Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teettekö rosollin jouluna itse vai ostatteko valmiina?

Vierailija
03.12.2021 |

Miten on?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, tulee mieleen, että joku emäntä pilkkoo jotain punajuuria kuutioiksi hiki hatussa ja sitten joulupöydässä kukaan ei syö niitä. Rosolli on aika kauheaa...

Vierailija
2/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiina ostetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan valmiina.

Vierailija
4/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan rosollia yli kaiken. 

Vierailija
5/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse! Kaupasta ostetussa on porkkanat ihan mössöä ja suolakurkkua ja sipulia ihan liian vähän! Itse laitan omatekoiseen myös vähän omenaa. Ai vitsi kun se onkin hyvää.

Vierailija
6/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiina, ei tarvitse suurta määrää. Tai jos paikallisessa S-marketissa on herkkutiskillä kypsennettyjä punajuuripaloja ja vuohenjuusto -sekoitusta, niin sitä mielummin. Tai ehkä sitä jopa viitsisi tehdä itse kotona, eikä tarvitsisi pilkkoa kuin punajuuret, ja nekin isoiksi paloiksi eikä pieniksi kuutioiksi. Joo... rosolli onkin peruutettu minun joulupöydästä. :D

Vierailija
7/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lakkaa varmaan koskaan ihmettelemästä näitä suomalaisia jouluruokia. Ne kun periytyvät kaikki ajalta, kun keskellä talvea oli Suomessa saatavilla vain ja ainoastaan juureksia ja sieltä "siirtomaatavarakaupasta"  kalliilla ostettuja kuivattuja luumuja ja riisipussi. Ja se pihan perällä ollut possuparka.  Näistä sitten piti loihtia kasaan se "juhla-ateria". Eli riisipuuro. Luumukiisseli. Joulutortut (vain vehnäjauhoja, voita ja luumumarmeladi). Porkkanalaatikko porkkanasta ja riisistä. Lanttulaatikko. Perunalaatikko. Se possuparan pakara. Rosolli punajuuresta, porkkanasta  ja ehkä joku sillinpala siihen. Ja siinä koko komeus. Tätä sitten syödään "juhlaruokana" aikana kun kaupan hyllyt notkuvat mitä ihmeellisimpiä, ihanimpia ja herkullisimpia ruokia, joko valmiina tai itse tehden. En ymmärrä. 

Vierailija
8/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan valmiina koska ei sitä mene niin paljoa. Perunasalaatin teen itse koska sitä menee paljon enemmän.

Vierailija
9/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse, koska ne kaupan maistuu muoville.

Vierailija
10/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen, mutta oikaisen punajuurikuutioilla ja valmiilla suolakurkuilla. Äiti teki aikoinaan nekin itse, ihan kasvimaalta saakka...

Vierailija
11/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maistu.  Vihaan (raakaa) sipulia.

Vierailija
12/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lakkaa varmaan koskaan ihmettelemästä näitä suomalaisia jouluruokia. Ne kun periytyvät kaikki ajalta, kun keskellä talvea oli Suomessa saatavilla vain ja ainoastaan juureksia ja sieltä "siirtomaatavarakaupasta"  kalliilla ostettuja kuivattuja luumuja ja riisipussi. Ja se pihan perällä ollut possuparka.  Näistä sitten piti loihtia kasaan se "juhla-ateria". Eli riisipuuro. Luumukiisseli. Joulutortut (vain vehnäjauhoja, voita ja luumumarmeladi). Porkkanalaatikko porkkanasta ja riisistä. Lanttulaatikko. Perunalaatikko. Se possuparan pakara. Rosolli punajuuresta, porkkanasta  ja ehkä joku sillinpala siihen. Ja siinä koko komeus. Tätä sitten syödään "juhlaruokana" aikana kun kaupan hyllyt notkuvat mitä ihmeellisimpiä, ihanimpia ja herkullisimpia ruokia, joko valmiina tai itse tehden. En ymmärrä. 

No ootko ajatellut, että joku saattaa oikeasti tykätä noista ruuista? Miksei niitä sitten laittais jouluna? Ovat kuitenkin aika hitaita tehdä, eli meillä ei ainakaan soveltuis arkiruuaksi, vaan viikonloppuruokana noita syötäisiin.  Syödään muita herkkuja sitten muina viikonloppuina.  (Ei esim. laskiaispullat ole mun mielestä mitään ihan huippua kahvileipää, mutta kyllä ne vaan parhaita laskiaisena ovat. Esim. rahkapiirakka laskiaispöydällä ois outoa :)

Vierailija
13/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä meidän "rosolli" tule Venäjältä? Rosolje on virolainen sana.

Venäjällä se on shuba ja sitä kutsutaan silliksi turkin alla, tehdään kerrostettuna

https://www.olgainthekitchen.com/wp-content/uploads/2018/12/Shuba-Salad…

.

Meidän kaupoissa myytävä "italiansalaatti" on oikeasti venäläinen Olivierin salaatti :D Se jossa keitettyjä herneitä, keitettyjä porkkanoita, kinkkua, majoneesia, mutta alkuperäisessä on perunaa eikä makaronia.

Tuossa se venäläinen versio

https://cdn.momsdish.com/wp-content/uploads/2012/10/Olivier-Potato-Sala…

Vierailija
14/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan rosollia yli kaiken. 

ketä kiinnostaa? pitikö vaan avata ketju tajuamatta otsikkoa??

Vierailija
15/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ostin, mutta kun kerran söin veljeni ja vaimonsa mielettömän hyvää itse tekemää rosollia (omenaa tässäkin), niin siirryin itse-pilkontaan minäkin. Olen vanhemmiten tullut varsin nopeaksi pilkkojaksi, joten vaiva on paljon pienempi kuin mitä luulisi, vartti-parikymmentä minuuttia aatonaattoiltana. Ylipäätään moni jouluruoka on paljon mainettaan vaivattomampi. Itselläkin oli harhakuvitelma niiden rasittavuudesta, kun mummo heräsi aattoaamuna tekemään kaiken käsin, ihan yksin. Sille se jouluaatto oli se uuvuttava 12 h:n keittiövuoro. Äiti osti tästä syystä kaiken valmiina. Ite teen etukäteen ja laitan pakkaseen ja käytän esim. valmista sosetta lanttulaatikkoon jne. Meillä allergioiden takia pitää tehdä suurin osa kaikesta itse, mutta en tosiaan koe niistä vaivaa, en uhriudu ja jouluateria laitetaan miehen kanssa muuten yhdessä. Minusta noita on oikeastaan kivaa tehdä.

Vierailija
16/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse.

Vierailija
17/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule meidän joulupöytään kaupan tai itsetehtyä rosollia. Ei maistu meillä kellekään.

Vierailija
18/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tota varten olis hyvä se tv-shopin laite joka kuutioi kaiken valmiiksi kulhoon? Se jolla painetaan vaan kuutiomuotin läpi, kaikkea raaka-ainetta peräkkäin? :D Ei tarvi olla sormet punajuuren punaisina.

Vierailija
19/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en lakkaa 7varmaan koskaan ihmettelemästä näitä suomalaisia jouluruokia. Ne kun periytyvät kaikki ajalta, kun keskellä talvea oli Suomessa saatavilla vain ja ainoastaan juureksia ja sieltä "siirtomaatavarakaupasta"  kalliilla ostettuja kuivattuja luumuja ja riisipussi. Ja se pihan perällä ollut possuparka.  Näistä sitten piti loihtia kasaan se "juhla-ateria". Eli riisipuuro. Luumukiisseli. Joulutortut (vain vehnäjauhoja, voita ja luumumarmeladi). Porkkanalaatikko porkkanasta ja riisistä. Lanttulaatikko. Perunalaatikko. Se possuparan pakara. Rosolli punajuuresta, porkkanasta  ja ehkä joku sillinpala siihen. Ja siinä koko komeus. Tätä sitten syödään "juhlaruokana" aikana kun kaupan hyllyt notkuvat mitä ihmeellisimpiä, ihanimpia ja herkullisimpia ruokia, joko valmiina tai itse tehden. En ymmärrä. 

No ootko ajatellut, että joku saattaa oikeasti tykätä noista ruuista? Miksei niitä sitten laittais jouluna? Ovat kuitenkin aika hitaita tehdä, eli meillä ei ainakaan soveltuis arkiruuaksi, vaan viikonloppuruokana noita syötäisiin.  Syödään muita herkkuja sitten muina viikonloppuina.  (Ei esim. laskiaispullat ole mun mielestä mitään ihan huippua kahvileipää, mutta kyllä ne vaan parhaita laskiaisena ovat. Esim. rahkapiirakka laskiaispöydällä ois outoa :)

Hauska keskustelu. Ja joo, toki jotkut näistä perinnejutuista myös aidosti pitävät, ymmärrän sen. Ja ruokaan liittyy paljon tunteita ja muistoja. Maku ei ole se ainoa tekijä. Ja onneksi kukin saa laittaa joulupöytään mitä haluaa! Hyvää joulunodotusta kaikille!

Vierailija
20/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettekö rosollin jouluna itse vai ostatteko valmiina?

Silti heikkolahjaiset ruokarajoitteiset tulee tänne selostamaan että miten eivät tykkää rosollista!

Siis ihan taattua palsta va j a k k i meininkiä! 😂😂😂😂😂😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan