Yrityksille työttömiä tekemään aitoa työtä, josta ei makseta palkkaa
Tampereen kaupungin työllistämisyksikkö on saanut loistoidean. Se sijoittaa pitäaikaistyöttömiä työkokeiluun ”kehittämään työelämävalmiuksia aidossa työympäristössä ” ja maksaa tästä hyvästä työttömän ottavalle yritykselle peräti 48 euron tuntikorvauksen. Tämän ilouutisen kertoo Aamulehti.
Ilouutinen tämä on vain yrityksille. Työllistämisyksikkö tulee varmasti löytämään paljon vapaaehtoisia yrityksiä, jotka ottavat mielellään työttömiä aitoon työympäristöön tekemään aitoa työtä, josta ei makseta palkkaa. Se työtön saa työelämävalmiuksia kehittävästä työkokeilusta yhdeksän euron päivittäisen korvauksen, mutta yritys saa työpanoksen lisäksi peräti 48 euroa tunnilta.
Sen lisäksi yritys saa tietysti vielä valtion kunnalle maksaman ja työnantajalle tavan mukaan välittämän työllistämiskorvauksen 10,09 euroa päivässä, mutta se on jo ihan pikkuraha. Nyt yritykset päästetään estottomasti kuppaamaan yhteiskunnan varoja kiitokseksi palkattomien orjien käyttämisestä.
Työllistämisestä on kovaa vauhtia katoamassa viimeinenkin järki. Kunnilla ja työvoimahalinnolla on niin kova kiire siivota tilastoja, että mitkään kustannukset eivät ole liikaa. Tärkeää on vain se, että sitä yhteiskunnan rahaa ei anneta työttömälle palkkana, vaan se annetaan ihan kenelle tahansa muulle. Suuntaus näyttää olevan, että se annetaan yrityksille.
Tätä sanotaan työttömän palveluksi ja hänelle annetaan ihan palveluseteli ojennettavaksi jalolle työnantajalle, joka suvaitsee ansaita 48 euron ruhtinaallisen tuntikorvauksen orjan ottamisesta. Sopii kysyä ketä tässä palvellaan.
Työttömälle tulee nimetä vastuuohjaaja ja hänen olisi saatava yksityiskohtaista perehdytystä ja ohjausta työtehtäviinsä. Tämä hieno periaate tarkoittaa käytännössä sitä, että työtön ohjataan jonkin koneen tai kokoonpanolinjan eteen ja sanotaan, että siitä vain sitten töihin. Näinhän tämä työnohjaus hoituu kaikissa orjatyöpajoissa. Vastaan pullikoivalle näyteään nopesti ovea ja perään rätkäistään karenssi. Onhan hän kääntynyt hyväntekijöitään vastaan ja ansaitsee tuntuvan rangaistuksen.
Palkkatyössä vielä olevien ja ay-liikkeen pitäisi viimeinkin rääpiä rähmät silmistään. Miten joku kuvittelee säilyttävänsä palkallisen työpaikkansa, kun kaupungin työllistämisyksikkö ohjaa paikalle joukoittain palkatonta työtä tekeviä, joiden hyväksikäytöstä maksetaan työnantajalle mojova korvaus?
Kahdet työmarkkinat eivät ole tulossa, vaan ne ovat jo arkipäivää. Tätä menoa on vain yhdet työmarkkinat ja ne ovat palkattoman työn markkinat. Yhteiskunta maksaa työnantajalle, joka ei maksa työntekijälle. Näin saadaan Suomi nousuun työtä tekemällä. Tai ainakin osinkotulot paremmiksi, kun työvoimakustannuksien sijaan työntekijän ottamisestakin maksetaan.
Ja se työntekijä saa edelleen vain yhdeksän euroa päivässä.
Kommentit (203)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 09:01"]
Tampereen kaupungin työllistämisyksikkö on saanut loistoidean. Se sijoittaa pitäaikaistyöttömiä työkokeiluun ”kehittämään työelämävalmiuksia aidossa työympäristössä ” ja maksaa tästä hyvästä työttömän ottavalle yritykselle peräti 48 euron tuntikorvauksen. Tämän ilouutisen kertoo Aamulehti.
Ilouutinen tämä on vain yrityksille. Työllistämisyksikkö tulee varmasti löytämään paljon vapaaehtoisia yrityksiä, jotka ottavat mielellään työttömiä aitoon työympäristöön tekemään aitoa työtä, josta ei makseta palkkaa. Se työtön saa työelämävalmiuksia kehittävästä työkokeilusta yhdeksän euron päivittäisen korvauksen, mutta yritys saa työpanoksen lisäksi peräti 48 euroa tunnilta.
Sen lisäksi yritys saa tietysti vielä valtion kunnalle maksaman ja työnantajalle tavan mukaan välittämän työllistämiskorvauksen 10,09 euroa päivässä, mutta se on jo ihan pikkuraha. Nyt yritykset päästetään estottomasti kuppaamaan yhteiskunnan varoja kiitokseksi palkattomien orjien käyttämisestä.
Työllistämisestä on kovaa vauhtia katoamassa viimeinenkin järki. Kunnilla ja työvoimahalinnolla on niin kova kiire siivota tilastoja, että mitkään kustannukset eivät ole liikaa. Tärkeää on vain se, että sitä yhteiskunnan rahaa ei anneta työttömälle palkkana, vaan se annetaan ihan kenelle tahansa muulle. Suuntaus näyttää olevan, että se annetaan yrityksille.
Tätä sanotaan työttömän palveluksi ja hänelle annetaan ihan palveluseteli ojennettavaksi jalolle työnantajalle, joka suvaitsee ansaita 48 euron ruhtinaallisen tuntikorvauksen orjan ottamisesta. Sopii kysyä ketä tässä palvellaan.
Työttömälle tulee nimetä vastuuohjaaja ja hänen olisi saatava yksityiskohtaista perehdytystä ja ohjausta työtehtäviinsä. Tämä hieno periaate tarkoittaa käytännössä sitä, että työtön ohjataan jonkin koneen tai kokoonpanolinjan eteen ja sanotaan, että siitä vain sitten töihin. Näinhän tämä työnohjaus hoituu kaikissa orjatyöpajoissa. Vastaan pullikoivalle näyteään nopesti ovea ja perään rätkäistään karenssi. Onhan hän kääntynyt hyväntekijöitään vastaan ja ansaitsee tuntuvan rangaistuksen.
Palkkatyössä vielä olevien ja ay-liikkeen pitäisi viimeinkin rääpiä rähmät silmistään. Miten joku kuvittelee säilyttävänsä palkallisen työpaikkansa, kun kaupungin työllistämisyksikkö ohjaa paikalle joukoittain palkatonta työtä tekeviä, joiden hyväksikäytöstä maksetaan työnantajalle mojova korvaus?
Kahdet työmarkkinat eivät ole tulossa, vaan ne ovat jo arkipäivää. Tätä menoa on vain yhdet työmarkkinat ja ne ovat palkattoman työn markkinat. Yhteiskunta maksaa työnantajalle, joka ei maksa työntekijälle. Näin saadaan Suomi nousuun työtä tekemällä. Tai ainakin osinkotulot paremmiksi, kun työvoimakustannuksien sijaan työntekijän ottamisestakin maksetaan.
Ja se työntekijä saa edelleen vain yhdeksän euroa päivässä.
http://sakutimonen.com/2015/03/tienataan-tyottomilla/
[/quote]
ajattelin perustaa yrityksen jossa pelataan videopelejä ja katsotaan leffoja, mutta koska se on haastavaa, tarvitsen 10-20 työtöntä hommaan.
näistä siis 4800 - 9600 euroa kuussa firmalle massia, näillä katettaisiin pelit, leffat, laitehankinnat ja sitten tietysti työttömät saisi mielin määrin karkkia ja kokista lidlistä.
Eikös tälleen kaikki olisi tyytyväisiä?
Harvoin sanon, mutta nyt sanon: vittu mitä paskaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 09:13"]
Tukiluuserit kauhuissaan kun voivat joutua töihin...
[/quote]
Sinusta on siis ihan ok, että työtekijän tekemästä työstä maksetaan rahaa firmalle, ei työntekijälle? Menisitkö itse töihin niin, että joutuisit maksamaan siitä? Et.
[/quote]
Niinpä. Helppo se on huudella, jos on palkkatyöpaikka perseen alla. Kummasti se mieli sitten muuttuu, kun joutuukin samaan jamaan työttömien kanssa. 9 euron korvaus, sillä kattaa hikiseen työmatkat. Työpaikkaruokailu menee sitten omasta pussista.
[/quote]Mä olen varmaan outo mut aina kun olen ollut työtön, olen mennyt vapaaehtoisesti eri yrityksiiin työharjoitteluun ilman korvauksia. Maksoin itse bussiliput yms. ja hoidin ilman kuluja näiden työpaikkojen asioita vielä lisäksi bussilla... Olen ollut vuosia näin töissä ilman palkkaa mutta olen oppinut työelämästä ja mielestäni on oikein että jos työtön haluaa tukia niin hän tekee silloin töitäkin sen eteen. Täytyy sanoa että hirmuisesti ollut hyötyä näistä työharjoitteluista, olen ottanut kaiken mahdollisen opin irti ja näin saanut valtavasti tietoa jota nykyään hyödynnän itsenäisenä yrittäjänä ja työntantajana useammalle täysipäiväiselle työntekijälle. Ei ole kukaan ikinä kysynyt työharjoittelupaikkaa tms. En varmasti olisi tässä pistessä jos olisin jäänyt kotiin työharjoittelujen sijaan.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 09:13"]
Tukiluuserit kauhuissaan kun voivat joutua töihin...
[/quote]
Sinusta on siis ihan ok, että työtekijän tekemästä työstä maksetaan rahaa firmalle, ei työntekijälle? Menisitkö itse töihin niin, että joutuisit maksamaan siitä? Et.
[/quote]
Niinpä. Helppo se on huudella, jos on palkkatyöpaikka perseen alla. Kummasti se mieli sitten muuttuu, kun joutuukin samaan jamaan työttömien kanssa. 9 euron korvaus, sillä kattaa hikiseen työmatkat. Työpaikkaruokailu menee sitten omasta pussista.
[/quote]Mä olen varmaan outo mut aina kun olen ollut työtön, olen mennyt vapaaehtoisesti eri yrityksiiin työharjoitteluun ilman korvauksia. Maksoin itse bussiliput yms. ja hoidin ilman kuluja näiden työpaikkojen asioita vielä lisäksi bussilla... Olen ollut vuosia näin töissä ilman palkkaa mutta olen oppinut työelämästä ja mielestäni on oikein että jos työtön haluaa tukia niin hän tekee silloin töitäkin sen eteen. Täytyy sanoa että hirmuisesti ollut hyötyä näistä työharjoitteluista, olen ottanut kaiken mahdollisen opin irti ja näin saanut valtavasti tietoa jota nykyään hyödynnän itsenäisenä yrittäjänä ja työntantajana useammalle täysipäiväiselle työntekijälle. Ei ole kukaan ikinä kysynyt työharjoittelupaikkaa tms. En varmasti olisi tässä pistessä jos olisin jäänyt kotiin työharjoittelujen sijaan.
[/quote]
Ilmaiseksi työharjoitteluun? Ihan noin vaan? Ok. Johan ois fiksua, pitäskö munkin. Mitäs jos samalla menetän siinä työmarkkinatuen eli ainoan tuloni, mutta ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa saan sitten töitä. Hohhoijaa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 09:10"]
Mätä maa.
Työstä pitää maksaa palkka työntekijälle, ei työnantajalle. Työnantajan pitää maksaa palkka työntekijälle.
[/quote]
Amen
Pitäisi olla laki, että millään verukkeella kukaan ei saisi tehdä työtä ilman tes-palkkaa. Siis ei millään selityksillä ja väännöillä.
Ainoa poikkeus olisi vapaaehtoistyö, joka lähtee henkilöstä itsestään ja jonka saa lopettaa ilman ongelmia. Siis vaikka vanhuksen seurana olo.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:12"]
Pitäisi olla laki, että millään verukkeella kukaan ei saisi tehdä työtä ilman tes-palkkaa. Siis ei millään selityksillä ja väännöillä. Ainoa poikkeus olisi vapaaehtoistyö, joka lähtee henkilöstä itsestään ja jonka saa lopettaa ilman ongelmia. Siis vaikka vanhuksen seurana olo.
[/quote]
Näinhän sen demokraattisessa sivistysvaltiossa kuuluisi ollakkin! 90-luvun lamassa keksivät tämän palkattoman työnteon. Se naamioitiin vain viattomalta kuulostavalle, kuten "työharjoittelu" yms. Samaa paskaa kuin orjayhteiskunnassa, mutta vain naamioituna kauniiseen pakettiin.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:50"]
Mieheni ei sitten millään meinaa uskoa tätä. Mieheni keksii koko ajan kaikkea, että kai sillä yrityksellä on velvollisuus ottaa se palkattuna puoleks vuodeksi tms hullua. Hassu mies. Ei meinaa milläään uskoa.
[/quote]
Totuus on taruakin ihmeellisempää
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:50"]Kuka teistä haluaa työkaveriksi 3 vuotta työttömänä olleen Eilan, joka ei oikein osaa mitään, mutta on kovasti innokas vähän kokeilemaan kaikenlaista. Eila ei osaa perusATK:ta ja pientä alkoholiongelmaakin löytyy, ei kovin vakavaa, mutta maanantaina ei oikein jaksa tulla töihin. Ja se tekeminekin on vähän sitä ja tätä, ei niitä avustavia tehtäviä paljoa löydy ja yksin Eilaa ei oikein voi jättää, kun se ei osaa. Ei ne pitkäaikaistyöttömät ole mitään pätevää työntekijäporukkaa vaan aidosti ylimääräinen riesa työpaikalla! Ei niiden työpanos vastaa edes sitä 9 euroa päivässä, jonka saavat kulukorvausta. [/quote] Voi kun olet pihalla. Täällä yksi korkeakoulutettu "Eila". Osaamista kolmella eri alueella. Alkoholia menee noin 2 pulloa viiniä VUODESSA. Ikä lienee väärä, kun haastatteluihin ei pääse.... Ja ATK-taitojakin on yli keskiverron. Ja mikään ongelma ei ole aamuisin herätä. Niin teen nytkin.
[/quote]
Sitten varmaan osaat vastata siihen, mikä mielestäsi on suurin syy siihen, että olet pitkäaikaistyötön. Mitä vikaa on ammattitaidossasi? Miksi pätkätyöllistyminenkin on kohdallasi mahdotonta? Montako työhakemusta teit irtisanomisaikanasi? Takanasi on yli vuoden työttömyys - miksi? Jos olet osaavat, ammattitaitoinen ja tekevä, niin työttömyydellesi on joku sinusta johtuva syy. Mitä olet tehnyt sen poistamiseksi?
[/quote]
Olen lähettänyt valtaisan määrän hakemuksia työpaikkoihin, jotka jollain lailla vastaavat osaamistani ja yrittänyt käyttää verkostojani. Hakupaperini on viilattu, ja ammattilaisten toimesta hyviksi havaittu. MUTTA, näin 50+ ei niitä haastattelukutsuja vaan tule.... Opiskelen myös koko ajan. Jos sinulla on hyvä vinkki parantaa työhaluisen KTMn mahdollisuuksia, niin kerro ihmeessä...
Miten tämä Tuuri Resortsin hepreaa osattava- ilmoitus, liittyykö ehkä näihin sekin vai onko jokin eri juttu?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 11:47"]
Miten tämä Tuuri Resortsin hepreaa osattava- ilmoitus, liittyykö ehkä näihin sekin vai onko jokin eri juttu?
[/quote]
Tuuri Resortsia pyörittävän Kyrö-Sijoitus Oy:n toimitusjohtaja Jukka Riiho sanoo Talouselämälle, että mol.fin sivustolla oleva ilmoitus herättää median mielenkiintoa ja leviää sosiaalisessa mediassa juuri erikoisten vaatimusten takia.
”Ilmoitus on kuitenkin räätälöity jo olemassa olevan hakijan takia”, Riiho sanoo.
Tehtävälle olisi jo tekijä, juuriltaan juutalainen mutta Kuubassa asunut mies, mikä selittää espanjan ja heprean kielitaitovaatimukset.
Miehen palkkaaminen ei kuitenkaan ollut yksinkertainen homma, sillä työnhakuprosessissa on mukana myös Tampereella toimiva TE-keskus, joka on erikoistunut maahanmuuttajien työllistämiseen.
”Juuri TE-keskuksen vaatimuksesta laitoimme ilmoituksen valtakunnalliseen, avoimeen hakuun”, Riiho sanoo.
up