa ylös johonkin muualle, jotta ei katoaisi?

Vierailija
8/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä, voiko niitä kirjoittaa ylös johonkin muualle, jotta ei katoaisi?

Instagram on kuvienjakosovellus, jossa julkaisut ovat yleensä kuvia tai videoita, toki tekstiäkin sinne voi laittaa.

Vierailija
9/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Storyissa voi toki olla vain tekstiäkin, ja siinä mielessä saman tekstin voisi kirjoittaa myös ruutupaperille. Mutta se ei tässä tapauksessa olisi oikein tarkoituksenmukaista, Instagram kun on ensisijaisesti puhtaasti digitaalinen kuvien ja videoiden jakosovellus. -ap

Vierailija
10/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infosin muutamalle kaverille tästä, aika kova säikähdys kävi kun esim. storyt edesmenneestä kissasta katoavat.

Vierailija
11/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Infosin muutamalle kaverille tästä, aika kova säikähdys kävi kun esim. storyt edesmenneestä kissasta katoavat.

No tämäpä. Siellä voi olla tärkeitä muistoja edesmenneistä, isoja elämäntilanteita ym. Harmi kun on vaan luottanut että ne säilyy eikä ole tajunnut tätä aiemmin -ap

Vierailija
12/15 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä instan akistossa aivan kaikki storyt tallessa.

Vierailija
13/15 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan monta storya päivässä yleensä ja todentotta, vaikuttaisi että on alkanut poistua alkupäästä vanhimmat 😢

Vierailija
14/15 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on katoavaista tuo "sähköinen" elämä, napin painalluksella voi hävitä kaikki mitä olet vuosien aikana "pilveen" tai somealustoille tallentanut, eikä niitä takaisin saa, jos ei ole varmuuskopioita muistitikuilla tai ihan paperilla.

Ja jos tulee jokin voimakas auringonpurkaus tms. EMP pulssi, muistitikutkin pyyhkiytyy tyhjäksi ja tulevaisuuden arkeologeille ei tästä ajasta jää juuri mitään jäljelle, arvelevat varmaan että jokin maailmanlopun katastrofi tapahtunut, kun puuttuu pitkä pätkä kulttuuria ja elämänjälkiä.

Esim. jo 2000-luvulla Geocities lopetti toimintansa ja sinne hävisi pitkältä ajalta, varmaan jo 90-luvulta lähtien paljon nettisivuja, kotisivuja, ym. tietoa, jota ei välttämättä ole jäänyt minnekään talteen.

Photobucket ryhtyi ahneeksi ja lakkautti kuvien linkityksen foorumeille ilman maksua, mikä johti massaexodukseen ko. palvelusta, samalla lähti paljon kuvia, joita ei ehkä ole enää missään muuallakaan nähtävillä.

Somet ja muu "sähköinen elämä" on pelkkää illuusiota, on olemassa vain niin kauan kuin nämä vehkeet pelaa, tai palveluntarjoaja pysyy pystyssä. En luottaisi näiden systeemien pysyvyyteen pitkällä aikavälillä.

Vierailija
15/15 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ no toi on toki totta. Kyllä Instagramkin tulee jossain vaiheessa tiensä päähän, kuten MySpace, IRC-galleria ja mitä näitä on ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi