Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle amk:n, jos on ns. pehmeät arvot?

Vierailija
04.03.2015 |

Kovien arvojen kaupallinen ala ei sopinut minulle, enkä sopinut siellä joukkoon. Olen aika lailla haaveilija ja oman tien kulkija, pohtiva ihminen enkä tiedä sitten sosiaali- ja terveysalastakaan. Millä muulla alalla amk:ssa yhdistyisivät pehmeät arvot ja kenties soveltuvuus kaltaiselleni ihmiselle? Muuten en ole kovin arka, mutta käytännön rutiinihommissa aika hidas ja uppoudun ajatuksiini.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristötekniikan insinööri?

Vierailija
62/70 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua kiinnostaisi tämä myös. Haluan työn jossa saa olla ihmistenkin kanssa tekemisissä, en kuitenkaan sellaista negatiivisesti latautunutta miljöötä. Omaa masennus- ja uupumustaustaa on, joten tiedän että ne kaikista kuormittavimmat ihmiskohtalot eivät vaan sovi minulle. Voiko sosionomi tehdä jotain työtä jossa herkemmälläkin ihmisellä pää pysyy kasassa? Mikä muu voisi olla sopiva työ, allergioita on itselläni jonkin verran ja tämä rajoittaa uravalintaa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Kirkollisvaikutteiset koulutukset AMK:n puolella tulevat mieleen pehmeistä arvoista; esim.nuorisotyönohjaaja on ainoastaan seurakunnalla olemassa oleva virka ja niissä ainakin näennäisesti panostetaan pehmeisiin arvoihin. Siitä voi suuntautua pienellä lisäpanostuksella erityisnuoriso- ja lapsityöhön. 

Tuossa opiskelussa ei sitten pehmeät arvot riitä. Olen itse käynyt kirkon yhteisöpedagogi koulutuksen ja siellä painotetaan teologisia aineita todella paljon, joten jos sitä uskonnollista vakaumusta ei ole niin osoite ei ole oikea. Meillä aika moni jätti leikin kesken juuri tuon vakaumuksen puutteen takia tai koki, että teologiaa on aivan liikaa.

Olen itse käynyt avoimessa yliopistossa teologiaa ja avoimessa AMK:ssa kirkon yhteisöpedagogiopintoja ja haluan puuttua tuohon sanomaasi.

Vakaumus on henkilökohtainen asia; on olemassa leipäpappejakin, joten se jää itsensä päätettäväksi haittaako, jos joutuu joskus lukemaan jonkun Raamatun pätkän. Asiaa voi lähestyä monesta perspektiivistä. 

Opinnot eivät varmasti kuormita teologisten aineiden osalta, ellei motivaatio ole jo valmiiksi alhainen. Teologisia opintoja on enintään yliopiston perusopintojen verran ja sen lisäksi tulee opittua seurakuntahallintoon liittyviä asioita. Monet kurssit ovat kuitenkin samaa kuin yliopistossa nuorisotutkimuksessa tai sekulaareissa nuorisoalan opinnoissa. 

Vierailija
64/70 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorten kanssa työskentely ainakin on tosi kuormittavaa.

Vierailija
65/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei taida herkille sopivista aloista olla tietoa. Monotoninen ja liian helppokaan työ ei minulle sovi, kaipaan kuitenkin toimintaa ja haastettakin. Mutta työn pitäisi olla positiivista oloa aikaansaavaa, ei siis esim. papereiden skannausta 8 tuntia/päivä. 

Vierailija
66/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minua kiinnostaisi tämä myös. Haluan työn jossa saa olla ihmistenkin kanssa tekemisissä, en kuitenkaan sellaista negatiivisesti latautunutta miljöötä. Omaa masennus- ja uupumustaustaa on, joten tiedän että ne kaikista kuormittavimmat ihmiskohtalot eivät vaan sovi minulle. Voiko sosionomi tehdä jotain työtä jossa herkemmälläkin ihmisellä pää pysyy kasassa? Mikä muu voisi olla sopiva työ, allergioita on itselläni jonkin verran ja tämä rajoittaa uravalintaa :(

Sosionomihan voi suorittaa lto -pätevyyden. Vanhusten ohjaajina kait jotkut myös voivat toimia, mikäli geriatrian opintoja suorittavat.

Mutta siitä eteenpäin sosionomin työkenttä on rankka. Päihdepuolesta tuskin tarvitsee mainita, aikuissosiaalityössäkin ollaan rankkojen asioiden äärellä, lastensuojelu on sitten ihan oma lukunsa.

Vierailija
67/70 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimintaterapeuttia minäkin ajattelin ehdottaa, sopisiko se?

Vierailija
68/70 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ympäristötekniikasta olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja. Itsekkin vähän samoja miettinyt kuin aloittaja.

Vierailija
69/70 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kovien arvojen kaupallinen ala ei sopinut minulle, enkä sopinut siellä joukkoon. Olen aika lailla haaveilija ja oman tien kulkija, pohtiva ihminen enkä tiedä sitten sosiaali- ja terveysalastakaan. Millä muulla alalla amk:ssa yhdistyisivät pehmeät arvot ja kenties soveltuvuus kaltaiselleni ihmiselle? Muuten en ole kovin arka, mutta käytännön rutiinihommissa aika hidas ja uppoudun ajatuksiini."

Hei sielunsukulainen! Olen kuvauksesi perusteella kanssasi melko samankaltainen luonteeltani ja päädyin opiskelemaan sosiaalityötä yliopistoon. Olen opintojeni loppusuoralla. Tällä alalla oikeanlainen arvopohja ja humanistinen ihmiskäsitys on tärkeää. Toki työhön kuuluu rankat aiheet, joten liian arka ei välttämättä pärjää. Tosin sanoit, ettet ole kauhean arka kuitenkaan. Mutta herkkyys ja hienotunteisuus ovat myös tärkeitä ominaisuuksia ihmisläheisessä työssä. Olen mielestäni oikealla alalla. En myöskään perusta ns. "kovien arvojen" ja kilpailuhenkisyyden aloista. Lisäksi tämä ala työllistää hyvin ja erilaisia työllistymisvaihtoehtoja on runsaasti kaikenlaisten ikäryhmien ja ihmisryhmien kanssa. 

Vierailija
70/70 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomi?sitä kautta mihin vain hoito -ja hoiva-alalle. Ehkä vanhusten hoito voisi olla tai kehitysvammahuollon tai sitten lastentarhanopettaja AMK tai itseasiass:  Mielenkiintoisin mun mielestä  vosi olla toimintaterapeutti. Se olisi pehmeä..

entä jokin kirjasto-alaan liittyvä? Mitähän niitä on?

Miksi kuvittelet että nykypäivän suomessa vanhustenhoidossa pärjätään pehmeillä arvoilla? Siellä tehdään kieli vyön alla töitä että kaikki ehditään hoitaa, arvoja voi lueskella aulan seinien tauluista.

Ei sairaan- tai lähihoitaja, eikä myöskään sosionomi, joku toimintaterapeutti ehkä menisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi